Opgeheven
Wandelen, fietsen & natuur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende Plaats reactie

mirma

Superlid
Superlid
Antw.: 7441
Ma Mei 18, 2009 11:49 am Reageer met quote

RheaB een vraag een vriendin heeft mij Ballota nigra gegeven om te proberen tegen neerslachtigheid kan jij de eigenschappen daarvan eventueel opzoeken vriendelijk dank liefs

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Advertentie

mirma

Superlid
Superlid
Wo Mei 20, 2009 11:32 am Reageer met quote

RheaB verontschuldig me dat ik zo laat reageer maar van harte bedankt voor de uitleg aangaande ballotta nigra .Ik neem het nu al een tijdje en het is zo verwerkt dat de smaak meevalt het is me aangeraden het te nemen in de plaats van een klassiek spierkrampwerend middel maar eerlijk gezegd neem ik daar toch maar nog een halfje van omdat ik dat al meer dan 10 jaar moet nemen liefs en ik blijf lezen al wat met kruiden te maken heeft dank .

mirma

Superlid
Superlid
Zo Mei 24, 2009 6:34 pm Reageer met quote

Je hebt gelijk dat je ons even dit zegt RheaB daarom zal ik nooit zelf kruiden plukken en laat ik alles komen van een speciale natuur voeding en kruidenwinkel behalve de bieslook,munt en oregano die groeien bij mij in potten zodat ik mij niet hoef te bukken om ze te plukken.

julia55

Stamgast
Stamgast
Antw.: 807
Zo Mei 24, 2009 10:49 pm Reageer met quote

zag vanmiddag de vlierstruik in bloei

Picture resized
Thee van de bladeren werkt bloedreinigend. Thee van de bloemen versterkt de afweer. Gekookte bessen versterken de stofwisseling en worden ingezet tegen ischias en reuma. Vlierbessensiroop is goed voor de keel bij een verkoudheid. Het helpt de koorts te onderdrukken bij griep.

Gekneusde bladeren bijeengebonden boven een deur of raam houden muggen op afstand. Kransen van vliertakken legt men over de hoofden van paarden om lastige vliegen op afstand te houden.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

mirma

Superlid
Superlid
Zo Mei 31, 2009 11:30 am Reageer met quote

als kind en nu nog was en ben ik verliefd op dit bloempje en het weet het want het staat nu in mijn voortuin maar ik pluk het niet meer want dan laat het heel vlug haar kopje hangen ik noemde het grasklokje dat weet ik nog liefs en mooie Pinksterdag gewenst.

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Antw.: 5745
Ma Jun 08, 2009 9:02 pm Reageer met quote

De stengels van de marjolein in juli of augustus afsnijden. Als dit omstreeks het middaguur gebeurt bevatten de stengels een hoger gehalte aan etherische olie. De stengels worden opgehangen om te drogen. Dit moet in een donkere ruimte gebeuren. De temperatuur mag niet hoger zijn dan 35 °C. Als de marjolein gedroogd is moet het in een afgesloten bus bewaard worden.

Het aromatische kruid is lekker bij vlees, vis, eiergerechten, tomaten en bonen. De plant heeft een ontstekingremmende en slijmoplossende werking. Tevens bevordert het de spijsvertering en helpt tegen astma en hardnekkige hoest. Bij verkoudheid werkt een stoombad met marjolein verlichtend.

De Grieken en Romeinen vlochten marjolein in de kransen voor gelukkige jonge paren. Men plantte ook marjolein op graven tot verblijding van de ziel van de gestorven geliefden. Later werd het een tovermiddel tegen boze krachten. Men geloofde dat degene die zijn ziel aan de duivel had verkocht de geur van dit gelukbrengende kruid niet kon verdragen. Marjolein met salie, tijm, lavendel, rozemarijn en kamille in een sloop genaaid vormen samen een heerlijk kruidenkussen waarop het zacht slapen is (als u het kan verdragen).

Men moet de gebreken van zijn vrienden kennen, maar hen er niet om haten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Di Jun 09, 2009 1:15 pm Reageer met quote

Rozemarijn (Rosmarinus officinalis):
- Rozemarijnolie voorkomt krampen en versterkt de zenuwen. De oliebestanddelen prikkelen de huid en hebben een gunstige invloed op de doorbloeding. Uw spiertjes zullen niet weten wat hen overkomt. Ook voor uw gewrichten is deze olie een aangename ervaring.
- Als je na je sport-beproeving uitgeteld thuis komt, kruip dan eens in een lekker rozemarijnbad. Hiervoor overgiet je tien rozemarijntakken met een liter kokend water. Laat dat mengsel twintig minuten trekken, haal de takken eruit en voeg het aftreksel aan je badwater toe. Je voelt de vermoeidheid zo wegtrekken. Je zult kiplekker uit je bad tevoorschijn komen. Dus als je dadelijk daarna wilt gaan slapen: vergeet het maar. Van slapen komt niets terecht, omdat alles in je lichaam stevig gestimuleerd is.
Voor spierpijnen, verrekkingen en verstuikingen helpt rozemarijnzalf of -balsem. -
Als je iets gezonds, 'opwekkends' wil kan je best rozemarijnthee drinken. Overgiet een theelepel kruid met een kop kokend water en laat 10 minuten trekken. Drink vier koppen per dag.

mirma

Superlid
Superlid
Di Jun 09, 2009 1:25 pm Reageer met quote

Dat is waar ladizzzzzzzzzzzzzz ik doe dit al jaren en het werkt volgens sommige boeken helpt het ook de vrouwen om zich meer vrouw te voelen dat stond in een oud boek van mijn man-zaliger die apotheker was liefs.

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Wo Jun 10, 2009 1:10 pm Reageer met quote

Wat kan je zelf doen met het kruid?

St-Jansolie

Overgiet de gele bloemen met koudgeperste olijfolie. Liefst koudgeperst, dan komt de eerste maagdelijke olijfolie tevoorschijn. Nadien warmen ze de olie nog eens op. Een tweede serie olie komt tevoorschijn maar die is niet meer zo waardevol. Laat drie weken op een warme plek staan. Regelmatig eventjes schudden. Zeef de bloemen er nadien uit en doe die in kleine donkere glazen flesjes. De flesjes moeten liefst donker zijn. Dan bewaart de olie het best. In doorzichtige flesjes op potten zorgt het zonlicht ervoor dat de kwaliteit van je olie na een tijdje niet meer optimaal is. De olie geneest steek-, snij- en brandwonden zonder littekens achter te laten. Zelfs littekenpijnen na een operatie kan je verlichten zeggen artsen die met deze olie werken.
St-Janskruid verlicht ook reuma en jicht. De olie trekt tot in het bot en dat doet deugd. De olie helpt een verouderde droge huid een beetje. Doe een beetje olie op een watje en wrijf het zachtjes over je gezicht. Een droge huid weet er wel raad mee. Vergeet niet dat je dan uit de zon moet blijven.

Picture resized

St-Jansthee tegen depressie
Je kan heel gemakkelijk zelf thee oogsten en maken als je het volgende in je achterhoofd houdt. Pluk het kruid op een veilige plek, ver van auto�s en andere luchtveronreinigers. Pluk het als het in bloei staat. Laat het drogen op een donkere, warme plek. Je zolder bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat er geen licht binnenkan. Plak daarom je zoldervenstertjes dicht. Hang er een touw en hang de boeketten kruid aan het touw. Doe rond elk boeket eerst een bruin papier. Dan kan er geen stof op je kruid kruipen. Als het St-Janskruid knisperdroog is rits je het van de steeltjes. Bewaar het gedroogde kruid in een papieren zak op een droge plaats.
Overgiet 1 theelepel gedroogd kruid met 1 kop kokend water en laat niet langer dan vijf minuutjes trekken. Je thee mag goudgeel zijn. Als hij een donkerder kleur heeft laat je hem best staan. Zet ook telkens verse thee. Anders komt er teveel hypericine vrij en die zou schadelijk kunnen werken.
Je zal zien, als je drie kopjes thee per dag drinkt voel je je na een paar weken veel beter en niet meer zo depressief. Je gaat "opgebeurder" door het leven en je angstgevoelens blijven achterwege. De problemen in de menopauze verminderen. Je nerveuze spanningen en prikkelbaarheid verdwijnen als sneeuw voor de zon. Je bent weer het zonnetje in huis. Als je een echte zware problemen hebt moet je uiteraard naar een dokter. De artsen zijn stilaan zelf overtuigd over de goede werking van het kruid. Je kan gerust met je dokter over het kruid praten.

St-Janskruid tinktuur
Je kan in de handel St-janskruid tinktuur kopen als niet houdt van thee. De tinktuur maken ze van het kruid, overgoten met alcohol van minimum 38 tot 40 graden. Ook voor kinderen die bedplassen kan dit middel helpen. 5 tot 10 druppels op een stukje brood. Goed kauwen en langzaam doorslikken. Je weet maar nooit. Als je maar geen mirakels na de eerste 10 druppeltjes verwacht.

Picture resized

Opgelet
Let er wel op dat je niet uitgebreid gaat zonnen nadat je een kop van deze thee gedronken hebt. Zeker als je een erg gevoelige huid hebt. Smeer je zeker niet in met St-Jansoliede, als je gaat zonnen. Je zou huidirritaties kunnen oplopen. In het kruid zitten namelijk fotosensibiliserende stoffen, de hypericine. Die zorgen ervoor dat je gevoelige plekken zoals oren, neus, lippen rood worden en opzwellen. Zeker mensen met een zeer gevoelige huid kunnen er veel last van hebben. Best is dan om in een donkere , frisse kamer te bekomen. Je mag de sint-jansolie wel gebruiken, als je te lang geroosterd hebt en een zonnebrand op je huid moet blussen. Weet ook dat St-Janskruid contactexeem kan veroorzaken. Dat krijgen sommige gevoelige huidjes die op een warme, vochtige dag het kruid plukken en sap op hun huid krijgen. Dus opletten. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn als je als een zonnetje door het leven wil gaan

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Do Jun 11, 2009 12:44 pm Reageer met quote

GOUDSBLOEM

Algemeen
De goudsbloem, met zijn grote, heldergele of oranje bloemen, kan inwendig en uitwendig als huismiddel worden toegepast en is tevens waardevol bij gebruik in de keuken.

Eigenschappen
Versterkt de afweer, lymfatische deobstruktant, antisceptisch, bloedstelpend, ontstekingsremmend, schimmelbestrijdend. Geneeskrachtige en opwekkende eigenschappen.

Gebruik Inwendig
Gebruik een sterke thee of verdunde tinctuur als spoelmiddel bij pijnlijk tandvlees en keelpijn.
Neem thee of tinctuur bij gezwollen lymfeklieren, kinderziekten, ontstoken amandelen, gastritis, galblaasproblemen, pijnlijke menstruaties, cellulitis en na operaties.
Gebruik met smeerwortel bij vergroeiingen en maagzweren en met salie tegen griep.

Gebruik Uitwendig
Het beste middel tegen huidaandoeningen, met name ontstoken wonden, winterhanden en uitslag.
Droog met de tinctuur alle mogelijke pijnlijke en ontstoken plekken en schimmelinfecties.
Gebruik de creme bij uitslag, spataderen, ruwe huid, pijnlijke anus, spruw en als lippenzalf. Gebruik het olieextract bij droge uitslag.

Opgelet!
Verwar niet met tagetes-soorten. Deze bloemen (onder meer Afrikaantjes) hebben andere eigenschappen en mogen niet inwendig worden gebruikt. Ze zijn wel bruikbaar voor likdoornzalven en worden vaak bij groenten gezet tegen plantenziekten.

Picture resized

Folklore
De 13 eeuwse auteur Aemilius Macer beweerde dat het kijken naar de bloemen kwade stemmingen verdreef en de blik verhelderde.

De aanblik en de geur van goudsbloemen zijn erg opwekkend. Ze werden vroeger aanbevolen als hartversterking, met name bij koorts.

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Vr Jun 12, 2009 1:09 pm Reageer met quote

DE PAARDENBLOEM: BLOEDZUIVERAAR EN VERZACHTEND BIJ HOEST

Iedereen kent ze natuurlijk en wie een tuintje heeft ergert er zich vaak aan, vooral omdat dit 'onkruid' door zijn grote wortels die heel diep in de grond steken, moeilijk te verwijderen zijn: de paardenbloem.

Deze plant, die verscheidene jaren leeft en voorkomt in Europa, Noord-Amerika, Noord- en Westazië, Japan en Noord-Afrika, bloeit van maart tot november (soms langer), maar in de lente is het plantje op z'n best. De plant, die in sommige streken tot 60 cm hoog kan worden, groeit ook op onvruchtbare gronden en verdraagt zeer grote temperatuurschommelingen, zodat ze zelfs in hooggebergtes gedijt.

Picture resized

Wat veel mensen niet of nauwelijks weten, is dat de paardenbloem zeer waardevolle geneeskundige krachten bezit. De plant is een uitstekende bloedzuiveraar en heeft een versterkende werking. Bovendien bevordert ze de afscheiding van urine.

De bloemblaadjes van de paardenbloem kun je (na ze grondig afgespoeld te hebben) vermengen met kandijsuiker en koken in melk. Dit uitstekend drankje werkt ook zeer verzachtend bij hoest en geprikkelde luchtwegen. Zeg dus niet zomaar 'onkruid' tegen paardebloemen...

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Vr Jun 12, 2009 5:21 pm Reageer met quote

Lieve Rhea

Nou meisje ik heb het heel graag gedaan hoor,je topic stofvrij te houden.Daar zijn we toch vrienden voor om elkaar helpen.Maar een bloemetje voor je thuis komst

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4889
Di Jul 21, 2009 1:56 pm Reageer met quote

Hoi Rhea, mijn complimenten, je beschrijft op diverse topics zo uitgebreid en duidelijk, ik ben er niet zoveel maar ik lees het wel als ik thuis ben.
Eeen heel breed scala van onderwerpen, geweldig!!!!!
Gr Ria

Picture resized

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

mirma

Superlid
Superlid
Ma Jul 27, 2009 1:52 pm Reageer met quote

mooie foto Rhea die heb je zelf gemkt denk ik liefs

mirma

Superlid
Superlid
Ma Aug 24, 2009 1:47 pm Reageer met quote

wat een mooi bloempje

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Ma Sep 07, 2009 1:05 pm Reageer met quote

Lezers van dit onderwerp

Aangezien ons kruidenvrouwtje met vakantie is zal ik het proberen. Maar heb helemaal geen verstand van kruiden. Dus een verhaaltje van internet afgehaald

*Aalbes (Ribes rubrum L.)

De struik wordt ook wel Rode Bes, Witte Bes en Trosjesbes genoemd.

De aalbes, wie kent hem niet? Vrijwel iedereen zal in zijn leven wel eens aalbessen hebben geplukt. De frisse vruchten zijn heerlijk

voor beleg op brood. Ook jam en limonade gemaakt van de Aalbes is niet te versmaden. De struik zelf komt in het wild voor in de

koele bossen van het Europese binnenland. In Zuid Limburg kun je hem ook in de bossen aantreffen. De rode bessen rijpen eind

juni af. Dat is omstreeks de herdenkingsdag van de Heilige Johannes. In Duitsland worden de bessen daarom ook wel Johannesbeere

genoemd.

Overigens komt de Aalbes ook voor in een uitvoering met witte en zwarte bessen. De smaak van de zwarte Aalbes is geheel anders, dan

die van de Witte en Rode Aalbes.

De voortplanting van de Aalbes gebeurt hoofzakelijk door vogels en dan met name merels. lijsters en spreeuwen.

Die lusten wel pap van de vruchten en verspreiden daarna via de uitwerpselen de zaden.

De geneeskrachtige eigenschappen zijn talrijk. De bekendheid daarvan dateert sinds de 16e eeuw. De vruchten zijn bloedzuiverend

en werken afkoelend. Voor Diabetici zijn ze uitstekend geschikt, vanwege het lage suikergehalte.

Gedroogde bessen kunnen in de winter zorgen voor een heerlijke frisse thee, die ook nog eens de spijsvertering bevordert.

Kortom de vruchten hebben vele mogelijkheden.

Eigenschappen: aansterkend; afkoelend; bloedzuiverend; eetlust opwekkend; zwak laxerend; spijsvertering bevorderend; urinedrijvend.

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Di Sep 08, 2009 3:59 pm Reageer met quote

Angelica archangelica of engelwortel
De wortel van de engelwortel heeft zich na twee jaar zodanig ontwikkeld dat deze gebruikt kan worden voor medicinale doeleinden. In de herfst worden de wortels gerooid, gewassen en gedroogd bij een temperatuur van ongeveer 35 graden. Als de uitgebloeide bloemen zaad gezet hebben kunnen deze zaadvruchten ook gedroogd worden. De werking van de gedroogde zaadvruchten en wortel is vochtafdrijvend, eetlust opwekkend, maag versterkend, kalmerend en helpt tegen slapeloosheid.
Engelwortel toegevoegd aan het badwater heeft een opwekkende werking.

Recept

Thee van de engelwortel of zaadvruchten.
20 Gram engelwortel of zaadvruchten trekken in 1 liter water.
Hiervan om de twee uur een eetlepel innemen of na de maaltijd een kopje drinken.

Picture resized

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Wo Sep 09, 2009 3:57 pm Reageer met quote

Lavas (Levisticum officinale)
Lavas laat vaak een glimlach op de gezichten verschijnen. De meesten weten wel dat dit kruid niet enkel zorgt voor pittige gerechten. Mannen schijnen er alle baat bij te hebben om hun mannelijkheid wat bij te werken, zegt het verhaal.
Daarbuiten werkt lavas ook licht vochtafdrijvend.
Lavas wekt de eetlust op en voorkomt een winderig gevoel. Lavas zorgt er namelijk voor dat de gistingsprocessen in de darmen rustig verlopen.
Als je lavas droogt op een donkere, luchtige, warme plek, dan kan je het kruid malen en in een potje in de keukenkast zetten. Handig toch om dat potje bij te halen om je gerechten even op te smukken met dit kruid. Je kan er zelfs wat zout bij doen om er "kruidenzout" van te maken.

Beika.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 27
Do Sep 10, 2009 2:05 pm Reageer met quote

Johannes zijn besjes zijn wel lekker heb hem zelf ook in de tuin. Maar je moet er geen karnemelk na drinken Dat valt niet zo goed samen met Johannes zijn besjes. Wink

ladyzzz1

Superlid
Superlid
Do Sep 10, 2009 2:37 pm Reageer met quote

Beika
Leuk dat je er op reageerd

De laurier is een sierlijke groenblijvende struik of boom, doorgaans in een bol- of piramidevorm gesnoeid. De blaadjes zijn donkergroen en lancetvormig. Ze worden al meer dan 2000 jaar als keukenkruid gebruikt.

Gebruik
Met laurier kunt u soepen, sauzen, eenpansgerechten, vlees, gevogelte, peulvruchten en marinades kruiden.
Laurier is ook een onderdeel van het 'bouquet garni' dat bestaat uit een half laurierblad, 2 takjes peterselie en een takje tijm. Met dit kruidenboeket geeft u smaak aan wild, gevogelte, sauzen en soepen.

Gezondheid
Als thee (4 bladeren thee per kop water) geneest laurier chronische bronchitis en neusontsteking.

Pagina 4 van 7 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats reactie