Zomer - of wintertijd ?
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12837
Za Apr 13, 2019 9:35 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
mensen gaan ook gewoon op vakantie naar bijv. Aruba, niemand heeft het dan over verschil in tijd.

Wat is dat nou voor flauwekul? Als je dergelijke oorden als vakantiebestemming kiest weet je dat je jetlag oploopt. Dat is van een totaal andere orde dan dat domme gemanipuleer met de klok. Ik pleit voor een regeling die zo dicht mogelijk de Ware Plaatselijke Tijd benadert. De 35 minuten (gemiddeld voor NL voor de mierencopuleerders onder ons) voorloop op de MET die we momenteel hanteren neem ik voor lief om samen met de meeste Europese landen dezelfde kloktijd te hanteren. Maar niet nog eens een uur daarbovenop en al helemaal niet 's winters, waardoor we niet eerder dan halverwege de ochtend het daglicht mogen verwelkomen.

Concreet hebben we met vastzetten van de huidige zomertijd volgens de ware plaatselijke tijd ontbijt om 4.00 à 5.00 uur, om een uur of 8 koffiepauze, lunch om 10.00 uur en avondeten om 15.00 uur. Voor de obligate 8 uur slaap die we nodig hebben moet je dan uiterlijk om 20.00 uur naar bed en heb je verduisteringsgordijnen (aanrader als je gevoelig bent voor licht) nodig onder voorjaars-, najaars- en zomerse omstandigheden. Leuk, die lange lichte avonden als je vervolgens de lange donkere ochtenden mag doorslapen.

Wat mij betreft dus opzouten met die zomertijd flauwekul.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26637
Zo Apr 14, 2019 10:00 am Reageer met quote

Keesvi schreef:

...Concreet hebben we met vastzetten van de huidige zomertijd volgens de ware plaatselijke tijd ontbijt om 4.00 à 5.00 uur, om een uur of 8 koffiepauze, lunch om 10.00 uur en avondeten om 15.00 uur. Voor de obligate 8 uur slaap die we nodig hebben moet je dan uiterlijk om 20.00 uur naar bed en heb je verduisteringsgordijnen (aanrader als je gevoelig bent voor licht) nodig onder voorjaars-, najaars- en zomerse omstandigheden. Leuk, die lange lichte avonden als je vervolgens de lange donkere ochtenden mag doorslapen.

Wat mij betreft dus opzouten met die zomertijd flauwekul.

Net zo goed flauwe kul. Het is maar net wat je gewend ben. Ten eerste slaapt niet iedereen acht uur per dag. Ten tweede pas je je normaal gesproken aan aan wat iedereen doet. Gemiddeld gaat iedereen tussen acht en negen uur aan het werk en gaat ongeveer om vijf of zes uur weer naar huis. Ja, ik weet het, er zijn ook mensen met heel andere werktijden maar daar gaat het nu even niet om.

Daar pas je je je levensritme simpelweg op aan en gebruik je het ontbijt daarvoor en het avondmaal daarna. En dan maakt het niets uit of het licht of donker is. Daarvoor hebben ze immers de lamp uitgevonden...

Kortom, laat maar lekker blijven, die zomer- en wintertijden.
Ik vind het een beetje zielig gesteld met iemand die al moeit heeft om twee keer per jaar een klok een uur te verzetten...

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12837
Zo Apr 14, 2019 11:28 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik vind het een beetje zielig gesteld met iemand die al moeit heeft om twee keer per jaar een klok een uur te verzetten...

Als jij zo nodig middenin de nacht je ontbijt wilt nuttigen dan doe je dat toch gewoon? Ik slaap dan liever om enkele uren daarna op een ietwat logischer tijdstip mijn ochtendboterhammetje te nuttigen.

We leven in een tijdzone met veel licht in de zomer en weinig licht in de winter. 's Zomers doet het er dus niet tot nauwelijks toe. Dan zal het me worst wezen wat mij betreft met die zomer- of wintertijd, hoewel liever donker als het voor mij bedtijd is. Maar 's winters vind ik dat we zuinig om moeten gaan met die enkele uren licht die we dan tot onze beschikking hebben. Qua verkeer is een ochtendspits bij daglicht stukken minder onveilig om slechts een voorbeeld te noemen.

En die acht uur slaap is natuurlijk individueel bepaald maar toch ook wel weer universeel. Mensen die minder uren slapen lopen significant meer gezondheidsrisico's.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 14, 2019 12:13 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:

Als jij zo nodig middenin de nacht je ontbijt wilt nuttigen dan doe je dat toch gewoon? Ik slaap dan liever om enkele uren daarna op een ietwat logischer tijdstip mijn ochtendboterhammetje te nuttigen....

Daarmee geef je al aan dat het helemaal geen probleem is. Je kan zelf kiezen hoe je je dag indeelt. Helemaal als je bij een bedrijf werkt dan 'glijdende werktijden' kent, of waarbij je thuis kan werken.

's Winters kom je altijd licht tekort, dus je gaat in het donker naar je werk of je gaat in het donker naar huis. Als je niet (meer) in het donker durft te rijden, kun je je beter afvragen of je nog wel langer kàn autorijden...

Die acht uur slaap is naar mijn idee maar betrekkelijk. Mijn echtgenote slaapt het liefst een uur of tien. Zelf heb ik aan zes uur genoeg. En aangezien we, de leeftijd in aanmerking genomen, allebei nog in redelijke gezondheid verkeren, zal dat allemaal wel niet zo nauw luisteren.
Maar ik geef onmiddellijk toe dat ik niet medisch onderlegd ben, dus een verklaring heb ik daar verder niet voor...

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5284
Zo Apr 14, 2019 1:44 pm Reageer met quote

Quote:
's winters vind ik dat we zuinig om moeten gaan met die enkele uren licht die we dan tot onze beschikking hebben. Qua verkeer is een ochtendspits bij daglicht stukken minder onveilig om slechts een voorbeeld te noemen.

Ik wil dit graag onderschrijven.
Ik ben niet op de hoogte van de cijfers, maar mijn gevoel zegt me dat de populatie met een winterdepressie toe neemt.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Zo Apr 14, 2019 1:45 pm Reageer met quote

Gewoon zo laten zoals het altijd was.
Ik heb er geen zin in om s'morgens te gaan wandelen met de hond om een uur of 9 terwijl het nog donker is in de winter.
Daarnaast in de zomer s'avonds om een uur of 11 gaan wandelen terwijl het nog wat licht is.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden maar geloofde stellig dat het goed was voor het milieu.
Naarmate ik ouder werd, kwam ik er al achter dat het bull shit is om het milieu als excuus te gebruiken.
Nu moet ik zeggen dat ik een écht avond mens ben! Wink

Pluk.1

Superlid
Superlid
Antw.: 4438
Zo Apr 14, 2019 3:21 pm Reageer met quote

"Er is er een studie gedaan waaruit blijkt dat de klok een uur verzetten tot een
energiebesparing van ongeveer 0,3 procent leidt. Europarlementariërs gaven
vorig jaar al aan dit te weinig te vinden."

Ik pleit ook voor afschaffing van de zomertijd. Liever een uur vroeger donker
dan een uur later licht.

Laatst aangepast door Pluk.1 op Zo Apr 14, 2019 4:18 pm, in totaal 2 keer bewerkt

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2910
Zo Apr 14, 2019 3:26 pm Reageer met quote

Ach,mij maakt het niet uit. Wij werken niet meer en wij staan op en gaan naar bed wanneer we er zin in hebben. Wink

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Zo Apr 14, 2019 5:20 pm Reageer met quote

christoffel schreef:
Ach,mij maakt het niet uit. Wij werken niet meer en wij staan op en gaan naar bed wanneer we er zin in hebben. Wink

Dat kan idd maar als je een huisdier, in mijn geval een hond, hebt, gaat dat niet op.
Die is een week van slag af en dat hoor ik van de meeste hondeneigenaren.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 14, 2019 7:01 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Quote:
's winters vind ik dat we zuinig om moeten gaan met die enkele uren licht die we dan tot onze beschikking hebben. Qua verkeer is een ochtendspits bij daglicht stukken minder onveilig om slechts een voorbeeld te noemen.

Ik wil dit graag onderschrijven.
Ik ben niet op de hoogte van de cijfers, maar mijn gevoel zegt me dat de populatie met een winterdepressie toe neemt.

Volgens mij blijft de hoeveelheid daglicht precies hetzelfde....

En wat maakt het nu uit of je in de ochtendspits of in de avondspits in het donker rijdt..? Een beetje beter uitkijken lijkt mij een beter idee..

Tja, en tegenwoordig schijnt iedereen wel ergens een depressie over te hebben. Lijkt wel een modegril..

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Apr 14, 2019 7:39 pm Reageer met quote

Ik ben intussen aan het zoeken geweest en mijn gevoel klopt niet.
Het verzetten van de klok heeft geen invloed op meerder of minder winterdepressie.

Quote:
Tja, en tegenwoordig schijnt iedereen wel ergens een depressie over te hebben. Lijkt wel een modegril..

Tja, je kunt ook alles, waar je zelf geen last van hebt, bij een ander bagatelliseren.
Is wel jammer, vind het ook een beetje respectloos.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Apr 14, 2019 9:51 pm Reageer met quote

Ik zei ook niet voor niets: "het schijnt"....

Maar soms heb ik wel de indruk dat sommigen het wel erg snel op een 'depressie' gooien...

Maar het is slechts een persoonlijke mening..

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Zo Apr 14, 2019 10:38 pm Reageer met quote

Dat snap ik, dat geldt idem voor mij.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie