Psychiaters stoppen met behandelen kinderen.
Gezondheid & zorg
Plaats reactie

luciaT..1

Superlid
Superlid
Antw.: 3114
Do Dec 01, 2016 10:25 am Reageer met quote

ĎJij hebt helemaal geen psychiater nodig, kindí
Jeugdzorg

Twee jaar geleden bracht het Rijk de jeugdzorg bij de gemeenten onder. De vrees van jeugdpsychiaters komt nu uit: gemeenten gaan op hun stoel zitten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/04/jij-hebt-helemaal-geen-psychiater-nodig-kind-5119661-a1530311

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/30/dag-kinderen-helaas-sluiten-we-de-praktijk-5594650-a1534393

Als ik deze artikelen lees, rijst bij mij de vraag: waar zijn de patiŽntenrechten te vinden? Dan denk ik aan privacy onder andere.

Zorgwekkend dat de wachtlijsten bij GGZ instellingen zo groot zijn en vrijgevestigde psychiaters stoppen met het behandelen van kinderen. Juist die groep is een zeer kwetsbare groep.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3920
Do Dec 01, 2016 11:08 pm Reageer met quote

Kinderen die psychiatrische hulp nodig hebben en dat om bureaucratische redenen in ons land niet langer kunnen krijgen (of daar vele maanden op zullen moeten wachten) vind ik een werkelijk schandalige misstand in onze welvaartsstaat.
Is er niet een petitie te ondertekenen ergens om hiertegen in opstand te komen? Zou ik graag willen doen

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT..1

Superlid
Superlid
Vr Dec 02, 2016 12:16 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Kinderen die psychiatrische hulp nodig hebben en dat om bureaucratische redenen in ons land niet langer kunnen krijgen (of daar vele maanden op zullen moeten wachten) vind ik een werkelijk schandalige misstand in onze welvaartsstaat.
Is er niet een petitie te ondertekenen ergens om hiertegen in opstand te komen? Zou ik graag willen doen

Ik heb geen petitie hiervoor kunnen vinden. Wel kan je zelf een petitie starten. https://petities.nl/

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Antw.: 2164
Vr Dec 02, 2016 12:45 am Reageer met quote

Er is heel veel kommer en kwel in GGZ-land. Kinderen die voorheen een therapie voor ticstoornissen konden volgen, vissen sinds dit jaar ook achter het net. De instantie die dit landelijk doet, heeft het niet voor elkaar gekregen om een contract met de zorgverzekeraars af te sluiten, waardoor de vergoeding hiervoor vervalt. Dan pompen we die kinderen maar gewoon weer vol met antipsychotica en antidepressiva. Bij de gemeente hoeven deze kinderen ook al niet aan te kloppen, want die therapie is bij de meeste gemeenten niet voor handen.

Don't mention the war!! (Basil Fawlty)

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5302
Vr Dec 02, 2016 2:40 am Reageer met quote

Wanneer ik zo het openingsbericht en de verhalen onder de linken bekijk dat zijn er wel een heel aantal problemen nu op een hoopje gegooid.

Lijkt me goed als binnen de gemeente iemand eens heel diep gaat kijken hoe dat op te lossen is.
Onder de eerste link begrijp ik ook niet helemaal goed het verhaal.
De psych zegt dat het recht er is om de patiŽnt na het intake gesprek alleen te zien in alle privacy. Maar als ik het nou goed begrijp?? dan is dat ook het geval en geldt het extra vrijgemaakte geld alleen als voorwaarde voor aanwezigheid bij het intake gesprek.

Dan gaat het ook nog over het probleem dat blijkbaar anderen op de stoel van de psych gaan zitten en doorverwijzing na laten.
En tegelijkertijd kŠn er vanaf 2017 geen doorverwijzing meer plaatsvinden omdat de administratie teveel werk vraagt en er geen tijd meer is voor daadwerkelijke behandeling.

Dat lijkt een cirkeltje te gaan worden waar niet meer uit te komen is als er niets gebeurt.

Ben heel benieuwd naar de Kamervragen die er vast gaan komen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12868
Vr Dec 02, 2016 3:13 pm Reageer met quote

Ik heb sowieso geen hoge pet op van die wijkteams, want zo werkt het in de praktijk wel. Mensen zonder GGZ-ervaring moeten oordelen over de noodzaak van een behandeling. Totdat we erachter waren dat de indicatiestelling voor asielzoekers toch echt via onze eigen wegen moesten verlopen heb ik het genoegen van enkele confrontaties mogen smaken. Het zal inmiddels wel wat verbeterd zijn maar sinds de gemeentes die verantwoordelijkheid dragen heb ik de indruk dat de bureaucratie enorm is toegenomen.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Zo Mrt 04, 2018 6:17 am Reageer met quote

Heb je gekeken wat er zoal te koop wordt aangeboden, Klaas? Allerlei receptgeneesmiddelen, zoals antibiotica en psychofarmaca. Hartmedicijnen en corticosteroÔden in hoge doses. Als je je eigen gezondheid en de volksgezondheid onherstelbare schade wilt berokkenen dan ben je aan het goede adres op die website. Dit is puur misdadig!

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26727
Zo Mrt 04, 2018 11:49 am Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Wanneer ik zo het openingsbericht en de verhalen onder de linken bekijk dat zijn er wel een heel aantal problemen nu op een hoopje gegooid.

Lijkt me goed als binnen de gemeente iemand eens heel diep gaat kijken hoe dat op te lossen is.
De psych zegt dat het recht er is om de patiŽnt na het intake gesprek alleen te zien in alle privacy. Maar als ik het nou goed begrijp?? dan is dat ook het geval en geldt het extra vrijgemaakte geld alleen als voorwaarde voor aanwezigheid bij het intake gesprek.

Dan gaat het ook nog over het probleem dat blijkbaar anderen op de stoel van de psych gaan zitten en doorverwijzing na laten.
En tegelijkertijd kŠn er vanaf 2017 geen doorverwijzing meer plaatsvinden omdat de administratie teveel werk vraagt en er geen tijd meer is voor daadwerkelijke behandeling.

Dat lijkt een cirkeltje te gaan worden waar niet meer uit te komen is als er niets gebeurt.

Ik geef onmiddelijk toe dat ik een absolute leek ben op dat gebied, maar ik vraag mij toch wel eens af of men tegenwoordig niet al erg snel met het kind naar de psychiater of soortgelijk iemand toe gaat.
In mijn beleving heb je drukke kinderen, verlegen kinderen , brutale en bedeesde kinderen en van alles daar tussenin. Wil men kinderen vaak niet veel te veel in een soort ideale mal persen zodat ze allemaal aan een bepaald ideaalbeeld voldoen..?

Misschien hebben kinderen vooral in letterlijke en figuurlijke zin wat meer ruimte nodig om zich maximaal te kunnen ontplooien..

Faber quisque fortunae suae

50plusser.nl

Administrator
Administrator
Antw.: 3189
Zo Mrt 04, 2018 11:54 am Reageer met quote

Ter info: bericht van scammer en link naar schadelijke webshop verwijderd. Graag on topic verder

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Zo Mrt 04, 2018 12:59 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Hizhi.o schreef:

Ik geef onmiddelijk toe dat ik een absolute leek ben op dat gebied, maar ik vraag mij toch wel eens af of men tegenwoordig niet al erg snel met het kind naar de psychiater of soortgelijk iemand toe gaat.
In mijn beleving heb je drukke kinderen, verlegen kinderen , brutale en bedeesde kinderen en van alles daar tussenin. Wil men kinderen vaak niet veel te veel in een soort ideale mal persen zodat ze allemaal aan een bepaald ideaalbeeld voldoen..?

Misschien hebben kinderen vooral in letterlijke en figuurlijke zin wat meer ruimte nodig om zich maximaal te kunnen ontplooien..

Nee, het gaat niet om drukke, verlegen, brutale of bedeesde kinderen, maar kinderen met autistische stoornissen, kinderen met dwangstoornissen, kinderen met eetstoornissen, kinderen met bipolaire stoornissen, kinderen die psychotisch zijn, etc.

Kinderen zijn net mensen. Kunnen alles krijgen wat volwassen ook kunnen krijgen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mrt 04, 2018 1:08 pm Reageer met quote

Sorry hoor... Het was maar een simpele vraag...

Dat er gevallen zijn waarbij het wel noodzakelijk kan zijn, daar twijfel ik niet aan...

De vraag was enkel maar of er niet wat te snel gedacht wordt dat een kind misschien wel wat zal mankeren...

Rolling Eyes

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5302
Zo Mrt 04, 2018 3:15 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

....]

Ik ben van mening dat er zeker iets in het gegeven zit dat kinderen de ruimte nodig hebben. Ik benoem ook met regelmaat in de persoonlijke sfeer dat ik te doen heb met de kinderen binnen deze maatschappij. Vanaf hun geboorte worden ze al vrij jong in een behoorlijk streng regime van schoolstructuur en werkstructuur geperst en zoals het nu is blijven ze in die structuur tot hun 70e. En dan is het ongeveer richting dood.
Ik ben het er dus volledig mee eens dat er meer vrijheid in het persoonlijke zou moeten kunnen zijn.

Bovenstaande bevestigd me dan ook weer wel dat het juist ook een noodzaak is om de ruimte te krijgen en nemen voor een juiste en goede diagnose wanneer het kinderen betreft waar men vraagtekens bij de ontwikkeling plaatst.
Zuivere diagnose en niet de eenheidsworst van het gemeentelijk apparaat en de farma.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mrt 04, 2018 3:31 pm Reageer met quote

Dat bedoel ik maar te zeggen. Geef de kinderen wat meer de ruimte. Laat ze gewoon kind zijn en dwing ze niet om op hun tweede of derde jaar al op een volwassene te laten lijken... de meesten komen echt wel goed terecht.

Dat er gevallen zijn die meer aandacht vragen weet ik ook wel. Maar nu lijkt het wel een standaardprocedure om ze naar een psychiater te sturen..

Lifeisaminestro ne

Superlid
Superlid
Zo Mrt 04, 2018 11:17 pm Reageer met quote

Nee, die standaardprocedure is er niet en doordat de gemeenten tegenwoordig moeten beslissen, zijn ze op de stoel van deskundigen gaan zitten en zijn de kinderen de dupe.

https://www.nji.nl/nl/Actueel/Nieuws-uit-de-jeugdsector/2017/Kinder--en-jeugdpsychiatrie-onder-druk

Aquarel

Superlid
Superlid
Antw.: 2570
Di Mrt 20, 2018 5:58 pm Reageer met quote

Antipsychotica is zeker geen onschuldige medicatie !
Dat (kleine) kinderen zoiets voorgeschreven krijgen vind ik ronduit misdadig!
Antipsychotica en anti-depressiva , (neuroleptica , ik weet niet of dat hetzelfde is) kunnen gewoon gevaarlijk zijn en hele nare bijwerkingen hebben.
Dergelijke medicatie zouden kinderen niet mogen slikken. Een luisterend oor en goede gesprekstherapie zou beter zijn.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3920
Di Mrt 20, 2018 6:08 pm Reageer met quote

Beluister dit eens: https://www.vpro.nl/programmas/ovt/speel~RBX_VPRO_12990389~het-spoor-terug-moederheil~.html

In Nederland kregen babies in een adoptie-verblijf druppeltjes antipsychotica toegediend om ze rustig te houden, huilen etc te voorkomen

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Mrt 20, 2018 6:17 pm Reageer met quote

Aquarel schreef:
Antipsychotica is zeker geen onschuldige medicatie !
Dat (kleine) kinderen zoiets voorgeschreven krijgen vind ik ronduit misdadig!
Antipsychotica en anti-depressiva , (neuroleptica , ik weet niet of dat hetzelfde is) kunnen gewoon gevaarlijk zijn en hele nare bijwerkingen hebben.
Dergelijke medicatie zouden kinderen niet mogen slikken. Een luisterend oor en goede gesprekstherapie zou beter zijn.

Sommige kinderen zijn echt wel gebaat bij medicatie. Het probleem is dat ze bij kinderen en jong volwassenen anders werken dan bij volwassenen. Dat betekent dat je ze niet zomaar dezelfde medicijnen moet voorschrijven, hetgeen in de praktijk meer dan eens wel gebeurt. Off label, heet dat. Even ter vergelijk: bij kinderen met epilepsie wordt het doorgaans heel normaal gevonden om anti-epileptica voor te schrijven. Waarom dan niet bij andere hersenziektes? GGZ is een breed terrein. Er kan sprake zijn van ontwikkelingsstoornissen en opvoedingsproblemen maar ook van fysiologisch aantoonbare hersenafwijkingen zoals dus bij epilepsie. Je kunt dus niet zomaar stellen dat praten en andersoortige begeleidingsmethoden altijd een alternatief voor psychofarmaca zijn.

luciaT..1

Superlid
Superlid
Di Mrt 20, 2018 6:29 pm Reageer met quote

Men vergeet dat er ook wel placebo's voorgeschreven worden .
Van een vriendin die jeugdpsycholoog is, weet ik dat het merendeel van de kinderen met een ADHD problematiek een placebo voorgeschreven krijgt.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie