Eerste gekoelde trein zorgt voor minder CO-2 uitstoot
Blik op het nieuws
Plaats reactie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Mei 07, 2019 11:53 am Reageer met quote

Na jaren voorbereiding rijdt de eerste gekoelde trein direct tussen Spanje en Nederland. Door de verbinding zijn zo'n 12.000 ritten minder met vrachtwagens nodig, stellen de bedrijven die het project hebben opgezet. Dat levert een besparing van minstens 70 procent van de CO2-uitstoot op, verwachten ze.

Het transport richt zich op verse groente en fruit uit Spanje, een belangrijke handelsstroom voor Nederland. Nu worden veel van de producten, zoals sinaasappels en sla, nog per gekoelde vrachtwagen hierheen gehaald. Dat vervoer kost twee dagen.

https://nos.nl/artikel/2283537-koeltrein-uit-spanje-met-vers-fruit-gaat-duizenden-vrachtwagenritten-vervangen.html

Wat een positief bericht. En wellicht is dit het begin en volgen er meer gekoelde treinen.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Di Mei 07, 2019 6:32 pm Reageer met quote

Vraag mij af hoe?

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Wo Mei 08, 2019 2:09 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Vraag mij af hoe?

Door de verbinding zijn zo'n 12.000 ritten minder met vrachtwagens nodig, stellen de bedrijven die het project hebben opgezet.

theDon

Superlid
Superlid
Wo Mei 08, 2019 4:20 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
theDon schreef:
Vraag mij af hoe?

Door de verbinding zijn zo'n 12.000 ritten minder met vrachtwagens nodig, stellen de bedrijven die het project hebben opgezet.

Dat snap ik, dat is minder brandstof gebruik van de vrachtwagens, dus minder co2.
Maar....die trein rijd op elektriciteit en wat dacht je van de koelagregaten,ook die gebruiken electra en misschien werken ze wel op diesel.
Kortom de electra zal ook opgewekt moeten worden want die trein en koelagregaten, werken niet op water.
Er zal dus een elec. centrale zijn die er wat harder aan zal moeten trekken en die stoot ook geen water uit.
Daarnaast zullen de goederen voor die trein nu aangevoerd moeten worden door vrachtwagens en de trein zal gelost moeten worden met vrachtwagens die het vervolgens weer nar een distributie centrum moeten vervoeren.
Kortom ik denk niet dat het veel uit zal maken voor het milieu, het enigste zal zijn dat een trein sneller is dan een vrachtwagen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Wo Mei 08, 2019 6:30 pm Reageer met quote

Mijn perceptie is dat zo'n trein efficiŽnter is dan hetzelfde volume vervoeren met vrachtwagens. Ik kan me ook wel vinden in de kanttekeningen van Don. Het zou mooi zijn om een objectieve berekening te zien.

ďNiemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Wo Mei 08, 2019 7:23 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Mijn perceptie is dat zo'n trein efficiŽnter is dan hetzelfde volume vervoeren met vrachtwagens. Ik kan me ook wel vinden in de kanttekeningen van Don. Het zou mooi zijn om een objectieve berekening te zien.

Dat bedoel ik Kees want ik vraag mij af wat voordeliger en nog belangrijker wat milieu vriendelijker is.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie