Honderden predikanten ondertekenen Nashville-verklaring
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12475
Wo Jan 09, 2019 8:52 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Natuurlijk, als kind hun je gedwongen worden om mee te gaan in 'n bepaalde religie. Maar op een gegeven moment ben je toch volwassen en kun je je eigen keuze maken of je lid blijft of niet...
Kinderen worden doorgaans door hun ouders opgevoed binnen het patroon van normen en waarden dat ze zelf hanteren en waarin ze zelf ook opgegroeid zijn. Dat zal voor jou en mij niet anders liggen. Natuurlijk zou je eenmaal volwassen je eigen keuzes moeten kunnen maken maar waar baseer je die dan op? Op een soort ratio die je vanuit blanco hebt ontwikkeld? Ik weet wel zeker dat het niet zo werkt. Ik ben best voor 'out of the box' denken maar dan nog doe je dat vanuit die 'box'.

Ik zou mezelf liever agnost willen noemen dan atheďst, ws. vanuit de achtergrond die ik zelf meegekregen heb en die is er echt niet met geweld in getimmerd. Geloofsbeleving is voor jezelf, hoewel er niets op tegen is om dat met anderen samen te doen en zeker niet om die met andersdenkenden te delen of erover in discussie te gaan. Op zich heb ik niets op religie tegen. Maar propaganda, laat staan anderen opleggen hoe ze over weer anderen moeten denken, laat staan beperkingen opleggen, is voor mij uit den boze.

Ik heb voor mijn verjaardag "De antwoorden op grote vragen" van Stephen Hawking gekregen. Daar ben ik heel blij mee. Eerste hoofdstuk: "Bestaat er een God? " Het boek ligt bovenop de stapel die wacht om nodig eens gelezen te worden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1108
Do Jan 10, 2019 1:15 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Kinderen worden doorgaans door hun ouders opgevoed binnen het patroon van normen en waarden dat ze zelf hanteren en waarin ze zelf ook opgegroeid zijn. Dat zal voor jou en mij niet anders liggen. Natuurlijk zou je eenmaal volwassen je eigen keuzes moeten kunnen maken maar waar baseer je die dan op? Op een soort ratio die je vanuit blanco hebt ontwikkeld? Ik weet wel zeker dat het niet zo werkt. Ik ben best voor 'out of the box' denken maar dan nog doe je dat vanuit die 'box'.
Mijn vader heeft het indertijd wel zo gedaan zoals Tympaan het verwoordt. Hij was opgregroeid in een streng katholiek gezin, roomser dan de Paus. Het fanatiek kerkelijke was indertijd vooral een invloed van zijn moeder. Hij heeft toen hij tegen de twintig was het geloof afgezworen, en is toen ook door zijn moeder uit huis gezet. Vanuit zijn rationaliteit redeneerde hij ongeveer hetzelfde zoals Tympaan. Het voorbeeld dat zijn moeder had gegeven van het geloven was voor hem ook een reden om zich van dat kerkelijke af te keren.

Quote:
Ik zou mezelf liever agnost willen noemen dan atheďst, ws. vanuit de achtergrond die ik zelf meegekregen heb en die is er echt niet met geweld in getimmerd. Geloofsbeleving is voor jezelf, hoewel er niets op tegen is om dat met anderen samen te doen en zeker niet om die met andersdenkenden te delen of erover in discussie te gaan. Op zich heb ik niets op religie tegen. Maar propaganda, laat staan anderen opleggen hoe ze over weer anderen moeten denken, laat staan beperkingen opleggen, is voor mij uit den boze.

Vaak is er m.i. in een religie een hoge mate aan moraliteit. Een inprenting van wat goed zou zijn en wat het kwaad vertegenwoordigt. De zonde en boetedoening ken ik als termen die ik met strenge religies associeer. Strenge leefregels, waarbij naar het geschrift wordt gewezen als verantwoording. Dus niet onderwerp van discussie.

Jonge mensen die b.v. Bewust worden van hun homoseksuele voorkeur, maar opgegroeid zijn in een religieuze omgeving waar homoseksualiteit wordt afgewezen, als een zonde wordt voorgesteld. Komen dan in conflict met de leefregels van hun kerkgemeenschap, en de moraliteit die zij van hun ouders ingeprent kregen. Worden daardoor gedwongen om goed over hun keuzes na te denken en staan dan onder een grote sociale druk.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3516
Do Jan 10, 2019 9:29 am Reageer met quote

barth. schreef:

Vaak is er m.i. in een religie een hoge mate aan moraliteit. Een inprenting van wat goed zou zijn en wat het kwaad vertegenwoordigt. De zonde en boetedoening ken ik als termen die ik met strenge religies associeer. Strenge leefregels, waarbij naar het geschrift wordt gewezen als verantwoording. Dus niet onderwerp van discussie.

Jonge mensen die b.v. Bewust worden van hun homoseksuele voorkeur, maar opgegroeid zijn in een religieuze omgeving waar homoseksualiteit wordt afgewezen, als een zonde wordt voorgesteld. Komen dan in conflict met de leefregels van hun kerkgemeenschap, en de moraliteit die zij van hun ouders ingeprent kregen. Worden daardoor gedwongen om goed over hun keuzes na te denken en staan dan onder een grote sociale druk.

Het zal enerzijds die sociale druk zijn vanuit de kerkgemeenschap waardoor mensen bekneld raken wanneer zij de regels, soms goddelijke wetten, overtreden, maar anderzijds komt daar de afkeuring van god zelf nog eens bij, waardoor iemand zijn kans op een zalig eeuwig leven verspeelt en mogelijk zelfs in een hel belanden zal als straf.
Hier hebben we het misschien niet veel over, maar in mijn jeugd stond dit laatste wel zo'n beetje centraal in het religieuze onderricht. Ik kan me de excursies hierover van onderwijzers en kapelaans nog erg goed herinneren. 'Je hebt een vader op aarde, maar een vader die nog veel belangrijker is -want eentje die over je uiteindelijke toekomst van hemel of hel beslist- die zit hierboven'. Dat kreeg je dan op je zesde te horen. Er werd onderscheid gemaakt tussen 'zonde' en 'doodzonde'. De daden die tot een 'doodzonde' werden gerekend waren daden waardoor je in het hellevuur of vagevuur zou belanden. Welke daden daar precies onder vielen herinner ik me nu helaas niet meer, maar dat werd ons destijds wel geleerd en ik weet nog wel dat daar 'misdaden' bij waren die je best als kind al begaan kon, waar je dus goed voor oppassen moest.
Van homoseksualiteit hadden we nog nooit gehoord, dat speelde helemaal niet, maar ik vermoed dat die 'tegennatuurlijke begeerte' zeker wel als doodzonde te boek stond (in die tijd althans).
Wij (wij kinderen) waren dáár - met het oog van god die alles zag en alles beoordeelde- véél meer mee bezig dan met de kerk en onze ouders, met hoe die over ons oordeelde; daar hadden we veel eerder lak aan.
Van gesprekken met christenen op radio en tv heb ik datzelfde overgehouden: veelvuldig bleek daaruit dat zij het godsoordeel als richtinggevend principe kenden voor hun levenswandel. Niet alleen met betrekking tot wat daarin 'fout', een 'dwaling', kon zijn die tot de hel zou leiden, maar net zo wat daarin 'goed', een weg tot het zalige hiernamaals zou zijn. Bijvoorbeeld de zorg voor de zwakkere. Dat kwam dan niet zozeer vanuit empathie tot stand als wel het verlangen naar een zalig eeuwig leven.
Zo werd dat ons op school ook een beetje bijgebracht. Denk vooral dáár goed aan.

Die indoctrinatie is veel lastiger te ontzenuwen dan het jezelf onttrekken aan de sociale druk vanuit de ouders en kerkgemeenschap.
Bij christenen, maar ook bij een moslima als mijn eigen vrouw. De islamitische gemeenschap betekent niets voor haar, zelfs van de geloofsopvattingen van haar eigen moeder zal zij zich altijd maar weinig aantrekken, dat zoekt iedereen voor zichzelf maar uit. Maar wel is heel sterk de angst voor de hel aangelegd, daar ligt nog heel wezenlijk de kracht van haar geloof verscholen bij sommige zaken.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26073
Do Jan 10, 2019 1:11 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Natuurlijk, als kind hun je gedwongen worden om mee te gaan in 'n bepaalde religie. Maar op een gegeven moment ben je toch volwassen en kun je je eigen keuze maken of je lid blijft of niet..

Natuurlijk krijg je in eerste instantie de normen en waarden van je ouders mee. En grofweg tot de pubertijd accepteer je dat ook vrijwel klakkeloos. Maar dan komt die pubertijd en beginnen kinderen zelf na te denken over allerlei zaken want ze zien aan alle kanten hoe het ook anders kan. En dan begint vaak het verzet tegen de ouders omdat ze uiteindelijk zelf een weg in het leven moeten vinden. Inderdaad zal je die 'box' van je ouders vaak als een soort referentiepunt zien maar dat hoeft je nog niet te beletten om er toch eens uit te springen. En vaak zie je uiteindelijk dat je die 'box' van je ouders nog steeds blijf gebruiken maar gooi je er oude dingen uit en doe je er nieuwe dingen in. Lijkt mij een vrij normale ontwikkeling.

Maar eigenlijk gaat het nu meer over de excessen binnen die 'box', om maar even bij die metafoor te blijven. Bizarre zaken binnen de religie die je van je ouders meekrijgt, bijvoorbeeld. En dat is toch het eerste waar je over zal gaan nadenken, lijkt mij zo. En dat is toch het eerste wat je overboord gooit als het je niet bevalt...
Quote:

Mijn ouders waren van oorsprong katholiek maar deden er zelf - behalve het verplichte uurtje naar de kerk - hoegenaamd niets aan. Voor hen was het meer om pragmatische reden dat ze het zo hielden. Dan konden de kinderen naar de katholieke school die vlak om de hoek was en hoefden ze niet een aantal drukke straten over te steken naar de openbare school die een stuk verder was...
Ik ben dus zeker niet met het geloof overspoeld.
Maar als je wat ouder wordt en je ziet de ellende op de wereld en wat de mensen elkaar aandoen dan kom ik tot de conclusie dat er geen god kan bestaan. Als hij zogenaamd almachtig is en een universum in elkaar kan knutselen, maar dan zijn schepsels op de meest dramatische manieren laat creperen en kleine kinderen met ziektes als kanker kan opschepen, dan zit er iets fundamenteel mis met de goedertierenheid van die almachtige...
Mij kun je dus onder de rasechte atheďsten indelen..
Quote:
Ik heb voor mijn verjaardag "De antwoorden op grote vragen" van Stephen Hawking gekregen. Daar ben ik heel blij mee. Eerste hoofdstuk: "Bestaat er een God? " Het boek ligt bovenop de stapel die wacht om nodig eens gelezen te worden.

Ik heb een grote bewondering voor Stephen Hawking en voor wat hij allemaal gedaan heeft. Maar of hij zal bewijzen dat er een god bestaat...?
Maar misschien staat het in het nog te lezen boek...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3516
Do Jan 10, 2019 2:59 pm Reageer met quote

Ik ken dit boek van de ons vorig jaar maart ontvallen Stephen Hawking niet, maar ongetwijfeld zal zijn vraag naar het bestaan van 'god' in zijn wetenschappelijk relaas vooral staan voor de vraag naar een intelligent beginsel in al dat wat onderwerp van de moderne fysica is.
Het zal beslist géén verhandeling zijn over een moraliteit die god de mens opgedrukt zou hebben op straffe van een hel.

Zou de christelijke leer dezelfde interesse gekregen hebben in de wereld wanneer er helemaal nooit met een woord gerept/geschreven was over een compleet uit de duim gezogen hiernamaals, over een compleet uit de duim gezogen beloning dan wel straf voor onze daden op het ondermaanse?

Voor de kerkvader Augustinus was dit dé reden om zich van het manicheďsme tot het christendom te bekeren, dat geweldig lonkende perspectief van het hiernamaals, of in zijn geval misschien vooral de gewekte vrees voor de hel.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2881
Do Jan 10, 2019 3:21 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Ik ken dit boek van de ons vorig jaar maart ontvallen Stephen Hawking niet, maar ongetwijfeld zal zijn vraag naar het bestaan van 'god' in zijn wetenschappelijk relaas vooral staan voor de vraag naar een intelligent beginsel in al dat wat onderwerp van de moderne fysica is.
Het zal beslist géén verhandeling zijn over een moraliteit die god de mens opgedrukt zou hebben op straffe van een hel.

Zou de christelijke leer dezelfde interesse gekregen hebben in de wereld wanneer er helemaal nooit met een woord gerept/geschreven was over een hiernamaals, over een beloning dan wel straf voor onze daden op het ondermaanse?

Voor de kerkvader Augustinus was dit dé reden om zich van het manicheďsme tot het christendom te bekeren, dat geweldig lonkende perspectief van het hiernamaals, of in zijn geval misschien vooral de gewekte vrees voor de hel.

Hawking geloofde beslist niet in een god, ook niet als "veroorzaker" van de oerknal, omdat voor de knal geen tijd bestond, dus er niets was waarbinnen die entiteit er kon zijn. Wat dat betreft bevinden Tympaan en ik ons als hardcore atheďst in goed gezelschap. Daarentegen geloofde hij wel in het bestaan van tijdreizigers, een soort aliens zeg maar.
Het geloof in God hoeft niet te betekenen dat je Hem gelijk allerlei menselijke eigenschappen toedicht. WaarTympaan het bestaan van een god niet kan verenigen met de wreedheden op wat zijn schepping zou zijn, kan ik het al helemaal niet met de gedachte dat iets wat zo onnoemelijk groot is, zich druk maakt over het feit of jij op vrijdag wel of geen vis eet.
Maar ik begrijp ook best dat het geloof een troost kan zijn. Het rotsvaste geloof en vertrouwen dat iemand van wie je houdt veilig bij God is na zijn of haar dood en dat je elkaar ooit weer gaat terugzien, is iets waar ik wel jaloers op kan zijn. Ik mis die troostrijke gedachte. Geloof is niet alleen kommer en kwel natuurlijk, het zal mensen ook rijker maken, vervulder misschien. Bovendien kan ik me voorstellen dat het ook veilig voelt om te horen bij een gemeenschap met ongeveer dezelfde waarden en normen. Er zal naast de benauwdheid en controle beslist ook steun en warmte zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jan 10, 2019 3:36 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
...Ik mis die troostrijke gedachte. Geloof is niet alleen kommer en kwel natuurlijk, het zal mensen ook rijker maken, vervulder misschien. Bovendien kan ik me voorstellen dat het ook veilig voelt om te horen bij een gemeenschap met ongeveer dezelfde waarden en normen. Er zal naast de benauwdheid en controle beslist ook steun en warmte zijn.

Daar staat tegenover dat je je als atheďst ook geen zorg hoeft te maken over een hel of een eeuwig vuur waar je in moet branden en al dat soort fantasieën. Sommige mensen zou ik trouwens al helemaal niet willen tegenkomen als ik op een wolkje op m'n harpje zit te spelen..
En dat vind ik toch ook wel een prettig gevoel..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2881
Do Jan 10, 2019 3:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
WillemijnF schreef:
...Ik mis die troostrijke gedachte. Geloof is niet alleen kommer en kwel natuurlijk, het zal mensen ook rijker maken, vervulder misschien. Bovendien kan ik me voorstellen dat het ook veilig voelt om te horen bij een gemeenschap met ongeveer dezelfde waarden en normen. Er zal naast de benauwdheid en controle beslist ook steun en warmte zijn.

Daar staat tegenover dat je je als atheďst ook geen zorg hoeft te maken over een hel of een eeuwig vuur waar je in moet branden en al dat soort fantasieën. Sommige mensen zou ik trouwens al helemaal niet willen tegenkomen als ik op een wolkje op m'n harpje zit te spelen..
En dat vind ik toch ook wel een prettig gevoel..

Nee, je zult maar naast van der Staaij komen te zitten tot in de eeuwigheid Laughing
Ik betwijfel zelfs of jij op je harpje spelend nu iets is waar ik me vwb het eeuwige leven op moet verheugen. Of je moet wel érg virtuoos zijn.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Jan 10, 2019 3:54 pm Reageer met quote

Laughing Laughing

Ik zou me binnen de kortste keren te pletter vervelen.

Laat die beker maar aan mij voorbijgaan..

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 10, 2019 11:14 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Dat vind ik dus de angel, de schade die aangericht wordt binnen de eigen gemeenschap met een dergelijk gedachtegoed. Persoonlijk zou ik geen enkel zeer aan zo'n manifest beleven als ik een LBHT-geaardheid zou hebben maar ik kan me de worsteling wel voorstellen als ik me tegelijkertijd zou bevinden in een fundamentalistische christelijke gemeenschap. Ik ken wel wat mensen die met zo'n dilemma in de knoop raakten. De keuze is dan conformeren en jezelf met je geaardheid verloochenen of breken met de gemeenschap waarin je ouders, broers en zussen en andere naasten deel van uitmaken. Mijn vader heeft nooit radicaal met dat fundamentalisme gebroken maar zich meer passief verzet door zich op een gegeven moment aan God noch gebod te houden, voor zover hem dergelijke normen en waarden waren opgelegd. Hij speelde daar volstrekt open kaart over met zijn kinderen, dus ook met mij. Ik vraag me weleens af of hij me daarmee tot het agnosticisme geďnspireerd heeft. Ik denk van wel. Ik heb er in ieder geval geen behoefte aan om gelovigen in een God van hun geloof af te helpen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Do Jan 10, 2019 11:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jan 10, 2019 11:24 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Bizarre zaken binnen de religie die je van je ouders meekrijgt, bijvoorbeeld. En dat is toch het eerste waar je over zal gaan nadenken, lijkt mij zo. En dat is toch het eerste wat je overboord gooit als het je niet bevalt...
Ik niet eens van mijn ouders, die waren liberaal en mild in hun oordeel, maar wel van sommige familieleden die meer waren van "je hebt het maar aan te nemen want het staat in dat boek (de Bijbel) geschreven", op mijn opmerking dat het om een geloof ging. Dergelijke stompzinnigheid liet ik op 10-jarige leeftijd al volkomen aan me voorbijgaan, zonder dat ik er op die leeftijd een goed geformuleerd tegenantwoord op had.

Een zijsprong; niet alleen mensen kennen homoseksualiteit en daarbij behorende relaties maar dieren net zo goed. Ik zou de mening van die Nashville-adepten over dergelijke schepselen Gods weleens willen horen.

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1108
Vr Jan 11, 2019 6:06 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
..
Ik ken wel wat mensen die met zo'n dilemma in de knoop raakten. De keuze is dan conformeren en jezelf met je geaardheid verloochenen of breken met de gemeenschap waarin je ouders, broers en zussen en andere naasten deel van uitmaken.
precies !!!
Plus.. dat er dan ook nog druk kan komen vanuit de kerkgemeente zelf. Met z.g.n. “pastorale zorg”. Zelfbewuste gay’s daar houden ze niet zo van, maar dat ligt anders met jongeren die nog aan het worstelen zijn met hun geaardheid.
Hoe meer geworstel hoe beter. Daar wordt met veel liefde en aandacht wat tijd aan gegeven om die te steunen en te begeleiden om “de juiste weg” te hervinden, of de “juiste” omgang ermee. Dat kan er dus bovenop komen.
Gelukkig gebeurt dat tegenwoordig wat minder vaak dan eerder het geval was.

Quote:
Mijn vader heeft nooit radicaal met dat fundamentalisme gebroken maar zich meer passief verzet door zich op een gegeven moment aan God noch gebod te houden, voor zover hem dergelijke normen en waarden waren opgelegd. Hij speelde daar volstrekt open kaart over met zijn kinderen, dus ook met mij. Ik vraag me weleens af of hij me daarmee tot het agnosticisme geďnspireerd heeft. Ik denk van wel. Ik heb er in ieder geval geen behoefte aan om gelovigen in een God van hun geloof af te helpen.
ik voel die behoefte ook niet om anderen te bekeren. Tenminste... als het om het geloof gaat. Ik kan er wel tegeningaan als het geloof zich bemoeit met het wetenschappelijke domein. B.v. Als het zich uit in creationistische beweringen.
Maar dan gaat het dus niet om geloof maar om wetenschappelijke juistheid. Ik zie dat als verschillende domeinen.

Ik noem mezelf trouwens ook geen “Atheďst”. Ik zeg enkel dat ik niet met een religie ben opgegroeid of er niet mee ben opgevoed. Zonder dat verder te labelen. Als het ruimer gesteld wordt, niet naar religie wordt gevraagd maar naar levensbeschouwing, misschien dat ik dan zou zeggen dat ik wat met humanisme heb.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Jan 11, 2019 12:26 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Bizarre zaken binnen de religie die je van je ouders meekrijgt, bijvoorbeeld. En dat is toch het eerste waar je over zal gaan nadenken, lijkt mij zo. En dat is toch het eerste wat je overboord gooit als het je niet bevalt...
Ik niet eens van mijn ouders, die waren liberaal en mild in hun oordeel, maar wel van sommige familieleden die meer waren van "je hebt het maar aan te nemen want het staat in dat boek (de Bijbel) geschreven", op mijn opmerking dat het om een geloof ging. Dergelijke stompzinnigheid liet ik op 10-jarige leeftijd al volkomen aan me voorbijgaan, zonder dat ik er op die leeftijd een goed geformuleerd tegenantwoord op had.

Een zijsprong; niet alleen mensen kennen homoseksualiteit en daarbij behorende relaties maar dieren net zo goed. Ik zou de mening van die Nashville-adepten over dergelijke schepselen Gods weleens willen horen.

Persoonlijk heb ik thuis weinig last gehad van die bizarre regeltjes. Zoals ik al schreef, mijn ouders waren naar buiten toe wel katholiek maar hadden het er met de kinderen verder nooit over. We aten vis op vrijdag maar we wisten nauwelijks waarom en de vis was ook goed te eten dus waarom zou je je druk maken. Kinderen bepaalde in die tijd sowieso niet wat er op tafel kwam. Hooguit op je verjaardag...
Het wordt een heel ander verhaal als je met ingrijpende rituelen te maken krijgt zoals besnijdenissen en dat soort lugubere zaken. Of inderdaad, als je sexuele geaardheid anders blijkt te zijn dan wat men dan normaal noemt. Maar je zou dan denken dat dat pas gaat spelen tegen de pubertijd en dat je dan toch al mondig genoeg ben om zelf je keuze te maken. Persoonlijk zou ik 'doei-doei' zeggen en met mijn partner een eind verderop verhuizen...

Wat dieren betreft, het schijnt inderdaad voor te komen. Maar wat ik van die religies begrepen heb komen dieren toch niet in aanmerking voor een plaats in de hemel. Dus zij zijn vrijgesteld van vervolging...

Janjoris

Stamgast
Stamgast
Antw.: 549
Vr Jan 11, 2019 1:02 pm Reageer met quote

We moeten mensen die hun 'onzichtbare vriend' en zijn opvattingen in een discussie brengen buitenspel zetten. Het is al lang duidelijk dat overal ter wereld waar mensen wonen een vorm van geloof is ontstaan., Met groepsregels die de angsten van de personen die het verzonnen hebben in bedwang houden bij de rest. Zodat er controle op de groep gehouden kan worden.

Zeer kwalijk dus dat zoveel lieve mensen die hun liefde willen vieren de dupe worden van deze hufters. Het hoort niet thuis in 2019. Ik hoop dat veel mensen deze situatie aangrijpen om eindelijk de kerk de rug toe te keren.

Geniet van elk moment!

Gringo

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 91
Vr Jan 11, 2019 3:38 pm Reageer met quote

Mee eens!

DeBaron1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 39
Za Jan 12, 2019 5:25 pm Reageer met quote

Pluk schreef:

Quote:
Waar blijft dan (nu?) de lang verwachte kritiek op alle homohaat vanuit de moslimgemeenschap en hun moskeeën?

Als de moslims zo'n idioot manifest geschreven hadden en hierover zo'nheisa was ontstaan, had je het woord moslim gemeenschappen dan vervangen door orthodoxe christenen?

DeBaron1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 39
Za Jan 12, 2019 5:38 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Quote:
Er wordt mij ook niets aangedaan als een homosexuele jongen iets aangedaan wordt door zijn kerkgenootschap. Mijn eerste reactie zou zijn: ga daar dan weg. Met zo'n club zou ik niets te maken willen hebben...

Een dom en ondoordacht antwoord.
Daar weggaan betekent voor zo'n jonge man of vrouw meestal alles achterlaten, familie, vrienden, bekenden sportclubs, kortom hun hele leven.
In die dorpjes speelt het zich allemaal af in de kerkelijke kringen.
Wat er nu gebeurd is kan goed uitpakken, er zullen nu echt wel mensen opstaan , ook daar die dit een brug te ver vinden.
Overigens is het hier op 50plu nog geen spat veranderd.
Mensen als Tympaan geloven niet in God en zetten het dan neer als een vast staand feit, en dat geldt voor meerderen hier.
is niet leuk in een discussie, een dergelijk gebrek aan respect voor elkaar.

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jan 12, 2019 6:50 pm Reageer met quote

Ik denk dat ik net zo goed het recht heb om niet in 'n god te geloven als dat jij het recht heb om daar wel in te geloven.

Maar ieder mens zal in zijn/haar leven keuzes moeten maken. Als iets, wat dan ook, je niet bevalt, dan kun je het proberen te veranderen met alle risico's dat je overal je hoofd stoot, je kan het accepteren zoals het is en constant tegenzin hebben, of je kan je heil ergens anders zoeken.

Ik zou de voorkeur voor het laatste hebben. Maar dat hoeft uiteraard niet voor iedereen te gelden...

En niet elk dorp wordt geteisterd door een allesoverheersende religie...

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jan 12, 2019 8:36 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Tenminste... als het om het geloof gaat. Ik kan er wel tegeningaan als het geloof zich bemoeit met het wetenschappelijke domein. B.v. Als het zich uit in creationistische beweringen.
Maar dan gaat het dus niet om geloof maar om wetenschappelijke juistheid. Ik zie dat als verschillende domeinen.
Ik ook maar ik weet wel zeker dat onze reformatorische vrienden daar anders over denken. Een collega heeft niet zo lang geleden een gastles gegeven aan de reformatorische school in Amersfoort, over asielzoekers. Toen het onderwerp 'ongewenste zwangerschap' aan bod kwam ging er een schokgolf door die klas toen duidelijk werd hoe we daar in de praktijk mee omgaan. Ik denk dat hetzelfde was gebeurd bij het item seksuele geaardheid.
Quote:
Ik noem mezelf trouwens ook geen “Atheďst”. Ik zeg enkel dat ik niet met een religie ben opgegroeid of er niet mee ben opgevoed. Zonder dat verder te labelen. Als het ruimer gesteld wordt, niet naar religie wordt gevraagd maar naar levensbeschouwing, misschien dat ik dan zou zeggen dat ik wat met humanisme heb.
Is ook wel mijn richting. Ik sluit niet uit dat er meer is dan we in ons dagelijkse leven en met de huidige wetenschappelijke kennis kunnen bevatten maar in de praktijk kan ik daar niet echt iets mee en daar doe ik ook maar geen pogingen meer toe. Maar praten erover kan zeker geen kwaad en de persoon met wie ik praat respecteer ik in de eerste plaats als mens zonder meer.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2154
Zo Jan 13, 2019 2:54 am Reageer met quote

DeBaron1 schreef:

Mensen als Tympaan geloven niet in God en zetten het dan neer als een vast staand feit, en dat geldt voor meerderen hier.
is niet leuk in een discussie, een dergelijk gebrek aan respect voor elkaar.

Ik denk dat je gerust kunt stellen dat het bestaan van God geen feitelijke grondslag heeft, niemand heeft ooit feitelijk kunnen bewijzen dat God bestaat. (hetzelfde geldt voor andere geloven).
Dat wil niet zeggen dat je geen respect kunt hebben voor mensen die dat wel geloven.
Maar het maakt het aspect dat om wille van dat geloof mensen veroordeeld worden om hun sexuele geaardheid (waar het in dit topic over gaat) naar mijn idee, wel extra onaanvaardbaar.

Pagina 3 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats reactie