Word gratis lid     Inloggen
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord


Klik hier voor meer informatie.
Home
Magazine
Foto van de Dag
Filmpjes
Recepten
Prikbord
Fotowedstrijd
Blogs
Forum
Kranten
Clubs
Tutorials
Agenda
Leden
50plusser.nl
Oldtimersvrienden
Voorpagina
Berichten
Forum
Foto's
Links
Club info
Leden
Agenda
Aanmelden
 

Fiat X 1/9










De Fiat X1/9 was het sportieve model van begin jaren '70 voor de Italiaanse autofabrikant Fiat. De door een dwars achter de twee stoelen geplaatste middenmotor aangedreven sportauto was ontworpen door Bertone, en bedoeld als opvolger van de Fiat 850 Spider.



De auto ontstond als concept-auto in 1972. De laatste Fiat X1/9 werd onder de naam Gran Finales geproduceerd in 1988.


Als een van de meest geproduceerde auto's met middenmotor-constructie mag de X1/9 zich nog steeds verheugen in een grote schare liefhebbers. Het is voor velen duidelijk dat de X1/9 met de styling van zijn ontwerper Nuccio Bertone, de door Fiat ontwikkelde techniek en pure Italiaanse schoonheid, levendigheid en "vuur", alle ingrediŽnten bevat voor een "klassieker van morgen".





DE X1/9 - HET BEGIN


De styling en constructie van de X1/9 is speels, geraffineerd en mooi terwijl de praktische bruikbaarheid van de auto (met een bagageruimte voor en achter) bij het ontwerp niet uit het oog werd verloren.


De officiŽle persintroductie van de Fiat X1/9 vond plaats in 1972 op SiciliŽ. De reacties van het publiek en de internationale pers waren positief en enthousiast. Immers, de Fiat X1/9 was een betaalbare middenmotor sportwagen met een zeer aantrekkelijke en moderne styling, een fenomenale wegligging en een interessante techniek.


De 1298 cc motor leverde een vermogen van 75 pk (55 kW) bij 6000 omw./min. Met een gewicht van 880 kg betekende dat een topsnelheid van 170 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 13,8 sec. De X1/9 was verder o.a. uitgerust met een onafhankelijke wielophanging en MacPherson telescoop schokdempers, tandheugel stuurinrichting, hydraulisch bediende schijfremmen rondom en 4,5J x 13 velgen met 145 SR 13 banden.


Opvallend waren ook de brutaal scherpe kleuren waarin de X1/9 gespoten was (zoals o.a. citroengeel, appelgroen en fel rood). In de loop van zijn bestaan heeft de Xl/9 eigenlijk geen grote uiterlijke veranderingen ondergaan.


DE X1/9 SERIE SPECIALE


In 1976 werd (ter gelegenheid van het 50.000e exemplaar dat de fabriek verliet) de X1/9 SERIE SPECIALE geÔntroduceerd. Uiterlijk is deze speciale uitvoering herkenbaar aan de "wafelstriping" rondom, de extra zwarte kunststof frontspoiler, Carello mistlampen, een prachtig gestreept stoffen interieur en nieuw instrumentenpaneel met geel/oranje en rood voor de aanduidingen.


Elke X1/9 uit deze Serie Speciale droeg op het rechter voorscherm een bijzonder plaatje met daarop de nationale vlag (van het betreffende land waar de auto geleverd werd), het productienummer en de handtekening van de meester Nuccio Bertone.


Aan de zijkanten van de auto, ter hoogte van de rollbar, was de aanduiding X1/9 aangebracht. Bovendien waren als extra leverbaar de fraai gevormde 3-spaaks lichtmetalen 5J x 13 Bertone velgen met 165/70 SR 13 banden.





DE X1/9 LIDO


In 1977 lanceerde Bertone de X1/9 LIDO (genoemd naar de gelijknamige nachtclub in Parijs). Motorisch/technisch en qua carrosserie was deze versie identiek aan de standaard X1/9. De Lido was alleen leverbaar in metallic zwart met witte stoel- en (deur)panelen bekleding. De bumpers waren verchroomd i.p.v. matzwart terwijl ook de Bertone velgen standaard waren. Op de zijkanten van de auto was een subtiele striping aangebracht met ook nu de aanduiding X1.9 op de zijkanten van de rollbar.


DE X1/9 CORSA


Behalve de X1/9 Serie Speciale en X1/9 Lido presenteerde Bertone in 1975 tijdens de Autosalon van Brussel nog een bijzonder aangeklede X1/9: de CORSA.


Deze X1/9 Corsa was o.a. uitgerust met zeer fraaie en brede velgen (waardoor de voor- en achterschermen iets uitgebouwd moesten worden met verbredingsstrips), een zwarte kunststof achterspoiler (gemonteerd op het kofferdeksel), de aanduiding "X1/9 CORSA" op de portieren en (als wellicht meest opvallende detail) de kuipstoelen van de Lancia Stratos HF.





DE X1/9 1500


Echt grote veranderingen vonden er plaats in het najaar van 1978 toen de X1/9 een ander hart kreeg in de vorm van de nieuwe (van de Fiat Ritmo afgeleide) 1498 cc motor met vijfversnellingsbak. Het vermogen groeide hiermee tot 85 pk/62,5 kW. De topsnelheid bedroeg 180 km/h terwijl de acceleratie 0-100 km/h ongeveer 12 sec. vergde.


Tegelijkertijd met deze motorische veranderingen werd de X1/9 voortaan uitgerust met grote aluminium schokabsorberende "Amerikaanse" bumpers, een nieuwe en hogere motorkap, nieuw gestileerd interieur (dashboard en stoelen), andere versnellingspook en stalen 5J x 13 "klavertje vier" velgen met 165/70 SR 13 banden.


Het resultaat van al deze ingrepen en veranderingen was een iets snellere en meer comfortabele auto. Rond 1980 vonden er nog enkele kleinere veranderingen plaats. Zo werd de Fiat X1/9 5-speed uit de "2e serie" o.a. uitgerust met een van binnenuit verstelbare buitenspiegel en een Bertone typeplaatje op het dashboard.


Het werd helaas steeds meer duidelijk dat de populariteit van de X1/9 inmiddels zijn hoogtepunt wel bereikt had en de verkoopcijfers liepen zienderogen terug. Fiat besloot daarom in het voorjaar van 1982 de X1/9 uit het leveringsprogramma te nemen.





DE X1/9 BERTONE


Dit betekende echter niet het einde van bijna 10 jaar X1/9 leven!


Carozzeria Bertone, die tot dan toe de productie en assemblage van de body/chassis units voor zijn rekening had genomen, was van mening dat de elegante tweezitter nog vitaal genoeg was en besloot derhalve de gehele productie en distributie in eigen beheer uit te voeren en te centraliseren in de Bertone fabriek te Grugliasco/Turijn. In feite was deze beslissing al in 1981 genomen, maar Fiat handhaafde de X1/9 nog in het leveringsprogramma tot begin 1982.


In september 1981 begon Bertone met de assemblage van een "nieuwe generatie" X1/9’s, bestemd voor de Amerikaanse markt. Het Fiat embleem verdween en daarvoor in de plaats pronkte het fraaie Bertone logo op de X1/9 die vanaf nu BERTONE X1/9 zou heten. De aanduiding Fiat verhuisde naar de B-pilaar.





DE X1/9 BERTONE "IN"


Vanaf 1982 was deze overgangsperiode achter de rug en presenteerde Bertone de speciale BERTONE "IN" versie. Voor de Verenigde Staten werd de X1/9 uitgerust met een brandstof injectiesysteem en een vermogen van 75 pk.


De aanduiding IN had betrekking op "Injection" (voor de USA). Andere interpretaties waren "In Fashion" of "In Vogue". Mechanisch/technisch veranderde er niets aan de auto (met uitzondering van het injectie systeem voor de USA). De Bertone IN was gespoten in twee metallic kleuren (bovenzijde zilvergrijs, onderzijde zwart/antraciet) en voorzien van rood lederen bekleding en elektrisch te bedienen ramen. Bovendien was hij standaard uitgerust met de bekende 3-spaaks Bertone velgen. Op het dashboard was een plaquette aangebracht met daarop het productienummer en de handtekening van Nuccio Bertone.


In Nederland was deze "vernieuwde" Bertone IN officieel echter niet meer leverbaar. Vanaf 1983 presenteerde Bertone de X1/9 ook in andere kleuren en kleur combinaties.


De naam Fiat verdween definitief van de B-pilaar en werd vervangen door die van Bertone. Daarboven was een transfer aangebracht met de (verticale) typeaanduiding X1/9. Vanaf 1994 werd de X1/9 uitgerust met lichtmetalen Bertone velgen en andere kleuren en kleur combinaties in het bekende "two tone" (2 kleuren) patroon. Als extra was ook een rood of zwart lederen bekleding verkrijgbaar. Op het dashboard was een bijzondere plaquette aangebracht met (in groen) de handtekening van Nuccio Bertone.





DE X1/9 BERTONE 1985 UITVOERING


Vanaf september 1985 werd de Bertone X1/9 opnieuw op de Nederlandse markt geÔntroduceerd in 2 uitvoeringen:


∑ Bertone X1/9, 1498 cc, 85 pk/63 kW


∑ Bertone X1/9, 1498 cc, 77 pk/56 kW met injectie en katalysator


De auto was standaard o.a. uitgerust met elektrisch te bedienen ramen, getint glas rondom, automatische veiligheidsgordels, mistachterlicht en van binnenuit verstelbare buitenspiegels.


In 1987 heeft de X1/9 ook enkele "cosmetische" wijzigingen ondergaan zoals o.a. met leer bekleed stuur, nieuwe versnellingspook en luxe stoffen stoel- en deurpanelenbekleding, nieuwe fraaie Bertone-velgen, motorkap gespoten in dezelfde kleur als de carrosserie, brede zwarte beschermstrips van kunststof gemonteerd op de portieren en gedeelte van voorschermen, alle (voorheen verchroomde) sierstrips uitgevoerd in matzwart, strips met de aanduiding "Bertone" op binnenzijde dorpels (interieur).


In juni/juli 1988 werd de Bertone X1/9 definitief uit de produktie genomen.





DE X1/9 BERTONE GRAN FINALE


Als laatste uitvoering is de X1/9 afgeleverd als de "Gran Finale".





Het aantal geproduceerde X1/9’s in de periode 1972-1988 bedraagt zo’n 170.000 stuks.







_

Warning: getimagesize(/home/vijftigplusser/public_html/pictures/socialnetwork2/27968/162/a162-30695-0810111026-X1.9b.jpg~Gezellig praten langs de weg): failed to open stream: No such file or directory in /home/vijftigplusser/public_html/includes/functions_html.php on line 1176

_

Warning: getimagesize(/home/vijftigplusser/public_html/pictures/socialnetwork2/27968/162/a162-30695-0810111026-X1.9c.jpg~MIk sta bij mijn X 1/9 ): failed to open stream: No such file or directory in /home/vijftigplusser/public_html/includes/functions_html.php on line 1176

_


Geplaatst door sunrise
8 oktober 2011 10:26




Reacties van clubleden

Je reactie
Het is alleen mogelijk te reageren wanneer je ingelogd bent.
_
Naam_Wachtwoord_


Er zijn nog geen reacties gegeven.






Andere Berichten

_

17 oktober 2015 19:51
_
Nieuw lid.
Hallo oldtimervrienden. Ben al enige tijd op de 50 plus site bij de caravanclub, maar heb ook een oldtimer en vind het leuk wetenswaardigheden te delen ...
Lees verder | Reacties 1 | Door Guillaume

_

18 november 2011 15:09
_
Appie
Ik ben nog niet zo lang lid van 50plusser en ontdekte deze club bij toeval. Leuk! Mijn oldtimer is van 1983 en daarmee eigenlijk een youngtimer. Als zij...
Lees verder | Reacties 3 | Door BasJBuitendijk.1

_

23 augustus 2011 13:17
_
Mehari en 2 cv,s
Ik ben klaar voor de meetings maar het weer niet Hallo aude tuut liefhebbers Bezit zelf 2 aude eenden 1985 en Mehari 1970 Kijk maar eens in mij foto boek .
Lees verder | Reacties 2 | Door Joopsmit1

_

1 maart 2011 15:30
_
Oldtimerfoto's
Er is een fotoserie van oldtimers en details ervan gemaakt. Deze auto's zijn op "het Loo" gefotografeerd.
Lees verder | Reacties 0 | Door Sunrise

_

27 februari 2011 15:09
_
Imperial Palace in Las vegas
Oldtimer auto liefhebbers: Oldtimer auto liefhebbers: Als je van plan bent om Las Vegas te gaan bezoeken dan raad ik je aan daar niet alléé...
Lees verder | Reacties 0 | Door Sunrise

_

25 februari 2011 11:15
_
Oldtimer foto's
Er is een reeks foto's van oldtimers van de jaarlijkse Hoekschewaardse oldtimerrit toegevoegd
Lees verder | Reacties 1 | Door Sunrise

_

29 augustus 2009 11:25
_
Auto-oldtimerzoektocht fotofilm
Fotofilm van onze oldtimerautozoektocht in 1995 We vliegen naar New York en rijden dan met een huurauto naar Carlisle in Pensylvania. Na daar veel (wel ...
Lees verder | Reacties 0 | Door Sunrise

_

2 augustus 2009 09:54
_
Oldtimerautozoektocht april 1995
DEEL 4 vervolg Na in Las Vegas nog in allerlei gokpaleizen te hebben rondgekeken en voor de lol een paar fruitautomaten te hebben geprobeerd, met nog ee...
Lees verder | Reacties 0 | Door Sunrise

_

17 juli 2009 12:04
_
Oldtimerautozoektocht april 1995
DEEL 3 vervolg Als je zo'n autozoektocht maakt, dan zie je de meest bizarre dingen; niet alleen een auto die bijvoorbeeld door de eigenaar was omgebouwd...
Lees verder | Reacties 0 | Door Sunrise

_

17 juli 2009 10:10
_
Oldtimerautozoektocht april 1995
DEEL 2 vervolg In het stadje Carlisle (Pensylvania) wordt dit oldtimer-evenement elk jaar gehouden; grote grasvelden net buiten het stadje staan barsten...
Lees verder | Reacties 2 | Door Sunrise

















_
 
_

50plusser.nl
Over 50plusser.nl
Homepage
Top 20 mogelijkheden
Nieuwsbrieven
Contact
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Adverteren
Privacystatement & Cookiebeleid
Sitemap

Lidmaatschap
Gratis lidmaatschap
Plus lidmaatschap
Uitschrijven

IK
Mijn profiel
Mensen uitnodigen
Mijn plekken op internet
Profielfoto's
Hoofdfoto's aanpassen
Gegevens aanpassen
Gebruikersnaam wijzigen
Wachtwoord wijzigen
E-mailadres wijzigen

Leden
Overzicht
Nu online
Verjaardagen
Wie doet wat?
Overzicht
Mijn acties
Wat doen mijn vrienden

Prikbord
Alle berichten
Mijn berichten
Berichten van mijn vrienden

Van de dag
Foto's
Weerfoto's
Fotobewerkingen
Zwart/wit foto's
Video's
Stellingen

Fotoboeken
Overzicht
Mijn fotoboeken
Top fotoboeken

Fotowedstrijd
Overzicht
Huidige top 25
Winnaars
Voorgaande wedstrijden

Chatboxen
1 op 1 livechat
ChatBox
Clubs
Overzicht
Populaire clubs
Nieuwe clubs
Start een club

Blogs
Overzicht
Populaire weblogs
Start een weblog

Forum
Alle forums
Onderwerpen van vandaag
Onderwerpen van deze week
Zoeken

Cursussen
Software
Websites
Gezondheid
50plusser.nl

Zoek & Deel
Overzicht
Wandelroutes
Fietsroutes
Natuurgebieden
Bezienswaardigheden
Campings
Autoroutes
Motorroutes
Overige
Nieuws
Krantenkoppen
Weerbericht

Magazine
Artikelen
Artikel schrijven
Interviews

Extra
Recepten
Evenementen agenda
Ga je mee?
Webgids
Marktplaats
Spelletjes
Braintraining
E-cards maken
Desktop achtergronden
Software downloads
Animaties
Fotokalenders maken
Vandaag
24 berichten
0 tweets
172 foto's
725 reacties

RSS Feeds
Website RSS
Magazine RSS
Weblog RSS
Club RSS

Onze websites
50plusser.nl

Plus lidmaatschap
Word Plus lid voor maar
€ 1,79 per maand!










50plusser.nl
© 2005-2019
Publishious

Camino de las Puentezuelas s/n Buzůn 4 29.120 Alhaurin el Grande
CIF / NIF : Y 5412747 X

_
_