BN'ers roepen : Ban Zwarte Piet uit
Archief Discussie
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13399
Za Mei 28, 2016 4:12 pm Reageer met quote

Bas12 schreef:
Zwarte piet is een eeuwenoude traditie

O ja? Vertel.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 4:18 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

Dat zijn overduidelijke racistische uitlatingen.

Dat maak jij er maar weer van. Zijn de argumenten weer eens op...??

Als jij je racistisch wilt uiten dan is dat jouw verantwoordelijkheid. Dat heeft niets met een gebrek aan argumenten van mijn kant te maken maar met jouw gebrek aan inzicht als je dat ontkent. Je maakt verschil tussen blanke Nederlanders waarvan je vindt dat die het hier helemaal voor het zeggen moeten hebben en gekleurde die hun bek moeten houden. Misschien houdt iedereen er min of meer racistische denkbeelden op na maar je kunt dat onbewust doen, bewust of ze koesteren, zoals jij en een aantal anderen hier op het forum. Zo simpel is dat.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 5:44 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Eigenlijk vind ik juist degene die hem niet willen hebben racistisch, omdat je de zwarte man niet mee laat doen.

Ja, leuk, we draaien de boel om. De zwarte slaaf met stereotype dikke lippen, oorringen of liever nog een neusring, rollende ogen, zich uitdrukkend in een dom soort apentaaltje mag bij de gratie van de blanke meerderheid ook meedoen want anders is het racisme.

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1973
Za Mei 28, 2016 5:57 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Bas12 schreef:
Zwarte piet is een eeuwenoude traditie

O ja? Vertel.

Verveel je je Keesvi gezien het gezeik waarmee men je standaard kan associeren. Zoek dan een baan.

Maar.......
Sinterklaas én zwarte piet is een eeuwenoude traditie.

https://viawia.nl/cultuur/sinterklaas/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10489
Za Mei 28, 2016 6:37 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Humor en Tympaan, het lijken wel holenmensen, zeker gezien de duisternis waarin ze nog altijd lijken of blijken te verkeren

Dat vind ik wel een racistische opmerking Shocked Very Happy

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27591
Za Mei 28, 2016 7:15 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
een smijtpartij van fecaliën van enkele zowel in hun persoonlijke als maatschappelijke ontwikkeling achtergebleven witte apen kun je verwachten wanneer iemand het hier in zijn bol haalt de niet-witte Nederlander net zo vol 'Nederlander' te achten wat de facto en de jure daadwerkelijk ook het geval is -en....pffff alsof dat zo'n geweldig predikaat zou vormen- als de witte.
Humor en Tympaan, het lijken wel holenmensen, zeker gezien de duisternis waarin ze nog altijd lijken of blijken te verkeren

Allemachtig. En dat zegt een idioot die zelfs nog te dom is om met een holenmens vergeleken te worden. Maar goed, we weten wie het zegt.

Faber quisque fortunae suae

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Za Mei 28, 2016 7:17 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Sinterklaas zonder zwarte piet is net zoiets als een paashaas zonder eieren...

Maat het staat je uiteraard vrij om binnen je eigen muren desnoods een karikatuur van sinterklaas te maken.

Waar het om gaat is inderdaad hoe het in de openbare ruimtes gevierd wordt. en dan ligt dat toch wel wat minder gemakkelijk...

Het gaat helemaal niet over de vraag, wel of geen zwarte piet en wel of geen sinterklaas.

Een zwarte piet afgebeeld zoals wij die kennen komt pas sinds 1830 voor op afbeeldingen, daarvoor was zwarte piet niet anders dan een knecht met zwarte roetvegen.

De zwarte piet waar de discussie over gaat is een gitzwart mannetje met gouden oorbellen knalrode lippen die een beetje idioot heen en weer springt, duidelijk verwijzend naar negroide mensen.
Dus orgineel is onze zwarte piet niet.

Dat men zich steeds meer verzet tegen deze zwarte piet ( iets wat al in de zestiger jaren van de vorige eeuw gebeurde) is dan, als men de geschiedenis van de slavernij een beetje kent, en waar Nederland een hoofdrol in speelt, niet zo raar.

Dat premier Rutte mensen die lopen te schelden en tieren (stomme trut bijv) tegen donkere mensen "idiote tokkie's " noemt is niet raar, sterker nog, het is zijn taak, hij is immers premier van ALLE Nederlanders.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 7:24 pm Reageer met quote

nandes schreef:

Dat premier Rutte mensen die lopen te schelden en tieren (stomme trut bijv) tegen donkere mensen "idiote tokkie's " noemt is niet raar, sterker nog, het is zijn taak, hij is immers premier van ALLE Nederlanders.

Dat mag jouw mening zijn en persoonlijk lig ik er ook niet wakker van. Maar ik blijf erbij dat je je standpunt er alleen maar mee verzwakt, zeker in zijn functie.

Kijk alleen maar naar dit forum. Iemand begint te schelden en de ander scheldt terug. En dat wordt alleen maar erger en erger en aan het eind is er niets bereikt. Integendeel, iedereen blijft nu helemaal op zijn/haar standpunt, want niemand wil zich laten wegblazen...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 7:29 pm Reageer met quote

Bas12 schreef:
Sinterklaas én zwarte piet is een eeuwenoude traditie.

https://viawia.nl/cultuur/sinterklaas/

Dat is het dus niet. Mag ik een stukje citeren van de tekst waarnaar je verwijst? Ga effe zitten:

Sinterklaas had oorspronkelijk geen helper, die is er pas later bij bedacht. Diezelfde onderwijzer Jan Schenkman introduceerde ook Zwarte Piet. In zijn leesboekje ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’ uit 1850 beschreef hij drie nieuwe items, een knecht voor Sinterklaas, de intocht van Sinterklaas en de stoomboot waar Sinterklaas mee aankomt. De knecht in het boekje van Jan Schenkman was een gekleurde man zonder naam. In de loop der tijd heeft de knecht van Sinterklaas heel wat namen versleten zoals Jan de knecht, Trappadoeli en nog veel meer namen.

nandes

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 7:34 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
nandes schreef:

Dat mag jouw mening zijn en persoonlijk lig ik er ook niet wakker van. Maar ik blijf erbij dat je je standpunt er alleen maar mee verzwakt, zeker in zijn functie.

Kijk alleen maar naar dit forum. Iemand begint te schelden en de ander scheldt terug. En dat wordt alleen maar erger en erger en aan het eind is er niets bereikt. Integendeel, iedereen blijft nu helemaal op zijn/haar standpunt, want niemand wil zich laten wegblazen...

Sylvana is hier even het voorbeeld maar er zijn er inmiddels zovelen die alleen om hun huidskleur of geloof voor rotte vis worden uitgemaakt, dan mag/moet een premier daar stelling tegen nemen, en dat standpunt wordt daardoor niet verzwakt.

Hier op het forum ben je in een spiraal terecht gekomen die nauwelijks te stoppen is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 7:43 pm Reageer met quote

Het gaat er niet eens zozeer om hoe die zwarte Piet er precies uitziet. Had je mij pakweg drie jaar geleden gevraagd of Piet oorringen draagt, of kroeshaar had,had ik het niet eens geweten. Maar het gaat om de manier waarop. Het gaat erom dat een of andere buitenlander er plotseling iets racistisch van maakt terwijl dat nooit zo bedoeld is. niet nu en niet in mijn kinderjaren. Een kinderfeestje nota bene. en dat nu plotseling heel gekleurd Nederland op zijn achterste benen staat als of dat kinderfeestje plotseling een kwaadaardig ritueel is geworden.

Was die piet in de loop van de jaren van zwart heel geleidelijk aan via steeds lichter bruin naar wit veranderd, dan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest. Maar nu is het een statement geworden. En heeft het de samenleving verdeeld. Er is dus met dat hele gedoe totaal niets bereikt..

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 7:48 pm Reageer met quote

nandes schreef:

Sylvana is hier even het voorbeeld maar er zijn er inmiddels zovelen die alleen om hun huidskleur of geloof voor rotte vis worden uitgemaakt, dan mag/moet een premier daar stelling tegen nemen, en dat standpunt wordt daardoor niet verzwakt.

Als dat zo is dan moeten die personen een aanklacht indienen. Maar ik blijf erbij dat schelden nooit een oplossing zal zijn. Of dacht je nu echt dat die tokkies van Rutte onder de indruk waren. Ze zien er eerder een aansporing in om nòg grover te worden...

Quote:

Hier op het forum ben je in een spiraal terecht gekomen die nauwelijks te stoppen is.

Dat ben ik dan wel weer met je eens...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 8:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Was die piet in de loop van de jaren van zwart heel geleidelijk aan via steeds lichter bruin naar wit veranderd, dan was er waarschijnlijk niets aan de hand geweest.

Ik denk dat iets van 80% van de Nederlanders er een dergelijke mening op nahoudt.

nandes

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:11 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Als dat zo is dan moeten die personen een aanklacht indienen. Maar ik blijf erbij dat schelden nooit een oplossing zal zijn. Of dacht je nu echt dat die tokkies van Rutte onder de indruk waren. Ze zien er eerder een aansporing in om nòg grover te worden

een aanklacht indienen tegen een bepaalde tendens is moeilijk denk ik, dat meer en meer mensen laten zien het niet te willen sorteert misschien wel meer effect, maw zij die schelden zetten zich zelf buiten spel.

humor

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:20 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar nu is het een statement geworden. En heeft het de samenleving verdeeld. Er is dus met dat hele gedoe totaal niets bereikt..

Sterker nog......het heeft ( als je er inderdaad al van mag spreken) alleen juist het "racisme" aangewakkerd.

Een soort eigen schuld dikke bult..... Very Happy

humor

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:25 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Sinterklaas had oorspronkelijk geen helper, die is er pas later bij bedacht. Diezelfde onderwijzer Jan Schenkman introduceerde ook Zwarte Piet. In zijn leesboekje ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’ uit 1850
.

Toen was de slavernij al grotendeels afgeschaft , dus waar hebben we het over.

humor

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:28 pm Reageer met quote

Erik van Muiswinkel, de 'oud-Hoofdpiet’ heeft het te bont gemaakt op social media.
"Nou Ruben, als jij t verschil niet wil zien tussen ons betoog en dat van 'hun', ben je denk ik een domme kankerlul", reageerde Erik van Muiswinkel vrijdag op Twitter.

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs is niet te spreken over zijn woordkeuze. "Weet niet wat ik lees. Zou dhr. Van Muiswinkel denken met noemen gruwelijke ziekten zijn punt kracht bij te zetten?", tweet Bussemaker.

Vervolgens reageert Erik met de volgende tweet op de kritiek. "Opvallend dat veel onderbuik-tokkies het prima vinden om het woord "neger" te gebruiken maar woedend worden als ik ze dan kankerlul noem."

bron telegraaf

We weten weer genoeg over deze lulpiet.... Very Happy

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8137
Za Mei 28, 2016 11:55 pm Reageer met quote

Heb jij dan geen sinterklaasfeest gevierd afgelopen jaar Don, wij wel hoor. Het feest is helemaal niet naar de "kloten" zoals je het zo plastisch omschreef. Dat doe je toch echt helemaal zelf door je er zo over op te winden.
Beetje dom lijkt mij dat, maar iedereen maakt zijn eigen keuze, daar ben je dan weer vrij in:lol:

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8137
Zo Mei 29, 2016 12:17 am Reageer met quote

Gekleurde Pieten zijn er toch ook Don, geen kind dat daar van wakker ligt. Het zijn juist de "Volwassen" mensen, die door hun opwinding de feestpret bederven.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

nandes

Superlid
Superlid
Zo Mei 29, 2016 12:19 am Reageer met quote

TheDon schreef:
Benneke schreef:
Heb jij dan geen sinterklaasfeest gevierd afgelopen jaar Don, wij wel hoor. Het feest is helemaal niet naar de "kloten" zoals je het zo plastisch omschreef. Dat doe je toch echt helemaal zelf door je er zo over op te winden.
Beetje dom lijkt mij dat, maar iedereen maakt zijn eigen keuze, daar ben je dan weer vrij in:lol:

In het vrijwilligerswerk wat ik doe, werd er wel sinterklaasfeest gevierd met zwarte pieten.
Als je de kinderen dan ziet genieten van zo'n feest, is het toch ongelooflijk dat je in je achterhoofd hebt "over een paar jaar is dit misschien afgelopen".
En waarom.....omdat men het racistisch vind, belachelijk.
Blijf van dit soort dingen af want juist hierdoor krijg je dat er veel weerstand opgewekt wordt tegen allochtonen.

Helemaal niet afgelopen alleen met een piet die voor anderen niet als kwetsend wordt ervaren en een piet die dichter bij de waarheid staat.
een knecht met zwarte roetvegen.

Pagina 2 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie