Asielzoekers krijgen cadeaus bij inburgeren.
Archief Discussie
Plaats reactie

Fyrano

Superlid
Superlid
Antw.: 2063
Ma Mei 30, 2016 3:51 pm Reageer met quote

Bron: https://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2016/05/asielzoekers-krijgen-cadeaus-bij-inburgeren-de-overheid-betaalt-310832/?cmpid=NLC|elsevier_dagelijks|2016-05-30|Asielzoekers_krijgen_cadeaus_bij_inburgeren,_de_overheid_betaalt&utm_source=TripolisDialogue&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=els_30mei&cmpid=NLC|els_30mei|2016-05-30

Asielzoekers krijgen cadeaus bij inburgeren, de overheid betaalt

Door Emile Kossen - 30 May 2016

Er is een wildgroei aan bureaus die inburgeringscursussen aanbieden aan asielzoekers met een verblijfsvergunning. Ze lokken asielzoekers met dure cadeaus, en strijken daarna het lesgeld – betaald door de overheid – op.
Sinds 1 januari 2013 zijn asielzoekers zelf verantwoordelijk voor de voorbereiding op het verplichte inburgeringsexamen. Ze mogen daarvoor tot 10.000 euro lenen bij DUO, wat omgezet wordt in een gift als ze binnen drie jaar het examen halen.
Commercieel interessant
Door die regeling zijn statushouders een zeer interessante groep voor de onderwijsbranche, stelt Patricia Brunklaus van Vluchtelingenwerk Brabant maandag in het AD. Veel aanbieders lokken asielzoekers met cadeaus als laptops en tablets. Ook laten sommige commerciële bureaus alleen statushouders met een hoog opleidingsniveau toe, omdat zij sneller het examen kunnen halen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12234
Ma Mei 30, 2016 4:08 pm Reageer met quote

Ben je nou stronteigenwijs, gewoon oliedom of saboteer je met opzet de boel hier door zowel de leesbaarheid als
fatsoenlijke reacties onmogelijk te maken met een url van 322 letter- en cijfertekens?
Het is je inmiddels al meerdere malen uitgelegd hoe je netjes
een link kunt plaatsen maar het blijkt telkenmale paarlen
voor de zwijnen te zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Fyrano

Superlid
Superlid
Antw.: 2063
Ma Mei 30, 2016 4:16 pm Reageer met quote

Voor klachten moet je bij de moderator zijn.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25885
Ma Mei 30, 2016 7:16 pm Reageer met quote

Voor sommigen is het blijkbaar gouden business, die asielindustrie...

En de overheid - dus de burger - betaalt wel weer...

Faber quisque fortunae suae

humor

Superlid
Superlid
Antw.: 10439
Di Mei 31, 2016 10:25 am Reageer met quote

Of ze nu wel of niet inburgeren, geld krijgen ze allemaal. Very Happy

Quote:
AMSTERDAM - De komst van asielzoekers zorgt voor een stijging van het aantal bijstandsontvangers. Het aantal mensen met een bijstandsuitkering is in het eerste kwartaal met 18.000 toegenomen tot 459.000 ten opzichte van de eerste drie maanden van 2015.
Ruim 10.000 van de nieuwe uitkeringsgerechtigden is geboren in Syrië, meldt het CBS.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2016 12:13 pm Reageer met quote

Marguerite1 schreef:
Als dat waar is vraag ik me af waar die anderen geboren zijn dan....

Voor het merendeel in Nederland. Wat dacht jij dan?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2016 12:25 pm Reageer met quote

Fyrano schreef:
Door die regeling zijn statushouders een zeer interessante groep voor de onderwijsbranche, stelt Patricia Brunklaus van Vluchtelingenwerk Brabant maandag in het AD. Veel aanbieders lokken asielzoekers met cadeaus als laptops en tablets. Ook laten sommige commerciële bureaus alleen statushouders met een hoog opleidingsniveau toe, omdat zij sneller het examen kunnen halen.

Je hoort mij niet onverbloemd enthousiast zijn over die inburgeringscursussen. Veel nieuwe ontwikkelingen lijken een wildgroei tot gevolg te hebben waar niet genoeg geld in gepompt kan worden. Verwerpelijk, even verwerpelijk als het wijzen op die 'cadeautjes' voor statushouders is. Dergelijk heden ten dage onmisbaar gereedschap voor studenten, dus laptopjes of tablets, kost groot ingekocht, zeker refurbished, hooguit een paar honderd euro per stuk. Waar heb je het over?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5079
Wo Jun 01, 2016 1:18 pm Reageer met quote

Quote:
Waar heb je het over?

Even in reactie op je vraag Kees, het wordt niet goedkoop extra ingekocht het wordt op een specifieke manier (door die scholen) verrekend met het cursusgeld van het DUO.
Het is een oneigenlijk gebruik van het DUO geld en inmiddels hebben gemeenten en betrokken andere organisaties dit in de picture en wordt dit verder in de gaten gehouden, omdat natuurlijk dergelijk oneigenlijk gebruik niet toe gestaan is.
Hetzelfde geldt voor de zogeheten gehele reiskostenvergoeding die aangeboden wordt en waarmee extra gestunt wordt in het aantrekken van leerlingen. (aangezien gemeenten de eerste 10 km niet vergoeden). Ook dit is vanuit oneigenlijk gebruik van de DUO gelden, aangezien die gelden uitsluitend voor de cursus gebruikt mogen worden.

Los van het gegeven of ik een oordeel heb over het wel of niet bezitten van een laptop of tablet. Vind ik wel dat even helder moet zijn dat in deze DUO gelden dus oneigenlijk ingezet worden.
Maar zoals ook gezegd en ik val in herhaling, het is inmiddels bekend waar het bekend moet zijn en stappen worden ondernomen m.b.t certificering. Cursisten mogen namelijk alleen hun scholing volgen bij door DUO gecertificeerde scholen, anders worden de gelden niet verstrekt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Jun 01, 2016 1:36 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Los van het gegeven of ik een oordeel heb over het wel of niet bezitten van een laptop of tablet. Vind ik wel dat even helder moet zijn dat in deze DUO gelden dus oneigenlijk ingezet worden.

Niet al te veel gehinderd door kennis van zaken op onderwijsgebied in het kader van inburgering acht ik de kans niet al te klein dat ik jouw kritiek zou delen als dat wel het geval zou zijn. Ik vind het commentaar dat zich toespitst op het verstrekken van relatief goedkope maar noodzakelijke leermiddelen ridicuul.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5079
Wo Jun 01, 2016 1:59 pm Reageer met quote

In die zin ben ik dan ook heel blij dat stichting leergeld extra middelen heeft gehad daar waar het gaat om de minderjarigen die nieuw gekomen in Nederland naar school gaan via speciaal inburgeringstraject in combinatie met het hun passende onderwijs.
Die minderjarigen mogen aanspraak maken op gelden uit de stichting voor het verkrijgen van een tweedehands computer voor thuis. Omdat het huidige onderwijs niet meer zonder kan. (in die zin dezelfde rechten (en plichten)) als de Nederlandse kinderen.

Waarmee ik jouw stelling onderschrijf dat het huidige onderwijs niet meer zonder het digitale traject gevolgd kan worden.
Dat daarvoor een nieuwe laptop noodzakelijk is, daar heb ik een andere mening over.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie