Datalek ANWB: gegevens van 95.000 klanten in te zien
Computer, apps, software, tablet & smartphone
Plaats reactie

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Okt 03, 2017 7:28 pm Reageer met quote

Door een ’menselijke fout’ waren de privégegevens van 95.000 ANWB-webshopklanten in te zien. De informatie was zelfs via Google vindbaar, meldt RTLZ. Bij het grootste deel van 95.000 gedupeerde klanten waren naast het e-mailadres ook de adresgegevens, betalingsvoorkeur en telefoonnummer in te zien.
ANWB werd op het lek gewezen door een tipgever. De gegevens zijn onbeschermd zichtbaar geweest, laat woordvoerder Ad Vonk weten. „Het kan zijn dat mensen de database gezien of gedownload hebben.”
Het lek is gedicht en gemeld bij de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens. Het datalek ontstond door een fout van een van de leveranciers, stelt de ANWB, en ontdekt op donderdag 21 september. Getroffen klanten zijn dinsdag per mail geďnformeerd.

Daar heb je dus geen referendum inzake "het sleepnet"voor nodig.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25927
Di Okt 03, 2017 7:34 pm Reageer met quote

Bewijst maar weer eens hoe betrekkelijk die "privacy" is...

Faber quisque fortunae suae

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2100
Di Okt 03, 2017 7:43 pm Reageer met quote

Hopeloos is het dat lekken van data, dat gebeurd nogal eens.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12304
Di Okt 03, 2017 8:33 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dit lek lijkt mij een reden te meer om tegen het ongebreideld verzamelen van gegevens te zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

ron1.1

Superlid
Superlid
Di Okt 03, 2017 8:50 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Dit lek lijkt mij een reden te meer om tegen het ongebreideld verzamelen van gegevens te zijn.

wat is ongebreideld ?

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Okt 04, 2017 6:55 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Dan zul je moeten beginnen met de computer en het internet af te schaffen. En dat gebeurt natuurlijk nooit. De techniek is er en die zal men gebruiken ook. Of dacht je nu echt dat de overheid altijd alles eerlijk vertelt wat ze doet...

Simpel voorbeeldje op enkel al deze site. Ik zoek op het internet naar een bepaald stuk gereedschap en prompt krijg ik allemaal reclame van bedrijven die dat soort gereedschap verkopen...
Dat kan alleen maar informatiedeling zijn waar ik verder niet om gevraagd heb. Waar ik overigens ook verder geen probleem mee heb...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Okt 04, 2017 10:57 pm Reageer met quote

ron1 schreef:
wat is ongebreideld ?
Heb je geen woordenboek, Ton? Kun je er geen vinden op het internet? Want daar kun je de betekenis opzoeken: ongelimiteerd, ongehinderd, onbelemmerd, buitensporig, etc. etc. Precies zoals ik bedoelde.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Okt 04, 2017 11:19 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dan zul je moeten beginnen met de computer en het internet af te schaffen. En dat gebeurt natuurlijk nooit. De techniek is er en die zal men gebruiken ook.
Dat pleit voor meer bewustzijn voor wat er gebeurt met gegevens die je via niet specifiek beveiligde wegen op het internet deelt. Advertentie-inkomsten zijn voor veel bedrijven een wezenlijk deel van de omzet. Daar kun je je met een beetje moeite redelijk tegen te weer stellen als je dat zou willen.

Maar heb je er ook geen bezwaar tegen dat al je telefoongesprekken en je e-mailverkeer verzameld wordt en ongehinderd bekeken kan worden? Heb je er geen bezwaar tegen dat ziektekostenverzekeraars inzage in je medische gegevens hebben? Met ongehinderd bedoel ik uiteraard legaal en niet-strafbaar.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2814
Wo Okt 04, 2017 11:25 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Dan zul je moeten beginnen met de computer en het internet af te schaffen. En dat gebeurt natuurlijk nooit. De techniek is er en die zal men gebruiken ook. Of dacht je nu echt dat de overheid altijd alles eerlijk vertelt wat ze doet...

Simpel voorbeeldje op enkel al deze site. Ik zoek op het internet naar een bepaald stuk gereedschap en prompt krijg ik allemaal reclame van bedrijven die dat soort gereedschap verkopen...
Dat kan alleen maar informatiedeling zijn waar ik verder niet om gevraagd heb.
Waar ik overigens ook verder geen probleem mee heb...

Dat kan je (gedeeltelijk) uitzetten dat ze je niet meer met reclame volgen. Wink
klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

ron1.1

Superlid
Superlid
Do Okt 05, 2017 2:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Dat kan alleen maar informatiedeling zijn waar ik verder niet om gevraagd heb. Waar ik overigens ook verder geen probleem mee heb...

Hoe meer info over een produkt hoe beter toch. Als je dat niet wilt weten gewoon wegklikken. Hoe moeilijk kunnen we het maken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Okt 05, 2017 2:37 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

...Maar heb je er ook geen bezwaar tegen dat al je telefoongesprekken en je e-mailverkeer verzameld wordt en ongehinderd bekeken kan worden? Heb je er geen bezwaar tegen dat ziektekostenverzekeraars inzage in je medische gegevens hebben? Met ongehinderd bedoel ik uiteraard legaal en niet-strafbaar.

Natuurlijk hoef de buurman niet alles te weten wat ik schrijf en bel. Maar wat zou de overheid daar mee moeten. En wat kan het voor kwaad voor jou persoonlijk. Ze kunnen er immers niets mee zolang het niet tegen de wet is. En als ik van plan ben om het Binnenhof op te blazen zal ik daar toch niet uitgebreid over mailen of over de telefoon gaan vertellen...
Bovenal, hoe willen ze met de ondercapaciteit van de diensten die daarmee moeten werken nu werkelijk alle mail en telefoonverkeer napluizen...?

Wat ziektekostenverzekeringen betreft, zodra jij iets declareert weten ze toch ook gelijk wat jij mankeert en of dat chronisch is...
En hoe zit het met al die gegevens die in de diverse patiëntendossiers terechtkomen..? dat begint al met de huisarts die je gegevens doorstuurt als je naar een ziekenhuis verwezen wordt. Hoe langer ik er over nadenk hoe minder privacy je nog blijkt te hebben. Maar in hoeverre is dat nu echt erg...

Ja, als we ooit een verkeerd regime krijgen. Maar dan wordt het sowieso een ander verhaal...

ron1.1

Superlid
Superlid
Do Okt 05, 2017 2:40 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

...Maar heb je er ook geen bezwaar tegen dat al je telefoongesprekken en je e-mailverkeer verzameld wordt en ongehinderd bekeken kan worden? Heb je er geen bezwaar tegen dat ziektekostenverzekeraars inzage in je medische gegevens hebben? Met ongehinderd bedoel ik uiteraard legaal en niet-strafbaar.

Natuurlijk hoef de buurman niet alles te weten wat ik schrijf en bel. Maar wat zou de overheid daar mee moeten. En wat kan het voor kwaad voor jou persoonlijk. Ze kunnen er immers niets mee zolang het niet tegen de wet is. En als ik van plan ben om het Binnenhof op te blazen zal ik daar toch niet uitgebreid over mailen of over de telefoon gaan vertellen...
Bovenal, hoe willen ze met de ondercapaciteit van de diensten die daarmee moeten werken nu werkelijk alle mail en telefoonverkeer napluizen...?

Wat ziektekostenverzekeringen betreft, zodra jij iets declareert weten ze toch ook gelijk wat jij mankeert en of dat chronisch is...
En hoe zit het met al die gegevens die in de diverse patiëntendossiers terechtkomen..? dat begint al met de huisarts die je gegevens doorstuurt als je naar een ziekenhuis verwezen wordt. Hoe langer ik er over nadenk hoe minder privacy je nog blijkt te hebben. Maar in hoeverre is dat nu echt erg...

Ja, als we ooit een verkeerd regime krijgen. Maar dan wordt het sowieso een ander verhaal...

Ik had het niet beter kunnen verwoorde Tympaan.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5082
Do Okt 05, 2017 2:58 pm Reageer met quote

Quote:
Hoe langer ik er over nadenk hoe minder privacy je nog blijkt te hebben. Maar in hoeverre is dat nu echt erg...

En toch heb ik grote moeite met deze (noem het) 'gelatenheid'.
Ik ben van mening dat we zelf ook alert moeten zijn op zaken zoals privacy.
En inderdaad als je het zelf niet in de gaten houdt, dan doet "men" om je heen maar een dotje. Ik ben het daar dus niet mee eens en zal dat altijd laten merken en laten weten aan de desbetreffende instanties.

Twee weken geleden heb ik nog een brief afgegeven aan mijn huisarts met daarin een kopie van de statuten en protocollen hoe om te gaan met bijvoorbeeld iets als je BSN. Ik kreeg (ongevraagd) een verwijzing naar een bureau doorgestuurd waarin me tegen kleine vergoeding aangeboden werd om mij jaarlijks te herinneren aan de zaken waarop ik geprikt en gecontroleerd moet worden. Nou heb ik zelf een agenda en ik ben geen sufferd dus ik wens daar geen gebruik van te maken. Maar...... bij die verwijzing was gewoon met de reguliere post mijn volledige personalia toegestuurd (en ook al vast doorgestuurd), inclusief duidelijk leesbaar en te zien mijn BSN. Ik ben daar redelijk flink op ontploft. IK ben daar niet van gediend en in wezen is het ook nog eens strafbaar.

Ik heb vorige week de politie aan de telefoon om te informeren waar ik een klacht over hun organisatie in kan dienen. Ik krijg het adres telefonisch door, met daarbij de 'opdracht', om bij de schriftelijk in te dienen klacht over de post toch wel duidelijk mijn kopie van ID toe te voegen met duidelijk leesbaar mijn BSN. Waarop ik vriendelijk heb gevraagd of ze van de pot gerukt waren. Ik ga niet regulier met de post mijn BSN en personalia sturen. Waarop de centralist van de politie me eigenlijk gelijk gaf en dat ik ook wel duidelijk kon vermelden dat ik dat niet wilde doen en dan zouden ze me op bellen als ze meer wilden weten.

Ik wil hier maar mee zeggen dat het gemak waarmee instanties met je gegevens om gaan ook een halt toe geroepen kan worden door ons zelf. Ik ben van mening dat we hierin ook onze eigen verantwoordelijkheid kunnen pakken in plaats van gelaten zitten kijken hoe met ons om gegaan wordt. En het allemaal maar zomaar goed vinden.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie