Alt Right online jodenhaat
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3872
Ma Nov 12, 2018 4:33 pm Reageer met quote

specifiek voor het Alt-right antisemitisme dat in wezen teruggrijpt op het antisemitisme van nazi-Duitsland zijn de complottheoriŽen rondom 'de Joden' die op de destructie van het 'blanke ras' en 'de christelijk-blanke cultuur' uit zouden zijn. Deze theoriŽen kennen geen enkele concrete grond (wat voor Hitler cs ook geen enkel probleem bleek te zijn om aanhang te werven) ťn gaan over wat 'de Joden' 'ons Europeanen HIER aandoen' .

Dit is de pool van de angst en de afkeer die in de richting van 'de vijand' wijst. De andere pool waardoor de ideologie wordt aangetrokken wijst naar een blanke monocultuur.

Het lijkt me niet moeilijk dit afgebakend te zien van de concrete politiek-maatschappelijke misstanden in IsraŽl, die niet door 'de Joden' begaan worden, maar door een contingente regering, een contingente politiek (in de tijd van Yitzak Rabin dweepte ik met IsraŽl).
Wanneer iemand daar een apart topic over wil openen zal ik daar graag verder op in willen gaan, maar hier in dit topic over volstrekt illusoire beschuldigingen aan 'de Jood' als bron van 'het kwaad', 'de dreigende ondergang van de blanke beschaving' waar deze op uit zou zijn is die reŽle kwestie waar bovendien zeker niet een hyperbool als 'de Jood' of 'het Jodendom' bij betrokken of mee gemoeid is, echt een totaal ander verhaal.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Stella45

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 13
Ma Nov 12, 2018 4:44 pm Reageer met quote

Ik merk dus dat geen van allen , behalve Annette , zich verdiept heeft in antisemitisme , maar wel een duidelijke en vaak hele erge antisemitische mening heeft .

Dus het is niet van toen maar ook van nu , tewrwijl de schrijvers het niet ineens in de gaten hebben dat ze antisemitsch zijn .
Maar ook dat is niet neiuw in de geschiedenis .

Willemijn F jij hebt en wil ookde samenhang niet zien die ik beschreven hebt . Zolang dat het geval is , alles uit zijn verband zien ,samenhangen niet WILLEN zien , dan heeft het geen zin om hier verder te discusieren. Enige diepgang, enige kennis , en intelligentie heeft dit onderwerp wel nodig . Nu dit niet het geval is hier maar alleen wat algemene antisemitsiche opmerkingen die ik ook op de hoek van de straat kan horen and that's it , is mij veel te zonde . Kon ik ook maar een enkele intentie zien om graag iets meer te willen weten over het onderwerp ,dan zou ik nog wel willen schrijven . Maar die kan ik niet vinden . Het is een complex onderwerp die men hier graag af wil doen als iets simpels . Men wil , nee zelfs ontkent bepaalde stryukturen . En had en enige kennis , dan kan je er nog over discusieren . Maar die mis ik hier ten ene male . Typisch nederlands . Geen kennis maar wel een ongefundeerde mening . Het zei zo , Ik wil hier dus helemaaaal niet bij horen . Antisemieten ...nee dank je .

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3475
Ma Nov 12, 2018 4:53 pm Reageer met quote

Theresa50 schreef:
Ik merk dus dat geen van allen , behalve Annette , zich verdiept heeft in antisemitisme , maar wel een duidelijke en vaak hele erge antisemitische mening heeft .

Dus het is niet van toen maar ook van nu , tewrwijl de schrijvers het niet ineens in de gaten hebben dat ze antisemitsch zijn .
Maar ook dat is niet neiuw in de geschiedenis .

Willemijn F jij hebt en wil ookde samenhang niet zien die ik beschreven hebt . Zolang dat het geval is , alles uit zijn verband zien ,samenhangen niet WILLEN zien , dan heeft het geen zin om hier verder te discusieren. Enige diepgang, enige kennis , en intelligentie heeft dit onderwerp wel nodig . Nu dit niet het geval is hier maar alleen wat algemene antisemitsiche opmerkingen die ik ook op de hoek van de straat kan horen and that's it , is mij veel te zonde . Kon ik ook maar een enkele intentie zien om graag iets meer te willen weten over het onderwerp ,dan zou ik nog wel willen schrijven . Maar die kan ik niet vinden . Het is een complex onderwerp die men hier graag af wil doen als iets simpels . Men wil , nee zelfs ontkent bepaalde stryukturen . En had en enige kennis , dan kan je er nog over discusieren . Maar die mis ik hier ten ene male . Typisch nederlands . Geen kennis maar wel een ongefundeerde mening . Het zei zo , Ik wil hier dus helemaaaal niet bij horen . Antisemieten ...nee dank je .

Okť, bedankt en vaarwel.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Stella45

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Ma Nov 12, 2018 5:24 pm Reageer met quote

Of wij wel zullen varen is de vraag bij zoveel onverschilligen van nu . De onverschilligen heben het kwade laten gebeuren .Onverschilligheid is het ergste kwaad in de wereld , toen en nu ook . Wat heeft kunnen gebeuren toen was niet het kwade ,wat altijd in de wereld is , maar de onverschilligheid en toekijken . Zolas nu en hier .

Wie niet de samenhang wilt zien van extrem rechts, vluchtelingentoestroom ,jodenhaat in moslimgemeentes, die steekt zijn kop in het zand en is net zo schuldig als toen en voor toen Als Joodse kinderen al op de kleuterschool wordt gezegd door Marokkaanse kindjes( die natuurlijk geen weet hebben , dus onschuldig zijn ) dat men niet met ze mag spelen ,dat deze moslimkinderen gewoon zoals overal gemixt in de klas zitten ,dan heeft het natuurlijk totaal geen invloed op andere kinderen . Neeeeee, hoe kom je erbij . Spelen samen , hangens samen later bij het winkelcentrum , maar dat heeft geen enkele invloed hoor op de kinderen,zonder immiachtergrond , die later antisemitsich worden .Echt niet .......hoe kunnen we dat nu denken in deze multikulti wereld .Waar we niet alleen de leuke dingen importeren van buitenlanders maar ook de niet leuke ,de jodenhaat , de vrouwonvriendelijkheid ,de meisjesonvriendelijkheid . Het nieuwe antisemitisme kwam gewoon op een dag uit de lucht vallen . Zomaar . Goh...hoe kan dat nou ????? En wij maar naar rechts kijken , want ja , daar verwacht je het toch van en upsss, wat nu .........links komt ook antisemitsme aangeslopen en hoe ...fanatisch , BDS en aanhangers . Die overal in de wereld haat zaaien . De wereld is niet simpel zwart - wit . Alles staat en heeft verband met elkaar . Overal lopen draden door en over elkaar heen .Blijf lekker alles zonder samenhang zien , maar kom later niet bij ons met krokedilletranen ...wir haben es nicht gewusst !!!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 12, 2018 5:32 pm Reageer met quote

Theresa50 schreef:
Of wij wel zullen varen is de vraag bij zoveel onverschilligen van nu . De onverschilligen heben het kwade laten gebeuren .Onverschilligheid is het ergste kwaad in de wereld , toen en nu ook . Wat heeft kunnen gebeuren toen was niet het kwade ,wat altijd in de wereld is , maar de onverschilligheid en toekijken . Zolas nu en hier .

Wie niet de samenhang wilt zien van extrem rechts, vluchtelingentoestroom ,jodenhaat in moslimgemeentes, die steekt zijn kop in het zand en is net zo schuldig als toen en voor toen Als Joodse kinderen al op de kleuterschool wordt gezegd door Marokkaanse kindjes( die natuurlijk geen weet hebben , dus onschuldig zijn ) dat men niet met ze mag spelen ,dat deze moslimkinderen gewoon zoals overal gemixt in de klas zitten ,dan heeft het natuurlijk totaal geen invloed op andere kinderen . Neeeeee, hoe kom je erbij . Spelen samen , hangens samen later bij het winkelcentrum , maar dat heeft geen enkele invloed hoor op de kinderen,zonder immiachtergrond , die later antisemitsich worden .Echt niet .......hoe kunnen we dat nu denken in deze multikulti wereld .Waar we niet alleen de leuke dingen importeren van buitenlanders maar ook de niet leuke ,de jodenhaat , de vrouwonvriendelijkheid ,de meisjesonvriendelijkheid . Het nieuwe antisemitisme kwam gewoon op een dag uit de lucht vallen . Zomaar . Goh...hoe kan dat nou ????? En wij maar naar rechts kijken , want ja , daar verwacht je het toch van en upsss, wat nu .........links komt ook antisemitsme aangeslopen en hoe ...fanatisch , BDS en aanhangers . Die overal in de wereld haat zaaien . De wereld is niet simpel zwart - wit . Alles staat en heeft verband met elkaar . Overal lopen draden door en over elkaar heen .Blijf lekker alles zonder samenhang zien , maar kom later niet bij ons met krokedilletranen ...wir haben es nicht gewusst !!!

Nou dat is er maar weer uit. Lucht het op?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 12, 2018 6:50 pm Reageer met quote

Ik heb niemand zien ontkennen dat antisemitisme bestaat. Dat is onweerlegbaar waar en is ook nooit weggeweest. Alleen wil de topicopener het, volgens mij, nu specifiek hebben over het antisemitisme dat mťt de Alt-Right beweging nu deze kant opkomt. Dat is hŠŠr keuze, haar viel dat op in de krant en daar wil ze het met haar medeforummers over hebben. (Corrigeer me als het niet zo is, Lucia). Over antisemitisme afkomstig uit andere hoeken van de samenleving, al dan niet gevoed door het Palestijnse vraagstuk, kun je het dan ergens anders hebben. Zo niet, dan bediscussiŽren we straks hier de problemen in het Midden Oosten, terwijl Lucia met dit topic koos voor een andere insteek.
Verder verbaast het me hoe een nieuw forumlid meteen andere forummers beschuldigt van antisemitische praat. Mensen die ze niet kent, nooit heeft gesproken/gelezen. Ik vind dat nogal fors en dan kun je een reactie verwachten. Als er al sprake is van pijn, dan nog vind ik het niet netjes om zo ongenuanceerd om je heen te meppen en andere forumleden maar meteen in een hoek te duwen. Persoonlijk sta ik open voor elke insteek op dit thema, maar op de gekozen manier valt wel wat af te dingen, vind ik.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Ma Nov 12, 2018 7:01 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik heb niemand zien ontkennen dat antisemitisme bestaat. Dat is onweerlegbaar waar en is ook nooit weggeweest. Alleen wil de topicopener het, volgens mij, nu specifiek hebben over het antisemitisme dat mťt de Alt-Right beweging nu deze kant opkomt. Dat is hŠŠr keuze, haar viel dat op in de krant en daar wil ze het met haar medeforummers over hebben. (Corrigeer me als het niet zo is, Lucia). Over antisemitisme afkomstig uit andere hoeken van de samenleving, al dan niet gevoed door het Palestijnse vraagstuk, kun je het dan ergens anders hebben. Zo niet, dan bediscussiŽren we straks hier de problemen in het Midden Oosten, terwijl Lucia met dit topic koos voor een andere insteek.
Verder verbaast het me hoe een nieuw forumlid meteen andere forummers beschuldigt van antisemitische praat. Mensen die ze niet kent, nooit heeft gesproken/gelezen. Ik vind dat nogal fors en dan kun je een reactie verwachten. Als er al sprake is van pijn, dan nog vind ik het niet netjes om zo ongenuanceerd om je heen te meppen en andere forumleden maar meteen in een hoek te duwen. Persoonlijk sta ik open voor elke insteek op dit thema, maar op de gekozen manier valt wel wat af te dingen, vind ik.

Je ziet het heel duidelijk Willemijn wat mijn insteek was met dit topic. En ik heb een paar maal duidelijk aangegeven dat als men het wil hebben over IsraŽl-Palestina dan zelf de vrijheid heeft om daar een topic over te openen. Duidelijker kan ik niet zijn.

Als ik lees hoe Therese toch probeert het topic om te buigen naar een anti moslim en vluchtelingentopic en daarbij medeforummers uitscheldt voor antisemieten dan stopt voor mij de discussie met haar. Over pijn gesproken!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Ma Nov 12, 2018 7:07 pm Reageer met quote

Nee Annette, en nee Theresia, wat jullie beide hier zo hysterisch fel maakt is dat jullie geen kritiek op de malaise van de Palestijnen door toedoen van Likud-IsraŽl kunt verdragen. DAT moet onschadelijk gemaakt worden door het als antisemitisme te brandmerken. Maar dat kan het natuurlijk nooit zijn, wanneer zovele Joden all over the world tot de allergrootste criticasters van het politieke Likud-beleid behoren.
Die kritiek is reŽel, de misstanden (illegale bezettingen, sabotage van olijfgaarden, psychologische, militaire en economische wreedheden die jegens Palstijnen begaan worden op dagelijkse basis, daar zijn bergen feitenmateriaal van voorhanden, en dŠarom is die kritiek ook zo uiterst ongewenst, zo bedreigend voor een zionist, een Joods of christelijk zionist, dat is om het even.
Ik vind het jammer dat jullie dit topic dat over het IDEOLOGISCHE antisemitisme gaat ( DE Jood, HET Jodendom als HET kwaad, als de destructor van 'het blanke ras ) <<<< lees het VK artikel waarmee en waarover dit topic werd geopend) blijven verstoren met rookgordijnen om de terechte kritiek op de misdaden tegen de menselijkheid in de staat IsraŽl die door alle landen in heel de wereld gedeeld wordt (muv sinds Trump de VS) er almaar weer met de haren bij te slepen en dat een antisemitisch odium op te leggen.
Ik vind het jammer, maar tegelijkertijd ook wel weer prima, omdat het zo ontzettend doorzichtig is, het zo een boeiende demonstratie vormt van extreem rechtse door roeien en ruiten gaande zionistische propaganda.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Nov 12, 2018 7:18 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Nee Annette, en nee Theresia, wat jullie beide hier zo hysterisch fel maakt is dat jullie geen kritiek op de malaise van de Palestijnen door toedoen van Likud-IsraŽl kunt verdragen. DAT moet onschadelijk gemaakt worden door het als antisemitisme te brandmerken. Maar dat kan het natuurlijk nooit zijn, wanneer zovele Joden all over the world tot de allergrootste criticasters van het politieke Likud-beleid behoren.
Die kritiek is reŽel, de misstanden (illegale bezettingen, sabotage van olijfgaarden, psychologische, militaire en economische wreedheden die jegens Palstijnen begaan worden op dagelijkse basis, daar zijn bergen feitenmateriaal van voorhanden, en dŠarom is die kritiek ook zo uiterst ongewenst, zo bedreigend voor een zionist, een Joods of christelijk zionist, dat is om het even.
Ik vind het jammer dat jullie dit topic dat over het IDEOLOGISCHE antisemitisme gaat ( DE Jood, HET Jodendom als HET kwaad, als de destructor van 'het blanke ras ) <<<< lees het VK artikel waarmee en waarover dit topic werd geopend) blijven verstoren met rookgordijnen om de terechte kritiek op de misdaden tegen de menselijkheid in de staat IsraŽl die door alle landen in heel de wereld gedeeld wordt (muv sinds Trump de VS) een antisemitisch odium op te leggen.
Ik vind het jammer, maar tegelijkertijd ook wel weer prima, omdat het zo ontzettend doorzichtig is, het een leerzame demonstratie vormt van zionistische propaganda.

Goed gezegd Nicolaas. het gaat in dit topic inderdaad om de ideologische kant. De jood als verpersoonlijking van alle kwaad en onrecht op de wereld. De jood die het blanke zuivere Arische ras (brrr) hindert in de uitoefening van hun superioriteit en daarom moet worden uitgeroeid.
Onzinnige aannames zonder enig wetenschappelijke grond maar geslikt en verspreid door veelal jongeren op het internet. Een zienswijze die in de vorige eeuw regelrecht leidde naar de holocaust. En komend vanuit een beweging die contacten onderhoudt met een politieke partij waarvan leden zitting hebben in de Kamer en een gemeenteraad.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Ma Nov 12, 2018 7:22 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik vind het jammer dat jullie dit topic dat over het IDEOLOGISCHE antisemitisme gaat ( DE Jood, HET Jodendom als HET kwaad, als de destructor van 'het blanke ras ) <<<< lees het VK artikel waarmee en waarover dit topic werd geopend) blijven verstoren met rookgordijnen om de terechte kritiek op de misdaden tegen de menselijkheid in de staat IsraŽl die door alle landen in heel de wereld gedeeld wordt (muv sinds Trump de VS) er almaar weer met de haren bij te slepen en dat een antisemitisch odium op te leggen.
Ik vind het jammer, maar tegelijkertijd ook wel weer prima, omdat het zo ontzettend doorzichtig is, het zo een boeiende demonstratie vormt van extreem rechtse door roeien en ruiten gaande zionistische propaganda.

Nicolaas, duidelijker had ik het niet kunnen verwoorden. Dank je voor deze duidelijke uiteenzetting.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Ma Nov 12, 2018 8:28 pm Reageer met quote

Het Nationalistisch Radicale Kamp, Poolse Jeugd en de Nationale Beweging organiseren de mars al sinds 2010. Het is voor het eerst dat vanuit de regering toenadering wordt gezocht en er zelfs wordt samengewerkt. ďDe samenwerking tussen de staat en extremisten vanuit het nationalistische kamp is de legitimering van een gevaarlijke, extreme nationalistische ideologie en een afspiegeling van de crisis van de democratie,Ē zegt Rafal Pankowski, medeoprichter van de Poolse anti-racismeorganisatie Nooit Meer.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/poolse-regering-loopt-samen-met-extreemrechtse-groepen-een-mars

Dit is dus Polen vandaag de dag. Een land dat zich door de eeuwen heen heeft laten zien als antisemitisch. Een regering die samenwerkt met extremistische groeperingen.

Soms denk ik, gaat dit ook hier gebeuren, als rechts extreem groeperingen hier de overhand krijgen? In hoeverre krijgen Nederlandse extreem politieke partijen tegengas van andere partijen?

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5274
Ma Nov 12, 2018 9:13 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
[..] In hoeverre krijgen Nederlandse extreem politieke partijen tegengas van andere partijen?

Er worden wel pogingen gedaan, dat is te zien. Ik denk wel, nog onvoldoende. Waarbij wel aangetekend dat tegengas op een "verkeerde" manier gebracht, dus ook vanuit een extremiteit, tegen gaat werken.
Ik vind het best een moeilijke welke de juiste manier is om afdoende tegengas te geven.

Stella45

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Di Nov 13, 2018 1:17 am Reageer met quote

luciaT. schreef:
WillemijnF schreef:

Je ziet het heel duidelijk Willemijn wat mijn insteek was met dit topic. En ik heb een paar maal duidelijk aangegeven dat als men het wil hebben over IsraŽl-Palestina dan zelf de vrijheid heeft om daar een topic over te openen. Duidelijker kan ik niet zijn.

Als ik lees hoe Therese toch probeert het topic om te buigen naar een anti moslim en vluchtelingentopic en daarbij medeforummers uitscheldt voor antisemieten dan stopt voor mij de discussie met haar. Over pijn gesproken!

Dus als ik het goed begrijp mag een oud lid wel meppen ,zoals ik beschreven wordt , en als een nieuw lid op deze rare manier van schrijven , reageert dan past het de oudleden niet .mmmm vreemde gang van zaken . Ik laat me niet intimideren . Door niemand niet dus ook niet door ene Nicolaas .ik zal verder niet ingaan op deze man . Want ik vind het echt een engerd , zoals hij reageert . En verder is men hier bang , nee niet alleen bang , men wil dit onderwerp seculier behandelen, wat niet mogelijk is . Omdat alles met elkaar samenhangt . Maar ik val in herhalingen . Maar dit is dus het nieuw antsemitisme , wat de wereld in gevaar brengt . Focussen op rechts en bitte niet over ljodenhaat bij links of immigranten en vluchtelingen .Ik zie hier een patroon van stoicijns alleen dasr naar kijken waar je het gevaar WILT zien en niet daar waar het IS. omdat het niet in je wereldbeeld past .Dus een discussie waar van te voren al de uitslag van bekent MOET staan is een overbodige en onzinnige discussie . De wereld is groter dan de eigen bordrand . Rechts, links , muslim, ze vinden mekaar allemaal op het internet , op school .Dit los van elkaar zien en te willen behandelen is onmogelijk . Ik zie hier maar 1 grote angst......il wl geen samenhang zien want het past niet in mijn wereldbeeld

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Nov 13, 2018 1:25 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
luciaT. schreef:
[..] In hoeverre krijgen Nederlandse extreem politieke partijen tegengas van andere partijen?

Er worden wel pogingen gedaan, dat is te zien. Ik denk wel, nog onvoldoende. Waarbij wel aangetekend dat tegengas op een "verkeerde" manier gebracht, dus ook vanuit een extremiteit, tegen gaat werken.
Ik vind het best een moeilijke welke de juiste manier is om afdoende tegengas te geven.

Jammer genoeg zien we weleens wat tegengas maar dan meestal in debatten en om nou te stellen dat het er dan zo fraai uitziet, nou nee. Vaak is dat ook om gevat over te komen. In ieder geval vind ik meneer Pechtold daar een voorbeeld van.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5274
Di Nov 13, 2018 3:26 am Reageer met quote

Voorbeeldje van hoe behandeling in de tweede kamer plaatsvindt.
Best wel interessant om te lezen voor wie daar belangstelling in heeft.

Hoorzitting / rondetafelgesprek Antisemitisme

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Nov 13, 2018 3:34 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Voorbeeldje van hoe behandeling in de tweede kamer plaatsvindt.
Best wel interessant om te lezen voor wie daar belangstelling in heeft.

Hoorzitting / rondetafelgesprek Antisemitisme

Zeker interessant! Dank je voor de link. Het doet me goed te lezen dat ook het EAJG er bij betrokken is.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 13, 2018 12:35 pm Reageer met quote

Ik denk dat het heel moeilijk voor politieke partijen is om te bepalen waar de grens ligt tussen vrijheid van meningsuiting en racistisch, antisemitisch taalgebruik. Zowel Wilders als Baudet zoeken die grenzen op, zoals ze dat ook doen bij de grenzen van het fatsoen. Het gedrag in de Tweede Kamer wordt ongetwijfeld beÔnvloed door de aanwezigheid van camera's en het feit dat de pers alles volgt wat er gebeurt en altijd op zoek is naar een prikkelend item. Alles voor de bŁhne. Het vergaderstuk van Hizhi laat dus zien dat werkgroepen ed wel degelijk aandacht hebben voor antisemitisme.
Ik ben nog op zoek naar de invloed van bewegingen als Alt-Right op de publieke opinie. Is dat groot, wordt het groter of is het marginaal? Blijft het beperkt tot irritant en ziekelijk internetgedrag of sluipt het ook het publieke debat in? Willen de aanhangers actief iets veranderen in Nederland (met geweld misschien?), komen ze de politiek binnen ( Baudet?), infiltreren ze in het openbare leven? M.a.w. hoe gevaarlijk is Alt-Right werkelijk?

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Nov 13, 2018 1:09 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Ik ben nog op zoek naar de invloed van bewegingen als Alt-Right op de publieke opinie. Is dat groot, wordt het groter of is het marginaal? Blijft het beperkt tot irritant en ziekelijk internetgedrag of sluipt het ook het publieke debat in? Willen de aanhangers actief iets veranderen in Nederland (met geweld misschien?), komen ze de politiek binnen ( Baudet?), infiltreren ze in het openbare leven? M.a.w. hoe gevaarlijk is Alt-Right werkelijk?

In april noemde de AIVD de oprichting van Erkenbrand, een 'xenofoobnationalistische groepering', even≠eens 'opvallend'. 'Voor het eerst in decennia is daarmee in Nederland een extreemrechtse groepering actief waarvan een groot aantal sympathisanten hoger opgeleid is.'

In Discord wordt openlijker gesproken over het gebruik van geweld en wapens.

Sindsdien lijkt Erkenbrand alleen maar gegroeid, getuige de opkomst bij de laatste conferentie en hun statuur binnen de internationale alt-rightwereld.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/alt-right-in-nederland-hoe-erkenbrand-zich-opmaakt-voor-de-strijd-om-een-blanke-natie~b84d2136/

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Nov 13, 2018 1:52 pm Reageer met quote

Voor zover ik het begrijp treden de leden (nog) niet in het openbaar naar buiten, onder hun eigen naam. Het bijwonen van hun bijeenkomsten gaat onder strenge ballotage. Interviews gaan onder een schuilnaam. En uiteraard de uitspraken op internet ook. Het is allemaal nogal in het geniep. Kennelijk is men heel bang om als sympathisant bekend te staan. Is dat een goed teken? Betekent dat dat de aanhangers niet zo overtuigd zijn dat hun boodschap goed valt? Zijn ze bang dat het mogelijk hun carriŤre in de weg zal staan als ze openlijk naar buiten treden? En als dat zo is, wat zegt dat dan van de ontvankelijkheid van het Nederlandse ( politieke ) klimaat voor hun ideeŽn? Dergelijke bewegingen vind ik uitermate verontrustend dus ik bagatelliseer het absoluut niet, ik vind het vreselijk en het is zeker het gevolg van de verharding van de tegenstellingen in onze maatschappij.
Hamvraag voor mij is eigenlijk: Houdt onze democratie stand,is die sterk genoeg en zijn we bereid om onze democratische waarden koste wat het kost te beschermen? In wat voor Nederland wonen onze volwassen kleinkinderen straks? Hersenspinsels die misschien niet helemaal passen bij het topic. Maar het houdt me erg bezig.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Di Nov 13, 2018 1:55 pm Reageer met quote

"In Discord wordt openlijk gesproken over het gebruik van geweld en wapens"

Bedankt voor de onderste link Lucia. Ik zou graag wat rond willen neuzen op hun platforms zoals het chatkanaal Discord maar daar krijg je niet zomaar toegang toe lees ik in dat artikel. Ook houdt Erkenbrand houdt bijeenkomsten voor zijn sektariŽrs -tegen ook nog een hoge entree- zonder dat daar verder veel ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Men schermt zich dus 'flink' van de buitenwereld af. Een beetje benauwend toch wel...

In de VS treedt de 'white supremacy' beweging -een volledig aanvaard maatschappelijk verschijnsel aldaar, al meer op de voorgrond. Zij zou zelfs openlijk aan de macht zijn op dit moment.

Vandaag op CNN: https://edition.cnn.com/2018/11/12/politics/white-supremacists-cheer-midterms-trump/index.html

een quote
Quote:
Memes and commentary on the neo-Nazi Daily Stormer site bashed nonwhite candidates who did not win, as well as losses by Republicans not seen as Trump loyalists.
"This changed history. It cleared away any of the remaining fog of confusion about what exactly we are dealing with in this country," Daily Stormer founder and publisher Andrew Anglin wrote. "This is a race war. Period."
What is not clear is if any extremists will follow words with violence, as allegedly happened with Robert Bowers, who has pleaded not guilty to killing 11 people at a synagogue late last month, allegedly because he believed Jews were helping "invaders."

sterke ideologische verwantschap met Alt-right in Nederland dus

Natuurlijk kan men dit nog veel breder trekken. Wanneer er maar iets gebeurt dat niet in het straatje van de neo-nazi past wijst hij de Jood als zondebok aan https://www.snopes.com/news/2018/10/16/anti-semitic-fliers-kavanaugh-accusations/

De geschiedenis herhaalt zich niet?

Leonard Cohen

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie