wetenschap - Probiotica gevaarlijk?
Archief Discussie
Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

hagar

SuperlidSuperlid
Antw.: 4676
Wo Jan 23, 2008 8:42 pm Reageer met quote

24 Doden bij Nederlands wetenschappelijk onderzoek
Gepubliceerd op 23 januari 2008

Bij een Nederlands wetenschappelijk onderzoek naar de werking van probiotica op het remmen van een alvleesklierontsteking zijn in de periode 2004-2007 24 Nederlandse patiŽnten omgekomen.

Het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC) maaktde dit bekend. Volgens het ziekenhuis zou een aantal van de overledenen waarschijnlijk nog hebben geleefd als geen probiotica was toegediend. Het ziekenhuis kan niet aangeven om hoeveel mensen het daarbij gaat.

Probiotica zijn goede darmbacteriŽn die de groei van schadelijke bacteriŽn tegengaan. Aan het onderzoek namen 296 patiŽnten deel. Ze werden behandeld in vijftien ziekenhuizen waaronder alle acht de Universitaire Medische Centra.

De andere ziekenhuizen die bij het onderzoek betrokken waren, zijn het Meander Medisch Centrum in Amersfoort, het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg, het Medisch Centrum Rijnmond-Zuid in Rotterdam, het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, het Gelderse Vallei Ziekenhuis in Ede, het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen en Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem.

De nabestaanden zijn inmiddels ingelicht over het dramatisch verlopen onderzoek. Volgens het UMC zijn de onderzoekers zeer aangeslagen. Op basis van kleinschalige onderzoeken in het buitenland hadden ze juist verwacht dat de probiotica de ontsteking zou verminderen.

Een woordvoerster van het UMC kon nog niet zeggen of de nabestaanden in aanmerking komen voor een schadevergoeding. Alle patiŽnten die aan het onderzoek deelnamen, hebben tevoren een contract ondertekend. Op zich ging er volgens haar bij het onderzoek niets mis. ,,Alleen de uitkomst is dramatisch anders dan was verwacht.''

De onderzoekers kregen in oktober vorig jaar door dat de probiotica gevaar konden opleveren. Volgens de woordvoerster zijn toen onmiddellijk collega's in TsjechiŽ gealarmeerd die met een soortgelijk onderzoek bezig waren. Het onderzoek daar werd meteen stopgezet.

Volgens de woordvoerster van het UMC zit probiotica ook in producten als Yakult die gewoon in de supermarkt te krijgen zijn. De producten zouden de darmwerking bevorderen.

De woordvoerster verwacht niet dat het middel bij gezonde mensen kwaad kan. ,,Maar ernstig zieken op een intensive care, zouden het niet moeten gebruiken.''

Bron: ANP

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ChilaE.1

Nieuwe bezoekerNieuwe bezoeker
Antw.: 7
Zo Jan 27, 2008 6:58 pm Reageer met quote

zo te zien is er niet veel belangstelling meer voor wetenschappelijke discussie (okt. laatste keer). Maar wat moet er gezegd worden over dat spul, dan?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

hagar

SuperlidSuperlid
Ma Jan 28, 2008 2:18 am Reageer met quote

Ik kan je niet vertellen wat er in je opkomen moet bij het lezen van het artikel.

Maar je zou je bijvoorbeeld kunnen afvragen of die probiotica echt geen kwaad kan voor gezonde mensen. Of je kunt het wel en wee van wetenschappelijk onderzoek kritisch onder de loep nemen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

ChilaE.1

Ma Jan 28, 2008 12:46 pm Reageer met quote

Nou ja..volgens deskundigen is er geen gevaar voor gezonde mensen en voor zover bekend overlijdt er niemand aan yakult (of hoe schrijf je dat? Gebruik het niet), of ander spul van dien aard, dus ik vraag me dat niet af. Jij wel? Want in jouw hoofd komt het wel op, blijkbaar..en onderzoek: er zijn risico's aan verbonden, altijd, mensen doen vrijwillig mee, je kunt niet alles voor zijn. Soms gaat het zelfs NA gedegen onderzoek mis (Viox, vorig of eervorig jaar..). Zonder onderzoek komen we echter niet verder en iedereen wil graag een cure voor alles, dus gaat men door..Ik ga ervan uit dat men zich aan alle richtlijnen heeft gehouden en dat het niet te voorzien was..heb jij een ander idee daarover dan?

wytse

StamgastStamgast
Antw.: 969
Ma Jan 28, 2008 1:52 pm Reageer met quote

of het gevaarlijk is of niet.
Probiotica is een bacterie die gehaald wordt uit
varkens poep.
Hij komt dus uit de varkens darm.
Er zal nog verder onderzoek volgen wat de
oorzaak is geweest van de sterf gevallen.
Aan onderzoeken blijft altijd een risico zitten.
De levensmiddelenindustrie gebruikt vaak
middelen die de gezondheid zouden moeten
verbeteren.
Maar mijn mening is dat zij eerst gaan voor de verkoop van hun producten om de winst te
laten stijgen.
Het gebruik is wel veilig maar of het helpt
is de vraag.
Als je gezond bent heb je er eigenlijk geen behoefte aan.
Zij spelen in op de mensen die alles aangrijpen
om van hun problemen af te willen komen

As 't net kin sa 't moat;
dan moat it mat sa 't kin.

jaojao.1

StamgastStamgast
Antw.: 767
Ma Jan 28, 2008 3:11 pm Reageer met quote

Ja 24 doden, dat zijn er wel erg veel, wat moet ik daar nu weer mee. Reageren, heeft weinig nut, dan maar niet.

Maar nu lees ik dat het allemaal te maken heeft met de poep van de varkens en dan wil ik nog wel eens belangstelling tonen.
Volgens de reactie gebruikt de levensmiddelenindustrie vaak middelen die de gezondheid zouden moeten verbeteren.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens en laat ik een poging doen om het te onderbouwen.

Vroeger, al weer lang geleden kregen de varkens ook afval te eten, ik herinner mij nog de boer die de schillen kwam ophalen, de schillen waar de vitamines in zaten, dus afval van de mensen werd aan de varkens gegeven. Zelfs het afval van de Chinees werd voor de boer bewaard. Ik kan mij voorstellen dat die poep na het eten van afval interessant was voor de onderzoekers.

Terug naar de reactie zou ik iets anders willen stellen:
Volgens mij gebruikt de levensmiddelenindustrie vaak middelen die de gezondheid verslechteren.

Laatst aangepast door jaojao.1 op Ma Jan 28, 2008 3:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt

hagar

SuperlidSuperlid
Ma Jan 28, 2008 3:13 pm Reageer met quote

Vind je het niet opmerkelijk dat mensen die ziek zijn dood gaan aan "goede bacteriŽn". Als ik zoiets lees ga ik daar wel over nadenken. Of zijn de mensen niet dood gegaan door de probiotica, maar door de ontsteking die niet verminderd werd door de probiotica?

ChilaE.1

Ma Jan 28, 2008 7:26 pm Reageer met quote

Ik denk dus ook niet dat ze zijn dood gegaan door het middel. Ik denk dat ze zijn dood gegaan omdat het middel geen baat meer had. De mensen die gestorven zijn waren zeer ernstig ziek en verzwakt. Wellicht waren ze nergens meer mee te helpen. Dat is althans hoe ik het opgepakt heb. Weet niet alle ins en outs van het onderzoek, weet alleen hoe onderzoeken in het algemeen gedaan worden, dubbel blind, dat was deze ook. Toch kan een "goede" bacterie wel degelijk schade doen als die op een plek zit waar hij niet hoort: bv coliebacterieŽn in de blaas: blaasontsteking. Dat lijkt me in dit geval echter niet de issue.

AnneliesGld

SuperlidSuperlid
Antw.: 3175
Di Jan 29, 2008 3:20 pm Reageer met quote

Als je tekent voor een trial, dan weet je dat er een zekere risico aan zit
Dan hebben wij ook met de kankervorm van mijn man
Zo is het ook gegaan met dit middel in het U M C
Het ging in deze ,om Alvleesklierontsteking
Is zeer pijnlijk
En veel mensen waren erg ziek
Maar daarom is het nog wel erg voor de nabestaanden
Maar als er angst is, dan wil je nog wel meedoen aan een Trial
Hoop doet nl ook leven
En angst zeker ook

Het leven komt zoals het komt

BigEd

StamgastStamgast
Antw.: 531
Zo Mrt 02, 2008 5:42 pm Reageer met quote

Als je toch je leven in de weegschaal legt, doe dan mee aan nuttig onderzoek. Ik ga persoonlijk liever dood door onderzoek naar een oplossing voor Kanker of HIV dan dat naar een goede bacterie die uit varkensstront wordt gewonnen.

Ik weet wel wat ik dan op mijn grafsteen vermeldt wil hebben:

Shit happens!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk