Winst gaat vóór werk, zeggen de jaarverslagen
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2655
Ma Apr 08, 2019 12:08 pm Reageer met quote

De resultaten van vooral beursgenoteerde bedrijven stijgen sterk, de bedrijfsbelastingen dalen, en het zijn de beleggers die daarvan profiteren, niet de werknemers.

Het gaat hard. In 2013 boekten op de beurs genoteerde bedrijven 33 miljard euro winst, waarvan 19 miljard naar de aandeelhouders ging: 58 procent. In 2018 boekten ze 66 miljard winst en ging 46 miljard naar de aandeelhouders: 70 procent. Dus niet naar investeringen, innovatie, werkgelegenheid of loon. In 1977 ging 92 procent van het nationaal inkomen naar de werknemers, nu staat dat percentage op 73.

Kapitaal creëert kapitaal, wie het moet hebben van zijn loon, blijft achter. Het is één van de verklaringen voor de politieke onvrede in een rijk land: de boel groeit scheef.

Bovenstaande samenvatting komt uit de Volkskrant dat de jaarverslagen van 2018 van grote bedrijven op een rijtje zette. Ik vond het in een column van Stevo Akkerman in Trouw.
De huidige politiek ziet de economie als iets dat je vooral ruim baan moet geven, terwijl deze gezien zou moeten worden als instrument voor het verwezenlijken van politieke en maatschappelijke ambities.

Rake constatering volgens mij en misschien wordt het eens tijd dat de politiek de verantwoordelijkheid neemt voor het waarmaken van die ambities. De politiek is er niet om het grootkapitaal te spekken maar om goed te zorgen voor haar burgers.

We hebben het vaker gezegd hier, maar ik vind de column toch de moeite waard om te delen.

Het lijkt wel of bedrijven in onze samenleving een soort kerkasiel krijgen

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Ma Apr 08, 2019 3:11 pm Reageer met quote

Quote:
Vooralsnog slagen werknemers er niet in een groter deel van de nationale koek op te eisen. De enige wel zichtbare trend is dat bedrijven eerder mensen weer in vaste dienst aannemen. Tussen 2001 en 2013 daalde het aantal vaste werknemers van 5 miljoen tot 4,8 miljoen. Nu zijn dat er weer 600 duizend meer.

Hierbij de link naar het artikel in de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/economie/winst-gaat-voor-werk-bij-grote-bedrijven-arbeidskracht-krijgt-minder-en-belegger-steeds-meer~b28fe1eb/

Dat winst gaat voor werk, lijkt me logisch, je begint geen bedrijf om mensen aan werk te helpen, dat is geen idelologie van welk bedrijf dan ook.

Dat wil echter niet zeggen dat het allemaal niet meer en eerlijker verdeeld zou kunnen worden.

Quote:
Kansen om te investeren in organische groei zien veel bedrijven niet. Ze durven het niet aan uit angst voor een zeperd of een economische terugval. Of ze denken dat het te lang duurt voordat het ook echt wat oplevert. De tijdspanne is kleiner geworden. Mondiaal opererende beleggers willen op hun wenken worden bediend. Dat geldt niet alleen voor de speculatieve hedgefondsen, maar ook voor de lange termijnbeleggers als pensioenfondsen.

Het zijn met name de beleggers die snel geld willen zien en anders afhaken om elders snel geld te verdienen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Apr 08, 2019 3:19 pm Reageer met quote

Het gaat er mij meer om vanuit welke gedachte je als politiek de economie stimuleert. Doe je dat om uiteindelijk, met de opbrengst, de maatschappij te verbeteren of om de zakken van de aandeelhouders te spekken? Is de groeiende economie op zich
leidend of dienend? Welke visie heeft de politiek daarop. Wie dient wie?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2034
Ma Apr 08, 2019 3:45 pm Reageer met quote

Ik weet te weinig van de hele materie om een echt goede mening hierover te kunnen geven, maar ik denk omdat met name het mkb de grootste banenmotor is dat hier vooral het belastingvoordeel naar toe zou moeten.
Al heeft het mkb natuurlijk ook wel voordeel van multinationals als toeleveringsbedrijf of andere manieren waarop ze meeprofiteren van multinationals.

Een goed vestigingsklimaat lijkt me wel van belang voor bedrijven, maar hoe je dat politiek nu precies moet creëren is wel lastig en ik weet er in elk geval het antwoord niet op.

Een koppeling tussen winst en lonen lijkt me het meest effectief, maar ik heb totaal geen idee of zoiets politiek haalbaar is.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12134
Ma Apr 08, 2019 4:36 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Een koppeling tussen winst en lonen lijkt me het meest effectief, maar ik heb totaal geen idee of zoiets politiek haalbaar is.
Daarmee laat je de collectief betaalden, en dat zijn er best wel wat, in de kou staan.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Ma Apr 08, 2019 4:53 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
dagmar57 schreef:
Daarmee laat je de collectief betaalden, en dat zijn er best wel wat, in de kou staan.

de collectief betaalden laten we zeker niet in de kou staan, maar ze begrijpen toch wel dat hun salaris in feite door het bedrijfsleven wordt betaald. Bovendien lopen deze collectief betaalden weinig risico op ontslag ed.

Daarbij zou je ook kunnen zeggen : zonder winst geen werk.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12134
Ma Apr 08, 2019 5:32 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
de collectief betaalden laten we zeker niet in de kou staan, maar ze begrijpen toch wel dat hun salaris in feite door het bedrijfsleven wordt betaald. Bovendien lopen deze collectief betaalden weinig risico op ontslag ed.
Ik denk dat je niet volledig geïnformeerd bent.Ook in de zorgsector heeft de privatisering toegeslagen. Je raakt er net zo makkelijk je baan kwijt maar door de tekorten van zorgpersoneel heb je zo weer werk, vaak hetzelfde werk met dezelfde zorgvragers. Maar dan wel tegen minder salaris... Ik heb de afgelopen vijftien jaar vijfmaal met een ontslagaanzegging in handen gezeten, die in twee gevallen daadwerkelijk geëffectueerd is, zij het dat ik in een geval na een aantal maanden weer met hetzelfde werk voor een nadere organisatie aan de slag kon en in een ander geval meteen op 2 januari. Maar dat kan een aantal ex-collega's me niet nazeggen.

En verder heb ik er een enorme rothekel aan als er gesuggereerd wordt dat de zorg- en andere collectieve sectoren maar naar de pijpen van het bedrijfsleven moeten dansen. We spelen een net zo belangrijke rol omdat we werkenden in de commerciële sector gezond houden, beter maken, hen de zorg voor hun gehandicapten, bejaarden en jeugd geheel of gedeeltelijk uit handen nemen en dan vergeet ik nog wel wat. De collectieve sector moet gelijke tred houden met de commerciële sector. Eerlijk is eerlijk. Daar wil ik neit mee zeggen dat ik tegen een gezond bedrijfsleven ben maar als winst alleen maar gestoken wordt in meer winst en niet degenen die daar wel degelijk een bijdrage aan hebben geleverd dan zijn we niet goed bezig. Dan krijg je ontevredenheid en onbegrip een gaan mensen daardoor op idioten stemmen die het alleen maar erger maken als ze daadwerkelijke macht krijgen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Apr 09, 2019 10:58 am Reageer met quote

Je zou kunnen zeggen dat veel banen in de publieke sector ervoor zorgen dat mensen hun werk kunnen doen. Zij zorgen ervoor dat er wordt voorzien in gezondheid, opleiding en veiligheid, zonder welke werken vrijwel onmogelijk zo worden. Deze basisvoorzieningen op een hoog peil brengen en houden is een voorwaarde om in een prettige maatschappij te leven. Het is in mijn ogen de primaire taak van de regering/ politiek om daarvoor te zorgen. Dat doe je door o.m. door de economie te versterken. Al deze loopt als een tierelier ( zoals je nu alom hoort) moet dat een direct effect hebben op de kwaliteit van de publieke sector, ergo een deel van de gemaakte winsten zullen naar de schatkist moeten vloeien en worden gebruikt voor voorzieningen, salarissen en uitkeringen. In tijden van crisis is het duidelijk dat de publiek sector de gevolgen voelt, maar bij grote bloei moet de relatie net zo voelbaar zijn. En daar loopt het spaak. In tijden van crisis betaalt de burger, in tijden van economische bloei profiteert vooral de aandeelhouder.
De economie hoort dienstbaar te zijn aan het volk, dáárom moet het worden gestimuleerd. Niet andersom. Geld is een middel om zaken te bereiken, geld is geen doel op zich.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3387
Di Apr 09, 2019 12:09 pm Reageer met quote

Quote:
Dat doe je door o.m. door de economie te versterken. Al deze loopt als een tierelier ( zoals je nu alom hoort) moet dat een direct effect hebben op de kwaliteit van de publieke sector, ergo een deel van de gemaakte winsten zullen naar de schatkist moeten vloeien en worden gebruikt voor voorzieningen, salarissen en uitkeringen.

Volledig eens. Dat we daar de afgelopen jaren nauwelijks iets van merken dat is het echec van de nu veel te lang gevoerde neoliberale koers van Rutte aan het roer.
Maar waarom dat door zoveel mensen gevoelde echec, die aanhoudende bittere teleurstellingen dat er ondanks die zo geweldig draaiende economie geen verbeteringen merkbaar zijn in de zorgsector, onderwijssector enz bv de SP bij de 1ste kamerverkiezingen niet een enorme winst oplevert is me een raadsel.

Geeft deze analyse de verklaring:

Quote:
RIJK NEDERLAND DOET HET WAANZINNIG, MAAR DE REST STAAT STIL
De Nederlandse economie groeide in de afgelopen 25 jaar met bijna 40%. In dezelfde periode zijn normale werknemers er amper op vooruit gegaan. Toch hoort u er niemand over, want links Nederland heeft het te druk met identiteitspolitiek.

- Een steeds groter deel van de koek gaat naar aandeelhouders en bedrijfseigenaren. De arbeidsinkomensquote - het aandeel van het inkomen dat naar werkenden gaat - nam de laatste vier decennia zo'n twintig procentpunt af.

- De rijkste 1% van Nederland bezit 27,3% van het totale vermogen in Nederland. En de rijkste 0.1% maar liefst 11%.

- De CAO-lonen stijgen, gecorrigeerd voor inflatie, al sinds de jaren tachtig niet meer. Dat terwijl de economie de afgelopen 25 jaar wel 40% is gegroeid. Die groei is dus niet naar middenklasseloontjes gegaan.

Maar al die ongelijkheid komt heus niet uit het midden-en kleinbedrijf (MKB) rollen. Daar gaat er drieënhalf keer zoveel naar arbeid dan naar winst. Nee, het gaat om de multinationals. Bij de grote bedrijven kun je die verhouding namelijk meer dan halveren. En de allergrootste jongens - denk aan Amazon, Apple, Facebook, Google en Microsoft - groeien het hardst. Die kunnen als monopolisten namelijk hun eigen regels maken.

Maar genoeg over de cijfertjes; de crux is helderder dan Interpolis. De economie groeit harder dan toeristenaantallen in Amsterdam, maar schever dan de toren van Pisa. Het opmerkelijke is dat Nederlanders hier zelf geen idee van hebben. Met deze cijfers zou men denken dat links Nederland de barricade opgaat. Maar nee, die hebben hun handen vol met de non-issues van identiteitspolitiek. Hier een leestipje daarover. Tegelijkertijd heeft de economische onderlaag van de maatschappij het te druk met 'toeter-Turken' om te zien dat ze buitengesloten worden van de welvaartsgroei.

lees verder op: https://www.quotenet.nl/nieuws/a216956/rijk-nederland-doet-het-waanzinnig-maar-de-rest-staat-stil-216956/

Linkse partijen laten zich veel te veel afleiden met het bestrijden van de hersenschimmige vijanden die (extreem-)rechts de mensen voorhoudt:

De massa-immigratie, DIE ER NIET IS
De energietransitie waardoor mensen hun energierekening niet meer betalen kunnen, WAARVAN GEEN SPRAKE IS
De toegenomen, toenemende onveligheid van blanke meisjes op straat door tienduizenden loslopende eenzame testosteronbommen, WAARVAN GEEN SPRAKE IS
Dat het Marrakech-akkoord bedoeld is en een middel zou zijn om immigratie te intensiveren, zelfs te maximaliseren (waardoor we "nog honderdduizenden keren te maken zullen krijgen met een aanslag als in Utrecht" , de woorden daags na). Alweer 100% een perfide leugen met ook nog een ongerijmd verband

Al die imaginaire vijanden die extreem-rechts bedenkt om op goedkope manier (zonder enige investering in die moeilijke strijd tegen de centra van het kapitaal) de macht te verkrijgen vormen evenzovele rookgordijnen en verloren tijd in het politieke debat om het over de issues te kunnen hebben die er WEL toe doen voor de boze burger

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 499
Za Apr 13, 2019 8:53 pm Reageer met quote

geen winst ; geen werk ; 2 communicerende vaten die elkaar nodig hebben. Indien er bij een bedrijf geen winst gemaakt wordt, is de continuïteit mbt tot werk niet gegarandeerd. Dat er dan een redelijke verdeling plaatsvindt tussen de kapitaalverschaffers en de werkenden moge duidelijk zijn.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie