Gifvrij verwijderen buxusrupsen uit buxus.
Huisdieren & dieren
Plaats reactie

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 251
Zo Mei 12, 2019 2:52 pm Reageer met quote

Overgenomen uit een Zaans artikel.

Twee weken geleden de buxus met de hogedrukreiniger gedaan zonder gif. Eerste foto is het resultaat. Rechts na de hogedrukreiniger, links ervoor. Zie het verschil.

😎 Ik heb de dode rupsen en levenden bij elkaar geveegd en in een vuilniszak gedaan voor het afval.

Twee weken later ineens meerdere Merels, Roodborstjes, musjes en spreeuwen in de heg druk aan het spitten. Nu al het spinsel er uit is is het makkelijker voor de vogels om de rupsen te vinden.

Eindresultaat; bijna geen rupsen meer 😁
0% Gif! 100% vogelvriendelijk!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 242
Zo Mei 12, 2019 3:11 pm Reageer met quote

De buxus gaat het zeker niet redden.
Dit is uitstel van executie.
De uitgekomen motjes van omliggende tuinen zullen overal hun eitjes leggen en voor nieuwe voorraden rupsjes zorgen.
Er is maar één oplossing: verwijder alle buxusplanten en zet er bijvoorbeeld ilex crenata voor in de plaats.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7754
Zo Mei 12, 2019 6:06 pm Reageer met quote

Een mooie hulst is zeker zo mooi, zo niet mooier dan een buxus Lucia. Nu heb ik geen tuin meer, maar luis bestreed ik altijd met water, waar in ik mijn sigarettenpeuken in gooide, een scheutje afwasmiddel er bij en geen luis overleefde dat.
De hogedrukspuit is voor de bestrijding van rupsjes ook een prima middel.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 25885
Zo Mei 12, 2019 6:19 pm Reageer met quote

De hogedrukspuit..? Hoe doe je dat dan?

Ik kan best die rupsen met de hogedrukspuit wegspuiten. Maar dan spuit ik tevens de hele plant aan flarden. Normaal spuit ik er de bestrating en de muren mee schoon als er teveel mos op zit. Waarschijnlijk bedoel je een gewone plantenspuit..

Maar zonder gif..? Dan zouden die rupsen ook door een gewone regenbui moeten verdwijnen...

Faber quisque fortunae suae

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 12, 2019 6:54 pm Reageer met quote

Er staat met een hoge drukspuit, niet met een gewone plantenspuit.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 12, 2019 6:59 pm Reageer met quote

Blijft nog steeds de vraag: hoe doe je dat zonder de plant te beschadigen...

Simpel vraagje, dacht ik toch...

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 12, 2019 7:04 pm Reageer met quote

Met een hogedruk reiniger met regelbare druk lijkt me. In ieder geval is het die persoon gelukt zonder de buxus aan flarden te spuiten zoals je ziet op de foto.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Mei 12, 2019 7:28 pm Reageer met quote

Okay. Ik dacht dat je er zelf ervaring mee had. Gelukkig ben ik niet zo gehecht aan dat ene buxus-struikje in de tuin. Blijft ie het doen, is het meegenomen. Anders wordt het een ander soort struikje... Very Happy

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 12, 2019 7:32 pm Reageer met quote

Zo te zien ging het niet om 1 buxusje maar om een hele buxuxhaag.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12234
Zo Mei 12, 2019 7:41 pm Reageer met quote

Ik heb ooit nogal eens brandnetelgier gebruikt om dergelijk ongedierte te bestrijden. Makkelijk zelf te maken. Makkelijk zelf te maken maar het is tegenwoordig tot mijn verbazing kant en klaar te koop voor veel (te veel) geld. Ik heb er echter geen recente ervaring mee. Wie wel? Ondertussen toch de vraag over hoe om te gaan met die buxusrups even bij mijn broer gedeponeerd.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2776
Zo Mei 12, 2019 8:04 pm Reageer met quote

Wij hadden een mooie buxus haag en die hebben we vorige week gesloopt.
Vorig jaar zagen we al dat er wat mis was en hebben we ook met de hogedruk voorzichtig alles schoon gespoten.
Ook Luuk deed er wel eens een plasje tegen en ik heb er ook een keer een grote wind voor gelaten maar die rupsen trokken zich er niets van aan.Smile
Meerdere mensen bij ons in de straat hebben de buxus gesloopt omdat ze kapot waren.
Had ik vorige week mijn auto vol naar de reiniging zegt die man. "die mag U niet bij tuinafval gooien maar in die container die er voor staat".
Ik vroeg hem waarom en kreeg als antwoordt dat de buxussen verbrand worden omdat de rups anders niet uit te roeien is.
Gisteren er maar een paar mooie coniferen voor terug gezet want wil wel een mooie groene tuin hebben.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Zo Mei 12, 2019 8:26 pm Reageer met quote

Het was gewoon een tip die ik wilde doorgeven. Kees, ik ben benieuwd naar wat je broer te zeggen heeft.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Mei 13, 2019 8:09 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Het was gewoon een tip die ik wilde doorgeven. Kees, ik ben benieuwd naar wat je broer te zeggen heeft.

Ik ook en daarom heb ik er nog maar eens een berichtje aan gewaagd.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Mei 15, 2019 7:14 pm Reageer met quote

Mijn broer heeft nog nooit buxusmotten bestreden. Zijn raad is om een insecticide te proberen maar dat ga ik niet doen om de vogels, die we hier niet mogen bijvoeren vanwege de aanwezigheid van ratten, dat gif te besparen. Ik kijk wel waar het schip strandt als ik de natuur zijn gang laat gaan. Zowel voor- als achtertuin staan toch al te vol.

Aanvulling: brandnetel/knoflookgier zou een mogelijkheid kunnen zijn, gaf hij als aanvulling. Schoonblazen met een hogedrukwaterreiniger vind ik ook wel iets en zeker vriendelijk voor vogels en andere insecteneters.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2776
Do Mei 16, 2019 1:57 pm Reageer met quote

Voor de mensen die nu met een kale tuin zitten.

Ronald heeft miljoenen in handen met een simpel plantje dat buxus vervangt
VideoPer toeval heeft Ronald Stolwijk uit Boskoop goud in handen. Een plantje waar hij ooit als gok een licentie op nam, blijkt nu de ideale vervanger voor de buxushaagjes die overal worden kaalgevreten. ,,Ik heb gewoon Paleis Het Loo gebeld.’

Lees en kijk verder; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie