foto's plaatsen op het forum
Digitale fotografie
Plaats reactie

douwe

Superlid
Superlid
Antw.: 11325
Za Nov 11, 2017 3:44 am Reageer met quote

Het beheer heeft een goede beslissing genomen. Men weet dat je geen gejatte foto's mag plaatsen, maar denk dat velen denken; het licht staat nog op oranje.

Is het een suggestie dat iedereen die een foto plaatst dit moet voorzien van een watermerk? Waarmee je duidelijk aangeeft dat het jouw foto is.
diegene die een geleende foto dan van eigen watermerk voorziet, is echt wel verantwoordelijk voor zijn handelwijze en dan hoeft het beheer ook niet meer te bemiddelen.

Kan het beheer een progje plaatsen, zodat we onze eigen foto's simpel en eenvoudig van een watermerk kunnen voorzien?

Je hebt denkers en je hebt doeners. De ergste zijn de denkers die denken dat ze wat doen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 977
Za Nov 11, 2017 4:20 am Reageer met quote

Lijkt me een uitstekend plan van Douwe. Hang je je eigen watermerk aan een gejatte foto dan kan er geen sprake meer zijn van onwetendheid of wat dan ook. Dan is het een wel bedoelde actie en dan moet je zelf maar opdraaien voor de gevolgen.

Technisch : Heel simpel, plaats een waarschuwing op het moment dat iemand een foto wil uploaden naar de server. Desnoods dat ze een vinkje moeten plaatsen dat ze het begrepen hebben en ze het risico willen nemen.

Hele goede Douwe !

The history never repeats itself, but it often rhymes.

Mark Twain.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 297
Za Nov 11, 2017 4:55 am Reageer met quote

De waarschuwing staat al overal op de site waar je foto's kunt uploaden.

Goed lezen ... dat ontbreekt er nog wel eens aan en denken van och het zal wel niet zo'n vaart lopen , die gedachte moet men laten varen .
Het wordt steeds gemakkelijker om foto's terug te vinden .

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 11997
Za Nov 11, 2017 1:23 pm Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Het wordt steeds gemakkelijker om foto's terug te vinden .
Precies. Het zou me niets verbazen als 'picture hunters' er een goede boterham aan verdienen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3313
Za Nov 11, 2017 1:27 pm Reageer met quote

Het is in ieder geval echt niet fris wanneer men honderden tot meer dan 1000 euro vergoeding eist van een particulier vanwege het plaatsen van een afbeelding op een openbaar forum, puur voor de gezelligheid. Wanneer er sprake zou zijn van commercieel gebruik kon ik me er nog iets bij voorstellen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 11997
Za Nov 11, 2017 1:58 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Het is in ieder geval echt niet fris wanneer men honderden tot meer dan 1000 euro vergoeding eist van een particulier vanwege het plaatsen van een afbeelding op een openbaar forum, puur voor de gezelligheid. Wanneer er sprake zou zijn van commercieel gebruik kon ik me er nog iets bij voorstellen
Dat ben ik helemaal met je eens maar er is inmiddels voldoende jurisprudentie op dat gebied om er ernstig rekening mee te houden dat je als plaatser aan het kortste eind trekt:

Fotografie en Nederlands auteursrecht

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3313
Za Nov 11, 2017 2:38 pm Reageer met quote

Ja het is in ik meen Kassa* ook al eens ter sprake gekomen, je loopt een groot risico tegenwoordig en een sorry ik wist het niet, had helemaal geen verkeerde bedoelingen, was puur voor prive gebruik, heb helemaal niemand benadeeld daar kom je dan niet mee weg bij die aasgieren. Ik heb gister gelijk maar eens zekerheidshalve mijn pinterest borden van openbaar op 'verborgen' gezet.

*Zie https://www.charlotteslaw.nl/2017/03/auteursrecht-permission-machine-rijdende-rechter/

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 15899
Za Nov 11, 2017 4:17 pm Reageer met quote

Jammer dat de foto's van de vele goedwillende bloggers weer moeten wijken voor een aantal onwetenden.
Hoe begrijpelijk van de ene kant ook moge zijn. silent

Perla.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9509
Za Nov 11, 2017 5:29 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
NicolaasP schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens maar er is inmiddels voldoende jurisprudentie op dat gebied om er ernstig rekening mee te houden dat je als plaatser aan het kortste eind trekt:

Fotografie en Nederlands auteursrecht

Bedankt voor de link Keesvi, ik heb er veel van opgestoken.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2576
Za Nov 11, 2017 6:02 pm Reageer met quote

Ik heb hier wat site's neer gezet waar je wel foto's vanaf mag halen zonder problemen.
Ook een site om je foto's te uploaden en vervolgens hier te plaatsen.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Perla.1

Superlid
Superlid
Antw.: 9509
Za Nov 11, 2017 6:11 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Ik heb hier wat site's neer gezet waar je wel foto's vanaf mag halen zonder problemen.

Bedankt Don, maar moet Thijs daar nu eerst zijn toestemming niet voor geven?
Ik gebruik vaak plaatjes van PixaBay.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2576
Za Nov 11, 2017 6:29 pm Reageer met quote

Briesje schreef:
theDon schreef:

Bedankt Don, maar moet Thijs daar nu eerst zijn toestemming niet voor geven?
Ik gebruik vaak plaatjes van PixaBay.

Het is je eigen risico wat je neemt maar zo te zien zijn de afbeeldingen van deze site copyright vrij, dus is er niets mis mee.
Thijs heeft gelijk om gezeur te voorkomen en kan mij voorstellen dat hij daar niet tussen wil gaan staan.
Zoals je het doet zoals ik zeg, kan je uploaden maar als je foto's op deze manier upload die wel zijn voorzien van copyright, ben je alsnog helemaal fout.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie