Buitenlandse jongeren voor leger en politie
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12888
Vr Okt 18, 2019 4:17 pm Reageer met quote

Een aardige voor degenen die zo voor een geen-kinderen- of een-kind-politiek zijn en tegen welke vorm van immigratie dan ook:
Quote:
De personeelstekorten bij de Nederlandse politie en defensie zijn zo nijpend, dat het mogelijk moet worden voor niet-Nederlandse jongeren om als agent of militair aan de slag te gaan. Vakbonden en andere belangenorganisaties uit de veiligheidssector, die zijn verenigd in de Coalitie voor Veiligheid, doen die suggestie en vragen de Tweede Kamer "om out of the box te denken".

Lees verder: 'Laat buitenlandse jongeren dienen in Nederlandse leger en bij politie'

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26793
Vr Okt 18, 2019 4:39 pm Reageer met quote

Kinderen fokken als kanonnenvoer.. ? Of om in buitenlandse "missies" op eigen landgenoten te schieten..?
Ik weet onderhand wel dat de wereld gek geworden is. Maar dat het zó erg is...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12888
Vr Okt 18, 2019 8:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Kinderen fokken als kanonnenvoer.. ? Of om in buitenlandse "missies" op eigen landgenoten te schieten..?

Natuurlijk, trek het gegeven maar weer eens in het bizarre en ga daar lekker op af zitten geven. Sinds wanneer is de politie kanonnenvoer? Voelt dat lekker of zo? Heb je er bij stilgestaan dat er ook in andere sectoren, zoals de gezondheidszorg dramatische tekorten aan personeel zijn? Het gaat er uiteindelijk om dat er gewoon niet genoeg jongeren zijn om de arbeidsmarkt te bevolken.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 303
Vr Okt 18, 2019 9:31 pm Reageer met quote

voor het leger zou ik zeggen: Voor de dienstplicht weer in. Sommige jongeren kunnen wel enige dicipline gebruiken. Kan geen kwaad en ik spreek uit ervaring.

Voor de politie moeten we misschien, net als bij de onderwijzers, de eisen naar beneden bijstellen niet teveel want rekenen kunnen ze nu ook al niet.

ps: volgende week zit ik Oostenrijk, helaas moet U dan mijn gewaardeerde bijdrage aan dit Forum voor een week missen, ik hoop dat U zich niet verveeld. Crying or Very sad

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 10:39 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Natuurlijk, trek het gegeven maar weer eens in het bizarre en ga daar lekker op af zitten geven. Sinds wanneer is de politie kanonnenvoer? Voelt dat lekker of zo? Heb je er bij stilgestaan dat er ook in andere sectoren, zoals de gezondheidszorg dramatische tekorten aan personeel zijn? Het gaat er uiteindelijk om dat er gewoon niet genoeg jongeren zijn om de arbeidsmarkt te bevolken.

Ik heb nog nooit zoiets onzinnig gehoord. Besef je dan helemaal niet dat al die jongeren die je overal vandaan wil slepen, wel de ouderen van morgen zijn...?? En dat je dan hetzelfde probleem hebt, maar dan in het kwadraat...? Dat Nederland en de wereld nooit een vierkante millimeter groter zullen worden...?
Dat het allemaal een kwestie van verhoudingen is waar we stomweg aan zullen moeten wennen..?

En moet je dan die jongeren maar uit ander landen halen...? Komen die die landen dan niet met dezelfde problemen te zitten...? Of vind je het belangrijker dat jouw billen gewassen worden dan dat de ouderen daar goede zorg krijgen...?

Kortom, ik vind je redenatie te bizar voor woorden in een tijd dat iedereen zich druk loopt te maken over het milieu en het klimaat...

Ik had je tot nu toe hoger ingeschat...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5304
Za Okt 19, 2019 10:54 am Reageer met quote

Mijn voorkeur gaat uit naar herinvoering van de dienstplicht.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 11:21 am Reageer met quote

Naar mijn eigen dienstplicht kijkend vind ik het totale geld- en tijdverspilling...
O, ik heb een prima tijd gehad, zeker achteraf gezien. Maar het nut ervan is mij ontgaan. Gelukkig werd ik bij de Marine ingedeeld. Geen boot gezien want ik kwam na de militaire opleiding op "Marine Vliegkamp Valkenburg" terecht.
Vijf keer een geweer afgeschoten, drie kogels staand, twee kogels liggend. En dat was het dan. Het geweer werd weer afgenomen, want je had bij de marine geen 'eigen' geweer...
Peperdure brandweeropleiding gehad. Kom je vervolgens weer terug op je standplaats, krijg je te horen: "Alweer een brandweerman? Daar hebben we er al veel te veel van. Kun je nu echt niets anders?..
Eind van het verhaal was dat ik in de timmerwerkplaats geplaatst werd. De rest van de tijd was het één grote hobbyclub. Vliegtuigen waren toen ook al niet meer van hout en als er iets gebouwd moest worden kwamen er aannemers van buiten. Maar er stonden in die werkplaats wel de mooiste en duurste houtbewerkingsmachines..

Dus dienstplicht voor jongeren... Ze zijn een jaartje van de straat. Maar of je er wat mee opschiet...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 12:19 pm Reageer met quote

Ik heb ook niet het idee bij herinvoering dat dit met alle oude ideeën en middelen zou moeten.
Het lijkt mij goed als er gekeken wordt naar hoe dat inhoudelijk vorm kan krijgen.

Ik ben er niet zo voor om terug te grijpen naar hoe het ooit was. Dat past niet meer.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3951
Za Okt 19, 2019 1:07 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:

Vooral de laatste zin van Kees lijkt me belangrijk om nog eens te benadrukken.

Een reactie als

Quote:
Dat het allemaal een kwestie van verhoudingen is waar we stomweg aan zullen moeten wennen..?

betekent dat we de tekorten van jongeren in al die sectoren die niet minder dan noodzakelijk zijn om de maatschappij een beetje draaiende te houden voor lief moeten nemen.

Tympaan, kun je je een voorstelling maken van de gevolgen?

Te weinig jongeren, te weinig aanwas bij de politie, er is een oplossing, maar liever geen oplossing en liever te weinig, "daar zullen we stomweg aan moeten wennen"...

We hebben al zo veel buitenlandse jongeren hier om te werken in de bouw (bv), waarom zou dat voor politie-taken een probleem zijn wanneer zich daar een sterk personeelstekort voordoet?

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3619
Za Okt 19, 2019 1:16 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik heb ook niet het idee bij herinvoering dat dit met alle oude ideeën en middelen zou moeten.
Het lijkt mij goed als er gekeken wordt naar hoe dat inhoudelijk vorm kan krijgen.

Ik ben er niet zo voor om terug te grijpen naar hoe het ooit was. Dat past niet meer.

Denk je dan ook aan een soort maatschappelijke dienstplicht, Hizhi? Dus bijvoorbeeld ook in zorg, politie, onderwijs en voor meisjes én jongens? Wat Tympaan beschrijft ken ik ook wel van de verhalen van mijn man. Geen vervelende tijd, best lol gehad maar volkomen onzinnige verspilling van tijd en geld.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 1:28 pm Reageer met quote

Ik denk als we dat op één hoop gooien dat dit dan het doel voorbij gaat schieten, maar inderdaad ik denk aan verschillende vormen van een soort 'dienstplicht'. Gedurende 2 jaar.

Mijn idee is een soort vooropleiding van bijvoorbeeld een maand of 3 waarna een keuzemogelijkheid bestaat in welke poot iemand verder zou willen / kunnen gaan.
Een combinatie van willen en kunnen dus. Waarna een jaar in de betreffende poot werkzaam met een tussenevaluatie na een half jaar met eventueel de mogelijkheid bij te schaven op hetzelfde onderdeel of de mogelijkheid aan te geven dat een 2e jaar elders vervuld kan worden. (in de vooropleiding zou daar rekening mee gehouden kunnen worden met bijvoorbeeld snuffelstages)

Na de dienstplicht kan men bijtekenen en mij lijkt dat er ook een vorm van baangarantie zou moeten kunnen zijn voor na die 2 jaar.
Samenwerking met organisaties en bedrijven zou dan daartoe opgezet moeten zijn bijvoorbeeld.

Enfin, het is een fantasietje waar wellicht helemaal overhoop op geschoten kan worden.
Maar ik denk dat een soort denktank daar best goed uit kan komen hoe dat opgezet kan worden.
Very Happy

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3619
Za Okt 19, 2019 1:33 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Ik denk als we dat op één hoop gooien dat dit dan het doel voorbij gaat schieten, maar inderdaad ik denk aan verschillende vormen van een soort 'dienstplicht'. Gedurende 2 jaar.

Mijn idee is een soort vooropleiding van bijvoorbeeld een maand of 3 waarna een keuzemogelijkheid bestaat in welke poot iemand verder zou willen / kunnen gaan.
Een combinatie van willen en kunnen dus. Waarna een jaar in de betreffende poot werkzaam met een tussenevaluatie na een half jaar met eventueel de mogelijkheid bij te schaven op hetzelfde onderdeel of de mogelijkheid aan te geven dat een 2e jaar elders vervuld kan worden. (in de vooropleiding zou daar rekening mee gehouden kunnen worden met bijvoorbeeld snuffelstages)

Na de dienstplicht kan men bijtekenen en mij lijkt dat er ook een vorm van baangarantie zou moeten kunnen zijn voor na die 2 jaar.
Samenwerking met organisaties en bedrijven zou dan daartoe opgezet moeten zijn bijvoorbeeld.

Enfin, het is een fantasietje waar wellicht helemaal overhoop op geschoten kan worden.
Maar ik denk dat een soort denktank daar best goed uit kan komen hoe dat opgezet kan worden.
Very Happy

Leuk om eens over te brainstormen misschien. Helaas nu even niet, maar ik vind het wel een mooi onderwerp. Wink

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 1:36 pm Reageer met quote

Ik vind het een leuk iets om daar constructief verder over te praten, dus we zien elkaar.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 8005
Za Okt 19, 2019 1:50 pm Reageer met quote

Op zich is het idee niet nieuw, Het Franse vreemdelingen legioen bestond vooral uit jongemannen uit allerlei verschillende landen. Dat vreemdelingenlegioen was een sterke en goed geoefende krijgsmachtonderdeel.
Verder terug in de tijd, werden tijdens de 80 jarige oorlog buitenlandse soldaten ingehuurd om de Spaanse bezetter in de Nederlanden te bestrijden.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 2:21 pm Reageer met quote

Quote:
Dat vreemdelingenlegioen was een sterke en goed geoefende krijgsmachtonderdeel.

In mijn optiek waren het jonge mannen die tot moordmachine werden gemaakt.

Kan het mis hebben hoor, maar dat is wat ik er van weet.
En mocht ik het bij het juiste eind hebben, is dat dan wat we willen?

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2373
Za Okt 19, 2019 2:35 pm Reageer met quote

Ik zie niets in een verplichte maatschappelijke stage voor jongeren, krijg je allemaal jongeren die tegen hun zin verplicht worden ergens te werken waar ze niet willen om plekken op te vullen waar een te kort is, wat dat is naar mijn idee de gedachte achter de maatschappelijke dienstplicht.

Ik ben ook heel erg tegen het opnieuw invoeren van de dienstplicht, waarom mensen opleiden die dat niet willen in een taak waar levens vanaf kunnen hangen.

Het tekort bij de politie, leger en ook in andere sectoren is een probleem en ook niet zo makkelijk op te lossen. Daarbij speelt taal een grote rol naar mijn idee. Hoe kan iemand bij de politie die er is om in te grijpen bij calamiteiten of maatschappelijke problemen goed communiceren als de men de taal niet geheel machtig is.
Op zich ben ik niet tegen werknemers uit het buitenland, maar ik vind taal, afhankelijk van de sector, wel van groot belang. In de bouw zal dat niet zo'n heel groot probleem zijn, maar juist bij maatschappelijke instellingen als de politie, zorg etc wel.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 2:55 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik zie niets in een verplichte maatschappelijke stage voor jongeren, krijg je allemaal jongeren die tegen hun zin verplicht worden ergens te werken waar ze niet willen om plekken op te vullen waar een te kort is, wat dat is naar mijn idee de gedachte achter de maatschappelijke dienstplicht.

Sterk argument nmi. Jongeren die gedwongen worden zorgtaken of andere zeer belangrijke en verantwoordelijke maatschappelijke taken op zich te nemen en daar mogelijk geen enkele motivatie toe bezitten is vragen, nee schreeuwen om problemen.

Het salaris opschroeven, zou dat niet een ideetje zijn?

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 260
Za Okt 19, 2019 3:02 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
dagmar57 schreef:

Sterk argument nmi. Jongeren die gedwongen worden zorgtaken of andere zeer belangrijke en verantwoordelijke maatschappelijke taken op zich te nemen en daar mogelijk geen enkele motivatie toe bezitten is vragen, nee schreeuwen om problemen.

Als je het zo stelt ben ik het met je eens. Toch... als ik het idee van Hizhi lees, wat een heel ander voorstel is, vind ik dat best een interessant idee.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 3:22 pm Reageer met quote

Quote:

Het is toch al de praktijk dat iemand -indien geschikt bevonden en in het bezit van de nodige papieren- een opleiding in welke sector ook beginnen om wanneer het je niet bevalt weer af te haken en iets anders te gaan doen?
Wat let iemand om eerst een verpleegkunde te proberen en wanneer dat niet bevalt een politie-opleiding te starten of als zelfstandige een bedrijfje te beginnen. Die opties hebben we toch al?

De essentie is mijns inziens dat een beroep in het leger, of bij de politie, in het onderwijs, in de zorgsector veel te laag betaald wordt. Dat dit zeer zware, zeer veel vergende taken betreft die veel te karig gehonoreerd worden. DAT maakt die beroepen zo onaantrekkelijk, de (wan-)verhouding inspanning-beloning.
Laten we gewoon daar eens wat aan doen

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Za Okt 19, 2019 3:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Za Okt 19, 2019 3:24 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
[...] jongeren die tegen hun zin verplicht worden [....]

Hoe vind je dit in verhouding staan tot het verplichten tot hun 18e op school te zitten?

Dat is zo ingeburgerd dat we daar helemaal geen vraagtekens bij stellen. sterker nog we stimuleren het daar waar er een heel aantal jongeren zijn die dit niet willen of kunnen.

Jongeren zijn niet anders meer gewend dan vanaf hun 4e tot hun18e in een keurslijf gedwongen te worden wat wij volwassenen voor hen hebben verzonnen.
Steeds eerder in dat keurslijf tot steeds langer.

Let wel, mijn vraag is geen aanval op je mening over dienstplicht maar helemaal nieuwsgierigheid naar je kijk op de verhouding.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie