BN'ers roepen : Ban Zwarte Piet uit
Archief Discussie
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Vr Mei 27, 2016 10:24 pm Reageer met quote

Ruim 100 BN'ers roepen NTR op: Ban Zwarte Piet uit

Meer dan honderd BN'ers spreken zich vrijdag uit tegen kindervriend Zwarte Piet in een open brief. Onder de schrijvers zijn veel acteurs, auteurs en mediamensen die zich niet eerder in het debat mengden.

Als redenen voor hun stellingname noemen de opstellers van het epistel de moeilijkheid het volksfeest van Sinterklaas en Zwarte Piet uit te leggen in het buitenland en het onderhuids racisme dat naar buiten komt in het maatschappelijke debat rond Zwarte Piet.
De BN'ers schrijven: ,,De reacties van de zogenaamde voorstanders van Zwarte Piet op de sociale media staan bol van vreemdelingenhaat, gekrenkt nationalisme en onverdraagzaamheid."

bron https://www.ad.nl/ad/nl/33220/Sinterklaas/article/detail/4309165/2016/05/27/Ban-Zwarte-Piet-uit.dhtml

Moeilijk uit te leggen in buitenland ???
Nu pas, na zovele jaren zwarte Piet????
Komt natuurlijk ook door de achterlijke opmerking van een handjevol dwazen, dat het racistisch zou zijn. Zij hebben het vuurtje opgestookt.

Dat de reacties bol staan van vreemdelingenhaat, gekrenkt nationalisme en onverdraagzaamheid, onderstreept nog maar eens dat ze de plank behoorlijk misgeslagen hebben met het " zwart maken " van zwarte Piet.

Uiteindelijk zijn de tegenstanders van zwarte Piet verantwoordelijk voor het zogenaamde oplaaiende racisme, met hun achterlijke stelling over slavernij.

Zo kan je zelfs het kerstkindje nog zwart maken Very Happy

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2842
Vr Mei 27, 2016 10:32 pm Reageer met quote

Dit wordt weer een vroege St.Nicolaas.
k'Heb zin in de Kerst. Laughing

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12226
Za Mei 28, 2016 7:39 am Reageer met quote

TheDon schreef:
Leuk hé wat die stomme trut Sylvana Simons te weeg gebracht heeft!

Oftewel, zwartjes moeten al helemaal hun bek houden over 'onze' zwarte piet?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

humor

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 9:21 am Reageer met quote

In de discussie over zwarte piet draait teveel om de luidruchtige actieclubjes en daardoor blijft de overheid als grootste boosdoener buiten beeld. Onterecht, want die rol blijkt bij nader inzien groter dan men in het eerste opzicht zou denken. Hieronder volgt een overzicht uit heden en verleden, waaruit blijkt dat Sinterklaas een waar volksfeest is, waar de overheid zich niet mee dient te bemoeien.

Het Sinterklaasfeest was van oorsprong vooral verbonden met de opkomst van Amsterdam als havenstad. De schutspatroon Sint-Nicolaas (6 december) is immers niet alleen de beschermer van de kinderen, maar ook van de zeelieden. In 1578 vond in Amsterdam echter de zogenoemde ‘alteratie’ plaats, dat wil zeggen dat de protestantse minderheid de macht greep in het gemeentebestuur. Dit luidde een periode in waarin Rooms-Katholieke gebruiken werden onderdrukt.

Elk jaar drongen de streng-calvinistische raadsleden aan op een verbod op het Sinterklaasfeest. Dit leidde van tijd tot tijd tot rellen, waardoor het stadsbestuur zich genoodzaakt zag het feest te gedogen. Dit betekende niet dat de druk er minder om was. Toen in 1663 de schout en zijn knechten (jawel!) de Sinterklaasvieringen wilde beknotten werd hij zelfs door jongeren met pepernoten bekogeld. Zelfs twee eeuwen later in 1883 kwamen jongeren op Sinterklaasavond in gevecht met de politie.

Aan het begin van deze eeuw is het Katholieke karakter van Sint-Nicolaas nog steeds een doorn in het oog voor gemeentebesturen. In Amsterdam is de kruis op de mijter vervangen door het stadswapen, zogenaamd om andere geloven niet voor het hoofd te stoten, en in Antwerpen werd een Sint met een kruis op de mijter door het gemeentebestuur verboden op openbare scholen.

De calvinistische scherpslijperij is hierbij vervangen door het multiculti-geloof – oude wijn in nieuwe zakken.

bron https://vrijetribune.nl/2014/07/overheid-als-grootste-vijand-van-sinterklaas-en-zwarte-piet/

................de protestantse minderheid de macht greep in het gemeentebestuur. Dit luidde een periode in waarin Rooms-Katholieke gebruiken werden onderdrukt. ......
................De calvinistische scherpslijperij is hierbij vervangen door het multiculti-geloof – oude wijn in nieuwe zakken........................

Ohhh niets nieuws onder de zon dus.....

En wat ik al vaker hier schreef....: ""De geschiedenis herhaalt zich altijd !!""
Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 9:47 am Reageer met quote

humor schreef:
Elk jaar drongen de streng-calvinistische raadsleden aan op een verbod op het Sinterklaasfeest.

Wederom wordt de suggestie gewekt dat het gaat om afschaffen van het sinterklaasfeest. Daar gaat het natuurlijk niet om en ook niet om zwarte piet af te schaffen. Het gaat om de rol en het uiterlijk van zwarte piet waarvan velen vinden dat die ontdaan moet worden van racistische elementen. Of en hoe dat vormgegeven zou moet worden is ook m.i. geen taak van de overheid maar een volksdiscussie, die zich in deze tijd uiteraard vooral afspeelt op de social media. Waarom het nodig is om elkaar daarbij virtueel de hersens in te slaan ontgaat me.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25881
Za Mei 28, 2016 10:49 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
TheDon schreef:

Als je het zo grof wil stellen: ja...

Net zo min als dat wij ons met hun tradities in hun land moeten bezighouden, moeten zij dat niet doen met tradities in Nederland. Ze hoeven niet mee te doen, ze kunnen het negeren, maar het is niet aan hun om de regels voor Nederlanders te bepalen. Zij hebben hun eigen suikerfeest. Daar kunnen ze zelf de regels bij bepalen...

Faber quisque fortunae suae

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:03 am Reageer met quote

Marguerite1 schreef:

....degene die Sinterklaas willen vieren, lekker doen met zwarte piet uiteraard, en ook op scholen, vooral op scholen, want het is een kinderfeest. Degene die geen feestje willen vieren, doen het niet. Kan het nog makkelijker?

Precies mijn idee....

BN betekent in Nederland onder andere 'Bekende Nederlander" en dan vooral mensen wiens gezicht nogal vaak (te vaak) op televisie verschijnen...

Very Happy

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1973
Za Mei 28, 2016 11:14 am Reageer met quote

Zwarte piet is een eeuwenoude traditie die we ons door een stel gekken niet laten afpakken. En als je het daar niet mee eens bent dan rot je toch op.......

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:24 am Reageer met quote

Niet de nieuwkomers of buitenlanders hebben het hier voor het zeggen, al denken ze dat, maar de inheemse bevolking maakt zelf wel uit uit hoe wij hier willen leven.

Staat je dat niet aan dan heb je hier niets te zoeken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:34 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Het is me al vaker opgevallen dat je in de waan lijkt te verkeren dat Nederland exclusief tot een groepje blanke mensen hier behoort, en dat niet-blanken minder Nederlander zijn, minder rechten hebben, minder inspraak, minder zeggenschap.
Hoe kan die waan zich ontwikkeld hebben bij je Tympaan?

Je raaskalt weer eens, Nicolaas. Ik vraag mij eerder af waar jij de waan ontwikkelt heb om te denken dat iemand op basis van zijn/haar donkere huidskleur het recht heeft om een kinderfeestje te torpederen enkel om de persoonlijke rancunes te botvieren...

Ze had de zus van een zekere NicolaasP kunnen zijn...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 11:52 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
TheDon schreef:

Als je het zo grof wil stellen: ja...

Net zo min als dat wij ons met hun tradities in hun land moeten bezighouden, moeten zij dat niet doen met tradities in Nederland. Ze hoeven niet mee te doen, ze kunnen het negeren, maar het is niet aan hun om de regels voor Nederlanders te bepalen. Zij hebben hun eigen suikerfeest. Daar kunnen ze zelf de regels bij bepalen...

Dat zijn overduidelijke racistische uitlatingen.

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 32900
Za Mei 28, 2016 12:16 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
TheDon schreef:

Helemaal mee eens Rolling Eyes

Achter de wolken schijnt de zon

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 12:38 pm Reageer met quote

Er kwam de sint iets naars ter ore
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet
Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert
Zo wordt de sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar t is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek
Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit

Mijn pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!
Als je vaak door de schoorsteen schiet
Word je vanzelf een zwarte piet

Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn zwarte pieten, dat zijn moren
Een moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije
Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon
Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan....
Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland....

Bron de Telegraaf

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 2:29 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Dat zijn overduidelijke racistische uitlatingen.

Dat maak jij er maar weer van. Zijn de argumenten weer eens op...??

Of begrijp je het stomweg niet...

Enfin, jou neem ik het verder niet kwalijk...

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Za Mei 28, 2016 2:38 pm Reageer met quote

Jeetje, wééééér diezelfde bullshit met diezelfde kromme redenaties die we reeds in november/december 2015 mochten lezen op dit forum.
En dan heb ik het over de zgn. voorstanders van ZW.
Uitermate vermoeiend.
Quote:
De reacties van de zogenaamde voorstanders van Zwarte Piet op de sociale media staan bol van vreemdelingenhaat, gekrenkt nationalisme en onverdraagzaamheid."

Wat is hier niet waar aan dan?

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 2:50 pm Reageer met quote

amber schreef:
Jeetje, wééééér diezelfde bullshit met diezelfde kromme redenaties die we reeds in november/december 2015 mochten lezen op dit forum.
En dan heb ik het over de zgn. voorstanders van ZW.
Uitermate vermoeiend....

Net zo vermoeiend als de tegenstanders van zwarte Piet...

Racisme overal bijslepen waar helemaal geen racisme is of bedoeld wordt, dat is pas vermoeiend...

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Za Mei 28, 2016 3:20 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Dank je wel Tympaan voor de uitleg.
Dat is allemaal na mijn tijd in de mode gekomen.

Nu ik het over mijn tijd heb:
Heerlijk Sinterklaasfeest vieren en oh wat waren we bang voor die zwarte piet met zijn rollende ogen en dat oogwit stak zo af. Maar hij had altijd een brede glimlach en gaf ons altijd pepernoten en ander lekkers. Hij hield het boek voor voor Sinterklaas die de namen oplas van de zoete kinderen en gelukkig hoorde ik daar ook bij.
Dat waren pas tijden.....
De pakjes avond bij Opa en Oma, heerlijk. Huzarensla eten en daarna de grote mand met pakjes uitdelen en uitpakken. Oh wat werd ik verwend.
En later deed ik mee aan alle gedichten schrijven, wat hadden we een pret.
Overal in de winkels plaatjes van Sint en zwarte piet, zijn knecht.

Zijn knecht staat te lachen........
Liedjes meezingen uit volle borst.
Ik zal het nooit vergeten, voor mij gelijk een sprookje.
En het woord racist was toen nog niet uitgevonden.
En iedereen was happy.
En weet je wie er even hard meededen?
De getinte mensen uit Suriname en Indie. Er zaten ook kinderen uit die landen op school, niemand die er iets van zei, en zij zeurden nooit en nergens over. Ze deden overal aan mee. En oh, wat konden die moeders lekker koken en wat waren ze gastvrij.
En ze kwamen ook bij ons over de vloer. En met kerst kregen wij cadeautjes van hun.....De goeie ouwe tijd.

Mens, hou toch op!!
Het Sinterklaasfeest wordt hier elk jaar nog steeds uit volle borst gevierd hoor.
Je doet nou net alsof het compleet is afgeschaft, maar dat is niet zo.
Er is alleen een discussie aan de gang over ZP;dan gaat het over de openbare ruimte en niet over hoe mensen het feest thuis vieren.
Ik vier het ook nog steeds elk jaar en dan bij mijn oudste zoon thuis.
Die Marokkaan Laughing verkleedt zich dan als de Sint en dan ligt zijn zoontje helemaal in een deuk.
We hebben daar geen ZP bij nodig.

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 3:28 pm Reageer met quote

Sinterklaas zonder zwarte piet is net zoiets als een paashaas zonder eieren...

Maat het staat je uiteraard vrij om binnen je eigen muren desnoods een karikatuur van sinterklaas te maken.

Waar het om gaat is inderdaad hoe het in de openbare ruimtes gevierd wordt. en dan ligt dat toch wel wat minder gemakkelijk...

humor

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 3:44 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ze had de zus van een zekere NicolaasP kunnen zijn...

En nou nog een paar van die gasten en dan heb je een bos gladiolen..... Very Happy

humor

Superlid
Superlid
Za Mei 28, 2016 3:49 pm Reageer met quote

amber schreef:

Er is alleen een discussie aan de gang over ZP;.

Gezeik bedoel je ....... door een paar gefrustreerde gekleurde medenederlanders opgeworpen, dankbaar aangegrepen door een aantal aandachttrekkende "ikdoeookeenseenkeermee" Bee Enners......
Very Happy

Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie