Bevolkingsonderzoek
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12877
Zo Jan 27, 2019 6:26 pm Reageer met quote

Met het toenemen van de leeftijd wordt de kans op degeneratieve kwalen groter. De overheid pretendeert ons daartegen te beschermen door middel van bevolkingsonderzoeken. Baarmoederhals- en borstkanker is bekend. Waarom bij mannen niet naar prostaatkanker, kun je je afvragen. Tamelijk nieuw is onderzoek naar darmkanker. Als je tussen de 55 en 75 jaar oud bent ontvang je een leuk paars envelopje van het RIVM waarin het verzoek om een poepmonster op te sturen met het benodigde opvangmateriaal. Eerlijk gezegd ben ik een beetje wars van dergelijke bevolkingsonderzoeken om redenen die ik desgevraagd best wil uitleggen.

Desalniettemin heb ik ten tweeden male, in twee jaar tijd als ik me niet vergis, een monster opgestuurd. En toen kreeg ik een oproep om me verder te laten onderzoeken omdat er bloed was gevonden. Om een lang verhaal kort te maken krijg je dan een intakegesprek met als onherroepelijk gevolg een coloscopie/colonoscopie, een kijkonderzoek van de dikke darm.

Het laxeerproces dat eraan vooraf gaat is pure mishandeling. Je zit op een gegeven moment voortdurend op de closetpot uiteindelijk water te poepen. Goed, je overleeft het. Het onderzoek op zich valt wel mee. Klaarblijkelijk is het ongebruikelijk om een 'roesje' te weigeren maar zo'n roesje is m.i. helemaal niet nodig. Meer last dan af en toe wat buikkramp heb je niet maar de eerlijkheid gebiedt me te vermelden dat me als pijnstiller een shot fentanyl opgedrongen en gegeven was. Ik(=idioot) ben gekomen en gegaan met mijn Skodaatje, naar ik begreep ook heel ongebruikelijk. Goede raad: doe niet als ik en volg de gegeven adviezen op om je te laten brengen en halen maar vraag je af of dat 'roesje' wel zo nodig is. Een kop koffie met koek (bij de prijs inbegrepen) is wel lekker zonder eerst te moeten uitslapen. Smile

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Zo Jan 27, 2019 6:43 pm Reageer met quote

Een naar onderzoek met veel pijn was mijn ervaring. Maar dat had te maken met andere problemen in dat gebied. Volgende keer onder narcose vond de internist.
Nasleep van het roesje was dat toen ik al een uur thuis was, wakker werd op de bank en in paniek raakte en dacht: Jee! ik moet naar het ziekenhuis voor onderzoek!
Wat zo'n roesje niet al kan doen. Pijnstillers heb ik niet gekregen. Thuis paracetamol ingenomen.

Ik vraag me af of al die bevolkingsonderzoeken wel zo goed zijn voor de mens. Ze zien iets en hoppa er volgt een onderzoek die de mens soms meer kwaad dan goed doet. Je zit een poos in de stress, krijgt een rot onderzoek, stress voor de uitslag. Ik ben er persoonlijk niet zo happig op.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2360
Zo Jan 27, 2019 7:49 pm Reageer met quote

Voordeel van bevolkingsonderzoeken is dat je zelf mag weten of je er aan mee doet of niet.
Ik vind ze wel zinvol, doe er ook aan mee, vroegtijdige opsporing lijkt me beter dan in laat stadium iets ontdekken, maar dat zal persoonlijk zijn voor een ieder.

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26748
Zo Jan 27, 2019 8:49 pm Reageer met quote

Zoals bij alles is preventief onderhoud en regelmatige controle het beste voor het behoud. Dat zal voor een menselijk lichaam niet anders zijn...

Dus maak ik dankbaar gebruik van de geboden gelegenheden..

Faber quisque fortunae suae

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 282
Ma Jan 28, 2019 12:34 am Reageer met quote

De meningen erover zijn nogal verdeeld, ook in de medische wereld.
Veelgehoord is de enorme stress die zo'n onderzoek veroorzaakt bij de onderzochte.
Stress is naar mijn mening één van de grootste veroorzakers van allerhande kwalen.

Ikzelf heb nu het onderzoek 2x aan me voorbij laten gaan, vooral om die stress te ontlopen.
gevolg is dan ook wel weer dat je er een soort onzekerheid voor in de plaats krijgt.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12877
Ma Jan 28, 2019 1:37 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Ikzelf heb nu het onderzoek 2x aan me voorbij laten gaan, vooral om die stress te ontlopen.
gevolg is dan ook wel weer dat je er een soort onzekerheid voor in de plaats krijgt.
Echt zekerheid heb je met zo'n onderzoek ook niet en je sluit er lang niet alles mee uit. Het is en blijft een momentopname maar voor langzame processen die aanvankelijk symptoomloos verlopen valt er iets voor te zeggen. Struisvogelpolitiek, wat niet weet deert niet, is mij ook niet geheel vreemd maar eenmaal A gezegd hebbend vond ik de opvolging raadzaam om die ook maar te ondergaan.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3580
Vr Feb 01, 2019 2:00 pm Reageer met quote

Zowel mijn vader als mijn moeder hebben darmkanker gehad, dus ik hoefde niet lang na te denken over deelname aan het bevolkingsonderzoek. Ook voor mij volgde een nader onderzoek. Het onderzoek zelf vond ik een fluitje van een cent, maar ik denk nog met afgrijzen terug aan het reinigen van de darm vooraf. Niet zozeer het lang op de wc zitten maar vooral het innemen van liters water met laxeermiddel waarvan je in het begin nog denkt dat het wel te doen is maar waarvan de walging bij elke inname toeneemt. Bijna niet te doen, maar wel fijn om gerustgesteld weer naar huis te kunnen. Ook ga ik trouw naar het tweejaarlijkse borstkankeronderzoek, wat ook niet echt prettig is. Ik heb het er allemaal graag voor over en prijs me gelukkig dat deze mogelijkheid wordt geboden. Garanties zijn er niet, daarvan ben ik me bewust, maar waar ik problemen voor kan zijn zal ik het niet laten.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Pagina 1 van 1

Plaats reactie