De grote samenzwering
Blik op het nieuws
Plaats reactie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3391
Vr Apr 12, 2019 2:25 pm Reageer met quote

"De terugkeer van de mazelen is niet enkel te wijten aan de anti-vaccinatiebeweging. Het werkelijke probleem is dat het verspreiden van pulp en nepnieuws een verdienmodel is geworden voor techgiganten, schrijft Roxane van Iperen. "(VN facebook)

Quote:
‘Het is ontzettend lucratief om onzinnige, sensationele, angstaanjagende of potentieel schadelijke berichten op sociale media te plaatsen.’

EEN PARALLELLE WERELD VAN ACHTERDOCHT
Het gevoel van saamhorigheid dat deze online gemeenschap creëert, wordt nog eens extra gevoed door de voorstelling van een grote vijand: overheden, ‘Big Pharma’ en de ‘mainstream media’. In een wereldwijd complot proberen zij gezamenlijk de anti-vaxxers te onderdrukken ‘zoals de nazi’s deden met de joden’. Er circuleren (nep)foto’s van soldaten die mensen uit hun huizen sleuren en met geweld injecteren, en er zijn gele Jodensterren te koop, met daarin de woorden ‘anti-vax’ in het kenmerkende lettertype. Een parallelle wereld van achterdocht, doemdenken en het afwijzen van autoriteit, die een sterk groepsgevoel met gelijkgestemden tot stand brengt; misschien heeft u die riedel de laatste tijd vaker gehoord.

https://www.vn.nl/macht-op-vrijdag-anti-vaxxers-mazelenepidemie/?fbclid=IwAR10Kolvu2fqvIoF6h_GmmP62i4uvJEa2ionVQOf2jjsuXs_Sl2aJJBgcYU

Verbluffend goed verwoord/geduid van van Iperen. Een stelling heb ik hier niet bij. Alleen de opmerking dat dit verschijnsel mij oprecht angst inboezemt mbt de enorme meutes die zo gevoelig voor dergelijke ophitserijen blijken te zijn en een ongelooflijke afkeer van de types door wie deze voor eigen gewin (en tégen het belang van de gemeenschap) bespeeld/misbruikt worden.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Advertentie

Marynote

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 75
Vr Apr 12, 2019 9:10 pm Reageer met quote

Ja hoor. Dit is zeker een angstaanjagend idee. Wat doe je tegen eenzame mensen die het web afromen en zich van alles in het hoofd halen met die onzinnige artikelen? Ze zijn dan ook zó overtuigd van hun "eigen" gelijk.....Incidentele gevallen in vrienden of kennissenkring worden dan breed uitgemeten. Echter, heb ik ook de ervaring dat mensen een te veel aan informatie niet aan kunnen. Ergens schijnt dan de ratio te verdwijnen en plaats te maken voor de angst en iedereen wéét het "angst is een slechte raadgever" maar toch....... Wink

"Life happens"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Vr Apr 12, 2019 9:58 pm Reageer met quote

Ik adviseer : gewoon het GBV gebruiken, Voor de leek Gewoon Boeren Verstand en je niet laten leiden door filosofisch en geiten wollen sokken geneuzel..

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12144
Za Apr 13, 2019 7:33 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Ik adviseer : gewoon het GBV gebruiken, Voor de leek Gewoon Boeren Verstand en je niet laten leiden door filosofisch en geiten wollen sokken geneuzel..

Net zoals bij de klimaatdiscussie?

Velen beseffen kennelijk niet dat er zoiets als wetenschap bestaat waarop beleid zou moeten worden gebaseerd. De meeste kinderziektes zijn helemaal niet zo onschuldig als ze klinken. Ouders die hun kinderen niet laten vaccineren beseffen niet dat ze hun kroost aan potentieel dodelijke ziektes blootstellen. Op zich is er niets mis met kritisch kijken naar de farmaceutische industrie. Dat doe ik ook en daarom maak ik geen gebruik van de jaarlijkse uitnodiging van mijn huisarts voor een griepprik. Maar ik heb me vol overtuiging wel laten vaccineren voor hepatitis B vanwege het besmettingsrisico als zorgprofessional. Als ik minderjarige kinderen zou hebben zou ik ze het volledige rijksvaccinatieprogramma laten volgen. Mocht ik nog eens een ver land willen bezoeken dan ga ik daaraan voorafgaand naar de GGD om me te laten voorlichten over de risico's en voorzorgen in de vorm van vaccinaties. Ik weet zo goed als zeker dat ik de adviezen zal opvolgen. Liever een prik dan risico lopen op tyfus, gele koorts of bilharzia, om wat van dergelijke ongein te noemen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Za Apr 13, 2019 8:36 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Adamm schreef:

Net zoals bij de klimaatdiscussie?

Velen beseffen kennelijk niet dat er zoiets als wetenschap bestaat waarop beleid zou moeten worden gebaseerd. De meeste kinderziektes zijn helemaal niet zo onschuldig als ze klinken. Ouders die hun kinderen niet laten vaccineren beseffen niet dat ze hun kroost aan potentieel dodelijke ziektes blootstellen. Op zich is er niets mis met kritisch kijken naar de farmaceutische industrie. Dat doe ik ook en daarom maak ik geen gebruik van de jaarlijkse uitnodiging van mijn huisarts voor een griepprik. Maar ik heb me vol overtuiging wel laten vaccineren voor hepatitis B vanwege het besmettingsrisico als zorgprofessional. Als ik minderjarige kinderen zou hebben zou ik ze het volledige rijksvaccinatieprogramma laten volgen. Mocht ik nog eens een ver land willen bezoeken dan ga ik daaraan voorafgaand naar de GGD om me te laten voorlichten over de risico's en voorzorgen in de vorm van vaccinaties. Ik weet zo goed als zeker dat ik de adviezen zal opvolgen. Liever een prik dan risico lopen op tyfus, gele koorts of bilharzia, om wat van dergelijke ongein te noemen.

dus gewoon boerenverstand dus.!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Pagina 1 van 1

Plaats reactie