Word gratis lid     Inloggen
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
Home
Magazine
Foto van de Dag
Filmpjes
Recepten
Prikbord
Fotowedstrijd
Blogs
Forum
Kranten
Clubs
Tutorials
Agenda
Leden
 
Alles
Actualiteiten
Buitenleven
Digitaal
Fotografie
Gezondheid
Lifestyle
Opmerkelijk
Voeding
Wetenschap


78.240 kilo in de lucht?



De kracht van de lift kan berekend worden met de volgende formule:
De kracht van de lift kan berekend worden met de volgende formule:

Vliegtuigen zijn behoorlijk zwaar. Toch zijn ze in staat om te vliegen. Hoe kan dat? Voor die vraag hebben menige wetenschappers gestaan.


Orville en Wilbur  Wright, in actie!
Orville en Wilbur Wright, in actie!

Een vliegtuig kan vliegen doordat er lucht over en onder de vleugel langs stroomt. Als de vleugel van boven bol en van onder vlak is, dan moet de lucht bovenlangs een grotere afstand afleggen dan onderlangs. Hierdoor ontstaat aan de bovenkant van de vleugel een onderdruk die de opwaartse kracht veroorzaakt, de zogenaamde lift of draagkracht. Deze lift compenseert het gewicht (als gevolg van de zwaartekracht) van het vliegtuig. Zolang het vliegtuig snel genoeg gaat, blijft het in de lucht. De kracht van de lift kan berekend worden met de volgende formule: (Klik op de foto rechts)

FL - staat voor Lift
CL - staat voor de Liftcoëfficiënt (dimensieloos)
p - staat voor de dichtheid van lucht (in 0,35 kg/m3 op 10 km hoogte)
V - staat voor de luchtsnelheid (in m/s) ten opzichte van de vleugel
A - staat voor het vleugeloppervlak (in m2)

De liftcoëfficiënt hangt af van de eigenschappen van het vleugelprofiel en van de invalshoek. Ook hoe groter de invalshoek, hoe groter de liftkracht en hoe groter het vleugeloppervlak of de snelheid is, hoe groter de lift is. Als een vliegtuig gaat landen, moet het langzamer gaan vliegen. Daardoor neemt de liftkracht sterk af (2 x zo langzaam, 4 keer minder lift, want kwadraat!), terwijl het gewicht vrijwel gelijk blijft. Een beetje minder lift is gewenst omdat het vliegtuig naar beneden moet, maar om te voorkomen dat het vliegtuig neerstort, moet de lift ondanks de lagere snelheid toch ongeveer gelijk blijven. Dit kan op twee manieren: de invalshoek vergroten door met de neus iets omhoog rechtuit te vliegen, of door de vleugelvorm sterker te krommen.

Daarom moet een vliegtuig voor het landen eerst langzaam vliegend met de neus omhoog aanvliegen. Om nog langzamer te kunnen vliegen, steekt hij zijn welvingskleppen uit waardoor het vleugeloppervlak krommer en groter wordt en dus de liftcoëfficiënt weer toeneemt. Zo behoudt het vliegtuig bij dalende snelheid een liftkracht die gelijk is aan zijn gewicht. De schuine stand en de welvingskleppen zorgen wel voor veel meer luchtweerstand. Deze moet gecompenseerd worden met een hogere stuwkracht van de motor. Hoe langzamer het vliegtuig vliegt, hoe boller en schuiner de vleugel moet staan, hoe meer vliegweerstand er is en hoe harder de motor moet draaien. (Rijden kost daarentegen minder energie naarmate de snelheid lager is.)

De luchtdichtheid heeft ook invloed op het opstijgen en landen op een hoogvlakte of bij hitte, en op de lengte van de start en landingsbaan. Op grote hoogte of bij grote hitte is de lucht veel ijler en heeft het vliegtuig een veel langere startbaan nodig om zo snel kunnen te rijden, dat de liftkracht groter is dan het gewicht. Op het einde van de startbaan overigens gooit de piloot met het staartvlak de neus omhoog waardoor de lift op de vleugel met de hoek ook omhoog vliegt. Die enorme lifttoename is nodig om het gigantische gewicht van het vliegtuig opgang en zo omhoog te krijgen.

De stroming langs een vleugel zal in het eerste geval laminair zijn. Dat betekent dat de lucht keurig in laagjes langs het vleugeloppervlak stroomt. Hoe dichter op de vleugel, hoe langzamer (gemeten vanaf de vleugel) de lucht in het laagje beweegt. Deze vorm van stroming levert de kleinste profielweerstand op. Om met minimale weerstand te kunnen vliegen en dus grote afstanden af te kunnen leggen hebben bijvoorbeeld zweefvliegtuigen een laminair profiel.

Maar laminaire stroming kan omslaan in een turbulente stroming, een stroming waarbij de  meeste deeltjes wel dezelfde kant op gaan, maar ook in alle mogelijke richtingen bewegen. Bij turbulente stroming is de weerstand veel groter dan bij laminaire stroming, omdat bij turbulentie de lucht wild mengt en op die manier, vanaf de grond gemeten, veel meer stilstaande luchtdeeltjes op de bewegende vleugel laat botsen dan bij laminaire stroming. Deze remmen dus de vleugel sterker af. Het wel of niet hebben van een turbulente stroming rond een vleugel heeft niets te maken met wat in de volksmond turbulentie wordt genoemd. Dit is namelijk het vliegen door instabiele en dus turbulente lucht en is een meteorologisch verschijnsel.

Vooral bij relatief lage snelheden en hoge invalshoeken kan een stroming op een bepaald moment het profiel niet meer volgen. De stroming laat dan los wat een kolkende stroming boven/achter de schuinstaande vleugel veroorzaakt. De kolkende stroming verlaagt de stroomsnelheid over de vleugel en verlaagt zo de onderdruk boven de vleugel. De vleugel verliest dus lift. We hebben het in zo'n geval over een overtrokken vleugel. Een overtrokken vleugel geeft nauwelijks nog lift en veroorzaakt relatief grote weerstand. Een vliegtuig dat overtrokken raakt, zal veel snelheid en hoogte verliezen. Dat heet een overtrokken vlucht. Meestal overtrekt één vleugel als eerste en dan "valt" die vleugel als eerste omlaag weg en kan het vliegtuig in een tolvlucht raken.

Belangrijk om te weten, is dat een licht turbulente, maar niet losgelaten stroming minder snel loslaat dan een laminaire stroming. Daarom zijn de meeste vliegtuigvleugels turbulente profielen of voorzien van verstoorders. Deze veroorzaken dan een turbulente stroming. Dit zijn de kleine vinnetjes die je meestal bovenvoor op de vleugel ziet zitten. Hierdoor wordt het moment waarop het vliegtuig overtrekt uitgesteld.

Een andere manier om een overtrokken vlucht te voorkomen, is een kleinere invalshoek van het staartvlak waardoor deze niet als eerste overtrekt en het vliegtuig in een voorwaartse duik omlaag "duwt". Hierdoor is tevens een stabiele vlucht mogelijk. Na een overtrokken vlucht kan in de duikvlucht snelheid worden opgepikt om een normale vlucht te kunnen voortzetten. Onder normale omstandigheden en bij voldoende hoogte hoeft het overtrekken geen probleem op te leveren. Bij een vliegtuig zonder dragende vleugels die voldoende lift leveren zoals bij de Starfighter ligt dat anders.

De overtreksnelheid is voor elk vliegtuig anders en wordt mede beïnvloed door de lading, de verdeling van de lading en de conditie van de vleugels. Dit alles moesten de gebroeders Wright door trial en error leren. 

Bron: aviationhistory.info
Bron plaatje: http://aviationhistory.info/
Bron: Wikipedia
Bron plaatje (formule): Wikipedia

Jan Noorman


• Reageren   • Doorsturen   • Afdrukken   • Waarschuwen   • Artikel schrijven  

Geplaatst door Redactie
11 september 2006 20:42
3222 keer bekeken.

Klik hier om dit artikel toe te voegen aan uw weblog



Meer van dit soort artikelen lezen?
_
Vergeet jezelf dan niet aan te melden. Ontvang 2x per maand 'Het beste van het web' via e-mail.
_



Reacties Van leden

Je reactie
Het is alleen mogelijk te reageren wanneer je ingelogd bent.
_
Naam_Wachtwoord_




_
_
Alfa  
31 dec 2006 17:51
78 ton eigen gewicht, maar met een scheutje kerosine en 400 passagiers ook nog wat tassen en koffers spreek je al gauw van 300 tot 400 ton of om precies te zijn max, gewicht van 396.000 kilo wat toch maar even de lucht in gaat





Andere Magazine artikelen
_
Categorie Wetenschap
_


Het Videodagboek van Anne Frank; haar laatste maanden nu onthuld
“Wat gebeurde er met Anne na haar arrestatie?” Deze vraag stelden wereldwijd duizenden mensen na het zien van de serie ‘Het ...
Lees verder | Reacties 0 | Door MarianVisservanKlaarwater | Toevoegen


NASA's Mars lander stuurt de eerste haarscherpe foto van de rode planeet.
Dit is het eerste beeld van de 'Elysium Planita', een uitgetrekt lavalandschap vlakbij de evenaar van Mars. Waar de NASA InSight lander is geland. ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


Bijzondere timelapse vanuit het International Space Station laat de lancering van een Russische raket zien.

Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


Wetenschappers maken een fascinerende timelapse van ontbindende walvissen
In 2015 zijn er in Chilli een record aantal van 337 walvissen aangespoeld. De oorzaak is waarschijnlijk een enorme toename van het aantal ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


Muggenlarven eten plastic en verspreiden dit door de voedselketen
Wetenschappers hebben ontdekt dat muggenlarven die in het water leven ook microplastic eten en deze deeltjes in hun lichaam opslaan. Deze ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


Vertrouwen in de wetenschap blijft groot
Nederlanders hebben een groot vertrouwen in de wetenschap. In een vandaag gepubliceerd rapport van het Rathenau Instituut scoort de wetenschap ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


NASA bevestigt dat er ijs op de polen van de maan is gevonden
Zowel op de noord- als op de zuidpool van de maan zijn grote hoeveelheden ijs gevonden. Hiemee is de aanwezigheid van water bevestigd en ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


David Brooks over wat het selfie tijdperk met het karakter van mensen doet
David Brooks spreekt over wat het selfie tijdperk met ons als mensheid doet. Word je gedreven door hoe hoog je kunt klimmen of hoe goed je karakter is. ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


Het oude Rome in 20 minuten
Cesar, het Colosseum, de republiek, Nero, de inwoners, losbandigheid, legioenen, kortom alles wat je weleens hebt gehoord maar misschien ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen


Een uniek kijkje vanaf de achterkant van de maan
Wij weten allemaal hoe de maan er vanaf aarde uitziet. Wetenschappers van NASA hebben met verschillende technieken dit filmpje met een unieke ...
Lees verder | Reacties 0 | Door 50plusser.nl | Toevoegen







_
De laatste Artikel reacties
_


Door Jeanette007 op 01 apr 2018 12:42
_
Er zijn nu wetenschappers die beweren dat de aarde aan het afkoelen is. Minder zonneflairs, dus we zijn ...
_
Artikel Tikkende kwik tijdbom verborgen onder de permafrost van de Aarde
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door Eef op 10 sep 2017 22:10
_
Beetje geluk moet je wel hebben. Natuurkrachten. Niets tegen te doen. De natuur bepaald zelf zijn eigen ...
_
Artikel Huricane hunters vliegen dwars door Irma heen om data over de storm te verzamelen
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door Rianne43 op 19 aug 2017 09:42
_
Ja dat is helemaal waar en ik accepteer en juich het toe . Het is de omgeving waar ik vaak kritiek van ...
_
Artikel De psychologie van je toekomstige zelf
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door Hanny16 op 24 jul 2017 19:11
_
Dan krijg je wel altijd een hele leuke en lieve foto vind ik.
_
Artikel Daarom houden honden hun kop soms een beetje scheef!
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door C.S. op 10 jul 2017 20:11
_
Naar het nationaal museum voor fotografie in Rotterdam geweest naar de tentoonstelling Genesis. De tentoonstelling ...
_
Artikel Sebastião Salgado: Het stille drama in fotografie
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door Helenah op 06 jul 2017 13:35
_
Wat leuk om te weten! Dank u!
_
Artikel Daarom houden honden hun kop soms een beetje scheef!
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door Benneke op 31 mrt 2017 20:34
_
Een mooi artikel over deze unieke vondst Thijs.
_
Artikel Spectaculaire archeologische vondsten in Tiel, van villa of heiligdom
_
Bekijk het artikel en alle reacties



Door Mriet.1 op 02 jan 2017 13:04
_
Ziet er sprookjesachtig uit.
_
Artikel Cosmisch ‘Winter’ Wonderland
_
Bekijk het artikel en alle reacties



De beste Foto's van de dag
_
_


Stelling van de dag
05 januari 2016
75%Mee eens
_
20%Mee oneens
_
5%Geen mening
_


Laat uw stem meetellen!
_
Mee eens
Mee oneens
Geen mening
_
  Meer info




De best gelezen Artikelen
De meest bekeken artikelen van de afgelopen 12 maanden.
_

Bent u tussen de 73 en 79 jaar oud?
Dit najaar ontvangen alle 73- tot en met 79-jarigen (d.w.... lees verder


Foto prinses Alexia op cover van Argentijns magazine gaat viraal
Een foto van prinses Alexia gaat viraal. Ze is nu zelfs t... lees verder


Recensie: ''De 'Gijzeling'' van Bosnië veteraan Jos Gelissen
Wat doet een missie met je en hoe verwerk je dat? Daarove... lees verder


ANBO: ouderen dreigen 35% van hun pensioen te gaan verliezen
De ANBO vindt dat de politiek senioren laat bungelen. Doo... lees verder


Aandoenlijk filmpje: zó beschermend zijn honden
Dit stel wilde zien hoe hun hond zou reageren als de man ... lees verder


Deze baby ziet voor de eerste keer een waterval. Haar glimlach doet elk hart smelten!
Dit meisje ziet voor de eerste keer een waterval en haar ... lees verder


Maaike haalt keihard uit naar Baudet na verwijt fake news
Presentatrice Maaike Timmerman heeft in Goedemorgen Neder... lees verder


Golfer Ian Poulter slaat golfbal door Ferrari van 4,5 miljoen
De Britse golfer Ian Poulter oefent zijn slag op een wel ... lees verder










_
 
_

50plusser.nl
Over 50plusser.nl
Homepage
Top 20 mogelijkheden
Nieuwsbrieven
Contact
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Adverteren
Privacystatement & Cookiebeleid
Sitemap

Lidmaatschap
Gratis lidmaatschap
Plus lidmaatschap
Uitschrijven

IK
Mijn profiel
Mensen uitnodigen
Mijn plekken op internet
Profielfoto's
Hoofdfoto's aanpassen
Gegevens aanpassen
Gebruikersnaam wijzigen
Wachtwoord wijzigen
E-mailadres wijzigen

Leden
Overzicht
Nu online
Verjaardagen
Wie doet wat?
Overzicht
Mijn acties
Wat doen mijn vrienden

Prikbord
Alle berichten
Mijn berichten
Berichten van mijn vrienden

Van de dag
Foto's
Weerfoto's
Fotobewerkingen
Zwart/wit foto's
Video's
Stellingen

Fotoboeken
Overzicht
Mijn fotoboeken
Top fotoboeken

Fotowedstrijd
Overzicht
Huidige top 25
Winnaars
Voorgaande wedstrijden

Chatboxen
1 op 1 livechat
ChatBox
Clubs
Overzicht
Populaire clubs
Nieuwe clubs
Start een club

Blogs
Overzicht
Populaire weblogs
Start een weblog

Forum
Alle forums
Onderwerpen van vandaag
Onderwerpen van deze week
Zoeken

Cursussen
Software
Websites
Gezondheid
50plusser.nl

Zoek & Deel
Overzicht
Wandelroutes
Fietsroutes
Natuurgebieden
Bezienswaardigheden
Campings
Autoroutes
Motorroutes
Overige
Nieuws
Krantenkoppen
Weerbericht

Magazine
Artikelen
Artikel schrijven
Interviews

Extra
Recepten
Evenementen agenda
Ga je mee?
Webgids
Marktplaats
Spelletjes
Braintraining
E-cards maken
Desktop achtergronden
Software downloads
Animaties
Fotokalenders maken
Vandaag
8 berichten
0 tweets
43 foto's
57 reacties

RSS Feeds
Website RSS
Magazine RSS
Weblog RSS
Club RSS

Onze websites
50plusser.nl

Plus lidmaatschap
Word Plus lid voor maar
€ 1,79 per maand!










50plusser.nl
© 2005-2021
Publishious

Camino de las Puentezuelas s/n Buzón 4 29.120 Alhaurin el Grande
CIF / NIF : Y 5412747 X

_
_