Mogen veroordelen rechts-extremisme?
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 28, 29, 30  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12654
Ma Jun 24, 2019 1:00 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Bij dieren fok je rassen, zoals jouw Schotse Collie. Er bestaat maar een menselijke soort en dat is De Mens. Simpel, hè?

Zó simpel is het blijkbaar toch niet...

De meningen zijn er verdeeld over. Maar het kan zijn dat jouw en mijn genen meer overeenkomen met een donkerhuidige Afrikaan dan tussen ons. Dat geeft toch te denken?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26288
Ma Jun 24, 2019 1:30 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Bij dieren fok je rassen, zoals jouw Schotse Collie. Er bestaat maar een menselijke soort en dat is De Mens. Simpel, hè?

De meningen zijn er verdeeld over. Maar het kan zijn dat jouw en mijn genen meer overeenkomen met een donkerhuidige Afrikaan dan tussen ons. Dat geeft toch te denken?

Ik kan het tegendeel niet bewijzen wat ik heb nauwelijks kennis van de wereld van de genen en alles wat er omheen hangt. Maar kijkend naar de dagelijkse praktijk denk ik toch dat de verschillen groter zijn dan simpel: het zijn allemaal mensen. Uiteraard zijn het allemaal mensen. Maar in de zelfde zin als dat alle honden allemaal honden zijn..

Faber quisque fortunae suae
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3649
Ma Jun 24, 2019 1:37 pm Reageer met quote

De gedachte een samenleving in te gaan inrichten naar de vermeende beste eigenschappen van éen of verschillende bevolkingsgroepen...wow, kunnen we nog dichter het krankzinnige Hitleriaanse ideaal van zijn derde rijk van Uebermenschen benaderen?
Er is éen menselijk ras en onderscheid maken tussen mensen op grond van huidskleur of sekse zoals de FvD doet is je op een zwaar hellend vlak begeven. Buitendien, de kwaliteit van een mens, zijn betekenis en waarde als lid van een samenleving laat zich bovendien niet afmeten aan 1 van de vele aspecten van zijn mens-zijn, het 'iq'. Er zijn daar onderzoekers mee bezig geweest en die onderzoeken die als resultaat gaven dat negroide mensen lager scoorden zijn volledig achterhaald. Onderzoek doen in die richting is om te beginnen natuurlijk al volstrekt zinloos en onzinnig. De resultaten zullen sowieso nooit opgaan voor het individu (zoals Kees al zegt, mijn DNA zou meer overeen kunnen komen met dat van een Surinaamse migrant als met dat van menig ander blanke Nederlander) en zal daarbij altijd een gemiddelde uitkomst betreffen. Maar bottom of the line is dat wat mensen bijdragen en bij kunnen dragen aan een samenleving zich onmogelijk laat afmeten aan zoiets uiterst beperkts als het iq. Dan zou je veel eerder aan iemands eq moeten denken. Het emotie-quotiënt zal een stuk belangrijker zijn voor een goede gezonde harmonieuze goedlopende samen-leving.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3097
Ma Jun 24, 2019 2:13 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Keesvi schreef:

Ik kan het tegendeel niet bewijzen wat ik heb nauwelijks kennis van de wereld van de genen en alles wat er omheen hangt. Maar kijkend naar de dagelijkse praktijk denk ik toch dat de verschillen groter zijn dan simpel: het zijn allemaal mensen. Uiteraard zijn het allemaal mensen. Maar in de zelfde zin als dat alle honden allemaal honden zijn..

Los van de mogelijkheid om mensen in te delen in rassen rijst bij mij de vraag waarom je dat zou willen doen. Vanwaar die behoefte aan onderscheid maken op uiterlijke kenmerken? Wat levert dat op? Wordt de wereld daar overzichtelijker van?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3649
Ma Jun 24, 2019 2:29 pm Reageer met quote

Misschien proberen die mensen die hiermee bezig zijn, zoals binnen de FvD, dingen met betrekking tot de Nederlandse demografie te ontdekken aan de hand waarvan ze Nederland 'sterker' denken te kunnen maken, aan de hand waarvan ze Nederland van 'verzwakkende elementen' menen te kunnen ontdoen.
Nou dat is niet moeilijk lijkt me. Gewoon de groep 50plussers elimineren (uitzetten of weet ik veel wat). Tja, als je op een economisch efficiënte wijze wil gaan 'selecteren' om de demografische opbouw van Nederland zo krachtig mogelijk te maken dan probeer je je zoveel mogelijk van die bevolkingsgroep te ontdoen...Logisch lijkt me

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 2:43 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Los van de mogelijkheid om mensen in te delen in rassen rijst bij mij de vraag waarom je dat zou willen doen. Vanwaar die behoefte aan onderscheid maken op uiterlijke kenmerken? Wat levert dat op? Wordt de wereld daar overzichtelijker van?

Dat zal je aan de mensen moeten vragen die daar mee bezig zijn. Maar die uiterlijke kenmerken zijn er gewoon en dat onderscheid is er ook al zolang de mensheid bestaat. Er wordt trouwens overal onderscheid in gemaakt. Mannen/vrouwen, arm/rijk, dik/dun, groot/klein, jong/oud, levensovertuiging, religie enzovoorts enzovoorts..
Wat het oplevert hangt van de reden af waarom men dat doet. En of de wereld er overzichtelijker van wordt hangt ervan af wat men nastreeft...

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 4:12 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Het is ook mijn vak niet maar de materie boeit me wel. Bepaalde ziekten komen vaker en makkelijk voor bij bepaalde etniciteiten (daar spreek ik liever van dan van rassen) dan andere zoals diabetes type 2. De indeling op grond van rassen, die je zou moeten kunnen aflezen uit DNA-profielen, is nog nooit gelukt. Pogingen zijn subjectief, willekeurig en dienen meestal een politiek doel:

Het antwoord is, eenvoudig: nee. Hoewel het woord ‘ras’ doet vermoeden dat er zoiets bestaat als een objectief biologisch onderscheid tussen verschillende groepen mensen, is zo’n onderscheid in praktijk niet te maken. Dat zou de registratie die Grapperhaus voorstelt, problematisch maken: wat vullen we in achter het vakje 'ras'?

Zeker: een geboren Afrikaan ziet er anders uit dan een geboren Europeaan, is bevattelijk voor iets andere ziektes en heeft ook een subtiel anders genetisch herkomstprofiel. Maar tussen die uitersten zitten zoveel grensgevallen dat de ‘rassen’ in elkaar overvloeien, op een ‘continue, overlappende manier’, zoals een veel aangehaald wetenschappelijk overzichtsartikel in Nature Genetics het verwoordt.

Daar is het woord opeens weer: is ‘ras’ eigenlijk wel te bepalen?

Racisme veronderstelt dat er verschillende mensenrassen bestaan, maar dat is een heel controversieel onderwerp in de wetenschap. Als socioloog of psycholoog ontkom je vaak niet aan de vraag of er fundamentele verschillen bestaan tussen mensen afkomstig uit andere culturen. Zijn bijvoorbeeld Chinezen intelligenter, Europeanen creatiever, en Afrikanen sportiever vergeleken met de rest? En als deze verschillen er zijn, dringt zich onmiddellijk de vraag op of ze zijn ze terug te voeren op genetische verschillen tussen groepen mensen, rassenverschillen dus.

Wat nou racisme. Sommige rassen zijn gewoon slimmer, of niet?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Adamm

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Ma Jun 24, 2019 4:45 pm Reageer met quote

[quote="Keesvi"]
Tympaan schreef:

Wat nou racisme. Sommige rassen zijn gewoon slimmer, of niet?

zouden mensen in het bezit van de "Trump" genen slimmer zijn ??

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 351
Ma Jun 24, 2019 5:06 pm Reageer met quote

Ik zie het als een soort genade, al die kleuren.
We zijn allemaal op een ander stukje aarde en zijn daar volledig op toegerust.
De diepliggende oogspleetjes van de Eskimo heeft niets met ras te maken maar met 'genade' want zonder zou die snel blind zijn.

In Afrika, met die vele zon kan de Afrikaan leven, blanken verbranden of krijgen sneller huidkanker. Het zijn de mensen die andere dingen eraan verbinden die vaak niet zo gezellig zijn. Maar het is toch heel fijn dat die mensen dat vele pigment hebben en och, het is niet mooier of lelijker dan wit. In alle dingen een tegenstelling, wat mooi is of goed is ook slechts een mening.

En hoe gematigder de zon schijnt, hoe lichter de mens is. Met dat beetje zon heb je alle zonvitamientjes nodig die je krijgen kunt en dat gaat makkelijker zonder zoveel pigment.
Donkere mensen hier, vooral als ze zich zo erg bedekken, hebben vaker vit D nodig heb ik mij laten vertellen, maar dat weet Kees beter misschien.

En zoals de hond één voorvader heeft, de wolf, zo hebben wij allen ook niet zoveel voorvaders en moeders. Jaren dacht men dat het meisje Lucy, gevonden in Afrika tot de oudste mensen behoorden, maar er schijnen oudere vondsten te zijn.

"Eerste mens kwam uit Midden-Oosten" https://www.knack.be/s/r/c/12314 via @Knack

Mensen verschillen niet zozeer als mens, maar culturen, gewoonten en traditie, die maken de verschillen meestal.

Je mag het woord genade wel vervangen.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 7:50 pm Reageer met quote

"Sommige rassen zijn slimmer of niet..?"

Ik weet dat het een gevoelig punt is, zeker op dit forum en dat er nauwelijks over te praten valt. Maar soms vraag ik mij echt af of mensen werkelijk helemaal gelijk zijn. Je noemt zelf al voorbeelden van ziektes die bij de éne ras - of etniciteit - meer voorkomen dan bij het andere.
Zelf vraag ik mij nog wel eens af waarom een continent als Afrika. nota bene de ontstaansplek van de mens naar men zegt, er nog steeds zo beroerd aan toe is. terwijl Europa een hele bloei gekend heeft en nog steeds kent. Natuurlijk kun je dan aankomen met het verhaal van die slechte blanken die Afrika geplunderd en beroofd hebben. En inderdaad, er zijn een heleboel onfrisse dingen gebeurd, althans met de ogen van nu gezien. Maar in tegenstelling tot veel Aziatische landen waar hetzelfde is gebeurd, leeft men in veel Afrikaanse landen zog zowat in het stenen tijdperk Men komt er maar niet overheen, ook in deze totaal veranderde tijd niet.... Dan moet er toch meer aan de hand zijn. Kwestie van slimmer zijn of niet..? Of een kwestie van het standpunt van de toeschouwer....?

Ik weet het echt niet...

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 9:05 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik weet dat het een gevoelig punt is, zeker op dit forum en dat er nauwelijks over te praten valt.

Nu praten we er toch normaal over? Maar ik kan niet tegen grove generalisaties en racistische uitlatingen. Dat er verschillen zijn tussen etnisch verschillende groepen en culturen is een feit en ik zie geen bezwaar om het erover te hebben. Je mag je ook best afvragen of er een verband kan zijn tussen criminaliteit en etniciteit. Maar zonder meer stellen dát het verband er is en vervolgens de hele groep die criminaliteit verwijten zonder daarbij uit te gaan van eventueel onderzoeksmateriaal is gewoon etnisch profileren, racisme. En daar is extreemrechts nu eenmaal erg goed in.

In Afrika betreft zijn de regionale verschillen enorm groot. De overeenkomst is dat de inwoners een minder of meer donkere huid hebben maar daar houdt het zo ongeveer mee op. Bij mijn weten waren de Afrikanen voor het kolonialisme niet doodongelukkig. Er bestonden hoogstaande culturen zoals het oude Zibabwe. Maar het kolonialisme heeft natuurlijk wel dat continent grondig overhoop gehaald. Zoals je in de stukjes in de Volkskrant (en op veel andere plekken) kunt lezen kun je iets meten zoals intelligentie maar dan moet je wel alle factoren meewegen die daarop van invloed kunnen zijn. Als je dat degelijk doet blijft er meestal weinig tot niets meer over van zo'n racistisch vooroordeel. Het gaat off topic te ver om daar diep op in te gaan maar ontwikkelingshulp heeft in heel veel gevallen meer slecht voor de ontwikkeling gedaan dan goed.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ik weet dat het een gevoelig punt is, zeker op dit forum en dat er nauwelijks over te praten valt. Maar soms vraag ik mij echt af of mensen werkelijk helemaal gelijk zijn. Je noemt zelf al voorbeelden van ziektes die bij de éne ras - of etniciteit - meer voorkomen dan bij het andere.
Zelf vraag ik mij nog wel eens af waarom een continent als Afrika. nota bene de ontstaansplek van de mens naar men zegt, er nog steeds zo beroerd aan toe is. terwijl Europa een hele bloei gekend heeft en nog steeds kent. Natuurlijk kun je dan aankomen met het verhaal van die slechte blanken die Afrika geplunderd en beroofd hebben. En inderdaad, er zijn een heleboel onfrisse dingen gebeurd, althans met de ogen van nu gezien. Maar in tegenstelling tot veel Aziatische landen waar hetzelfde is gebeurd, leeft men in veel Afrikaanse landen zog zowat in het stenen tijdperk Men komt er maar niet overheen, ook in deze totaal veranderde tijd niet.... Dan moet er toch meer aan de hand zijn. Kwestie van slimmer zijn of niet..? Of een kwestie van het standpunt van de toeschouwer....?

Ik weet het echt niet...

Over waarom Afrika zich minder goed ontwikkelt kun je een heel topic vullen. Corruptie, slecht bestuur, oorlog en ook het feit dat niet alleen in een ver verleden, maar nog steeds de westerse landen Afrika verhinderen tot het verwerken van hun eigen, rijke grondstoffen tot halffabrikaten of eindproducten speelt een rol. Vlak ook het belastingparadijs Nederland niet uit als het gaat om het in stand houden van armoede en ongelijkheid. Miljarden aan belastinggeld dat in een land gebruikt zou kunnen worden voor de eigen ontwikkeling worden door de multinationals via Nederland weggesluist. Voor je de oorzaak gaat zoeken in een lagere intelligentie oid is het zaak om eerst eens te kijken naar andere factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van een land.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3055
Ma Jun 24, 2019 11:17 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Er zijn hier topics geweest waarin gesteld werd dat er onder de mensen geen rassen zijn, dus?
Sommige van die punten van die jongeren, kan ik mij iets bij voorstellen ja maar lang niet alles.

Dat ik ras neerzet, moet je mij niet aanrekenen, Willemijn heeft het over rassen!

Als we het over rassen gaan hebben en vergelijken met honden,dan lust ik er nog wel een paar.
Trouwens Schotse Collie is een scheldnaam, het of Schotse herdershond of gewoon Collie, dus wil je niet meer schelden? Smile Smile

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:34 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Keesvi schreef:
theDon schreef:
Er zijn hier topics geweest waarin gesteld werd dat er onder de mensen geen rassen zijn, dus?
Sommige van die punten van die jongeren, kan ik mij iets bij voorstellen ja maar lang niet alles.

Dat ik ras neerzet, moet je mij niet aanrekenen, Willemijn heeft het over rassen!

Als we het over rassen gaan hebben en vergelijken met honden,dan lust ik er nog wel een paar.
Trouwens Schotse Collie is een scheldnaam, het of Schotse herdershond of gewoon Collie, dus wil je niet meer schelden? Smile Smile

Ja en ik deed dat n.a v. het stuk dat Nicolaas plaatste over de Fvd jongeren wier opvatting over vermenging van bevolkingsgroepen zo lijkt overgenomen van de Neurenberger rassenwetten. De opvatting waar jij wel IETS in vond zitten, weet je nog? Of je iets wel of niet als een ras benoemt is nog tot daaraan toe, al ben ik ook van mening dat er maar één menselijk ras is. Waar het hier echter om gaat is dat men vermeende eigenschappen dan wel tekortkomingen linkt aan een bevolkingsgroep, ras zo je wilt en dat vermenging leidt tot verzwakking, een extreemrechts standpunt.

Laatst aangepast door WillemijnF op Ma Jun 24, 2019 11:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:45 pm Reageer met quote

theDon schreef:

Iedereen mag het best over rassen hebben maar daar stel ik tegenover dat je er vervolgens niets mee kunt omdat definities stuk voor stuk mank gaan. Dat maakt het meteen ridicuul om ermee te generaliseren en dat vind ik wel kwalijk.

Quote:
Ik hoop dat Luuk het mij niet kwalijk neemt maar ik geloof er geen snars van dat hij zich er ook maar iets van aantrekt. Ik hou het voortaan maar op Canis lupus familiaris, de wetenschappelijke naam. Smile

theDon

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:52 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:

Iedereen mag het best over rassen hebben maar daar stel ik tegenover dat je er vervolgens niets mee kunt omdat definities stuk voor stuk mank gaan. Dat maakt het meteen ridicuul om ermee te generaliseren en dat vind ik wel kwalijk.
Dan praten we gewoon over culturen en daar zit wel een heel verschil in!
Dat Willemijn het mij in de schoenen schuift, vind ik ook kwalijk
.

Quote:
Ik hoop dat Luuk het mij niet kwalijk neemt maar ik geloof er geen snars van dat hij zich er ook maar iets van aantrekt. Ik hou het voortaan maar op Canis lupus familiaris, de wetenschappelijke naam. Smile

Luuk zal het je zeker niet kwalijk nemen, zo zit het "ras" Collie niet in elkaar, het is één van de grootste mensenvrienden in tegenstelling tot sommige andere rassen. Wink

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 682
Ma Jun 24, 2019 11:55 pm Reageer met quote

Don, Willemijn haalde het jongerencongres aan van Baudet en over het idee daar over rassenvermenging. Hoe denk jij daar over?

theDon

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 11:58 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Don, Willemijn haalde het jongerencongres aan van Baudet en over het idee daar over rassenvermenging. Hoe denk jij daar over?

Dan is zij toch begonnen met dit aan halen over rassen?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:04 am Reageer met quote

theDon schreef:
LuciaTellez schreef:

Ik ga in op een stuk dat Nicolaas plaatste, zullen we aandacht daarnaar verleggen en on topic blijven? Ik heb het nu al drie keer toegelicht, lijkt me nu wel voldoende.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 682
Di Jun 25, 2019 12:11 am Reageer met quote

theDon schreef:
LuciaTellez schreef:

Geen antwoord is ook een antwoord Don.

Pagina 21 van 30 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 28, 29, 30  Volgende

Plaats reactie