BN'ers roepen : Ban Zwarte Piet uit
Archief Discussie
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 Plaats reactie

Fyrano

Superlid
Superlid
Antw.: 2063
Di Mei 31, 2016 10:59 pm Reageer met quote

Bron: https://nieuws.nl/trending/20150830/zelfs-op-de-antillen-vieren-we-sinterklaas-met-zwarte-pieten/

‘Zelfs op de Antillen vieren we Sinterklaas met Zwarte Pieten’

Al jaren zijn er voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. De één vindt het hulpje van Sinterklaas discriminerend, terwijl de ander het een onschuldige traditie vindt. Mark Frans is de discussie spuugzat. ,,Zelfs op de Antillen vieren we gewoon Sinterklaas met Zwarte Pieten”, schrijft de Antilliaan op Facebook.
,,Ik ben als Antilliaan kotsmisselijk van de discussie over Zwarte Piet, die steeds weer terugkomt”, schrijft Mark op Facebook.
Hij vraagt zich af waar de discussie opeens vandaan komt. ,, Ik ben 53 jaar, waar komt deze discussie de laatste vier ŕ vijf jaar ineens vandaan?”
Volgens hem zijn alle rassen ter wereld ooit slachtoffer geweest van slavernij. ,,Blank, zwart, bruin, chinees, dwergen, man, vrouw en kind. Maar slavernij is allang afgeschaft. En trouwens roet is zwart.”

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Fyrano

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 11:08 pm Reageer met quote

Overal in de Cariben is Zwarte Piet gewoon zwart.

Alleen in Nederland is dat slappe geouwehoer over Zwarte Piet, vooral door maar een klein groepje linksen en wat andere nationaliteiten.
Een kleine minderheid wil de massa de norm door de strot duwen, ondanks dat het overgrote deel van Nederland daar niks voor voelt.

https://caribischnetwerk.ntr.nl/tag/sinterklaasintocht/

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1973
Wo Jun 01, 2016 10:49 am Reageer met quote

Zwarte piet is een heel bijzonder figuur en er is geen reden om tegen hem te hoop te lopen.

Dus zwarte piet
discrimineer hem niet.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25879
Wo Jun 01, 2016 11:22 am Reageer met quote

amber schreef:
Tympaan schreef:
amber schreef:
Bas12 schreef:
Alleen om dat een stel linkse malloten het nodig acht om een kinderfeestje te vergallen. Niks geen aanpassen. Deze achterlijke linkse malloten werken juist het rascisme in de hand door het verspreiden van allerlei onzinnige verhalen.

Dus volgens jou zijn mensen die politiek links georiënteerd zijn " achterlijke malloten"?
Dat vind ik nogal een uitspraak!!

Dat vind jij toch ook van rechts georiënteerde mensen...??

Dus wat zeur je dan...??

Heb ik dat ooit ergens geschreven in dat soort bewoordingen?

Meerdere malen. Zij het in je eigen bewoordingen...

En nee, ik ga het niet voor je opzoeken, want zó belangrijk vind ik die scheldpartijen nu ook weer niet...

Faber quisque fortunae suae

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1973
Wo Jun 01, 2016 11:28 am Reageer met quote

Ach Tympaan zo probeert ze haar valse bewering kracht bij te zetten zo bleek al vaker.

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Jun 02, 2016 12:35 am Reageer met quote

TheDon schreef:
nandes schreef:
TheDon schreef:

IK VIND dat ja en met mij heel veel!
Diegen die achter zwarte Piet zijn, zoals Ali B en Humberto Tan, denken nog na en hebben geen zin om daar over in discussie te gaan omdat ze het onzin vinden.
Zij laten Nederland zoals het is en daar heb ik begrip voor!

dit is een deel van de lijst waar op pagina 1 naar verwezen wordt

Onder hen zijn Halina Reijn, Anna Drijver, Tygo Gernandt, Isa Hoes, Tanja Jess, Paul de Leeuw, Lieke van Lexmond, Geert Mak, Trijntje Oosterhuis, Humberto Tan, Waldemar Torenstra, Albert Verlinde, Peter R. de Vries, Patrick Kluivert en nog velen anderen.

zijn er 2 Humberto's misschien?

Ik zeg het niet graag maar je hebt gelijk, was even abuis, het moet John Williams zijn! Wink

je ongelijk toegeven dat siert je.

Nu nog de volgende, als je voorouders zijn weggevoerd als slaaf een slaaf die nu wordt afgebeeld als dolkomisch mannetje met rooie lippen, een dikke oorbel en komische kleren aan.

hoe zou de nagedachtenis aan je voorouders dan zijn, of hoe kijk je dan tegen dat mannetje aan?

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Do Jun 02, 2016 12:50 am Reageer met quote

Quote:
als je voorouders zijn weggevoerd als slaaf een slaaf die nu wordt afgebeeld als dolkomisch mannetje met rooie lippen, een dikke oorbel en komische kleren aan.

hoe zou de nagedachtenis aan je voorouders dan zijn, of hoe kijk je dan tegen dat mannetje aan?

Gewoon als zwarte Piet........Ben niet zo achterlijk als die gladiolen die er op uit zijn hun gefrustreerde zin door te drijven..... Very Happy

nandes

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2016 1:09 am Reageer met quote

humor schreef:
Quote:
als je voorouders zijn weggevoerd als slaaf een slaaf die nu wordt afgebeeld als dolkomisch mannetje met rooie lippen, een dikke oorbel en komische kleren aan.

Gewoon als zwarte Piet........Ben niet zo achterlijk als die gladiolen die er op uit zijn hun gefrustreerde zin door te drijven..... Very Happy

achterlijk? achterlijk ben je als je zonder nadenken mee wil praten, en nadenken is niet je sterkste punt.

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Do Jun 02, 2016 1:14 am Reageer met quote

Als ik jou was nandes zou ik maar rap naar Pluto afreizen..... Laughing

nandes

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2016 1:16 am Reageer met quote

humor schreef:
Als ik jou was nandes zou ik maar rap naar Pluto afreizen..... Laughing

dombo.......... Laughing Laughing Laughing

Fyrano

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2016 1:41 am Reageer met quote

Het zijn juist de blanke en een klein groepje buitenlanders die een onschuldig kinderfeest verpesten.
Strakjes mogen sprookjes niet meer omdat kabouters, liliputters nabootsen en daarmee deze groep discrimineren.

Bij de (zwarte) mensen op de Caribische eilanden wordt St. Nicolaas gewoon met zwarte Pieten gevierd en vinden ze het belachelijk hoe momenteel in Nederland een hetze tegen Zwarte Piet wordt gevoerd.

Ook op dit forum hebben ze weer wat te ouwehoeren.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16355
Do Jun 02, 2016 2:31 am Reageer met quote

Denk eerst eens na voordat je iets roept.
Waarom wil men alleen een symptoom uitbannen terwijl de angel van het kwaad blijft zitten: er wordt gediscrimineerd op leeftijd, op handicap, op uiterlijke schijn (ook positieve discriminatie vanwege een abrikozenhuidje).
Zo zijn er nog vele andere vormen die ik hier niet wil benoemen.
Waarom een kinderfeest beschuldigen van trekjes van discriminatie, terwijl het meer een vraag is: wat was er eerder, zwarte piet of de ophef over mensen met een andere kleur uiterlijk?
Het toonbeeld van het mislukken van de integratiesamenleving...

Fyrano

Superlid
Superlid
Do Jun 02, 2016 5:05 pm Reageer met quote

Historische achtergrond Zwarte Piet

Zwarte Piet wordt beschouwd als de voortzetting van de middeleeuwse Moor.
Rond het thema van de Moor is in de Nederlandse folklore een hele traditie ontstaan, denk aan de 'gapers' die bij drogisterijen aan de gevel hingen. Zwarte Piet heeft een plaats gevonden in deze traditie, vooral vanaf het moment dat de verblijfplaats van Sinterklaas in Spanje wordt geplaatst.

De Moren waren Marokkaanse Islamieten, dus is onze Zwarte Piet van Islamitische oorsprong
Zie “De Moorse volksverhuizing”

Quote:
Bron: https://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/moorse-volksverhuizing-de-economische-culturele-opleving-van-spanje/

Quote:
De Moren staken in 711 de straat van Gibraltar over en veroverden in rap tempo het Iberisch Schiereiland. Ze veroverden zelfs delen van Frankrijk, totdat ze door Karel Martel werden verslagen in de Slag bij Poitiers (732). Ze brachten niet alleen de islam naar Europa, maar ook vele andere dingen. De culturele sporen van de Moorse volksverhuizing zijn zelfs vandaag de dag nog duidelijk zichtbaar.
Straat van Gibraltar
De Moren waren oorspronkelijk een relatief onbekend islamitisch berbervolk dat leefde in Marokko.

pitter.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 887
Vr Jun 03, 2016 1:25 am Reageer met quote

Het wordt elk jaar duidelijker dat Zwarte Piet z'n langste tijd gehad heeft. Hij is begonnen aan zijn stervensproces en en over een jaar of twee wil niemand dat lijden onnodig rekken.
Daarom pleit ik er voor nu al te beginnen langzaam een opvolger te introduceren zodat het outfaden van de een gelijk op gaat met het infaden van de ander.
Ik vind Pipo de clown een waardige vervanger. Iedereen kent hem; hij is grappig, zingt en springt dat het een lieve lust is en niets is hem te gek. Het lijkt wel een Piet.
De ezel die de pipowagen trekt wordt dan het nieuwe 'paard' voor de sint en omdat ezels niet gewend zijn over daken te lopen zijn we meteen af van dat schoorsteengedoe. De cadeautjes liggen gewoon opgestapeld in de pipowagen. De boot kan in Madrid dienen als winterstalling voor de woonwagen.
Elk jaar komt sint vanuit Spanje met z'n ezel te voet ergens de grens over (wij lopen toch ook helemaal naar Santiago de Compostella).
Omdat Pipo met Mammalou heel veel pipootjes gemaakt heeft, gaan alle Nederlandse kinderen, ook de licht tot zwaar getinte, zich schminken tot kleine clown.
Dus, als het aan mij ligt: binnen twee jaar die Piet de deur uit en Pipo erin. Iedereen happy.
Voor TheDon en anderen die het allemaal niet meer zo kunnen volgen komt er in Arnhem een zwartepietenmuseum naast het openluchtmuseum.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12226
Vr Jun 03, 2016 2:39 am Reageer met quote

TheDon schreef:
We mogen de Islam niet veroordelen want dat is racisme maar Zwarte Piet wordt wel veroordeeld, hoe krom is het allemaal dan????

Ik zie hier niemand zwarte piet veroordelen maar wel een aantal racisten, haters van Marokkanen en moslims een klaarblijkelijk Marokkaans/islamitisch symbool verdedigen. Probeer maar eens uit te leggen wat daarvan de logica is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 6 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Plaats reactie