Koffie, genotmiddel of bakkie plee?
Koken & recepten
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 13064
Wo Mei 23, 2018 10:14 pm Reageer met quote

Koffie is een genotmiddel, naast thee en tabakswaren, leerde ik op de lagere school. Dan moet het ook lekker smaken, zou je zomaar kunnen vaststellen. Als zestigplusser heb ik in mijn leven aardig wat van het bruine goedje weg zitten tanken en dat was soms erg lekker maar meestal niet meer dan redelijk tot matig van smaak en meer dan eens volstrekt goor. Hoe komt dat?

Afgelopen middag had ik met mijn zusje afgesproken om eens bij te praten in een horeca-etablissement. Zij had al een cappuccino geconsumeerd die ze ze niet zo heel lekker vond en was daarover in discussie met de ober. Was het de opschuimmelk? Voortgaand inzicht leerde me dat een dergelijk product geleverd wordt door Friesland-Campina. Ik zou zeggen dat je daar gewoon volle al dan niet gepasteuriseerde melk voor gebruikt maar wie ben ik. Ik drink mijn koffie bijna altijd puur en zwart zonder enige toevoeging. Na een slok vond ik het serveersel al niet lekker. Na de tweede slok was overduidelijk dat het gewoon overgoten koffie was. Teveel heet water door de gemalen koffie gejakkerd. Daardoor komen er looistoffen vrij en zuren die de smaak niet ten goede komen en dat komt best vrij nauw. Die stofjes wil je niet in je koffie hebben als je een liefhebber bent.

Even een sprongetje naar Senseo, want daarmee loop je hetzelfde risico. Op mijn werk moet ik het doen met een dergelijk apparaat maar het spul dat er uit kwam smaakte me voor geen meter. Dan maar thee, ook van DE maar de kwaliteit daarvan vind ik eigenlijk ook maar matig. DE had een goede naam maar is helaas de overname van Sara Lee nooit te boven gekomen wat betreft de kwaliteit van zijn producten. Met mijn eigen kennis en die van Harold McGee, voedselwetenschapper, besloot ik het kopje onder de schenktuit van de Senseo eens vandaan te halen voor de laatste 10, 15% van het neerborrelende aftreksel erin afgedaald was. Het resultaat stelde me niet teleur. Een goor bakkie pleur werd ineens een redelijk goed drinkbaar kopje koffie. Geen hoogtepunt maar wat mij betreft een aanrader om te doen. Mogelijk dat nieuwere Senseo's af te stellen zijn en hoewel ik de aanschaf niet overweeg zit daar misschien een verbeterpunt in voor je kopje koffie als je niet anders tot je beschikking hebt. Probeer eens. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Do Mei 24, 2018 11:11 am, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8087
Wo Mei 23, 2018 10:28 pm Reageer met quote

De koffie moet vooral goed van smaak zijn, daarom gebruik ik nog steeds een koffiefilter. De hoeveelheid koffie die in het filterzakje komt, kan ik dan zelf bepalen. Bevalt mij nog steeds heel goed.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 103143
Wo Mei 23, 2018 10:39 pm Reageer met quote

Ik gebruik al jaren een senseoapparaat voor cafeďnevrij ( avond) en de gewone pads voor overdag. Hoewel het altijd hetzelfde merk is, is de smaak soms verschillend. Geen idee hoe dat komt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 23, 2018 10:42 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
De koffie moet vooral goed van smaak zijn, daarom gebruik ik nog steeds een koffiefilter. De hoeveelheid koffie die in het filterzakje komt, kan ik dan zelf bepalen. Bevalt mij nog steeds heel goed.
Met je eens. Ik deed dat vroeger ook zo, gewoon met de hand uit een keteltje. Niks mis mee maar van toen wist ik eigenlijk al dat een scheut teveel opgieten een baggersmaak veroorzaakte. Ik keek altijd naar de kleur van het afgietsel om op tijd te stoppen met opgieten.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 23, 2018 10:59 pm Reageer met quote

elvira schreef:
Ik gebruik al jaren een senseoapparaat voor cafeďnevrij ( avond) en de gewone pads voor overdag. Hoewel het altijd hetzelfde merk is, is de smaak soms verschillend. Geen idee hoe dat komt.
De hoeveelheid koffie in een pad speelt hoogstwaarschijnlijk een rol. Ik ben geen fan van decaf en de soort koffie, Robusta en Arabica, de meest grove indeling die we in ons land hanteren herken ik natuurlijk ook wel. Maar ja, als ik dan weer een uitstekend smakend kopje koffie voorgezet krijg bij een Eritrees, Ethiopisch gezin of Arabisch gezin (kardemom moet je weten te waarderen), gewoon direct getrokken zonder ook maar iets van gebruik van een filter dan denk ik dat de manier van bereiding toch wel erg belangrijk is voor een goeie smaak.

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Mei 23, 2018 11:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 103143
Wo Mei 23, 2018 11:00 pm Reageer met quote

Wist je dat je van koffiedrap met heet water je gootsteen blinkend schoon kan maken? Je hoef geen dure spullen daarvoor te gebruiken ook kan je je haar wassen met koffiedrap met warm water, dan wordt het erg zacht. Ik had het ergens gelezen. Ach ja, baadt het niet, schaadt het niet, het is een goedkoop middel om te proberen toch? Haar gewassen heb ik nog niet, maar de gootsteen wel, inderdaad het glanst.

Benneke

Superlid
Superlid
Wo Mei 23, 2018 11:05 pm Reageer met quote

Nou Kees, dat ligt toch wat anders, we hebben een mooi koffiezetapparaat van Siemens met Porche-design. De hoeveelheid water kan ik precies afpassen voor het aantal bekers dat we willen drinken.
Het ouderwets koffie zetten met een ketel kokend water stamt uit de tijd van mijn jeugd. Laughing

Dan had je nog de schipperskoffie. De gemalen koffie werd in een metalen kan gegooid en daarna kokend water in de kan. Nadeel was dat je de koffie altijd door een zeefje in je kop of beker moest gieten, anders had je het koffieprut in je kopje.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 23, 2018 11:18 pm Reageer met quote

Benneke schreef:
Dan had je nog de schipperskoffie. De gemalen koffie werd in een metalen kan gegooid en daarna kokend water in de kan. Nadeel was dat je de koffie altijd door een zeefje in je kop of beker moest gieten, anders had je het koffieprut in je kopje.
Genomen maar voor het principe, teveel water en een slap aftreksel met looizuren en een pleursmaak als resultaat, dat ik aan de orde wilde stellen maakt het niet uit. Overigens overweeg ik ook de aanschaf van een bescheiden all in one. Zelf bonen kiezen, zelf malen met fijnheidsinstelling en sterkte instellen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 23, 2018 11:25 pm Reageer met quote

elvira schreef:
Wist je dat je van koffiedrap met heet water je gootsteen blinkend schoon kan maken? Je hoef geen dure spullen daarvoor te gebruiken ook kan je je haar wassen met koffiedrap met warm water, dan wordt het erg zacht.
Als ondergrond voor het kweken van paddenstoelen ook prima en katten hebben er een hekel aan, is me verteld. Maar het gaat me hier even om de smaak van koffie want dat zou toch louter genieten moeten zijn.

nandes

Superlid
Superlid
Antw.: 8433
Do Mei 24, 2018 12:15 am Reageer met quote

Ik heb zo'n apparaat waar je bonen in doet samen met water en een heleboel herrie een prima bak koffie.
het is op allerlei manieren in te stellen je kan er ook latte mee maken en heel sterke turkse koffie,
Het bevalt mij goed

Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Benneke

Superlid
Superlid
Do Mei 24, 2018 1:04 am Reageer met quote

Koffiedik is trouwens een uitstekend schoonmaakmiddel als je handen vuil zijn doordat je aan je auto gesleuteld hebt. Een hand vol koffiedik met een druppel afwasmiddel maken zelfs de smerigste handen weer schoon en zacht.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 360
Do Mei 24, 2018 4:23 am Reageer met quote

Als men mij senseo koffie aanbied dan zeg ik nee dan je wel.
Ik drink 2 mokken koffie Tubruk op een dag ( spreek uit toebroek ) dat is koffie op de Indonesische manier ... 1 flinke koffie lepel gemalen koffie in een mok daar kokend water op , even laten staan en door roeren ,en dan als het genoeg is afgekoeld een heerlijk mok koffie .
Voor de rest drink ik filterkoffie gezet met een 2 persoons koffiezetapparaat .
Speciale koffie ben ik geen fan van .

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 24, 2018 7:40 am Reageer met quote

Gribou---Greet schreef:
Ik drink 2 mokken koffie Tubruk op een dag ( spreek uit toebroek ) dat is koffie op de Indonesische manier ... 1 flinke koffie lepel gemalen koffie in een mok daar kokend water op , even laten staan en door roeren ,en dan als het genoeg is afgekoeld een heerlijk mok koffie .
Ken ik en de smaak is doorgaans goed, net als Turkse koffie, die ook zo gemaakt wordt. Kennelijk worden die vieze looistoffen niet meer aan het maalsel onttrokken als de koffie wat afgekoeld is. Ik ben er niet echt een fan van omdat je vroeger of later toch een slok drab in je mond krijgt als je even niet oplet.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 4177
Do Mei 24, 2018 8:32 am Reageer met quote

Heel lang gewoon de filter met filterhouder gebruikt om -met DE roodmerk- koffie te zetten, waarbij het -helemaal met je eens Kees- vooral zaak was NIET teveel water op te schenken, maar beetje bij beetje, en dus even de tijd ervoor te nemen. Tegenwoordig gebruik ik een Russell Hobbes automatisch koffiezetapparaat. Die kwam als beste uit een test en is me altijd (de 4 jaar dat hij hier dienst doet) goed bevallen.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 24, 2018 9:19 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Heel lang gewoon de filter met filterhouder gebruikt om -met DE roodmerk- koffie te zetten, waarbij het -helemaal met je eens Kees- vooral zaak was NIET teveel water op te schenken, maar beetje bij beetje, en dus even de tijd ervoor te nemen. Tegenwoordig gebruik ik een Russell Hobbes automatisch koffiezetapparaat. Die kwam als beste uit een test en is me altijd (de 4 jaar dat hij hier dienst doet) goed bevallen.
De maling is ook niet onbelangrijk in combinatie met de duur van het aftreksel. Voor percolaterkoffie en Tubruk gebruik je een grovere maling dan voor snelfilterzakjes. Ik denk we kunnen vaststellen dat de grofheid inherent is aan de passeertijd van het water. Espressomaling moet zowat poederdun zijn, bijvoorbeeld. Je zou kunnen stellen dat hoe (ver)fijn(d)er de koffie, des te hogere eisen er aan de apparatuur worden gesteld.

Zo'n Italiaanse barista stoommachine die de halve keuken in beslag neemt zal het niet worden maar verse maling, maximale controle en verder automatisch gewoon doen wat ik wil lijkt me toch wel mooi in een en hetzelfde apparaat.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 27171
Do Mei 24, 2018 10:06 am Reageer met quote

Ik denk dat het ook erg met persoonlijke smaak te maken heeft. Wat vind je zelf lekker. Wij hebben twee koffieapparaten staan, een van dolce gusto en een van Miele. Mijn echtgenote zweert bij de eerste terwijl ik duidelijk de Miele prefereer. En die Miele kun je helemaal zelf instellen. En zelf de bonen voor kiezen.
Daarnaast hebben nog een 'ouderwetse' koffiezetter voor de zogenaamde massaproductie, als we meer dan tien man over de vloer hebben. Ook best wel te drinken maar toch minder van smaak, vinden we allebei.

Ik kan mij nog wel herinneren dat ik ergens gewerkt heb waar ze een koffiepercolator hadden, zo'n pruttelpotje dat de hele dag in gebruik was. Degene die het laatste beetje had, moest nieuwe zetten, Die koffie zag eruit als een soort dikke teer, en zo smaakte het ook..

Verder heb ik het in mijn werkzame leven vooral met de grote koffieautomaten moeten doen die bij grote bedrijven nu eenmaal gebruikelijk zijn. Koffie is meestal wel redelijk van smaak, maar nooit zoals thuis..... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 24, 2018 10:31 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik denk dat het ook erg met persoonlijke smaak te maken heeft. Wat vind je zelf lekker.
Aha, je bent een fijnproever. Over smaak valt niet te twisten, dus dat ben ik onmiddellijk met je eens. Maar toch zijn er grenzen aan de verdraagzaamheid van de menselijke smaakpapillen en reuksensoren die je meteen daarop en mi zeer terecht aankaart.
Quote:
Wij hebben twee koffieapparaten staan, een van dolce gusto en een van Miele. Mijn echtgenote zweert bij de eerste terwijl ik duidelijk de Miele prefereer. En die Miele kun je helemaal zelf instellen. En zelf de bonen voor kiezen.
Koffie van die Nespresso cups is zeker goed van kwaliteit maar je hebt inderdaad verder geen keuze dan het indrukken van een knop. Ik heb ook liever meer de regie. Welke type Miele gebruik je? Voor een litertje voor een groter gezelschap zou ik ook eerder een uit de kluiten gewassen snelfilterapparaat inzetten. Niet perfect maar een redelijk drinkbaar bakkie koffie als je enige zorgvuldigheid toepast zorgt voor niet overgieten en zo is mogelijk. Als die bedrijfskoffie zo smaakt of de koffie in eenvoudige etablissementen vind ik het al heel mooi, eerlijk gezegd. Wat ik gisteren te drinken kreeg vind ik ver onder de maat. Moet je als uitbater gewoon niet aan je gasten voor willen zetten. Zelfs niet gratis...

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Do Mei 24, 2018 11:09 am Reageer met quote

Wij kopen groene (rauwe) Colombia koffiebonen per 5 kg in jute zakken,
branden deze vervolgens per ongeveer 250 gram zelf in onze garage
(die geur alleen al Laughing Laughing Laughing), en zetten daarna handmatig de
koffie in een Chemex.

Een heel nauwkeurig proces van branden, malen en koffiezetten maar
als je echt liefhebber bent, oh zo smakelijk …,
daar kan niets tegenop.

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mei 24, 2018 11:26 am Reageer met quote

Pluk schreef:
Wij kopen groene (rauwe) Colombia koffiebonen per 5 kg in jute zakken, branden deze vervolgens per ongeveer 250 gram zelf (die geur alleen al)
Mijn voorstelling alleen al van die geur... Ga nog effe lekker met me lekker te maken... Hoe branden jullie die bonen precies? Hoe lang blijft zo'n 5 kilo zak goed? Give me more! Wink

Loezie

Superlid
Superlid
Antw.: 34235
Do Mei 24, 2018 11:39 am Reageer met quote

Ik ben een Senseo klant Laughing
Begin met een kopje zwarte koffie en daarna doe ik een zakje
cappucino poeder van de Friesche vlag.

Achter de wolken schijnt de zon

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende