De trommel van de wasmachine draait niet meer - koolborstels
Klussen
Plaats reactie

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3183
Di Feb 10, 2015 2:21 pm Reageer met quote

Dit weekend gaf mijn Siemens wasmachine er de brui aan. Alles deed het behalve centrifugeren en gewoon tijdens het wassen draaien van de trommel.

Na enig speurwerk op internet kwam ik erachter dat ik een wasmachine met koolborstels heb. Deze slijten helemaal af en zorgen voor de aandrijving van de motor.

Via internet heb ik een setje koolborstels bij iemand in Bilthoven voor 20 Euro gevonden. Hieronder zie je de twee koolborstels zoals ik ze eruit heb gehaald versus een nieuwe. Dat scheelt nogal he Wink

Ik heb de wasmachine op zijn voorkant gelegd.
Het deurtje aan de achterkant geopend.
De riem van het draaiwiel verwijderd.
Twee bouten waar de motor mee bevestigd is verwijderd.
Via de onderkant met de hamer de motor los getikt (zie uitstekend stuk staal)

Je ziet dan onderaan de twee koolborstelers zitten. Je schuift het stekkertje eraf en trekt de koolborstel eruit. Let op hoe ze er uitkomen want zo moeten de nieuwe ook weer terug geplaatst worden. Met de lage kant naar elkaar (binnen) toe!

Ik had natuurlijk weer de hele motor uit elkaar geschroefd, dat is niet nodig hahahaha. Zorg dat je iets hebt om de motor op te leggen, hij is zwaar! Ik heb een omgekeerde afwasbak gebruikt.

Alles weer teruggeplaatst en de wasmachine één keer zonder was laten draaien. Want JA HIJ DRAAIT WEER! Yes!!!

Deze oplossing kost 20 Euro terwijl ik al naar nieuwe wasmachines van 500 Euro aan het kijken was. Dus zeker de moeite waard om te proberen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7781
Di Feb 10, 2015 4:57 pm Reageer met quote

Ik denk niet dat ik daar aan zal beginnen Thijs. Bij mij springen er altijd veertjes weg of er breekt iets als ik iets ingewikkelds uit elkaar haal Very Happy
Knap dat je het kan en het scheelt weer een hoop geld.

Benneke

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3183
Di Feb 10, 2015 5:03 pm Reageer met quote

Ik schrok toen ik op internet las dat het overgrote deel van de mensen dit niet weet en daardoor een nieuwe machine aanschaft. Bizar toch?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Dillenvanda

Stamgast
Stamgast
Antw.: 138
Di Feb 17, 2015 5:32 pm Reageer met quote

Mijn 7-jaar oude Siemens had ook de geest gegeven.
Ik was net als Thijs al aan het kijken naar een andere, toch even bij de onze witgoedman geinformeerd.
Hij zei bij een Siemens wasmachine loont het altijd om er ff naar te kijken. Dat wilde hij wel à 45,- euro voorrijkosten.
Toen hij kwam ramde hij een paar keer op het deurtje, gebeurde niets. (mompelde iets van de schakelaar is het niet)
Even later kwam hij met de melding hij doet het weer.
Wat was het geval: het stekkertje (plugje) bij het slot van de deur was eraf. Volgens hem door het trillen van de centrifuge.

Moraal van het verhaal. Misschien moeten we niet al te snel kijken naar nieuwe apparatuur, als de oude nog te repareren is.

groet André

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 89588
Di Feb 17, 2015 7:11 pm Reageer met quote

Tjaa, niet iedereen heeft een veelzijdige handige man in huis. Dus als de mijne het begeeft zal het een nieuwe worden. Maar heb je die wel dan is de tip van Thijs en theDon zeker het nakijken waard.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Dillenvanda

Stamgast
Stamgast
Antw.: 138
Di Feb 17, 2015 7:35 pm Reageer met quote

Dus dan neem je gelijk een nieuwe man Question Laughing

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 89588
Di Feb 17, 2015 7:44 pm Reageer met quote

Nee hoor, alleen een nieuwe wasmachine, die de was voor mij doet. Ter vervanging van mijn "bejaarde Mientje" Very Happy

blieb.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 889
Di Feb 17, 2015 7:48 pm Reageer met quote

Ik heb mijn Zanussi wasmachine nu al bijna 32 jaar, en nog steeds zonder problemen. Maar als die het uiteindelijk mocht begeven weet ik nu welke handige man ik (vanuit Bilthoven) moet bellen Very Happy

Of zou het voor mij dan toch raadzamer zijn om de wasmachine, die dan misschien al 35 jaar of misschien nog ouder is, te vervangen?

Pagina 1 van 1

Plaats reactie