Opgeheven
Wandelen, fietsen & natuur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

ErikaE.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 101
Wo Mrt 25, 2009 7:50 pm Reageer met quote

Het lentegevoel met Madeliefje

Wie kent dit lieve plantje niet. De officiële naam is Bellis perennis wat letterlijk "liefje in de wei"betekent.
Ze hoort tot de familie van de composieten of samengesteld-bloemigen.
Uit het dichte bladrozet, dat plat tegen de grond ligt, groeit op een steeltje een kleine bloem met in het hart wel 100 gele buisbloemetjes en daarom heen 10-tallen witte straalbloempjes.

Madelief bloeit van het vroege voorjaar tot het late najaar. ’s Nachts en bij regenachtig weer blijft de bloem gesloten, maar als de zon schijnt opent de bloem zich en richt zich de hele dag naar de zon om maximale levensenergie te ontvangen, dit verschijnsel noem je heliotroop.

De plant groeit in grasvelden en in bermen, elke grondsoort is goed indien er maar vocht en voedsel aanwezig is.

Madeliefje wordt hier juist sterker van. Daarmee laat ze zien dat ze goed met trauma’s om kan gaan.

In de Kruidengeneeskunst wordt madelief gebruikt bij:

lichamelijk: kneuzingen, spierrheuma, huiduitslag met koorts (mazelen en rode hond). Werkt bloedreinigend.

Psyche: Madeliefje maakt je blij!!!! En helpt je met het verwerken van trauma’s.

Thee maak je van 2/3 bloemen en 1/3 blad: pluk een handvol en overgiet het een halve liter kokend water. 10 minuten laten trekken en afzeven. Dit kun je dan verdeeld over de dag opdrinken.

Wil je het als een compres gebruiken dan maak je de thee wat sterker.

Culinair gebruik: De bloemen zijn eetbaar en heel decoratief. Lekker in kruidenboter of samen met het blad in de sla.
Of strooi wat bloemen op het laatst over de soep. Als je daar niet blij van wordt!
De bloemknopjes kunnen worden ingelegd zoals kappertjes.

Pluk altijd de madeliefjes die op een schone plek groeien. Bijvoorbeeld in je eigen tuin en spoel ze voor gebruik met koud water.

Voor het lievelijke gedeelte van het Madeliefje ga naar:

klik hier

Chaque jour et à tous égards, je me sens mieux.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

mirma

Superlid
Superlid
Antw.: 7441
Ma Mrt 30, 2009 12:56 pm Reageer met quote

wat een mooi bloempje dit duizendguldenkruid
en war een mooie video en muziek erbij ik werd er een beetje melancholisch van dank

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

mirma

Superlid
Superlid
Di Mrt 31, 2009 3:54 pm Reageer met quote

mijn manzaliger wist me te vertellen dat selder zoals deze ook goed is voor mannelijke kracht

ron1.1

Superlid
Superlid
Antw.: 5168
Di Mrt 31, 2009 4:08 pm Reageer met quote

Hoi Mirma,

kom je soms uit Zalk ?????

Dit is mijn mening, hiermee moet U het maar mee doen. zou de rijdende rechter zeggen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

mirma

Superlid
Superlid
Do Apr 02, 2009 12:32 pm Reageer met quote

ja inderdaad hondsdraf is een polyvalent kruid wordt ook gebruikt in preparaten ter versteviging van het imuunstelsel en weerstand dank voor de informatie

paulmazeres

Superlid
Superlid
Antw.: 5002
Vr Apr 03, 2009 3:17 pm Reageer met quote

Woensdags avond halen wij altijd verse biologische groenten in het dorp.
Dit zijn Bio-boeren welke in een vereniging zitten en hun "waar" van boer naar consument verkopen.

Zo hadden we deze week radijzen met veel loof eraan gekregen. En een van de oudere boeren zei "daar is heerlijke soep van te maken, en gezond".

