Situatie rond prostitutie op Wallen is onhoudbaar.
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2253
Za Feb 09, 2019 5:52 pm Reageer met quote

Quote:

Halsema reageert daarmee op berichten dat veel Amsterdammers de Wallen mijden vanwege de drukte, vinden dat er minder prostitutie moet zijn in dit gebied en dat de helft van de bevolking het niet meer van deze tijd vindt om vrouwen in een etalage te zetten
Bij de burgemeester van Amsterdam staat voorop dat de maatregelen het lot van de vrouwen verbeteren die achter de ramen staan. ,,Ik vind het onverteerbaar. Daarom staat boven aan de lijst: hoe zorgen wij ervoor dat zij zelfstandiger en krachtiger zijn, niet misbruikt worden en niet verhandelbaar zijn.”
Volgens Halsema is er een ernstig vermoeden van mensenhandel en uitbuiting. Ze heeft Herman Bolhaar, Nationaal Rapporteur Mensenhandel, gevraagd om alle scenario's te toetsen: wat zijn de effecten op het lot van de vrouwen. om vrouwen in een etalage te zetten.

https://www.ad.nl/binnenland/burgemeester-halsema-situatie-rond-prostitutie-op-wallen-is-onhoudbaar~afe1324c/
https://www.parool.nl/amsterdam/ramen-op-de-wallen-moeten-sluiten-volgens-jongerenpartijen~a4622925/

Helemaal eens met Halsema en de jongerenpartijen, prostituees zijn geen toeristenattractie en het etaleren van vrouwen is not done.
Goed dat Halsema alles laat onderzoeken, met name wat de effecten voor de prostituees zelf zijn.
Ik denk dat het lot van die vrouwen bij Halsema wel in goede handen ligt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3747
Ma Feb 11, 2019 9:40 am Reageer met quote

Ik wil hier graag op ingaan, want deze situatie van mensenlijven die voor een nummertje seks te huur worden aangeboden open en bloot in de etalages heb ik altijd een gruwel gevonden. Voor die geëtaleerde mensen in kwestie, voor andere vrouwen, voor andere mannen die in deze buurt terecht komen en er net zo van walgen.
Hoe deze 'attractie' (het is DE attractie van Amsterdam, nog steeds! er wordt me minstens zo vaak de weg naar de 'red light district' gevraagd als naar 'the An Frank house' waar ik vlakbij woon), hoe deze attractie zich ooit zo ontwikkeld kon hebben, dat zal misschien te maken gehad hebben met de hippie-periode waarin seks en alles wat met seks te maken had kritiekloos aan vrijheid gekoppeld werd. Men komt er nu al meer achter dat dit vooral te maken heeft gehad met meer vrijheid , met een sterke verruiming van mogelijkheden voor en vanuit de man bekeken, voor en vanuit de man gewenst. Kort geleden was er een docu over het functioneren van de NVSH in de jaren 70 waaruit bleek dat er vooral op het gebied van seksualiteit veel meer van vrouwen verwacht werd en aan hen opgedrongen werd. Een periode van ongehoorde mannelijke hypocrisie, waarvan de grove exploitatie van vrouwenlijven waar een publiek dat voor 99% bestaat uit lachende, wijzende, lol makende mannen aan voorbijtrekt als uitloper gezien kan worden. Het KAN hier allemaal, oh wat zijn 'we' hier toch lekker vrij. 'We' is wie?
Radicaal kappen met deze mensenhandel zou ik zeggen. En beter vandaag nog dan morgen. Wat daarvoor in de plaats 'moet' komen, dat zal wel weer de vervolgvraag zijn...Natuurlijk gaat prostitutie door, wanneer het niet in deze vorm kan dan zal het zich weer meer naar de achterkamertjes verplaatsen met misschien minder controlemogelijkheden. Hoe dat dan opgelost moet worden weet ik niet maar dat geeft in mijn ogen moreel geen vrijbrief om 'the red light district' nog langer te handhaven.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Di Feb 12, 2019 11:00 pm Reageer met quote

Hoeren ofwel lichtekooien zijn er al zolang Amsterdam bestaat, dat is niet van de laatste decennia.
Toen ik als schooljongen (ja ja, opa vertelt) in de jaren 50, 60 spijbelend over de Wallen zwierf, was het een overzichtelijk geheel. Je moest de vrouwen niet lastig vallen, want dan stond er vrij snel een bikker/pooier/souteneur bij je en dan kreeg je een paar draaien om je oren en een schop onder de kont.
De souteneur reed veelal in een grote Amerikaanse wagen, liefst met open kap, ook wel hoerensloep genaamd. Na de stille omgang, was het beestachtig druk in de peeskamertjes en menig hoertje haalde dan in één nacht een weekomzet binnen.
De Wallen die horen bij Amsterdam, sterker nog, de Wallen zijn een deel van het hart van Amsterdam, daar moet je niet aan morrelen, daar moet je de bezem door halen, de foute elementen wegsaneren, maar de Wallen, die mag je niet opdoeken, je moet het zorgvuldig beheren.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12731
Di Feb 12, 2019 11:39 pm Reageer met quote

Als alles in vrijheid gebeurt heb ik er geen moeite mee. Ik kom echter veel te veel gevallen tegen van vrouwenhandel en gedwongen prostitutie om bijvoorbeeld een reis naar West-Europa te bekostigen in natura met nogal eens ongewenste zwangerschappen om er al te makkelijk over te oordelen. Die dwang is volgens mijn perceptie bij prostitutie nogal eens veel groter dan vaak verondersteld wordt. Prostitutie op zich hoeft voor mij niet afgeschaft te worden maar die onvrijwilligheid moet keihard aangepakt worden.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26400
Wo Feb 13, 2019 11:37 am Reageer met quote

Sterker nog, prostitutie zou gewoon als een bedrijfstak gezien moeten worden. Dat waas van: het mag niet maar we tolereren het wel en al dat hypocriete gedoe eromheen, dat zou eens moeten verdwijnen. Maak het legaal, maak er een vergunningenstelsel en regelgeving voor en handhaaf daar dan ook op. Net als bij elke andere vorm van bedrijfsvoering. Alleen dan kun je het uit de criminele sfeer halen en kun je allerlei mistanden voorkomen en bestrijden.

Het is nu eenmaal een kwestie van vraag en aanbod en dat kun je toch niet tegenhouden. En dank zij de prostitutie kunnen andere vrouwen ook weer veiliger op straat lopen..

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 1:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maak het legaal, maak er een vergunningenstelsel en regelgeving voor en handhaaf daar dan ook op. Net als bij elke andere vorm van bedrijfsvoering. Alleen dan kun je het uit de criminele sfeer halen en kun je allerlei mistanden voorkomen en bestrijden.
Prostitutie op zich is toch legaal? En nogmaals, er is vaak sprake van dwang in de prostitutiebranche. Daar heeft voormalig politieman Henk Werson een fors boek over geschreven, De Fatale Fuik, waarin hij praktijken beschrijft waar de honden geen brood van lusten. Verder ben ik dit het wel met je eens.
Quote:
En dank zij de prostitutie kunnen andere vrouwen ook weer veiliger op straat lopen..
Dat ben ik echt niet met je eens. Aanrandingen en verkrachtingen komen niet alleen maar voort uit de behoefte aan seks. Er spelen meer dingen mee.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 1:50 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Maak het legaal, maak er een vergunningenstelsel en regelgeving voor en handhaaf daar dan ook op. Net als bij elke andere vorm van bedrijfsvoering. Alleen dan kun je het uit de criminele sfeer halen en kun je allerlei mistanden voorkomen en bestrijden.
Prostitutie op zich is toch legaal? En nogmaals, er is vaak sprake van dwang in de prostitutiebranche. Daar heeft voormalig politieman Henk Werson een fors boek over geschreven, De Fatale Fuik, waarin hij praktijken beschrijft waar de honden geen brood van lusten. Verder ben ik dit het wel met je eens.

strafrechtelijk gezien waarschijnlijk wel. Maatschappelijk geaccepteerd, was een betere omschrijving geweest. Want er hangt toch steeds nog een waas van 'stout' over. Het is toch nog steeds iets wat in het geniep, een beetje stiekem, moet gebeuren. En dat plaatst het toch al snel in de criminele sfeer. Met alle nadelige gevolgen van dien...
Quote:
Quote:
En dank zij de prostitutie kunnen andere vrouwen ook weer veiliger op straat lopen..
Dat ben ik echt niet met je eens. Aanrandingen en verkrachtingen komen niet alleen maar voort uit de behoefte aan seks. Er spelen meer dingen mee.

Ik ben er van overtuigd dat het wel veiliger is. Als je 'gewoon' naar een vrouw kan gaan om sex te hebben, zonder daar achteraf problemen mee te krijgen, zul je dat toch sneller en gemakkelijker doen dan in het wilde weg een vrouw te bespringen die daar helemaal geen zin in heeft, met alle risico's van dien, lijkt mij zo...
Toegegeven, garanties zijn er nooit. En bij sommigen weet je inderdaad niet wat er in het hoofd omgaat. Maar ik denk dat bij een volledige acceptatie van de prostitutie al een heleboel ongewenste zaken zijn afgevangen.
Over dwang, mensenhandel en dat soort onverkwikkelijke zaken kunnen we het wel eens zijn. Dat kan wat mij betreft niet hard genoeg worden aangepakt...

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 2:53 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Maatschappelijk geaccepteerd, was een betere omschrijving geweest. Want er hangt toch steeds nog een waas van 'stout' over. Het is toch nog steeds iets wat in het geniep, een beetje stiekem, moet gebeuren. En dat plaatst het toch al snel in de criminele sfeer. Met alle nadelige gevolgen van dien...
Precies!
Quote:
Ik ben er van overtuigd dat het wel veiliger is. Als je 'gewoon' naar een vrouw kan gaan om sex te hebben, zonder daar achteraf problemen mee te krijgen, zul je dat toch sneller en gemakkelijker doen dan in het wilde weg een vrouw te bespringen die daar helemaal geen zin in heeft, met alle risico's van dien, lijkt mij zo...
Het is nu toch ook al zo dat je gewoon en ook anoniem naar een prostituee kan gaan? Dat neemt niet weg dat vrouwenhandel en gedwongen prostitutie moeten worden tegengegaan. Daar zal regelgeving en regulering van de branche aan meewerken, dunkt mij.

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Feb 13, 2019 11:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 3:07 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Dus ik moet blij zijn dat andere vrouwen zich laten uitbuiten en misbruiken in de prostitutie zodat ik veilig kan rondlopen?

Heel treurig dit...………………………..

Is het niet zo dat als mannen hun lusten beter onder controle hadden dat ik dan rustig kan rondlopen?
Quote:
Volgens Farley spreekt de grop buiten namens een klein deel van alle prostituees. "Vijf procent van de mensen in de prostitutie doet het omdat ze ervoor kiezen. Zij zijn bevoorrecht op basis van hun achtergrond, sociale klasse en hun opleiding." Volgens haar onderzoek wil 90 procent liever stoppen, maar doen de meesten dat niet omdat ze geen alternatief hebben.

https://nos.nl/l/2201903

dagmar57

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 3:29 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
De Wallen die horen bij Amsterdam, sterker nog, de Wallen zijn een deel van het hart van Amsterdam, daar moet je niet aan morrelen, daar moet je de bezem door halen, de foute elementen wegsaneren, maar de Wallen, die mag je niet opdoeken, je moet het zorgvuldig beheren.

De Wallen zijn het proto type van vrouwenuitbuiting, van het exploiteren van vrouwen op een walgelijke manier.
Dat moet je niet zorgvuldig beheren, dat moet je zo snel als mogelijk opdoeken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 4:50 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Tympaan schreef:

Dus ik moet blij zijn dat andere vrouwen zich laten uitbuiten en misbruiken in de prostitutie zodat ik veilig kan rondlopen?

Heel treurig dit...………………………..

Is het niet zo dat als mannen hun lusten beter onder controle hadden dat ik dan rustig kan rondlopen?
Quote:
Volgens Farley spreekt de grop buiten namens een klein deel van alle prostituees. "Vijf procent van de mensen in de prostitutie doet het omdat ze ervoor kiezen. Zij zijn bevoorrecht op basis van hun achtergrond, sociale klasse en hun opleiding." Volgens haar onderzoek wil 90 procent liever stoppen, maar doen de meesten dat niet omdat ze geen alternatief hebben.

https://nos.nl/l/2201903

Net zo goed als dat je mannen in alle soorten en maten hebt geldt dat ook voor vrouwen. Er zijn vrouwen die niets van sex moeten hebben en het liefst in een klooster gaan. Er zijn ook vrouwen die er geen genoeg van kunnen krijgen en aan één man niet genoeg hebben. Die zullen wellicht liever 'gastvrouw' of iets dergelijks willen zijn. Zoveel mensen zoveel zinnen. En het gros van de mensen zal daar wel ergens tussenin zitten qua behoeften.

Juist als je het echt legaliseert en reguleert dan kun je het controleren. En dan hoeven vrouwen niet te worden uitgebuit en misbruikt. Want dan kunnen ze een klacht indienen en hun recht halen zonder scheef te worden aangekeken..

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 11:10 pm Reageer met quote

Het gaat hier wel over vrouwen die niet zelden in het buitenland onder valse voorwendselen (met valse beloftes) geronseld worden en éenmaal hier in Nederland geen kant meer op kunnen, zich dus wel genoodzaakt zien op de eisen van die aanvankelijk zo vriendelijke meneer die een ordinaire pooier blijkt te zijn in te gaan. En dan dus terecht komen in een etalage, vrijwel naakt, om geld voor hun pooier te verdienen, en tevens daar als dé attractie voor de toeristenindustrie in Amsterdam geëtaleerd te worden. Als nagenoeg ontkleed meisje aangegaapt en veelal bespot of uitgelachen te worden door niet aflatende toeristenstromen vooral uit jongens en kerels bestaand, dronken, stoned, vol paddo's, coke, ...je begrijpt wat voor misbaar dat oplevert naar die meisjes toe

https://www.amsterdam-travel-guide.net/nl/de-wallen.php#

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Feb 13, 2019 11:32 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Juist als je het echt legaliseert en reguleert dan kun je het controleren. En dan hoeven vrouwen niet te worden uitgebuit en misbruikt. Want dan kunnen ze een klacht indienen en hun recht halen zonder scheef te worden aangekeken..
Dat is me veel te simpel. Veel van die vrouwen/meisjes durven uit doodsangst, en dat bedoel ik heel erg letterlijk, geen klacht in te dienen. Ik sta achter legalisering van prostitutie en regulering, voor zover dat nog niet gerealiseerd is, maar dat is voor veel van die vrouwen en meisjes niet voldoende. Het gaat om een internationale onderwereld waar nauwelijks grip op is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 14, 2019 11:13 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
...Het gaat om een internationale onderwereld waar nauwelijks grip op is.

Als je het over de internationale misdaad hebt kom je op een heel ander vlak terecht. Die strijd hebben de overheden en in feite de hele maatschappij naar mijn idee al lang verloren. Het eeuwige slappe beleid, het softe optreden tegen criminelen, het altijd maar gedogen, de overdreven privacywetgeving, de slappe strafjes…

De hele midaadwereld ligt op de rug van het lachen. Die gasten gaan gewoon door met het opbouwen van hun imperium waar bedragen in omgaan die aan de staatsbegroting van een gemiddeld land doen denken..

Ik heb een paar afleveringen van "drugs-inc" op National Geographic Channel gezien. Daar wordt je echt niet vrolijk van..

Dat is dan weliswaar in Amerika. Maar het gaat hier al aardig dezelfde kant op...

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Feb 14, 2019 5:27 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Als je het over de internationale misdaad hebt kom je op een heel ander vlak terecht. Die strijd hebben de overheden en in feite de hele maatschappij naar mijn idee al lang verloren. Het eeuwige slappe beleid, het softe optreden tegen criminelen, het altijd maar gedogen, de overdreven privacywetgeving, de slappe strafjes…
Dat is misschien een begrijpelijke mantra maar ik zie gebrek aan Europese samenwerking meer als oorzaak van vrouwenhandel waarbij de slachtoffers gedwongen worden zich te prostitueren. Dat geldt getalsmatig misschien in mindere mate net zo goed voor mannen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Do Feb 14, 2019 5:46 pm Reageer met quote

Gebrek, onkunde of onwil, is maar één van de oorzaken van het floreren van de misdaad als geheel waar de prostitutie dan weer een onderdeel van is. Eigenlijk is dit enkel nog wereldwijd aan te pakken. Maar zolang je nog met landen zit die hun eigenbelangen voorop stellen en zolang er nog landen zijn die zelf een min of meer criminele, corrupte overheid bezitten, zal de misdaad welig blijven tieren. De boeven worden niet gehinderd door grenzen, politiek religie, of wat dan ook...

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Feb 15, 2019 4:13 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
De boeven worden niet gehinderd door grenzen, politiek religie, of wat dan ook...
Vaak zijn het psychopaten van het zuiverste water van wie het geweten niet eens gehinderd wordt door strengere straffen. Ik zie veel meer in maatregelen om de pakkans zo groot mogelijk te maken.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Feb 15, 2019 6:54 pm Reageer met quote

Uiteraard moet die pakkans veel groter worden. Bovendien moet elk met misdaad 'verdiend' geld kunnen worden afgenomen.
Maar dat hoeven strengere straffen niet uit te sluiten. Hoe langer die gasten uit de roulatie genomen kunnen worden hoe beter het is...

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Mrt 27, 2019 12:39 am Reageer met quote

Net op CNN bekend gemaakt:

Quote:
CNN) — Amsterdam has moved to end one of the city's most popular travel activities.
The city government has announced that it will end tours of the Red Light District in the Netherlands' capital, citing concerns about people -- in this case sex workers -- being treated as a tourist attraction.
"We do not consider it appropriate for tourists to leer at sex workers," city alderman Udo Kock, who proposed the bill, said in a statement.
Kock, who is the deputy mayor of Amsterdam, oversees local government departments including public housing and finance.

https://edition.cnn.com/travel/article/amsterdam-ban-red-light-district-tours/index.html

Hoe het kan dat men nu pas inziet (in wilde zien) wat een walgelijke en zwaar immorele praktijk dit was daar zullen vast sterke economische motieven aan ten grondslag hebben gelegen, maar 'common sense' heeft nu toch uiteindelijk de doorslag gegeven gelukkig.

Leonard Cohen

Pagina 1 van 1

Plaats reactie