BN'ers roepen : Ban Zwarte Piet uit
Archief Discussie
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25906
Di Mei 31, 2016 9:39 am Reageer met quote

Ik vind dat in ieder geval ook...

En ik vind dat dat mijn goed recht is om dat te vinden. Zelfs al ben ik geen dokter...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Di Mei 31, 2016 12:47 pm Reageer met quote

Wat ook erg vreemd is, dat Van Muiswinkel, die jarenlang de Hoofdpiet speelde, er nu ineens pas achter komt, dat zwarte Piet weleens racistisch zou kunnen zijn.......

Ben je dan gehersenspoeld of niet ? Laughing

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Antw.: 1973
Di Mei 31, 2016 1:29 pm Reageer met quote

Een citaat van een bericht op sociale media wat tot dusver bijna drieduizend! keer is geliked.

"Beste Publieke Omroep, 90% van de Nederlanders wil behoud van Zwarte Piet, het is ONZE traditie!
Door geklaag van enkele bekende Nederlanders kan het zomaar veranderd worden? Belachelijk!
In verschillende delen van Europa wordt het kinderfeest van Sint-Nicolaas eveneens gevierd, en daar hoor je niemand over racisme!
Denk na en laat Nederlandse traditie's met rust!
Het is pas Mei, maar nu al gaan we het hebben over Zwarte Piet, maar mensen als wij niets doen, zal de NTR Zwarte Piet gaan veranderen, dus wees niet eigenwijs, en doe mee met onze actie".

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7759
Di Mei 31, 2016 1:31 pm Reageer met quote

humor schreef:
Wat ook erg vreemd is, dat Van Muiswinkel, die jarenlang de Hoofdpiet speelde, er nu ineens pas achter komt, dat zwarte Piet weleens racistisch zou kunnen zijn.......

Ben je dan gehersenspoeld of niet ? Laughing

Wel eens van voortschrijdend inzicht gehoord Humor?

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Di Mei 31, 2016 1:33 pm Reageer met quote

Bas12 schreef:
Een citaat van een bericht op sociale media wat tot dusver bijna drieduizend! keer is geliked.

"Beste Publieke Omroep, 90% van de Nederlanders wil behoud van Zwarte Piet, het is ONZE traditie!
Door geklaag van enkele bekende Nederlanders kan het zomaar veranderd worden? Belachelijk!
In verschillende delen van Europa wordt het kinderfeest van Sint-Nicolaas eveneens gevierd, en daar hoor je niemand over racisme!
Denk na en laat Nederlandse traditie's met rust!
Het is pas Mei, maar nu al gaan we het hebben over Zwarte Piet, maar mensen als wij niets doen, zal de NTR Zwarte Piet gaan veranderen, dus wees niet eigenwijs, en doe mee met onze actie".

wat een onzin weer, er wordt nergens gesproken om zwarte piet af te schaffen, wel om hem aan te passen naar de werkelijkheid, een knecht met zwarte vegen en niet het stereotype mannetje wat er nu rondloopt.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 1:44 pm Reageer met quote

Alleen om dat een stel linkse malloten het nodig acht om een kinderfeestje te vergallen. Niks geen aanpassen. Deze achterlijke linkse malloten werken juist het rascisme in de hand door het verspreiden van allerlei onzinnige verhalen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 2:18 pm Reageer met quote

nandes schreef:

wat een onzin weer, er wordt nergens gesproken om zwarte piet af te schaffen, wel om hem aan te passen naar de werkelijkheid, een knecht met zwarte vegen en niet het stereotype mannetje wat er nu rondloopt.

Dat is net zo'n onzin want huizen hebben niet eens 'echte' schoorstenen meer...
Sterker nog, het hele begrip 'knecht' bestaat niet meer...

Het is inderdaad het doordrammen van een aantal gefrustreerde "medelanders" die het in Nederland niet kunnen vinden en daarom hun teleurstelling maar op een kinderfeestje botvieren...

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Di Mei 31, 2016 2:49 pm Reageer met quote

Bas12 schreef:
Alleen om dat een stel linkse malloten het nodig acht om een kinderfeestje te vergallen. Niks geen aanpassen. Deze achterlijke linkse malloten werken juist het rascisme in de hand door het verspreiden van allerlei onzinnige verhalen.

Dus volgens jou zijn mensen die politiek links georiŽnteerd zijn " achterlijke malloten"?
Dat vind ik nogal een uitspraak!!

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 3:11 pm Reageer met quote

Bas12 schreef:

Ik heb meer het idee dat ze jouw feestje vergallen en absoluut niet dat van de kinderen. Ik heb nog geen kind horen klagen over de veranderingen in het uiterlijk van Piet.
Alleen volwassenen, die in elke verandering kennelijk een ernstige bedreiging zien, schreeuwen moord en brand.....O ja Bas, je weet toch dat Sinterklaas niet echt is he ?

Albertus47.1

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 3:37 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Bas12 schreef:

Ik heb meer het idee dat ze jouw feestje vergallen en absoluut niet dat van de kinderen. Ik heb nog geen kind horen klagen over de veranderingen in het uiterlijk van Piet.
Alleen volwassenen, die in elke verandering kennelijk een ernstige bedreiging zien, schreeuwen moord en brand.....O ja Bas, je weet toch dat Sinterklaas niet echt is he ?

Hard schreeuwen? Waarom maken de tegenstanders zich dan zo druk?

Nee, dat kinderen (nog) niet klagen komt ook omdat het nog geen december is natuurlijk. Laughing Even verder nadenken Benneke.

Maar mooi dat je er achter bent dat Sinterklaas niet echt is. Prima als zwarte piet maar wel echt is. Laughing

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 6:06 pm Reageer met quote

Don schreef:

"Zij laten Nederland zoals het is en daar heb ik begrip voor!"

Ik niet.... stel je voor Don dat alles nog was als in 1950. Geen vrije zaterdag een werkweek van vijftig uur. Zelfs geen televisie.....

Alles is aan verandering onderhevig. Krampachtig iets willen vast houden, omdat het altijd zo is geweest, is niet alleen zinloos, maar ook dom.

Veranderingen in de maatschappij hou je nooit tegen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12268
Di Mei 31, 2016 6:35 pm Reageer met quote

TheDon schreef:
Zij laten Nederland zoals het is en daar heb ik begrip voor!

De grootste verandering van de laatste halve eeuw is mogelijk wel dat iedereen tegenwoordig zijn stem kan laten horen via de online media. Niet dat ik dat in een aantal opzichten zo'n verbetering vind. Het vergt een nogal andere manier van communiceren dan irl. In ieder geval staat Nederland verre van stil en dat proces gaat gewoon door, in weerwil van je verzet ertegen.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 6:55 pm Reageer met quote

amber schreef:
Bas12 schreef:

Dus volgens jou zijn mensen die politiek links georiŽnteerd zijn " achterlijke malloten"?

Dat vind jij toch ook van rechts georiŽnteerde mensen...??

Dus wat zeur je dan...??

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 6:58 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Don schreef:

"Zij laten Nederland zoals het is en daar heb ik begrip voor!"

Ik niet.... stel je voor Don dat alles nog was als in 1950. Geen vrije zaterdag een werkweek van vijftig uur. Zelfs geen televisie.....

Alles is aan verandering onderhevig. Krampachtig iets willen vast houden, omdat het altijd zo is geweest, is niet alleen zinloos, maar ook dom.

Veranderingen in de maatschappij hou je nooit tegen.

Er is natuurlijk nog wel een verschil tussen een algemene ontwikkeling en en plotselinge opwelling om een kinderfeestje tot racisme te verklaren...
Ik vind dat nogal een manke vergelijking.

Los van het feit dat elke verandering nog geen verbetering betekent...

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 7:20 pm Reageer met quote

Vertel Tympaan, waar wordt een kinderfeestje tot racisme verklaard?

Ik heb niemand horen zeggen of zien schrijven dat de sinterklaasviering racistisch is.
Het enige dat iets verandert is het uiterlijk van Piet.

Het Sinterklaas feest werd al in de 15e eeuw gevierd in Nederland en weetje Tympaan... Er zat geen pieterbaas bij.,het was alleen de goed heiligman.

Pas in 1860 werd de figuur van Piet, uitgedost als neger met pofbroek, dikke lippen en kroeshaar en oorringen getekend in een boekje over de goedheiligman.

De traditie daarvoor was dus zonder een zwarte Piet. Had men toen maar voet bij stuk gehouden en gezegd. Het is altijd zonder zwarte Piet geweest. Wij willen er geen zwarte Piet bij.....

Nu wordt er een kleinigheid aan het uiterlijk van Piet veranderd en het land is te klein door de verontwaardigde bewakers van Neerlands verleden Laughing
Dat verleden en de verontwaardiging gaan dan niet verder terug dan 1860....

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 7:36 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Vertel Tympaan, waar wordt een kinderfeestje tot racisme verklaard?

Dal lees jij toch wel erg selectief, Benneke. Het nieuws staat er bol van..

Quote:

Het enige dat iets verandert is het uiterlijk van Piet.

Piet is een onderdeel van het sinterklaasfeest, dus je wijzigt het sinterklaasfeest. En dan vooral om oneigenlijke redenen.

Quote:

Het Sinterklaas feest werd al in de 15e eeuw gevierd in Nederland en weetje Tympaan... Er zat geen pieterbaas bij.,het was alleen de goed heiligman.

Pas in 1860 werd de figuur van Piet, uitgedost als neger met pofbroek, dikke lippen en kroeshaar en oorringen getekend in een boekje over de goedheiligman.

De traditie daarvoor was dus zonder een zwarte Piet. Had men toen maar voet bij stuk gehouden en gezegd. Het is altijd zonder zwarte Piet geweest. Wij willen er geen zwarte Piet bij.....

Die geschiedenis is mij ook wel bekend. Ik denk dat het niet zo belangrijk is wat er in de 19e, 18e en 17e eeuw gebeurde in deze. Het gaat om de beleving van wat je in je eigen leven heb ervaren en beleefd. Sinterklaas was voor mij gewoon een gezellig kinderfeest, eerst als kind en later met het organiseren van de feestjes bij het bedrijf. Het zou discriminatie zijn als zwarte kinderen geweigerd zouden worden. Maar die kregen hetzelfde snoep, de zelfde cadeautjes en hadden evenveel plezier, Totaal geen discriminatie, dus...

Quote:

Nu wordt er een kleinigheid aan het uiterlijk van Piet veranderd en het land is te klein door de verontwaardigde bewakers van Neerlands verleden Laughing
Dat verleden en de verontwaardiging gaan dan niet verder terug dan 1860....

Het gaat niet enkel om de verandering. Het gaat om de manier waarop...

amber

Superlid
Superlid
Antw.: 6850
Di Mei 31, 2016 7:52 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
amber schreef:
Bas12 schreef:

Dat vind jij toch ook van rechts georiŽnteerde mensen...??

Dus wat zeur je dan...??

Heb ik dat ooit ergens geschreven in dat soort bewoordingen?

Marokkaans/Arabisch koken; verras jezelf en anderen en bezoek eens mijn Weblog.
Klik daarvoor op WWW hieronder en je bent er meteen......

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Di Mei 31, 2016 8:14 pm Reageer met quote

TheDon schreef:

IK VIND dat ja en met mij heel veel!
Diegen die achter zwarte Piet zijn, zoals Ali B en Humberto Tan, denken nog na en hebben geen zin om daar over in discussie te gaan omdat ze het onzin vinden.
Zij laten Nederland zoals het is en daar heb ik begrip voor!

dit is een deel van de lijst waar op pagina 1 naar verwezen wordt

Onder hen zijn Halina Reijn, Anna Drijver, Tygo Gernandt, Isa Hoes, Tanja Jess, Paul de Leeuw, Lieke van Lexmond, Geert Mak, Trijntje Oosterhuis, Humberto Tan, Waldemar Torenstra, Albert Verlinde, Peter R. de Vries, Patrick Kluivert en nog velen anderen.

zijn er 2 Humberto's misschien?

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Di Mei 31, 2016 10:15 pm Reageer met quote

Libelletje schreef:
Hulde voor deze man>

VLISSINGEN - Mark Frans (53) uit Vlissingen krijgt massaal steun voor zijn facebook-oproep een einde te maken aan de zwartepietendiscussie. Al 100.000 mensen 'liketen' het bericht van de op CuraÁao geboren Zeeuw. Tot grote verbazing van Frans zelf.

'Kotsmisselijk'
Hij schrijft 'kotsmisselijk' te worden van de discussie die steeds weer terugkomt. "Zelfs op de Antillen vieren wij gewoon Sinterklaas mťt zwarte pieten. Waarbij wij negers ook nog bijgeschminkt worden. Slavernij is allang afgeschaft! En trouwens roet is zwart! Zelfs al zet je gele pieten in dan wordt hij toch zwart!" Het bericht is inmiddels al 58.000 keer gedeeld

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-08-31/911657/massale-steun-voor-zwarte-piet-oproep-van-antilliaan#.V01Wm_mLSUk

Heel terecht ook wat deze man schrijft.

Bovendien kunnen de mensen die tegen de zwarte Piet in een voor hun "slavenuitdossing" zijn, op hun sinterklaasfeest gewoon een witte Piet laten komen.
En bemoei je er dan ook niet mee, hoe andersdenkenden daarover, dat invullen, want dan ben je aan het discrimineren.

Benneke

Superlid
Superlid
Di Mei 31, 2016 10:40 pm Reageer met quote

Humor schreef:

"En bemoei je er dan ook niet mee, hoe andersdenkenden daarover, dat invullen, want dan ben je aan het discrimineren."

Dat is niet alleen een beetje grappig Humor, maar nog veel meer hypocriet dat je dit durfde te schrijven.

Blader eens naar het begin en kijk wie dit topic heeft geopend..... Lachen man..... dat is toevallig Humor.

Wat schreef je ook al weer....

Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats reactie