Wij hebben het gisteravond gemaakt, 1 liter water, bouillonblokje, schutje room en even de kook erover heen.
Niet te geloven hoe heerlijk, wat normaal gesproken op de mesthoop verdwijnt is nu een heerlijke soep geworden.

Natuurlijk even een sneetje eigen donkerbruin gebakken brood erbij met de onovertroffen kruidenboter van mijn vrouw.

♫ Diner Muziek ♫

er gaat niets boven een leven als god in frankrijk

Lelia.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4333
Vr Apr 03, 2009 4:00 pm Reageer met quote

Logisch toch dat natuurkruiden gezonder en lekkerder zijn dan die chemische bagger! Dat zal een lekker gezond soepje geworden zijn Paul.

Geloof in hetgeen waarvoor je vecht.
Vecht voor hetgeen waarin je gelooft.

mirma

Superlid
Superlid
Vr Apr 03, 2009 4:13 pm Reageer met quote

mmm dat ga ik ook eens maken die soep ben niet zo dol op radijsjes maar wil wel eens de soep proeven een goed idee van die boeren liefs

mirma

Superlid
Superlid
Za Apr 04, 2009 2:56 pm Reageer met quote

het lijkt op een klaproos van vorm dit slaapmutsje

Carlgr.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 514
Zo Apr 05, 2009 12:36 pm Reageer met quote

Allemaal erg interessant Rhea jouw artikeltjes,
ik lees ze met veel belangstelling bovendien
erg leerzaam.

mirma

Superlid
Superlid
Wo Apr 08, 2009 3:19 pm Reageer met quote

ik lust de rode en de gele het meest en nu ik weet hoeveel vitaminnen ze bevatten ga ik er nog meer van eten heerlijk

mirma

Superlid
Superlid
Za Apr 11, 2009 11:47 am Reageer met quote

mijn manzaliger maakte daar een gerecht mee dat stampers heette en typisch west-vlaams is een soort bloempap met zuring vermengd was blijkbaar goed ter bevordering van de stoelgang. als kind at ik het rauw en ben er eens heel ziek van geweest met ongelooflijk felle buikkrampen maar een dag later was het al beter.

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Antw.: 5745
Di Apr 14, 2009 4:26 pm Reageer met quote

Kamille (Matricaria recutita L.) verzacht, geneest en herstelt de huid.
Er zijn heel veel huidverzorgers in de handel te koop. Meestal zit er kamille in verwerkt. Je kan heel gemakkelijk zelf aan de slag.
Kamille aftreksel: Doe kamillebloemen in een kop en overgiet met kokend water of voor de pietjes precies 100 cc kokend water op 10 g kamillehoofdjes. Laat 20 minuten trekken. Zeef de bloemen eruit.
Je kan het aftreksel in een leemmasker verwerken (zie leem hierbeneden) en je huid deppen met het kamilleaftreksel na het masker. Als je geplaagd zit met uitslag en zweertjes kan je een aftreksel aan het badwater toevoegen.

Picture resized

Men moet de gebreken van zijn vrienden kennen, maar hen er niet om haten.

mirma

Superlid
Superlid
Di Apr 14, 2009 4:49 pm Reageer met quote

kamillethee kan je ook gebruiken voor ontsteking aan de ogen je maakt de thee met twee zakjes en die leg je dan niet te warm 8 minuten op je ogen en de thee drink je uit gebruik het zelf regelmatig ook zelfs om te dampen op grootmoeders wijze met een damppot en een handdoek om je zodat de damp op je gezicht komt en dan inademen want het helpt ook voor lichte infectie van neus en keelholte.Ik gebruik de theebuiltjes die overal te verkrijgen zijn .

Carlgr.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 514
Wo Apr 15, 2009 1:45 pm Reageer met quote

Rhea is er momenteel een
paar dagen tussenuit en missen we
hierdoor even haar artikeltjes.
grtn. Carl

ErikaE.1

Stamgast
Stamgast
Wo Apr 15, 2009 7:19 pm Reageer met quote

Oregano

Of wilde Marjolein, is zowel een wilde als een gekweekte vaste plant, met een uitgesproken sterke smaak en een pikante bijsmaak die afhankelijk is van de groeiplaats.

Oregano komt oorspronkelijk uit Europa, maar is nu over de hele wereld gecultiveerd.

De plant is geheel bedekt met harige olie-cellen en de plezierige aromatische geur doet aan tijm denken. De naam is afgeleid van het Griekse 'Oros' berg en 'ganos' vreugde.
Het verse kruid wordt veel in Italiaanse, Spaanse en Mexicaanse gerechten gebruikt. Vooral door de opkomst van de Pizza.

De etherische olie wordt gewonnen door stoomdestillatie van het bloeiende kruid, is lichtgeel van kleur, met een warme, kruidige, kamferachtige geur.
De olie bevat een hoog gehalte fenolen (cavacrol en thymol en wordt bij het ouder worden bruin.

De wilde marjolein (Origanum vulgaire) is een plant uit de lisbloemenfamilie (Lamiaceae). Wilde marjolein staat in supermarkten en tuincentra beter bekend als oregano, maar wordt ook wel eens palingkruid genoemd.
De plant kan zich door middel van uitlopers sterk vermeerderen.
In België en Nederland is de soort onder meer bekend uit de Italiaanse en Griekse keuken.

De wilde marjolein groeit in gematigde klimaten, maar de hoeveelheid zon heeft een directe invloed op de smaak van de plant.
De wilde marjolein heeft een kruidige, licht zoete smaak. Het is ook een sterk geurend kruid. Het is een van de belangrijkste bestanddelen van pizzakruiden.
In Mexico is het samen met chilipoeder een van de belangrijkste bestanddelen van chili con carne-kruiden.

De werkzame stoffen bevorderen de stofwisseling en maken vette gerechten lichtverteerbaar.
Thee van marjolein versterkt de zenuwen en de maag.
Het kruid werkt eetlustopwekkend en krampwerend.
De oude Egyptenaren gebruikten het zelfs om wonden mee te desinfecteren.

Basketball Muziek ♫ ♫ ♫ ♫

mirma

Superlid
Superlid
Wo Apr 15, 2009 11:21 pm Reageer met quote

hallo Erika mijn schoonzoon heeft vandaag salie en oregano in een grote plantenbak op een tafeltje gezet in mijn achtertuintje dan kan ik het vers plukken als ik het wil gebruiken en dat ga ik zeker doen na deze leerrijke uitleg dank

ErikaE.1

Stamgast
Stamgast
Do Apr 16, 2009 10:51 pm Reageer met quote

Paardenbloem of Taraxacum officinalis

De officinales (off.) aan een plantennaam getekend dat het een oud geneeskruid is.

In de 17e eeuw bestonden er speciale kantoren Officines, waar planten met een medicinale werking werden gerubriceerd en verwerkt. Het waren eigenlijk de eerst apotheken.
Dus alle planten waar off. aan de naam is toegevoegd waren in de 17e eeuw al bekend om hun geneeskrachtige werking.

De paardenbloem wordt in de volksmond ook wel molsla, leeuwentand, pissebloem of papenbloem genoemd (het kale pluizenbolletje lijkt wel op een pausenkapje).

De groeiwijze van de paardenbloem laat een aantal kenmerken van een jonge plant zien terwijl zien terwijl hij toch redelijk oud kan worden.
De plant maakt het eerste jaar een rozet, hierin ontwikkelen zich bloemknoppen die in het tweede jaar pas bloeien.

Elk jaar vormt hij een nieuwe rozet boven op de oude restanten van het vorige jaar.
Aan het aantal rozetten kun je de leeftijd aflezen.
Een paardenbloem kan tussen de 7 en 15 jaar oud worden. Dat is wel bijzonder: een overjarige plant die niet verhout.

De gele lintbloemen bloeien ca. 5 dagen. Daarna gaat de bloem dicht en rijpt na tot een pluizenbol. De bloeistengel groeit door tijdens het rijpen van de bloem. In het Guisness Book of Records wordt een paardenbloemstengel vermeld van 1,5 meter.

De paardenbloem kan rijpe vruchtjes vormen zonder bestuiving, het lijkt er op dat hij het klonen heeft uitgevonden. Na het plukken rijpt de bloem door, zelfs tot aan een pluizenbol. De holle bloemstengel bevat bitter wit melksap. Alle melksapdragende planten hebben altijd sappig blad.

De plant bevat o.a. de volgende inhoudstoffen:
Bitterstoffen, flavonen, inuline 40% in de wortel
Vitamine B4 pro-vitamine A, B, C, D, kalium, ijzer, mangaan
In het melksap zit een tumorremmende stof.

In de Kruidengeneeskunde wordt de plant gewaardeerd door de gunstige werking op de spijsvertering. Dit komt onder andere door de bitterstoffen die erin zitten. Het kruid is goed te gebruiken bij voor- en najaarsreinigingskuren.

Gebruik:
Van het blad en de jonge bloemknoppen kun je thee maken. Om de bittere smaak wat te verzachten kun je wat pepermuntblad erbij doen of het zoeten met wat honing.
Thee van de wortel kun je beter niet op eigen houtje gebruiken, het stimuleert de leverfunctie en dat is niet altijd raadzaam.
Bij sommige medicijnen moet je dat echt niet doen.

In de keuken:
Siroop van de bloemen is heel lekker op een boterham en goed voor lever en nieren;
Laat een kopje bloemen een nacht trekken in koud water, daarna afzeven en het water opkoken met een kopje suiker en klaar is de siroop.

Van de bloemen wordt ook wel (lekkere) wijn gemaakt.

Jonge bloemknoppen en blaadjes smaken goed in de sla.

► Erika ◄

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Antw.: 5745
Vr Apr 17, 2009 1:31 am Reageer met quote

Meimaand en Lievevrouwebedstro: een onafscheidelijk duo !

Ook zin om met een origineel aperitiefje uit de hoek te komen? Met Lievevrouwebedstro dat nu weelderig staat te bloeien zal het zeker lukken. De befaamde Maitrank heeft haar bestaan nl. aan Lievevrouwebedstro te danken. Terug in de tijd bij de Germaanse volkeren vinden we het drankje al terug, gemaakt in de maand mei werd het in overvloed gedronken. Zo dachten de Germanen hun lichaam opnieuw kracht te geven, dit een héél jaar lang.

Het Lievevrouwebedstro genoot ook faam als middel tegen boze geesten, zelfs tot in de wiegjes van baby’s werd het plantje gelegd om ze zo te behoeden voor tovenarij. In legendes werd zelfs gezegd dat het Lievevrouwebedstro als stro in de kribbe van het kindje Jezus lag.
De blaadjes en bloempjes worden ook gedroogd in kruidenkussentjes gebruikt omwille van de specifieke geur. Ze verdrijven insecten en geven ons linnengoed een aangename geur, deze is wel minder uitgesproken als bij lavendel.
Ook als weervoorspeller was dit kruid populair nl. wanneer er regen op komst was ging het veel sterker geuren, vooral in oma’s linnenkast was dit perfect waarneembaar.

Men moet de gebreken van zijn vrienden kennen, maar hen er niet om haten.

mirma

Superlid
Superlid
Wo Mei 06, 2009 11:56 am Reageer met quote

mmm rabarber is heerlijk .ik heb er als kind eens zoveel van gegeten dat een tijdje het toilet niet meer afkwam,was toen wel helemaal gezuiverd maar het deed wel pijn liefs

Pagina 3 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie