Nederland kiest voor Europa
Blik op het nieuws
Plaats reactie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3091
Vr Mei 24, 2019 12:45 pm Reageer met quote

De kiezer heeft de politiek een niet mis te verstane boodschap gezonden : Wij kunnen niet buiten Europa. De grote problemen van deze tijd kunnen alleen worden opgelost als er nauw wordt samengewerkt. Rutte zag die bui al hangen en maakte zijn politieke ommezwaai al eerder. Nederland heeft geen boodschap aan partijen die pleiten voor een nexit. Verstandig.
Kiezer geeft Den Haag duidelijk signaal over Europa

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 681
Vr Mei 24, 2019 12:51 pm Reageer met quote

Goed artikel waar ik het mee eens ben. En als Timmermans gekozen wordt tot voorzitter van de Europese Commissie heb ik daar vrede mee.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3647
Vr Mei 24, 2019 2:15 pm Reageer met quote

Ben erg blij met de uitkomst. De Europese Unie zie ik in veel opzichten als een éenwording, en die verschillende aspecten ervan worden door niemand zo goed geformuleerd als door Frans Timmermans. Ik geloof ook volledig in 's mans betrokkenheid en gedrevenheid. Mede aan die onloochenbare bevlogenheid van hem is deze uitkomst te danken misschien.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2234
Vr Mei 24, 2019 2:42 pm Reageer met quote

Landen kunnen niet zonder Europa, de problemen die er spelen stijgen ook boven nationale zaken uit, zoals o.a. mileu/migratie/criminaliteit en handel.
Ik denk dat de kiezer dat ook beseft.
En het gedoe in Engeland met de brexit heeft denk ik mensen ook wel bewust gemaakt van wat er gebeurd als je uit de EU wilt stappen.
Maar voor de totale uitkomst moeten we even tot zondag afwachten als alle landen gestemd hebben en kijken wat dan de uitkomst is, daar ben ik wel benieuwd naar.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7859
Vr Mei 24, 2019 6:34 pm Reageer met quote

Op zich vind ik het een verrassende uitslag. De PVV haast weg gemaaid, Het FvD maardrie zetels en een opmerkelijke terugkomst van de PvdA.

De eurosceptische partijen hebben naar mijn mening een gevoelige tik op de vingers gekregen.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26287
Vr Mei 24, 2019 7:04 pm Reageer met quote

De PVV zowel als het FvD hebben de fout gemaakt de EU als geheel af te wijzen. Je weet bij voorbaat dat de meeste Nederlanders dat net iets te ver gaat. Ik ben ook eurosceptisch. Maar dat wil niet zeggen dat ik uit de euro zou willen. Dat kan met de huidige ontwikkelingen ook niet meer...

Faber quisque fortunae suae

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Vr Mei 24, 2019 7:36 pm Reageer met quote

dat ned kiest voor europa is mij te gemakkelijk. Zeker bij een opkomstpercentage van 41% : mag je dan concluderen dat 59% tegen europa is ??? Nee natuurlijk niet maar 41% is zeker niet representatief.

Tympaan

Superlid
Superlid
Vr Mei 24, 2019 7:50 pm Reageer met quote

Mijn idee is dat als je niet eens de moeite wil nemen on te stemmen, dat je dan ook niet meegeteld hoeft te worden...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 24, 2019 7:54 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
dat ned kiest voor europa is mij te gemakkelijk. Zeker bij een opkomstpercentage van 41% : mag je dan concluderen dat 59% tegen europa is ??? Nee natuurlijk niet maar 41% is zeker niet representatief.

Als je tegen Europa bent zou je ook je stem kunnen laten horen. Doe je dat niet, dan vind je het kennelijk allemaal niet zo belangrijk. Ook best maar dan telt jouw mening letterlijk niet mee.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 24, 2019 7:56 pm Reageer met quote

Je zou ook kunnen stellen (vooraf) wie niet stemt is tegen.
Is toch veel simpeler.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Mei 24, 2019 8:00 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Is toch veel simpeler.

... of voor. Net zo logisch.

Adamm

Stamgast
Stamgast
Vr Mei 24, 2019 8:20 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Adamm schreef:
Is toch veel simpeler.

Klopt hangt van de politieke stelling af : Bijv. wie tegen Europa is hoeft niet te stemmen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12654
Vr Mei 24, 2019 8:24 pm Reageer met quote

Ik ben eurokritisch maar dat betekent niet dat ik tegen de EU ben. Integendeel maar de nadruk ligt me veel te veel op het bedrijfsleven. Laten we onze zegeningen tellen. Ik vind het wel mooi zo. Als de PvdA gaat voor sociaaldemocratische principes dan kan ik daar alleen maar enthousiast over zijn. Ik heb daar ernstige twijfels over, eerlijk gezegd.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3647
Vr Mei 24, 2019 10:07 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
WillemijnF schreef:
Adamm schreef:
Is toch veel simpeler.

Klopt hangt van de politieke stelling af : Bijv. wie tegen Europa is hoeft niet te stemmen.

Wie serieus tegen een langere deelname aan de EU is ging gister uiteraard hardhollend FvD stemmen om daarmee duidelijk te maken voor een Nexit te pleiten, dat zijn er zoals we weten maar weinigen geweest

De mensen die zijn gaan stemmen vonden dat van belang. De mensen die thuisgebleven zijn interesseert de EU, de kant die het op moet met onze deelname daaraan weinig lijkt me een nogal logische gedachtegang

Uit een enquete van onderzoeksbureau I&O Research waarvan de uitslag vorige maand gepubliceerd werd : 16 procent is wel voor een Nexit. Dat is een lichte daling ten opzichte van een eerdere peiling in januari, toen nog 18 procent voor een Nexit zou stemmen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/05/02/bijna-helft-nederlanders-sceptisch-over-eu-maar-meerderheid-wil-geen-nexit-a3958907

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 27, 2019 11:24 am Reageer met quote

De uitslag in Nederland stemt mij best tevreden. PvdA grootste partij, GroenLinks is vooruit gegaan.

De uitslagen zijn binnen: PvdA komt met 6 zetels als grootste partij uit de bus.De VVD volgt met 4 zetels, net als het CDA. GroenLinks en Forum voor Democratie krijgen er elk 3, ChristenUnie/SGP en D66 2 en 50Plus en Partij voor de Dieren 1. Bekijk hieronder alle uitslagen.
https://www.ad.nl/dossier-europese-verkiezingen/bekijk-hier-alle-uitslagen~a731492e/

luciaT

Stamgast
Stamgast
Ma Mei 27, 2019 11:32 am Reageer met quote

Zetelverdeling Europees parlement

https://nos.nl/artikel/2286456-historische-machtsverschuiving-in-europa-dit-zijn-de-belangrijkste-uitkomsten.html

PvdD houdt 1 zetel, jammer genoeg niet meer.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2234
Ma Mei 27, 2019 4:20 pm Reageer met quote

Als iets duidelijk is geworden is het wel dat de politiek niet meer een door een paar partijen wordt bepaald, maar dat er meer partijen komen met een evenwichtiger verdeling.

Eigenlijk is dat wel goed in mijn optiek, dan moeten er bredere coalities worden gevormd, wat wel moeilijker wordt uiteraard, maar waarbij naar mijn idee meer evenwicht komt en meer standpunten gehoord worden.
Hopelijk komt dat Europa ten goede.

Wat betreft de Nederlandse afspiegeling, ik vraag me af of de PvdA echt in de nationale poltiek de grootste zou zijn geworden, ik denk dat het Timmermans effect niet onderschat moet worden.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Mei 27, 2019 6:40 pm Reageer met quote

Ik denk zelfs dat het Timmermans-effect doorslaggevend geweest is. Anders zouden die stemmers wel een erg kort geheugen hebben door te vergeten hoe de PvdA gefaald heeft in de afgelopen periode.
Plus dat de meeste Nederlanders wel beseffen dat het zonder de Eu niet meer gaat. Alleen dat verschrikkelijke logge brok bureaucratie zou eens helemaal herzien moeten worden....

Pagina 1 van 1

Plaats reactie