Word gratis lid     Inloggen
Cookies op 50plusser.nl

50plusser maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. 50plusser gebruikt functionele en analytische cookies om u een optimale bezoekerservaring te bieden. Bovendien plaatsen derde partijen tracking cookies om u gepersonaliseerde advertenties te tonen en om buiten de website van 50plusser relevante aanbiedingen van 50plusser te doen. Ook worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken.
Door op Akkoord te klikken gaat u hiermee akkoord.

Akkoord
 
Geen cookies


Klik hier voor meer informatie.
Home
Magazine
Foto van de Dag
Filmpjes
Recepten
Prikbord
Fotowedstrijd
Blogs
Forum
Kranten
Clubs
Tutorials
Agenda
Leden
 
Alle prikkers
Prikker toevoegen
Prikkers van vrienden
Mijn prikkers
De laatste reacties
Populaire prikkers
Prikbord bericht
 Klik hier voor een nieuw bericht ...
Toevoegen


Koffie?

Wie nog koffie?Dat was het eerste wat je vroeg als je de kantine betrad. Of het nou nog s’morgens vroeg bij aanvang van je dienst was of ergens op een regio van Van Gend & Loos tijdens je nachtritten door het ganse land. Je begon met een bakkie pleur zoals sommige collega’s die goddelijke drank noemden, tijdens het begin van de dag of nachtdienst en je eindigde met een laatste bakkie voor je naar huis ging. Ik heb wat koffie gedronken tijdens mijn werk. Drink ik tegenwoordig hooguit een bakkie of twee, vroeger was dat wel het tienvoudige. En nee, niet zo als vroeger thuis bij mijn moeder waar de koffiebonen allereerst in zo’n wandkoffie molen met een slinger werden vermalen. Waar na de poeder samen met een lepeltje buisman in een speciale driedelige koffiekan met een ronde filter werd gestrooid om daar gloeiend heet water over te laten lopen die toen al in een soort reservoir met drie kleine gaatjes boven op dat filter werd geplaatst. Het water werd overigens nog wel in een ketel op het gas verwarmd. Wat er uit kwam was een soort extract dus werd er maar een klein laagje in een kopje geschonken met daarover heen dan de tot schuim opgeklopte gekookte dagmelk. Behalve dat de koffie door dat schuim er veel lekkerder uit zag voorkwam je ook een naar vel op de koffie. Schepje suiker er bij en een kletskop. Een bijna doorzichtig donkerbruin superdun krakend koekje. Nog hoor ik die kreet als de melk weer eens overkookte in het steelpannetje of ruik de geur van aangebrande melk in een drooggekookt pannetje als de gaspit weer eens aan was blijven staan. En nee ik bedoel ook niet de koffie die uit een percolator kwam die ik in onze loods in Maasluis kreeg en zo pittig was dat je maar net op tijd onze loods in Vlaardingen haalde waarna je eerst gang naar het toilet was, zo laxeerde die drank. En dat was soms best hard rijden hoor zo'n kramp in je buik veroorzaakte die koffie. Nee de koffie die ik in grote hoeveelheden dronk was of vers gezet in het kantoortje van de loodsbaas waar je een kwartje voor betaalde en die ook best wel pittig was of uit een plastic beker van de koffieautomaat. Al heb ik ook nog wel een paar jaar de tijd mee gemaakt dat er twee dames druk in de weer waren met de voorbereiding van de lunch die uit verse soep en belegde broodjes bestond. En voor het personeel en passanten de koffie inschonk vanuit zo’n zilverkleurige ketel met kraantje in een echt kopje en met een schoteltje. Later werd er een dame wegbezuinigd, terwijl die laatste dame na een paar jaar door een batterij automaten met een magnetron werd vervangen. En dronken we voortaan de koffie uit een plastic beker die je omroerde met een plastic lepeltje en trok je de ballen gehakt en koude broodjes worst voortaan uit de muur, die je weer opwarmde in de magnetron, waar onze aardige Turkse medewerkers s’nachts nog hun sokken in hadden gedroogd. Die koffie kostte ook een kwartje, die je met een wisselautomaat omzette in een goudgele munt. Maar in die koffieautomaat paste ook de muntjes van de Bergh en Jurgens margarine fabriek en die kostte maar een dubbeltje en dus werd er vol op gefraudeerd. Nee hoor niet door mij al kan ik me natuurlijk ook wel eens vergist hebben. Is menselijk toch? Natuurlijk werd dat ontdekt na het leeghalen van de geldlade en werd om verdere fraude te voorkomen uiteindelijk de koffie na jaren betalen, helemaal gratis. Echt lekker vond ik hem nooit, die koffie uit de automaat, maar samen met een Kitkat die je uit de snoep-automaat ernaast trok nog net te pruimen. Ik heb wat gegeten van dat spul.Maar we dronken niet alleen de koffie, we vervoerden ze ook en niet zo’n klein beetje bij Van Gend & Loos. Vele opleggers vol haalden we op bij de Van Nelle fabriek aan de Spaanse Polder. U kent dat misschien nog wel van die ouwe van de Weduwe. De zware shag die veel collega,s toen nog rookten. Maar ook koffie en thee werd daar geproduceerd. Jaren later kwam daar nog Lassie toverrijst en Saroma pudding bij.Henk Niesler was de vaste chauffeur op die pendeldienst maar als die nacht had of vrij was dan mocht ik die ritten rijden. Een pittige dienst overigens. Het was echt de hele dag pendelen tussen de fabriek en onze loods vanwaar die dozen verder door het hele land gedistribueerd werden. En je zou het je nu niet meer kunnen voorstellen, maar we reden gewoon binnendoor via de oude wijken van Rotterdam-West. Gelijk een zijstraat van de Westzeedijk in en via de Oostkousdijk en Havenstraat, langs het standbeeld van Piet Hein naar de Schiedamseweg om gelijk weer rechtsaf de Mathenesserdijk op te rijden en langs de Schie en via Spangen naar de fabriek in de SpaansePolder. Wel zo’n acht tot tien keer per dag, met de rammelende opleggers door die nauwe straten. Daarbij kwam ook nog dat we die spullen in ijzeren kooien of lage boxen vervoerden die voor de nodige herrie zorgden als we ze leeg naar de fabriek brachten.In die begin tijd, toen ze bij vanNelle nog geen grote distributie-loods hadden, moesten we in de fabrieksstraat voor een kleine opslagloods aan en afkoppelen. En nu komt het! We hadden maar één deur tot onze beschikking. Wat een ramp was dat. Ga maar na wat een extra handelingen je moest verrichten. Je begon met je aan te melden bij de portier. Dan je lege oplegger langs de weg af koppelen, daarna die volle die voor de loods stond aan koppelen, opzij zetten en weer afkoppelen. De bak waar je mee aankwam aankoppelen, deuren openen en voor de loods zetten. Weer afkoppelen en de volle oplegger die je opzij had gezet aan koppelen de deuren sluiten en dan naar de portier. Je uit schrijven en terug naar de loods op de Westzeedijk. Daar weer de volle oplegger afkoppelen en een oplegger met lage lege boxen en een stapel pallets aankoppelen en terug naar vNelle . En dat ging de hele dag zo door. Stevig doorwerken dus, al was het wel gratis koffie drinken bij vNelle...Later werd er een splinternieuwe grote distributieloods gebouwd achter de fabriek en hoera we kregen twee eigen deuren. Waren gelukkig die extra koppel handelingen verleden tijd. En kreeg de portier een slagboom die automatisch opende als je aan kwam rijden en achter je weer sloot. In het begin nog iets te snel, brak af en kwam ie tussen je trekker en oplegger te liggen. Tja hoe kon dat nou? Gewoon omdat de sensor de combinatie niet herkende en je trekker en oplegger als aparte wagens zag. Kostte even wat denkwerk maar na weer een paar kapotte slagbomen was dat ook weer verholpen.Maar Henk Niesler deed dat werk graag. Die had zelfs tijd om tussen door thuis een bakkie te doen. Maar die had zo zijn eigen methode, al liep dat op een dag gierend uit de hand. Die koppelde een oplegger aan, scheurde naar vNelle en plaatste hem voor de loods daar, dan vloog ie terug en haalde de volgende plaatste hem ergens op dat terrein en vloog gelijk weer terug om de volgende lege te halen. En nog één en nog één. Ter plekke wisselde hij de lege voor de volle opleggers en tussendoor zat ie bij moeder de vrouw. Hij liet zich gewoon opbellen als de oplegger bijna vol was en omdat ie in de buurt woonde was ie ruim op tijd om van oplegger te wisselen..En s’middags bracht ie ze allemaal achter elkaar terug naar de zaak. Snel met de losse trekker terug en de volgende volle halen.Nou hadden we bij VGend & Loos meer klanten waar we opleggers plaatsten en tussendoor omwisselden en die chauffeurs grepen mis als ze terug bij de loods kwamen. De lege opleggers waren zomaar ineens op. Geen eentje meer te vinden. Nee die stonden allemaal bij Van Nelle. En dus moesten ze eerst hun oplegger lossen voor ze weer weg konden. Uiteraard kostte dat veel meer tijd, te meer daar we gewend waren om tussendoor ook nog effe een bakkie koffie te doen.Dus toen de andere klanten begonnen te klagen dat ze te laat een lege oplegger kregen en de leidinggevende aangaf dat we meer moesten overkoppelen kwam de aap uit de mouw. Er waren helemaal geen lege opleggers meer om over te koppelen op de zaak. Verbijstering al om. Waar waren die lege bakken dan gebleven. Maar even aan Henk gevraagd die net kwam aanrijden. Tja, hij had er dus nog een stuk of vijf lege bij van Nelle staan. Die vlieger ging niet meer op en wij werden naar vNelle gestuurd om daar dan maar een lege oplegger te halen.Dat binnendoor rijden via de Havenstraat mocht overigens op een geven moment ook al niet meer. De bewoners hadden terecht al een tijdje geklaagd over de herrie en de onveilige situatie vanwege die oplegger-combinaties die door hun smalle straat scheurden. Zonder resultaat overigens want vGend & Loos had in die tijd nog wel wat in de melk te brokkelen bij de gemeente. Maar toen onze directeur, om de boel een beetje te sussen, aanwezig was tijdens een bewoners -vergadering in een zaaltje die aan die Havenstraat lag, kwam er net zo’n zwaar beladen oplegger-combinatie van Van Gend & Loos langs denderen. De ramen rammelden in de sponningen en de koffiekopjes dansten op de schoteltjes. Tja, toen was het gelijk uit met de pret. Voortaan moesten we via de Vierhavenstraat die toen nog uit kinderkopjes bestond en vol met kuilen zat en min of meer stapvoets over treinsporen onze weg zoeken om via het Marconiplein naar de SpaansePolder te rijden waar Van Nelle zat die jaren later door Sara Lee/Douwe Egberts zou worden overgenomen. Wie had dat nou kunnen denken. Maar effe snel op en neer pendelen naar vNelle was er toen helaas niet meer bij. (©)Wim van der Klein.Foto's: Henk Niesler, Rotterdamsche Archief en Wim van der Klein



_


Door LuckyWim  
Toegevoegd op 20 jan 2021 om 19:17
_
LuckyWim toevoegen aan mijn vriendenlijst
_



Reacties Van leden

Je reactie
Het is alleen mogelijk te reageren wanneer je ingelogd bent.
_
Naam_Wachtwoord_




_
_
Nw.Geintje  
21 jan 2021 10:22
Wat een verhaal
hoort dat hier wel thuis
niet helemaal af gelezen, maar ben nu wel toe aan koffie

_
Vriend55  
21 jan 2021 10:56
Prachtig artikel Wim, pure nostalgie en omdat ik jaren in Rotterdam West woonde en werkte heel herkenbaar. Those were the day of wel toen was geluk nog heel gewoon.
_





_






















_
 
_

50plusser.nl
Over 50plusser.nl
Homepage
Top 20 mogelijkheden
Nieuwsbrieven
Contact
Inloggen
Wachtwoord vergeten
Adverteren
Privacystatement & Cookiebeleid
Sitemap

Lidmaatschap
Gratis lidmaatschap
Plus lidmaatschap
Uitschrijven

IK
Mijn profiel
Mensen uitnodigen
Mijn plekken op internet
Profielfoto's
Hoofdfoto's aanpassen
Gegevens aanpassen
Gebruikersnaam wijzigen
Wachtwoord wijzigen
E-mailadres wijzigen

Leden
Overzicht
Nu online
Verjaardagen
Wie doet wat?
Overzicht
Mijn acties
Wat doen mijn vrienden

Prikbord
Alle berichten
Mijn berichten
Berichten van mijn vrienden

Van de dag
Foto's
Weerfoto's
Fotobewerkingen
Zwart/wit foto's
Video's
Stellingen

Fotoboeken
Overzicht
Mijn fotoboeken
Top fotoboeken

Fotowedstrijd
Overzicht
Huidige top 25
Winnaars
Voorgaande wedstrijden

Chatboxen
1 op 1 livechat
ChatBox
Clubs
Overzicht
Populaire clubs
Nieuwe clubs
Start een club

Blogs
Overzicht
Populaire weblogs
Start een weblog

Forum
Alle forums
Onderwerpen van vandaag
Onderwerpen van deze week
Zoeken

Cursussen
Software
Websites
Gezondheid
50plusser.nl

Zoek & Deel
Overzicht
Wandelroutes
Fietsroutes
Natuurgebieden
Bezienswaardigheden
Campings
Autoroutes
Motorroutes
Overige
Nieuws
Krantenkoppen
Weerbericht

Magazine
Artikelen
Artikel schrijven
Interviews

Extra
Recepten
Evenementen agenda
Ga je mee?
Webgids
Marktplaats
Spelletjes
Braintraining
E-cards maken
Desktop achtergronden
Software downloads
Animaties
Fotokalenders maken
Vandaag
27 berichten
0 tweets
35 foto's
504 reacties

RSS Feeds
Website RSS
Magazine RSS
Weblog RSS
Club RSS

Onze websites
50plusser.nl

Plus lidmaatschap
Word Plus lid voor maar
€ 1,79 per maand!










50plusser.nl
© 2005-2021
Publishious

Camino de las Puentezuelas s/n Buzón 4 29.120 Alhaurin el Grande
CIF / NIF : Y 5412747 X

_
_