Traditionele moestuin?
Tuinieren
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5274
Do Sep 03, 2015 4:45 am Reageer met quote

In de paar maanden dat ik nu mijn volkstuintje heb ben ik bezig geweest met het aanleggen van een kleine vlindertuin (in de voormalige koude bak van de vorige huurder) en doende met het utteren in een kleine kas, naast de poging richting fruit te gaan in de volle grond. En natuurlijk even de geijkte boontjes, aardbeien en courgettes die iedereen heeft.

Mijn streven is om een tuin te krijgen waar ik voor de rest van mijn leven smoothies uit kan halen, naast het creëren van een plekje voor de broodnodige insecten op deze wereld.

Een overwinning van mezelf, gezien het feit dat ik met een epi-pen loop voor wanneer er een al te enthousiaste wesp op me af komt.

Binnenkort wil ik er een stuk bij huren en in de andere voormalige koude bak een kruidentuintje aanleggen.
Met medicinale kruiden uit een ver verleden.
Ik lijk daar iets mee te hebben, ben geen tweede Klazien uit Zalk, maar het lijkt me heel leuk om me meer te verdiepen in wat kruiden kunnen doen op gebied van de huis tuin en keuken kwalen.

Tips zijn vanzelfsprekend welkom.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11380
Do Sep 03, 2015 10:59 am Reageer met quote

speciaal voor Hizhi.o mien toentje

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Sep 03, 2015 8:17 pm Reageer met quote

Ik kende 'm niet.
Leuk deuntje en bijna helemaal te verstaan. Smile

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11380
Do Sep 03, 2015 9:52 pm Reageer met quote

Ede Staal werd, na al in 1973 een single te hebben gemaakt, in 1981 ontdekt door Engbert Gruben, een medewerker van Radio Noord. In 1982 werd Mien Toentje de herkenningsmelodie van een tuinierrubriek op Radio Noord. Het liedje werd zeer populair en Ede Staal werd beschouwd als de volkszanger van Groningen. Er kwamen veel aanvragen voor optredens, maar Staal ging er zelden op in. In 1984 kwam er een plaatje met vier liedjes uit, getiteld: Man, man, man, wat 'n boudel. Zijn weinige optredens werden grote successen. Staals vaste begeleider was pianist/accordeonist Henk Bemboom.

Tijdens zijn werk voor Radio Noord leverde Staal incidenteel ook repertoire aan andere artiesten. Zo schreef hij onder andere nummers voor The Askay Brothers (Johan Raspe en Rieks Folgerts). Met Staals compositie "Naargens Beter as Thoes" hadden zij jarenlang succes.[3]

In december 1984 kwam Edes eerste langspeelplaat uit, met twaalf Groningse liedjes. De plaat, met de titel Mien Toentje, werd een groot succes. Het oplagecijfer rees naar het niveau van een landelijk succes. In januari 1985 onderging Staal een zware operatie. Hij was daardoor geruime tijd non-actief. Pas in november 1985 trad hij weer succesvol op, op het Mollebone-liedjesfestival in Delfzijl. Begin 1986 kreeg Staal een vaste column in het Radio Noord-programma Sloaperstil. Zijn "vertelstertjes" werden wekelijks op zondagochtend uitgezonden[2]. Een aantal ervan verscheen in het blad Toal en Taiken.

Terwijl zijn bekendheid toenam, bleek dat Staal aan longkanker leed. Op 22 juli 1986 overleed hij, 44 jaar oud, na een korte maar succesvolle artistieke carrière, in zijn boerderij aan de Farmsumerweg onder Delfzijl. In die plaats werd hij ook begraven.
Enkele liedjes van Ede Staal zijn overgebracht in het Limburgs door Zjèr Bataille.

Op youtube staan vele songs van deze groninger troubadour

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Sep 03, 2015 10:11 pm Reageer met quote

Nou kijk aan, wat leuk al die wetenswaardigheden.
Kan je nagaan, hartstikke bekend bij jullie en in hetzelfde land helemaal onbekend bij mij.

Bedankt. Ik zal gaandeweg de andere nummertjes ook gaan luisteren.
Want hij had wel een prettige stem.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Vr Sep 11, 2015 2:34 am Reageer met quote

Vandaag is het me gelukt om er het tweede stuk tuin bij te huren.
Plaats voor de toekomstige fruitbomen dus.

Heb me helemaal verbaasd hoe enorm veel keuze er is (via internet) in het fruitgebeuren.
Niks zomaar een appeltje, gelijk 22 soorten. En zo met alles.

Verder ga ik op zoek naar een goede aardappel.
Niet bloemig, stevig en smakelijk.
Denk dat het de Nicola gaat worden.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Sep 22, 2015 2:09 am Reageer met quote

Intussen hard gewerkt en me richting fruitbomen begeven.
Afgelopen dag een misser gemaakt die me een hartverzakking bezorgde.

Twee soorten fruit besteld bij een fruitteler. Een pawpaw en een kaki. En dat twee keer vanwege de bestuiving.

Ging een tijdje daarna toch nog eens verder zoeken en kwam tot de ontdekking dat beide fruitsoorten aan bomen groeien die wel 12 tot 15 meter hoog kunnen worden.
Dacht dat ik dood bleef Shocked
Op het volkstuintje terrein is een meter of drie toe gestaan. kreun.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken. Had al betaald via internet bestelling maar heb na intensieve mailwisseling en telefoonverkeer kunnen her-bestellen en het is anders geworden.

Wow!!

Over ongeveer twee weken gaan de fruitplanten de grond in

Voor de rest van mijn leven smoothies. Smile

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Sep 27, 2015 3:27 am Reageer met quote

Alle fruitbomen staan.
Een hele klus.

Heb nu wel een zieke perenboom.
Roest!

De meningen, ter bestrijding, zijn daarover nogal verschillend.

Ben benieuwd.

'Men' zegt dat het na de winterperiode vanzelf zal zijn verdwenen.
Ik heb mijn twijfels.

Janjoris

Stamgast
Stamgast
Antw.: 549
Di Mrt 01, 2016 12:57 pm Reageer met quote

Hizhi.o hoe is het vorig jaar met de fruitbomen gegaan? Ik ben fan van Kaki maar heb te weinig ruimte in de moestuin.

Geniet van elk moment!

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Ma Jul 01, 2019 1:02 am Reageer met quote

Inmiddels zijn we heel veel verder, ook in jaren en ik zie tot mijn schande nu pas de vraag van jou Janjoris.
Excuses daarvoor.

Heb inmiddels heel veel fruit en veel geëxperimenteerd.
Ook best wel een heel aantal zaken mislukt.

Dan weer een jaar netten tegen de vogels over de bomen gedaan en dan weer een jaar niet.

Een succes is wel de amandelen.
Steeds is me gezegd dat dit niet zou lukken.
Maar wel dus.
We hebben enorme hoeveelheden amandelen zowel vorig jaar als dit jaar.

De kiwi wachten we nog op de vruchten, duurt wel een jaar of vijf en dit jaar is de hele stelling met dr grote kiwiplanten een keer omgewaaid en hebben we in de verkeerde periode drastisch moeten snoeien.

Maar goed, waarom ik me hier weer eens op dit plekje begeef is omdat ik wilde laten zien waar ik wel verrast van ben.
In een nooit gebruikt vogelhuisje (de koolmeesjes waren daar te nuffig voor, het is maar een zeer goedkoop huisje en de meesjes zitten liever in het origineel van het natuurfonds) is een bijenvolk begonnen met zich te nestelen.

Eerst dacht ik wespen of hommels, maar het zijn echt bijen en best vriendelijk, ze vallen niet aan als ik mijn tuinhuisje binnen ga, want ze hangen net boven de deur. Komen wel naar buiten, verkennen de boel maar we laten elkaar verder met rust.

Ongeveer 3 weken geleden was een gedeelte van de ingang al dicht.
Vorige week zag ik dat de gehele ingang van het kastje alleen nog twee kleine gaatjes had en dat ze nu bezig zijn om de buitenkant van het kastje helemaal in te pakken en in te smeren met een of ander goedje.

Ik heb nog nooit zoiets gezien en wilde het de natuurliefhebbers hier niet onthouden.De laatste foto's zijn niet helemaal helder (durfde niet echt dicht in de buurt te komen met mijn telefoontje omdat ik allergisch ben en met een epipen loop. wilde geen risico nemen) Maar wellicht is toch te zien wat ik bedoel.
Vind het wel bijzonder eigenlijk.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Ma Jul 01, 2019 2:37 pm Reageer met quote

Wat is dit bijzonder Hizhi, dank je wel voor het plaatsen.

Een kruidentuin, wat geweldig! Ik heb in een reformwinkel veel met kruiden gewerkt.
Een geweldig kruiden boek is Geneeskrachtige kruiden van Pahlow, allerlei recepten, waarschuwingen, foto's van meer dan 400 kruiden.

Ook leuk is het boek, gebruik de planten uit je tuin van Harris, hierin vind je recepten voor gewone planten, war je met bv dahlia's kan doen enz

Bewondering voor je dat je zo goed bezig bent voor je tuin en de dieren weet te waarderen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12822
Ma Jul 01, 2019 3:49 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ongeveer 3 weken geleden was een gedeelte van de ingang al dicht. Vorige week zag ik dat de gehele ingang van het kastje alleen nog twee kleine gaatjes had en dat ze nu bezig zijn om de buitenkant van het kastje helemaal in te pakken en in te smeren met een of ander goedje.

Dat is propolis. Ik heb altijd wel een flesje propolis tinctuur in huis voor uiteenlopende doelen. Het meest gebruik ik het om kloven mee af te dekken. Het is even jodelen vanwege de alcohol maar eenmaal opgedroogd werkt het prima.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Ma Jul 01, 2019 4:13 pm Reageer met quote

Behalve dat ik het leuk vind om hier mee te lezen, lijkt het me een
wespennest als ik je foto's goed bekijk.

De wesp is namelijk kaal en zwart/ geel en de bij is behaard en
donkerbruin/lichtbruin.
(De bij is overigens beschermd.)

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jul 01, 2019 5:59 pm Reageer met quote

Pluk schreef:
Behalve dat ik het leuk vind om hier mee te lezen, lijkt het me een
wespennest als ik je foto's goed bekijk.

Daar kon je weleens gelijk in hebben. Wespen bouwen hun nesten van een soort papier-maché, houtpulp die ze zelf vermalen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Di Jul 02, 2019 1:54 am Reageer met quote

Quote:
gebruik de planten uit je tuin van Harris,

Tip om te onthouden.

Quote:
Dat is propolis

Had er nog nooit van gehoord, heb het inmiddels gelezen onder de link.
Ik ga er wel vanuit dat bij allergie voor o.a bijen, diezelfde allergie er ook zal zijn voor dat goedje.

Quote:
lijkt het me een wespennest

Inmiddels al enige weken is de familie in diverse kampen verdeeld.
Het bijenkamp. het wespenkamp en de neutralen die ieder plaatje en foto bekijken in vergelijk en het hopen ooit te kunnen kiezen voor de bij of de wesp.

Quote:
Wespen bouwen hun nesten van een soort papier-maché, houtpulp die ze zelf vermalen.

Aan de andere kant van de tuin heb ik een wespennest beginnend in een water uitloopgat van een bloembak waar wat oude uitgebloeide plantenrommels inzitten. Daar wordt druk in en uitgevlogen en bij het invliegen worden kleine stukjes mee naar binnen genomen die er uit zien als super kleine vierkante papiertjes. In die hoek duf ik me niet zo goed meer te wagen, heb wel van een afstandje staan te bestuderen en dan zie je toch wel wonderlijke dingen.

Erg leuk om de reacties te lezen. Dank jullie wel.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jul 02, 2019 9:57 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Quote:
Dat is propolis

Had er nog nooit van gehoord, heb het inmiddels gelezen onder de link.
Ik ga er wel vanuit dat bij allergie voor o.a bijen, diezelfde allergie er ook zal zijn voor dat goedje.

Het is een wondermiddel voor vele kwalen maar wel organisch. Ik zou daar daar dus zeker rekening mee houden.

Pluk.1

Superlid
Superlid
Di Jul 02, 2019 11:23 pm Reageer met quote

Je kunt de kampen eenvoudig weer bij elkaar brengen door een plaatselijke imker
te bellen, Hij of zij zal direct kunnen vertellen wat voor een nest het is en wat je
het beste kunt doen.

Imkers komen graag en vrijblijvend langs, vooral als je zegt vermoedelijk een
bijenzwerm te hebben. Deze is waardevol en de imker zal voor niets weer een
volk erbij kunnen 'scheppen'.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Jul 03, 2019 1:11 am Reageer met quote

Denk dat ik dat inderdaad maar s ga doen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jul 03, 2019 1:54 am Reageer met quote

Dat is ietwat betrekkelijk. De ene bij is de andere niet. Er zijn agressieve en vriendelijke soorten. Imkers staan lang niet altijd open om een zwerm op te vangen maar ik zou de kans van slagen zeker benutten. Bijen zijn ontzettend nodig om het natuurlijk evenwicht zoals we dat nu kennen in stand te houden. Als dat met ninja-bijen moet dan moet dat maar maar dat hoeft dus niet per se. Maar bijen zijn wel nodig

Pluk.1

Superlid
Superlid
Wo Jul 03, 2019 3:34 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Denk dat ik dat inderdaad maar s ga doen.

Mocht het toch een wespennest blijken, dan vind je hierna nog wat extra info:

Wespennest verplaatsen, kan dat?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie