Electrisch rijden milieu vriendelijk????
Filosofie & wetenschap
Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2907
Wo Jun 12, 2019 12:35 am Reageer met quote

We worden voor de gek gehouden dat electrisch rijden milieu vriendelijk is.
Als je kijkt wat voor ellende en vervuiling er aan te pas komt om een accu te maken, vreselijk, ellende en wat een vervuiling; klikkie

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

LuciaTellez

Stamgast
Stamgast
Antw.: 460
Wo Jun 12, 2019 12:46 am Reageer met quote

Zo ook dit:
Het is alsof je teruggaat naar de Middeleeuwen soms." FD-journalist Jeroen Groot kreeg voor een reportage in de krant een zeldzaam kijkje in de kobaltmijnen van Congo. Kinderarbeid, corruptie en levensgevaarlijke situaties zijn daar onderdeel van de dagelijkse praktijk.

De Democratische Republiek Congo is een van de grootste leveranciers van kobalt ter wereld. Naar schatting komt meer dan de helft van wat er wereldwijd verkocht wordt daar vandaan. Het mineraal is een cruciale grondstof voor batterijen en accu's in telefoons, laptops en elektrische auto's.

https://nos.nl/artikel/2288129-kobalt-cruciaal-voor-je-telefoon-levensgevaarlijk-voor-creuseurs-congo.html

Dus je kan het hebben over elektrische auto's, maar je laptop en andere producten die we gebruiken zit het ook in. Toch vinden we dat we niet zonder kunnen Rolling Eyes

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 2873
Wo Jun 12, 2019 1:03 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Zo ook dit:
Het is alsof je teruggaat naar de Middeleeuwen soms." FD-journalist Jeroen Groot kreeg voor een reportage in de krant een zeldzaam kijkje in de kobaltmijnen van Congo. Kinderarbeid, corruptie en levensgevaarlijke situaties zijn daar onderdeel van de dagelijkse praktijk.

De Democratische Republiek Congo is een van de grootste leveranciers van kobalt ter wereld. Naar schatting komt meer dan de helft van wat er wereldwijd verkocht wordt daar vandaan. Het mineraal is een cruciale grondstof voor batterijen en accu's in telefoons, laptops en elektrische auto's.

https://nos.nl/artikel/2288129-kobalt-cruciaal-voor-je-telefoon-levensgevaarlijk-voor-creuseurs-congo.html

Dus je kan het hebben over elektrische auto's, maar je laptop en andere producten die we gebruiken zit het ook in. Toch vinden we dat we niet zonder kunnen Rolling Eyes

Dat klopt. de aardmetalen die bijvoorbeeld in China worden gewonnen (ca 80 % van het totaal wereldwijd) worden behalve voor de oplaadbare auto-accu's, m.n. gebruikt voor de productie van smartphones en computers. En de winning is inderdaad een erg vuil werk. De wereld is echter behoorlijk afhankelijk geworden van die metalen waardoor China een redelijk machtig wapen in handen heeft in bijv. de handelsoorlog met de VS. Ik heb overigens geen idee welke schade voor het milieu groter is, die van de fossiele brandstoffen of die van de winning van kobalt of aardmetalen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1108
Wo Jun 12, 2019 1:39 am Reageer met quote

Het schoonste is natuurlijk helemaal niet meer autorijden.
De fossiele brandstoffen gaan er sowieso uit.
Als het niet over 10 jaar is, dan is dat wel over 30 jaar.
De internationale luchtvaart en de internationale scheepvaart mogen ondertussen hard gaan nadenken hoe zij het in de toekomst gaan oplossen.

Ik schat in dat er in de toekomst nogal wat veranderingen komen.
Doorgaan “as usual” is alleen geen optie meer voor de langere termijn.

Ik hoop dat er nog een hoop innovatie gaat aankomen op batterij en accu gebied.

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3513
Wo Jun 12, 2019 7:53 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Zo ook dit:

In een redelijke wereld zou het toch anders toegaan lijkt me. Dan zou een land als de Congo waar zich zo'n fortuinlijke hoeveelheid van éen van de meest gewilde mineralen ter wereld in de bodem bevindt daar alleen maar schat- en schatrijk van worden waardoor er een hypermodern voornamelijk mechanisch super schoon super veilig systeem op poten gezet was om dat felbegeerde mineraal te delven. Om het even wat dat gekost had.

Maar in deze wereld leidt de rijkdom van de Congo alleen maar tot de grootst mogelijke misere voor de Congolezen en moet een mineraal waar heel de wereld van profiteert gedolven worden door kinderen die daar ziek van worden, aan sterven zelfs

Hoe bizar

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26067
Wo Jun 12, 2019 10:47 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
LuciaTellez schreef:
Zo ook dit:

Dat klopt. de aardmetalen die bijvoorbeeld in China worden gewonnen (ca 80 % van het totaal wereldwijd) worden behalve voor de oplaadbare auto-accu's, m.n. gebruikt voor de productie van smartphones en computers. En de winning is inderdaad een erg vuil werk. De wereld is echter behoorlijk afhankelijk geworden van die metalen waardoor China een redelijk machtig wapen in handen heeft in bijv. de handelsoorlog met de VS. Ik heb overigens geen idee welke schade voor het milieu groter is, die van de fossiele brandstoffen of die van de winning van kobalt of aardmetalen.

Ik weet dat ik weer tegen zere benen zal schoppen en dat er blijkbaar een taboe op rust. Maar in mijn ogen blijft de grote oorzaak toch echt de ongeremde vermenigvuldigingsdrift van de mens zelf. En de niet te remmen groeidrift en hebberigheid. Het zal op de wat langere termijn weinig uitmaken of de fossiele brandstof of het afgraven van kobalt en aanverwante grondstoffen de aarde en de atmosfeer vergiftigen. Van alles zal uiteindelijk een tekort ontstaan en wat er dn gebeurt, daar wil ik maar liever niet meer bij zijn. Want een vrolijke periode zal het niet worden.

En we kunnen wel ach en wee roepen over Congo en natuurlijk deugt daar ook helemaal geen moer van. Maar op kleine schaal gebeurt dat ook. Groningen had de rijkste provincie van Nederland kunnen zijn maar het gebied is letterlijk en figuurlijk leeggezogen en nu de Groningers in alle opzichten met de brokken zitten is Nederland nog te beroerd om een fatsoenlijke schaderegeling te treffen. Waarmee ik maar wil zeggen dat oneerlijkheid overal en op elke schaal voorkomt. Het zit kennelijk in de mens ingebakken...

Maar ja, zolang men liever met doekjes tegen het bloeden bezig blijft dan de kern van het probleem aan te pakken, zal het nooit meer goedkomen..

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12475
Wo Jun 12, 2019 12:19 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Groningen had de rijkste provincie van Nederland kunnen zijn maar het gebied is letterlijk en figuurlijk leeggezogen

Ik heb mijn middelbare schooltijd in Veendam doorgebracht en was leerling van het roemruchte Winkler Prins Lyceum. Mijn vader gaf les op de Technische School. Veendam ligt ten zuiden van het Slochteren gasveld maar omdat ik een stukje verleden heb in de provincie voel me toch betrokken bij wat er in Groningen omgaat. De aardbevingstoestand is wat mij betreft een teken van de deconfiture van de fossiele brandstofeconomie.

Gedurende de opmars van het aardgas hoorde ik dat men van plan was om Groningers hogere tarieven te berekenen omdat ze die voor de steenkool, gezien het langere transport, ook altijd hadden betaald. Ik denk dat het om een dubbel bakerpraatje gaat maar als iemand daar meer over kan vertellen hang ik aan zijn lippen. Ik denk dat je het volgende wel kunt waarderen:
Groningen geeft energie.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3513
Wo Jun 12, 2019 1:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

En we kunnen wel ach en wee roepen over Congo en natuurlijk deugt daar ook helemaal geen moer van. Maar op kleine schaal gebeurt dat ook. Groningen had de rijkste provincie van Nederland kunnen zijn maar het gebied is letterlijk en figuurlijk leeggezogen en nu de Groningers in alle opzichten met de brokken zitten is Nederland nog te beroerd om een fatsoenlijke schaderegeling te treffen. Waarmee ik maar wil zeggen dat oneerlijkheid overal en op elke schaal voorkomt. Het zit kennelijk in de mens ingebakken...

Maar ja, zolang men liever met doekjes tegen het bloeden bezig blijft dan de kern van het probleem aan te pakken, zal het nooit meer goedkomen..

Ja zo kun je de Congo ook wel in kleine provincies gaan onderverdelen, dat is onzin. Het is het land, de gehele gemeenschap die profijt hoor te hebben van de grondstoffen die in dat land gevonden en uitgebaat worden. En dat is natuurlijk ruimschoots voor ons het geval geweest met de aardgas in Groningen.

Quote:
Voor Nederland is met name het aardgasveld van Slochteren lucratief gebleken. Sinds de ontdekking van dat aardgasveld rond 1960 en het 50-jarig jubileum van het veld heeft de schatkist van het rijk ruim 211 miljard euro aan aardgasbaten binnengekregen.[1] Dat is iets minder dan 80% van de totale aardgasbaten van het rijk.[2]
De jaarlijkse inkomsten uit de winning van aardgas fluctueert sterk vanwege de schommelende gasprijs en de hoeveelheid gas dat wordt gewonnen. De winning van aardgas bereikte in 1977 een hoogtepunt van 98 miljard m3 en sinds 1980 ligt de gemiddelde winning van aardgas op 77 miljard m3. Nederland profiteerde sterk van de eerste oliecrisis eind 1973. De olieprijzen verviervoudigden en de prijs van het Nederlandse aardgas was hieraan gekoppeld. De baten stegen van 0,8 miljard euro in 1973 tot 8,7 miljard euro in 1980.[4] In de jaren 90 leverde het Nederlands aardgas de overheid slechts zo'n 2 tot 4 miljard euro per jaar op, terwijl de aardgasbaten vanaf 2008 meer dan 10 miljard euro bedroegen.

uit wiki

Ik denk dat we het allemaal een stuk minder zouden hebben gehad (ook bv mbt onze voorzieningen of de Nederlandse infrastructuur, alles wat we hier hebben kunnen opbouwen) wanneer die aardgasbaten er tijdens ons leven hier NIET waren geweest. OOK de mensen uit de provincie Groningen

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 3:59 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Groningen had de rijkste provincie van Nederland kunnen zijn maar het gebied is letterlijk en figuurlijk leeggezogen

Ik heb mijn middelbare schooltijd in Veendam doorgebracht en was leerling van het roemruchte Winkler Prins Lyceum. Mijn vader gaf les op de Technische School. Veendam ligt ten zuiden van het Slochteren gasveld maar omdat ik een stukje verleden heb in de provincie voel me toch betrokken bij wat er in Groningen omgaat. De aardbevingstoestand is wat mij betreft een teken van de deconfiture van de fossiele brandstofeconomie.

Gedurende de opmars van het aardgas hoorde ik dat men van plan was om Groningers hogere tarieven te berekenen omdat ze die voor de steenkool, gezien het langere transport, ook altijd hadden betaald. Ik denk dat het om een dubbel bakerpraatje gaat maar als iemand daar meer over kan vertellen hang ik aan zijn lippen. Ik denk dat je het volgende wel kunt waarderen:
Groningen geeft energie.

Bedankt voor de link. Het is inderdaad een interessant en leerzaam verhaal. Dat bakerpraatje is mij ook niet bekend. Maar het zou mij niets verbazen...

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jun 12, 2019 4:01 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

Ik denk dat we het allemaal een stuk minder zouden hebben gehad (ook bv mbt onze voorzieningen of de Nederlandse infrastructuur, alles wat we hier hebben kunnen opbouwen) wanneer die aardgasbaten er tijdens ons leven hier NIET waren geweest. OOK de mensen uit de provincie Groningen

Ik snap niet eens dat je het durft te zeggen. Maar ja, het is gemakkelijk kletsen als je er zelf geen last van heb...

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 16804
Wo Jun 12, 2019 4:07 pm Reageer met quote

Het wachten is op de implementatie van waterstofcellen in de auto...

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 2907
Wo Jun 12, 2019 11:38 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
Het wachten is op de implementatie van waterstofcellen in de auto...

Daar is men mee bezig maar het is levens gevaarlijk spul!!!
Het is wel milieu vriendelijk, zo vriendelijk dat er niets tegen op kan.
Andere kant is echter dat de fabrikanten ook niet stil zitten zoals met de fabricage van diesels.
Duitsland is al zo ver dat men een diesel heeft die minder uitstoot geeft als de benzine motor.
Electrisch rijden is nog steeds de meest vervuilden auto!!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie