Stelling: Vliegen is veel te goedkoop.
Reizen
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie


Tympaan



Superlid
Superlid
Lid sinds: 8-11-2008
Antw.: 26749
Di Jul 25, 2017 11:49 am Reageer met quote

Maar kom je dan uiteindelijk niet uit op het gegeven dat elke mens per definitie een "vervuilingseenheid" is...

Ik heb geen idee wat een gemiddelde burger 'achterlaat' gedurende zijn gehele leven. Maar hij eet, drinkt, en scheidt daardoor allerlei afval af. Hij gebruikt producten die gemaakt moeten worden en naderhand weer afval worden. Wat er alleen al aan verpakkingsmateriaal verwerkt wordt... We eisen een plek op, gebruiken water en energie, verplaatsen ons overal heen, slepen van alles over de hele wereldbol, enzovoorts...

Hoe verhoudt die totale vervuiling zich tot de vervuiling van enkel het vliegverkeer...

De auto gebruikt 1250 liter benzine. Maar voor die auto is ook een weg nodig. Aanleggen van een weg brengt naast de kosten ook nog de nodige vervuiling met zich mee. Natuur moet worden opgeofferd en natuurgebieden worden nog meer doorsneden. En er moeten weer talloze kubieke meters aan asfalt (aardolie) getransporteerd en uitgespreid worden...

Ik denk dat het allemaal nog veel ingewikkelder is dan het lijkt...



Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


Advertentie











barth.



Superlid
Superlid
Lid sinds: 9-9-2015
Antw.: 1177
Di Jul 25, 2017 9:37 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maar kom je dan uiteindelijk niet uit op het gegeven dat elke mens per definitie een "vervuilingseenheid" is...

Ja, maar de ene mens is dat wat meer dan de andere. De ene mens heeft een grotere "voetafdruk" dan de andere. Er is nogal wat verschil in de mate van "vervuilingseenheid" zijn. Verschillen tussen landelijke gemiddelden qua voetafdruk van de inwoners, en verschillen tussen persoonlijke voetafdruk tussen inwoners van een land.
Als je kijkt naar de co2 uitstoot (cijfers 2013, wereldbank) is het wereldgemiddelde nu ongeveer 5 a 6 ton co2 per inwoner per jaar.
In Nederland is het gemiddeld 10,1 ton co2 per inwoner per jaar. Dus meer dan het wereld gemiddelde. Ook meer dan het gemiddelde in de EU (6,7 ton).
Gemiddelde in Buurlanden: Belgie 8.7 ton, Duitsland 9.4 ton, UK 7.1 ton, Denemarken 6.8 ton, Frankrijk 5 ton, Spanje 5,1 ton, Italië 5,7 ton.

Een paar andere landen: VS 16,4 ton, Canada 13,5 ton, Australie 16,3 ton, Mexico 4 ton, Rusland 12,5 ton, China 7,6 ton, Japan 9,8 ton, India 1,6 ton, Bangladesh 0,4 ton, Nepal 0,2 ton. Latijns Amerika 3 ton, afrikaanse landen ten Z van de sahara 0,8 ton.
Alles per inwoner per jaar.

3 ton extra uitstoot voor een paar weken in de zon is in mijn ogen behoorlijk dekadent, het verhoogt iemands voetafdruk behoorlijk. Ook 2 ton uitstoot voor een yoga weekje in Gambia beschouw ik als dekadent en alles behalve eco.

Quote:
Ik heb geen idee wat een gemiddelde burger 'achterlaat' gedurende zijn gehele leven. Maar hij eet, drinkt, en scheidt daardoor allerlei afval af. Hij gebruikt producten die gemaakt moeten worden en naderhand weer afval worden. Wat er alleen al aan verpakkingsmateriaal verwerkt wordt... We eisen een plek op, gebruiken water en energie, verplaatsen ons overal heen, slepen van alles over de hele wereldbol, enzovoorts...

Wat minder kilometers maken zou al een stuk schelen.

Quote:
Hoe verhoudt die totale vervuiling zich tot de vervuiling van enkel het vliegverkeer...
de impact van de luchtvaart is ongeveer 4,5 % van het totaal.

Quote:
Ik denk dat het allemaal nog veel ingewikkelder is dan het lijkt...

ja het is behoorlijk complex, maar dat wil niet zeggen dat het onbekend is wat de impact van allerlei factoren is. De impact van alles wordt wel gekwantificeerd, en dat geeft schattingen die dicht bij de werkelijkheid zitten.


Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


barth.



Superlid
Superlid
Lid sinds: 9-9-2015
Antw.: 1177
Wo Jul 26, 2017 9:21 pm Reageer met quote

Deze week kwam het nieuws dat Engeland in 2040 stopt met de verkoop van auto's op benzine en diesel, Frankrijk had dat al eerder besloten, om in 2040 daarmee te stoppen, Noorwegen wil de auto's op benzine en diesel zelfs al in 2025 in de ban doen. De overgang naar elektrisch gaat in die sector er echt aankomen. Of mensen dat leuk vinden of niet.
Er zijn ook vragen over wat het betekent wat betreft de opwekcapaciteit, als het hele autopark overschakelt. De stroom moet zoveel mogelijk wel duurzaam opgewekt worden.

En de luchtvaartsector groeit ondertussen maar door, en nodigt uit voor enorme bakken uitstoot door veel te goedkoop zowel hele lange vluchten als korte vluchten aan te bieden.

Je krijgt dan op gegeven moment dat een ongeremde luchtvaartsector het effect van de inspanningen om de uitstoot te reduceren in de andere sector teniet gaat doen.


Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


Tympaan



Superlid
Superlid
Lid sinds: 8-11-2008
Antw.: 26749
Do Jul 27, 2017 10:40 am Reageer met quote

Dan zou de enige mogelijkheid zijn om de luchtvaart maar af te schaffen. Wan ik zie een groot passagiersvliegtuig nog niet op zonne-energie vliegen vanwege het gewicht en de energie die nodig is om een apparaat met een startgewicht van ong. 400 ton de lucht in te krijgen.

Maar is dat een oplossing..? Mensen reizen niet enkel om op vakantie te gaan maar hebben daar ook vaak zakelijke of andere min of meer belangrijke bedoelingen mee..

Wat zou het alternatief kunnen zijn om snel en ver te reizen..?

In ieder geval bedankt voor de uitgebreide informatie. Je moet wel een ontstellend geduld hebben...



Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht


Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie