Wat deed Michael P. zo vrij in de samenleving?
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 Plaats reactie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26623
Wo Okt 25, 2017 10:38 am Reageer met quote

nandes schreef:

Het evenwicht moet wat mij betreft op 100 % bescherming voor de samenleving staan.
En zij die erover beslissen of invloed hebben op die beslissing moeten terdege bekwaam zijn om hierover te beslissen, en dat zijn ze niet....
ze zitten er veel te vaak naast met als gevolg verschrikkelijke misdrijven.

En zo denk ik er ook over. In de eerste en belangrijkste plaats moet de samenleving beschermd worden tegen de 'ongelukken' die deze mensen kunnen veroorzaken. Ik wil niet altijd zeggen; nooit meer vrij. Maar ik vind wel dat uiterste terughoudendheid geboden is met die vrijlatingen. En als er maar enige twijfel is, dan gewoon niet doen.
Het mag niet zo zijn dat er een sfeertje heerst van; laat maar gauw vrij, dan zijn we er van af. En we zien wel wie het volgende slachtoffer is...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Wo Okt 25, 2017 10:45 am Reageer met quote

nandes schreef:
Het evenwicht moet wat mij betreft op 100 % bescherming voor de samenleving staan.
De roep om 100% veiligheid wordt steeds luider, is duidelijk maar net zo irreëel als luid en duidelijk. Dat hoeft toch hopelijk niet uitgelegd te worden?
Quote:
En zij die erover beslissen of invloed hebben op die beslissing moeten terdege bekwaam zijn om hierover te beslissen, en dat zijn ze niet....
ze zitten er veel te vaak naast met als gevolg verschrikkelijke misdrijven.
De rechter wil terecht niet op de stoel van de psychiater gaan zitten, terwijl er wel heel goed sprake kan zijn van een gestoorde, gevaarlijke persoonlijkheid. Ik ben met je eens dat dat risico beter afgedekt moet worden. Voordeel van de twijfel zou moeten zijn om dergelijke verdachten dmv een tbs-procedure te laten bewijzen dat ze geen gevaar voor de samenleving zijn.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2325
Wo Okt 25, 2017 6:37 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Voordeel van de twijfel zou moeten zijn om dergelijke verdachten dmv een tbs-procedure te laten bewijzen dat ze geen gevaar voor de samenleving zijn.

Het grootste probleem blijft dat geen enkel systeem waterdicht is, je kan nooit in iemands hoofd kijken, hoe goed iemand ook in beeld is bij beroepsmatige professionals.

Je kunt ook niet een heel rechts systeem op de schop gooien omdat een waterdicht niet bestaat, ik denk niet dat er een oplossing is voor dit probleem.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Okt 25, 2017 9:20 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Het grootste probleem blijft dat geen enkel systeem waterdicht is, je kan nooit in iemands hoofd kijken, hoe goed iemand ook in beeld is bij beroepsmatige professionals.

Je kunt ook niet een heel rechts systeem op de schop gooien omdat een waterdicht niet bestaat, ik denk niet dat er een oplossing is voor dit probleem.
Dat is wat ik bedoel. Het systeem is op dit punt voor verbetering vatbaar maar daar wil ik zeker niet mee zeggen dat het als geheel niet voldoet.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2325
Do Mrt 28, 2019 7:38 pm Reageer met quote

Quote:
De Dienst Justitiële Inrichtingen, de gevangenis in Vught en een psychiatrische kliniek in Den Dolder zijn ernstig tekortgeschoten bij de behandeling van Michael P., de man die in 2017 Anne Faber verkrachtte en ombracht. Dat concluderen de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de Inspecties Justitie en Veiligheid en Gezondheidszorg en Jeugd in twee onderzoeken.

https://nos.nl/artikel/2277927-vernietigende-conclusies-ernstige-tekortkomingen-bij-behandeling-michael-p.html
https://nos.nl/l/2277940

Vreselijk dat die fouten zulke enorme consequenties hebben gehad en hoe hard voor de familie Faber.

Fouten zijn natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten, maar hier zijn wel erg veel fouten gemaakt door meerdere instanties.
Wat mij het meeste fout lijkt is dat de zedenzaken niet zijn doorgegeven en meegerekend bij de behandeling van P omdat hij dit niet wilde. Privacyschending is een hoog goed, maar niet in alle gevallen.

Gelukkig worden daar nu maatregelen voor getroffen.
Quote:

Gedetineerden die geen volledige openheid van zaken geven, worden niet meer overgeplaatst naar een kliniek. Overplaatsing in combinatie met vrijheden komt voortaan pas in de laatste fase van de straf aan de orde. Verder wil Dekker dat op allerlei terreinen de informatie-uitwisseling wordt verbeterd. De minister had eerder al aangekondigd dat mensen tbs niet langer mogen ontlopen door te weigeren aan een onderzoek mee te doen.

https://nos.nl/l/2277935

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Mrt 28, 2019 11:13 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Fouten zijn natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten, maar hier zijn wel erg veel fouten gemaakt door meerdere instanties.
Wat mij het meeste fout lijkt is dat de zedenzaken niet zijn doorgegeven en meegerekend bij de behandeling van P omdat hij dit niet wilde. Privacyschending is een hoog goed, maar niet in alle gevallen.

Gelukkig worden daar nu maatregelen voor getroffen.
Quote:

Gedetineerden die geen volledige openheid van zaken geven, worden niet meer overgeplaatst naar een kliniek. Overplaatsing in combinatie met vrijheden komt voortaan pas in de laatste fase van de straf aan de orde. Verder wil Dekker dat op allerlei terreinen de informatie-uitwisseling wordt verbeterd. De minister had eerder al aangekondigd dat mensen tbs niet langer mogen ontlopen door te weigeren aan een onderzoek mee te doen.

https://nos.nl/l/2277935
Ik ben het er mee eens, zij het met wat restricties. Een ernstig risico van onveiligheid van individu of maatschappij gaat wat mij betreft boven vertrouwelijkheid van medische gegevens. Vraag is en blijft natuurlijk waar de grens zich precies bevindt.

Pagina 5 van 5 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats reactie