Antidepressiva zijn nutteloos en schadelijk
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4936
Zo Jan 15, 2017 3:59 pm Reageer met quote

Aquarel schreef:
Ik denk het laatste, Tympaan.
Marguerite, een psycholoog of psychiater schrijven ook graag een pilletje voor. En die pilletjes zijn niet ongevaarlijk.

Ik heb een vraagje over medicijn gebruik.
Stel, je slikt al jaren een pil tegen depressiviteit of hoge bloeddruk. Op een dag wil je ermee stoppen, je voelt je niet langer depressief of je bloeddruk is al jaren hetzelfde.
Je overlegt met de arts en die vindt het goed.
Maar kan dat zomaar? Ik bedoel niet dat dan je klachten terugkomen, maar wat doet het met je lichaam, als je zo'n pil jaren hebt geslikt. Is het stoppen ongevaarlijk?
Mensen die ik het vraag zeggen dat het moet kunnen.

Aquarel ik slik al heel lang pillen tegen hoge bloeddruk, ben onder behandeling geweest van een cardioloog en die vertelde mij, ook al is de bloeddruk nu acceptabel, die pillen moet je je hele leven blijven slikken, nu ben ik gewoon onder controle bij de huisarts hiervoor en ieder jaar een "apk"keuring, maar die pillen daar mag ik niet mee stoppen, dus op eigen houtje nooit doen!!!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2570
Zo Jan 15, 2017 4:12 pm Reageer met quote

redone schreef:
Aquarel schreef:
Marguerite, een psycholoog of psychiater schrijven ook graag een pilletje voor. En die pilletjes zijn niet ongevaarlijk.

Stel, je slikt al jaren een pil tegen depressiviteit of hoge bloeddruk. Op een dag wil je ermee stoppen, je voelt je niet langer depressief of je bloeddruk is al jaren hetzelfde.
Maar kan dat zomaar? Ik bedoel niet dat dan je klachten terugkomen, maar wat doet het met je lichaam, als je zo'n pil jaren hebt geslikt. Is het stoppen ongevaarlijk?

Aquarel ik slik al heel lang pillen tegen hoge bloeddruk, ben onder behandeling geweest van een cardioloog en die vertelde mij, ook al is de bloeddruk nu acceptabel, die pillen moet je je hele leven blijven slikken, nu ben ik gewoon onder controle bij de huisarts hiervoor en ieder jaar een "apk"keuring, maar die pillen daar mag ik niet mee stoppen, dus op eigen houtje nooit doen!!!

Jij hebt een goede cardioloog, Redone.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Aquarel

Superlid
Superlid
Zo Feb 12, 2017 6:36 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Aquarel schreef:

Niet zomaar stoppen Aquarel. Gebruik google even: typ de ad in waar het in jouw geval om gaat met daarnaast als zoekterm 'afbouwen' . In veel gevallen van zowel moderne ssri's als eerdere generaties ad is afbouwen geen sinecure, en soms pertinent af te raden. Wanneer je die zoektermen gebruikt zul je zowel bij adviezen en richtlijnen vanuit de medische wereld alswel ervaringen van gebruikers terechtkomen. Vooral die laatste raad ik je aan goed te lezen

In alle gevallen geldt: zou je willen stoppen, dan zul je zeer geleidelijk moeten afbouwen. Van de éen op de andere dag je medicatie niet langer gebruiken kan verschrikkelijke gevolgen hebben: enfin, nogmaals, zoek op internet naar ervaringen

Nicolaas ik wil hier nog even op terugkomen: welke verschrikkelijke gevolgen ken jij die je hier niet bij name noemt?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3925
Zo Feb 12, 2017 8:32 pm Reageer met quote

Heb er zelf geen ervaring mee Aquarel, maar niet lang geleden stuitte ik toevallig op deze pagina over ontwenningsverschijnslen bij het afbouwen van Efexor: https://www.ziekenhuis.nl/forum/psychiatrie/efexor-afkickverschijnselen-afbouwen/item23937

Je leest dan hoe voorzichtig je dus soms moet zijn, zal vast ook afhangen van het type ad, maar je leest ook dat de ontwenningsverschijnselen bij 1 en hetzelfde middel erg verschillend kan uitpakken bij gebruikers ervan

Aquarel

Superlid
Superlid
Wo Feb 15, 2017 8:36 pm Reageer met quote

Dank je wel voor je reactie Nicolaas.
Je doelt hier op akelige verschijnselen die je kunt ervaren bij het afbouwen van een medicijn. In dit geval efexor, ik ken het niet.
Maar het zal inderdaad afschuwelijk zijn.

Dokters weten heel goed een bepaald medicijn op te starten, er nieuwe medicijnen aan toe te voegen, maar volgens mij hebben maar weinig artsen weet van afbouwen. Dat afbouwen grote gevaren met zich mee kan brengen, zij zijn gewoon niet op de hoogte volgens mij. Zij zeggen al gauw: Ja daar kun je zo mee stoppen, of bouw het af in 3 weken(wat vaak veel te weinig is) of: je hebt de laagste dosis, je kunt stoppen zonder af te bouwen.
Of: stoppen is zó gevaarlijk met dit medicijn je moet het altijd blijven gebruiken. Niet omdat de ziekte waartegen je het slikt, terug kan keren, maar omdat (naar mijn mening) een plotselinge of te snelle stop van het middel, beschadigingen aan je lichaam (Aan je hersenen !) zou kunnen veroorzaken. Dat zouden alle artsen moeten weten, maar ze weten het niet. Je leest er ook nooit iets over.
Dat is mijn mening, maar misschien heb ik het mis.

Laatst aangepast door Aquarel op Di Feb 21, 2017 1:22 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3925
Wo Feb 15, 2017 9:23 pm Reageer met quote

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Aquarel Confused

HeART.1

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 13
Wo Mei 03, 2017 7:16 pm Reageer met quote

Meer dan 1 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva, je kan je afvragen waarom en dat doe ik dan ook. Er wordt te gemakkelijk voorgeschreven door artsen, het probleem waar de meeste mensen mee zitten wordt wel even opgelost door een pil en weg is de patiënt weer. Dat het wel degelijk gevaarlijk is is al meerdere keren bewezen, daar vooral jonge en gevoelige mensen zelfmoordneigingen krijgen en zelfs zelfmoord plegen door het gebruik hiervan. Dus Aguarel, je kan beter de vraag stellen, moet ik er wel aan beginnen, is dat niet gevaarlijk en dan heb ik het niet over mensen die zwaar in een depressie zitten. Is het niet gevaarlijk voor mijn lichaam en geest? Ik denk eerder dat er gezocht moet worden naar de echte diepgaande oorzaak waarom mensen "depressief" zijn. En waarom zoveel mensen, kijk eens naar de maatschappij en de verharding die daar plaats vindt. Verder individueel, mensen worden teveel in hokjes geplaatst, maar we zijn allemaal verschillend en wat voor de één geldt, geldt niet per definitie voor de ander. De oorzaak, individueel bekijken. Waarom niet, kost teveel geld? En wat wordt er aan die medicijnen verdiend en wat krijgen artsen voor leuke cadeautjes voorgeschoteld als ze ze maar voorschrijven?

Nog even iets over Ritalin. Het voorschrijven daarvan kan ernstige gevolgen hebben als deze kinderen de volwassen leeftijd bereiken er zijn gevallen bekend dat ze op latere leeftijd daardoor last kunnen krijgen van psychoces.

Dus al met al denk na voor je begint met deze medicijnen, als ik al eerder zei met uitsluiting van degene die zwaar depressief zijn. Daarvoor kan het wel degelijk NOODZAKELIJK zijn.

Mogen er nog wel gevoelens zijn in deze maatschappij, gevoelens van verdriet, onmacht, geestelijke pijn enz. Of worden mensen afgestraft als ze niet hard genoeg zijn? Dat is één van de vragen die we kunnen stellen. Wordt er nog een arm om iemand heen geslagen, geknuffeld, een vriendelijk gebaar, dat is wat de meeste missen. Aanraking en echte interesse in de mens, werkelijk luisteren. Als dat wat meer gedaan werd hoeven er niet zoveel medicijnen voorgeschreven worden. Je kan je afvragen wie er nu werkelijk ziek zijn!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2359
Wo Mei 03, 2017 7:58 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

En dan heb je ook nog het rebound effect, vooral bij benzodiazepinen, zoals oxazepam, diazepam, lorazepam en temazepam, in de wandelgangen vaak 'benzo's' of 'pammetjes' genoemd. Na twee weken continue gebruik doet dat spul meestal niets meer dan bijwerkingen en afhankelijkheid veroorzaken. Stop je echter, dan kunnen de klachten waarvoor je ze ging gebruiken, dubbel en dwars terugkeren, en ook nog eens bijwerkingen veroorzaken. Lekker spul, hoor... Enige 'voordeel' is dat het relatief veilige middelen zijn waardoor je er nogal moeilijk suïcide mee kunt plegen.

Wat is dat dan voor onzin dat benzodiazepinen na 2 weken niet meer werken?
Dus je wilt beweren dat in zorginstellingen waar mensen dit soort middelen vaak voorgeschreven krijgen voor psychische onrust het effect na 2 weken verdwenen zou zijn?
Het is voor de meeste mensen in zorginstellingen die psychische klachten hebben een zegen dat dit soort middelen er is, anders zou hun leven onleefbaar worden!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12872
Wo Mei 03, 2017 10:43 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Wat is dat dan voor onzin dat benzodiazepinen na 2 weken niet meer werken? Dus je wilt beweren dat in zorginstellingen waar mensen dit soort middelen vaak voorgeschreven krijgen voor psychische onrust het effect na 2 weken verdwenen zou zijn?
Je citeert mijn uitspraak onvolledig. Als het je bedoeling is om een ongefundeerd statement te maken, namelijk dat ik onzin beweer dan gun ik je dat genoegen maar dan laat ik het daar verder bij.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

greta1955

Nieuwe bezoeker
Nieuwe bezoeker
Antw.: 3
Di Okt 24, 2017 6:15 pm Reageer met quote

Ik heb gelezen dat er een groot aantal natuurlijke alternatieven zijn. Waaronder 5htp. Dat zou diezelfde werking hebben als de gekende medicijnen en zou een stuk minder bijwerkingen hebben. Of het even krachtig werkt weet ik niet want ik heb dat zelf nog nooit gebruikt.

Prozac wordt gebruikt vooral bij mensen met depressie of bij mensen die last hebben van angst en paniek. Ook mensen die onder zware vormen van stress staan kunnen vaak prozac voorgeschreven krijgen.

Dit medicijn gaat echter gepaard met enkele ernstige bijwerkingen en kan daardoor vervangen worden door een natuurlijk alternatief zoals dat van 5-HTP.

Wetenschappelijke data
Het belangrijkste onderzoek dat we hier konden vinden dateert uit 2010. Daar ging men 5-HTP gaan bestuderen voor zijn werking als natuurlijke antidepressiva.

Men ging bekijken of we de effecten van -hydroxytryptofaan konden vergelijken met die effecten van fluoxetine (Prozac).

Er werden in totaal 70 mensen gecontroleerd. Ze werden ook opgedeeld in twee verschillende groepen en kregen 8 weken lang ofwel Prozac ofwel 5-HTP toegediend.

Gelijkaardig resultaat
De effecten waren te vergelijken met de effecten van Prozac. In totaal vonden 74% van de mensen die 5-HTP gebruikten, dat er een positieve evolutie was in hun symptomen. Bij Prozac was dat net iets hoger met 80%. Er is helaas niets bekend over de dosis die werd toegediend. https://gezonderleven.org/depressie/5-htp/

Aquarel

Superlid
Superlid
Di Mrt 20, 2018 6:16 pm Reageer met quote

HeART.1 schreef:
Meer dan 1 miljoen Nederlanders slikken antidepressiva, je kan je afvragen waarom en dat doe ik dan ook. Er wordt te gemakkelijk voorgeschreven door artsen, het probleem waar de meeste mensen mee zitten wordt wel even opgelost door een pil en weg is de patiënt weer. Dat het wel degelijk gevaarlijk is is al meerdere keren bewezen, daar vooral jonge en gevoelige mensen zelfmoordneigingen krijgen en zelfs zelfmoord plegen door het gebruik hiervan. Dus Aguarel, je kan beter de vraag stellen, moet ik er wel aan beginnen, is dat niet gevaarlijk en dan heb ik het niet over mensen die zwaar in een depressie zitten. Is het niet gevaarlijk voor mijn lichaam en geest? Ik denk eerder dat er gezocht moet worden naar de echte diepgaande oorzaak waarom mensen "depressief" zijn. En waarom zoveel mensen, kijk eens naar de maatschappij en de verharding die daar plaats vindt. Verder individueel, mensen worden teveel in hokjes geplaatst, maar we zijn allemaal verschillend en wat voor de één geldt, geldt niet per definitie voor de ander. De oorzaak, individueel bekijken. Waarom niet, kost teveel geld? En wat wordt er aan die medicijnen verdiend en wat krijgen artsen voor leuke cadeautjes voorgeschoteld als ze ze maar voorschrijven?

Nog even iets over Ritalin. Het voorschrijven daarvan kan ernstige gevolgen hebben als deze kinderen de volwassen leeftijd bereiken er zijn gevallen bekend dat ze op latere leeftijd daardoor last kunnen krijgen van psychoces.

Dus al met al denk na voor je begint met deze medicijnen, als ik al eerder zei met uitsluiting van degene die zwaar depressief zijn. Daarvoor kan het wel degelijk NOODZAKELIJK zijn.

Mogen er nog wel gevoelens zijn in deze maatschappij, gevoelens van verdriet, onmacht, geestelijke pijn enz. Of worden mensen afgestraft als ze niet hard genoeg zijn? Dat is één van de vragen die we kunnen stellen. Wordt er nog een arm om iemand heen geslagen, geknuffeld, een vriendelijk gebaar, dat is wat de meeste missen. Aanraking en echte interesse in de mens, werkelijk luisteren. Als dat wat meer gedaan werd hoeven er niet zoveel medicijnen voorgeschreven worden. Je kan je afvragen wie er nu werkelijk ziek zijn!

Wat een fijne reactie Heart, ik ben het in grote lijnen met je eens!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12872
Di Mrt 20, 2018 6:19 pm Reageer met quote

Aquarel schreef:
Wat een fijne reactie Heart, ik ben het in grote lijnen met je eens!

Heart is al geruime tijd geleden van het forumtoneel verdwenen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie