Fermenteren, hoe maak je waterkefir?
Koken & recepten
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

Redactie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 56
Vr Dec 19, 2014 4:57 pm Reageer met quote

Ik ben nu een aantal maanden actief met het maken van mijn eigen waterkefir. Het is simpel, je zoekt op internet iemand die je de waterkefirkorrels kan toesturen. Koop een grote weckpot, ik heb er ťťn van anderhalf liter.

De eerste fermentatie
1. vul de weckpot met 1 liter water
2. voeg 80 gram kefirkorrels toe
3. 70 gram biologische rietsuiker
4. ťťn gedroogde vijg
5. een appel in stukjes, zonder schil en zonder klokhuis

Benodigdheden
- plastic lepels
- plastic klein vergiet
- plastic trechter
- weegschaal

* let op: kefir houdt niet van contact met metaal. Gebruik daarom plastic.

Hoe ga je te werk
- Los de suiker zoveel mogelijk op in een klein beetje heet water.
- Doe dit in de weckpot en voeg de rest van de liter water toe, voel of - het water niet te warm is. lauw water is ok.
- Doe de kefirkorrels erbij
- Doe het fruit erbij, sluit de pot en zet deze weg op een donkere plek.
- Laat je weckpot 2 keer per dag 'boeren' zodat het koolzuur kan ontsnappen.

Laatst aangepast door Redactie op Vr Dec 19, 2014 5:05 pm, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Advertentie

Redactie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Dec 19, 2014 4:57 pm Reageer met quote

Waterkefir smaak geven tijdens een tweede fermentatie

Wat je uiteindelijk wil is een mousserende en fris smakende kefir.
Als de eerste fermentatie van 48 uur voorbij is giet je het vocht af in weckflessen. Als het goed is zie je al bubbels en heeft de kefirbacterie al het toegevoegde rietsuiker opgegeten.

Ik vul mijn flessen altijd totdat er nog zo'n 10cm vrij is. Dan doe ik appels in de sapcentrifuge en vul 5 cm bij met versgeperst sap. Je kunt dit dus ook met allerlei andere sappen doen. Heb je even geen appels in huis dan kun je ook een klein beetje sap uit het pak toevoegen. Doe er dan ook een theelepel puntje rietsuiker bij.

Doe de flessen dicht en zet deze 24 uur in een lichte omgeving en laat ze 1 keer per dag 'boeren' aangezien er nogal wat koolzuur door deze tweede fermentatie opgebouwd wordt.

Na 48 uur zet je de flessen in de koelkast en heb je een verfrissende probiotica drank.

Redactie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Dec 19, 2014 5:08 pm Reageer met quote

Waarom is waterkefir zo gezond
Waterkefir bevat probiotica. Juist ja, goede bacteriŽn die hun werk in de darmflora doen. Door Kefir te maken heb je je eigen probiotica fabriekje in huis Very Happy

Waterkefir is dan ook een gezonde, probiotische drank die rijk is aan vitamines (B1, B2, B6, B12, C, D en H), anti-oxidanten en zeer veel goede bacterieen.

Redactie

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Vr Dec 19, 2014 5:10 pm Reageer met quote

Binnenkort verschijnt er in het online magazine van 50plusser.nl een serie waterkefir tips en recepten in videoformaat. Zoek je kefirkorrels, kijk dan goed of dit waterkefir of melkkefir betreft.

Ik heb de mijne via Marktplaats geregeld. Maar als er leden zijn die nog wat over hebben dan kan dat ook in dit topic aangeboden worden.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13081
Do Dec 25, 2014 11:53 pm Reageer met quote

Redactie schreef:
Waarom is waterkefir zo gezond
Waterkefir bevat probiotica. Juist ja, goede bacteriŽn die hun werk in de darmflora doen.
Gefermenteerd voedsel is een hype aan het worden. Daar heb ik het niet zo op, met name omdat gezonde voeding iets meer inhoudt dan een zo'n aspect. Maar dat wil niet zeggen dat ik fermenteren geen interessant en nuttig proces vind om voedsel te verrijken. Zuurkool, yoghurt en thee zijn enkele overbekende voorbeelden die velen van ons waarderen.

Maar toch even een vraag. De maag, althans een gezond werkende, heeft een pH van 2. Dat is dermate laag, dus zuur, dat bacteriŽn uitermate ingewikkelde trucs moeten uithalen om die zuurbarriŤre levend te kunnen passeren. Het is een beschermingsmechanisme tegen allerlei gastro-enteritis onheil. Hoe omzeilen de probioticabacteriŽn die barriŤre?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3225
Vr Dec 26, 2014 12:50 am Reageer met quote

Dat wil ik ook graag weten, morgen ga ik online op zoek. Als jij toevallig iets gevonden hebt hoor ik dat graag.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Dec 26, 2014 1:56 am Reageer met quote

Vijftigplusser schreef:
Dat wil ik ook graag weten, morgen ga ik online op zoek. Als jij toevallig iets gevonden hebt hoor ik dat graag.
Reken maar dat dit koren op mijn molen is! Ik heb me echter aan een hoogbejaarde dame verplicht om eerst 'even' uit te zoeken waardoor haar nogal progressieve haaruitval wordt veroorzaakt. Die kwestie gaat voor want het gaat om mijn moeder. Raakvlak is mogelijk omdat het om voeding/spijsvertering/stofwisseling zou kunnen gaan.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Vr Dec 26, 2014 3:21 pm Reageer met quote

ah ok

"Kefir is een natuurlijk antibioticum. Kefir bevat vitaminen, mineralen en probiotische culturen (melkzuurbacteriŽn). Die op hun beurt weer zorgen voor een beter functionerende spijsvertering. Probiotische bacteriŽn overleven de zure werking van je maag- en galzuren en komen daarom levend in je darmen terecht.", aldus Gezondheidenvoeding.nl

Op andere websites lees ik vergelijkbare reacties. Als je interesse hebt dan heb ik wel waterkefirkorrels voor je.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Vr Dec 26, 2014 4:18 pm Reageer met quote

Tot volle tevredenheid gebruik ik al 5 jaar waterkefir.
Een van de belangrijkste bacteriŽn zit ook in Yakult, maar in Kefir zitten honderden andere bacteriŽn die zeer gunstig voor ons lichaam zijn, derhalve is Kefir gezonder en ( niet in de laatste plaats ! ) veel goedkoper dan Yakult en aanverwante producten.
Enigste nadeel is dat je het zelf moet maken , maar zoveel werk is dat ook weer niet Smile

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Dec 27, 2014 4:20 am Reageer met quote

Vijftigplusser schreef:
Probiotische bacteriŽn overleven de zure werking van je maag- en galzuren en komen daarom levend in je darmen terecht.", aldus Gezondheidenvoeding.nl

Op andere websites lees ik vergelijkbare reacties. Als je interesse hebt dan heb ik wel waterkefirkorrels voor je.
Dankjewel. Ik had die informatie inmiddels ook gevonden. De hoeveelheid bacteriŽn speelt ook een rol om de zuurbarriŤre te trotseren. Ik heb overigens wel zin om het ook eens te proberen en heb dus wel interesse in wat kefir korrels.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Za Dec 27, 2014 12:00 pm Reageer met quote

Ik heb ongeveer 400 gram in de koelkast in slaap gebracht aangezien ik 300 Gr actieve korrels in een grote fermentatiepot gebruik. Deze week ga ik 80 gr voor je 'wakker' maken zodat je er meteen goed mee aan de slag kunt gaan.

Je kunt in de tussentijd een 1,5 liter weckpot en twee 1l flessen met wecksluiting aanschaffen. Ik heb de mijne bij de Marskramer gekocht. Je kunt dan per keer 1.2 liter produceren. Na 2e fermentatie 1.5 liter.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Za Dec 27, 2014 1:08 pm Reageer met quote

De korrels ruiken goed en zien er zo ook uit. Jouw pot (foto) laat ik even twee dagen buiten de koelkast staan. Laat het je dan weten.

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Za Dec 27, 2014 1:37 pm Reageer met quote

Voor mezelf ook een nieuwe 3-liter pot klaargezet. Vanmiddag alleen nog nieuwe gedroogde vijgen kopen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 28, 2014 1:01 pm Reageer met quote

Ik ben zeer benieuwd maar ik moet dus als de donder naar de Xenos voor grotere weckpotten dan ik heb. Ik zie een waterslot op je laatste foto. Heb ik dat ook nodig?

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Zo Dec 28, 2014 1:20 pm Reageer met quote

Een waterslot is wel erg mooi om te gebruiken, zelf doe ik er altijd keukenrolpapier op met een elastiekje. Werkt ook prima.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Dec 28, 2014 1:24 pm Reageer met quote

humor schreef:
Een waterslot is wel erg mooi om te gebruiken, zelf doe ik er altijd keukenrolpapier op met een elastiekje. Werkt ook prima.
Lijkt me een bruikbaar alternatief. Dank voor de tip!

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Zo Dec 28, 2014 2:31 pm Reageer met quote

weckpot van 1.5 liter is perfect, de pot 2x per dag laten boeren thats it. Overdruk kan via het rubber ontsnappen. Ik gebruik deze 3 literpot omdat ik grote hoeveelheden maak zodat ik zo nu en dan een flesje weg kan geven.

Benodigdheden

plastic trechter en zeef
plastic lepel
2 1 LT flessen met grolsch dop
1 weckpot van 1.5 lt
plastick bakje die je op de keukenweegschaal kunt zetten

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Ma Dec 29, 2014 10:26 pm Reageer met quote

Hoi Kees je korrels zijn wakker en ready to go. De kefir ruikt goed. Hoe regelen wij het? Maken we een afspraak dat je het binnenkort even aan de deur aanhaalt? Je woont 'om de hoek', ik woon in Maartensdijk tussen Hilversum en Utrecht.

Groeten,

Thijs
Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Dec 29, 2014 11:45 pm Reageer met quote

Thijs schreef:
Hoi Kees je korrels zijn wakker en ready to go. De kefir ruikt goed. Hoe regelen wij het? Maken we een afspraak dat je het binnenkort even aan de deur aanhaalt? Je woont 'om de hoek', ik woon in Maartensdijk tussen Hilversum en Utrecht.
Inderdaad, je woont ongeveer op weg naar mijn dochter in Hilversum. Ik ga morgen even wat glaswerk scoren bij de Xenos. Ben je eind van de ochtend, begin van de middag thuis?

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Di Dec 30, 2014 2:31 am Reageer met quote

Morgen komt mij helaas niet goed uit.

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie