Gasveer bureaustoel
Klussen
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12439
Ma Jan 08, 2018 9:31 pm Reageer met quote

Ik zit al jaren voor mijn computer op een bureaustoel van IKEA. Zo af en toe, vooral als ik achterover leun, zakt het ding met kleine schokjes naar beneden, totdat ik zowat met mijn kin op het toetsenbord zit. Dat gebeurt dan herhaaldelijk achter elkaar. Ik probeer van alles en nog wat en het lijkt dan spontaan weer op te houden. Ik kan er geen vinger achter krijgen wat de oorzaak is, laat staan de remedie.

Met een draaiknop kan ik kennelijk die veer losser en strakker draaien. Heb ik zojuist gedaan: een stuk strakker. Is dat de oplossing? Of zijn er andere, zonder dat ik die veer uit het plafond moet pulken nadat ie mijn schedel heeft doorboord, of erger, me op de klassieke manier spietst...

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Ma Jan 08, 2018 10:37 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik zit al jaren voor mijn computer op een bureaustoel van IKEA. Zo af en toe, vooral als ik achterover leun, zakt het ding met kleine schokjes naar beneden, totdat ik zowat met mijn kin op het toetsenbord zit. Dat gebeurt dan herhaaldelijk achter elkaar. Ik probeer van alles en nog wat en het lijkt dan spontaan weer op te houden. Ik kan er geen vinger achter krijgen wat de oorzaak is, laat staan de remedie.

Met een draaiknop kan ik kennelijk die veer losser en strakker draaien. Heb ik zojuist gedaan: een stuk strakker. Is dat de oplossing? Of zijn er andere, zonder dat ik die veer uit het plafond moet pulken nadat ie mijn schedel heeft doorboord, of erger, me op de klassieke manier spietst...

lijkt me een grappig gezicht, stuur eens een filmpje....

Aan eeen gasveer moet je niet gaan prutsen.

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jan 08, 2018 11:05 pm Reageer met quote

nandes schreef:
lijkt me een grappig gezicht, stuur eens een filmpje....

Aan eeen gasveer moet je niet gaan prutsen.
Helaas moet ik in gebreke blijven want dat masochistische Jackass gedoe ligt me niet zo...

Die verstelling is denk ik voor meer of weerstand tegen achterover leunen. Aan de onderkant van die veer zit wel een soort sluiting met een soort dubbelgevouwen bladveer. Dat zal wel een borg zijn voor een bout of moer of iets dergelijks om het ding open te krijgen maar ik wil weten of zoiets zin heeft. Waarom is demonteren niet aan te raden?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Di Jan 09, 2018 1:19 am, in totaal 1 keer bewerkt

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2895
Di Jan 09, 2018 1:08 am Reageer met quote

Eén tip Kees, blijf ervan af, ga niet prutsen aan een gasveer want er staat enorm veel druk op.
Het ding is "lek", hij werkt als het ware op druk, lucht die hij samen perst.
Als hij lek is, verliest hij langzaam lucht.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jan 09, 2018 1:18 am Reageer met quote

theDon schreef:
Eén tip Kees, blijf ervan af, ga niet prutsen aan een gasveer want er staat enorm veel druk op.
Net zoiets als schokbrekers van een auto die je gewoon moet vervangen? Oftewel, mijn bureaustoel mag naar de sloop na jarenlang trouwe dienst?

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2895
Di Jan 09, 2018 1:23 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Net zoiets als schokbrekers van een auto die je gewoon moet vervangen? Oftewel, mijn bureaustoel mag naar de sloop na jarenlang trouwe dienst?

Helaas Kees, dat lijkt mij wel het beste!!
Nu zijn die gasveren van de meeste stoelen en de meeste merken wel "bijna" identiek.
Als je mazzel hebt, zou je misschien ergens een andere stoel kunnen bemachtigen bij bv kringloop, grof vuil, enz., waar zo'n veer onder zit.
Die veer zou je dan over kunnen zetten op je Ikea stoel.
let dan wel op de lengte want die verschillen wel.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 13, 2018 9:32 pm Reageer met quote

Ik heb het voorlopig even opgelost door omlaag zakken met een stukje pvc afvoerpijp van 4 cm doorsnede te blokkeren. Het onderstel is kinderlijk eenvoudig te demonteren door een borgveertje te verwijderen. Eventuele plastic omhulsels kun je weglaten want die hebben alleen esthetisch nut. Ik kwam bij de bevestiging van het onderstel wel diverse kunststof en metalen ringen tegen en een soort kogellager, nou ja, een kapotte nylon ring waarin gaten met stalen kogels. Dat heb ik weggelaten en ligt in onderdelen op mijn bureau ter evaluatie. Ik heb voor nog geen 15 euro een nieuwe gasveer besteld want ik vind het wel prettig om de hoogte van mijn bureaustoel te kunnen verstellen. Vervanging van zo'n veer lijkt me niet moeilijk, heb ik inmiddels her en der gevonden.

Wordt vervolgd.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3502
Za Jan 13, 2018 9:37 pm Reageer met quote

Kees........

https://www.sankakucomplex.com/2009/02/20/chair-kills-boy-by-anal-penetration/

Neutral

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 13, 2018 9:48 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Kees........

https://www.sankakucomplex.com/2009/02/20/chair-kills-boy-by-anal-penetration/

Neutral
Daar was ik dus ook bang voor maar ik sloop die gasveer zelf niet. Die gaat er straks in zijn geheel uit ter vervanging van een nieuw exemplaar, zodra ik mijn bestelling in huis heb. Voorwerpen die onder druk staan zijn altijd potentieel gevaarlijk maar het artikel is m.i. een broodje aap.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie