Elfstedentocht Maarten van der Weijden
Blik op het nieuws
Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2242
Ma Jun 24, 2019 2:05 pm Reageer met quote

Quote:
Elfstedenpoging Van der Weijden lijkt uit te draaien op glorietocht zonder weerga

https://www.ad.nl/binnenland/elfstedenpoging-van-der-weijden-lijkt-uit-te-draaien-op-glorietocht-zonder-weerga~a5476169/

Wat een prestatie, wat een bijzonder mens is hij.
Een held met een grote H, daar zijn er maar bijzonder weinig van.
Zelf zo ziek zijn geweest, dan zo'n prestatie neerzetten en niet voor jezelf, maar om geld op te halen voor de kankerbestrijding, om anderen te helpen.
Ik heb er geen woorden voor, dit soort mensen maakt dat je blijft geloven in het goede van de mens en de bijzondere dingen waartoe iemand in staat is.
Wat een Held!

Van mij heeft hij het elfstedenkruisje meer dan dik verdiend, ook al willen ze voor hem geen uitzondering maken.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

dagmar57

Superlid
Superlid
Ma Jun 24, 2019 7:52 pm Reageer met quote

Quote:
Een etappekoers in de Giro d‘Italia of de Tour de France is zwaar, een marathon uitlopen is afzien, het lopen van meerdere marathons in een paar dagen tijd is helemaal een aanslag op je lijf, maar 200 kilometer zwemmen zonder lange pauzes is volgens Bongers en Plasqui met geen enkele andere sportprestatie te vergelijken. ,,Deze prestatie is ongeëvenaard. We kennen niemand die eenzelfde soort inspanning heeft geleverd. Zijn lijf zal hier maanden van moeten herstellen.’’

https://www.ad.nl/dossier-elfstedenzwemtocht/hoe-ongezond-is-de-inspanning-van-maarten-van-der-weijden-dit-is-met-niks-te-vergelijken~a258af74/

Afgezien van het doel (geld ophalen voor de kankerbestrijding) is het qua topprestatie ongevenaard.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12668
Ma Jun 24, 2019 10:34 pm Reageer met quote

Ik las ergens dat hij geen held is maar een zwemmer. Smile Ik ben niet zo van het persoonsverheerlijken maar ik vind het enorme prestatie en mooi dat hij het gehaald heeft.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3664
Ma Jun 24, 2019 10:56 pm Reageer met quote

Ja heb ook wel even van het moment waarop hij uit het water kwam genoten net. Mooi mens die Maarten van der Weijden, super gozer.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3072
Ma Jun 24, 2019 11:18 pm Reageer met quote

Geweldige prestatie en ook nog voor een goed doel!!!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

nandes57

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 76
Di Jun 25, 2019 12:06 am Reageer met quote

diep respect, voor de mens en prestatie.

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:10 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Ik las ergens dat hij geen held is maar een zwemmer. Smile Ik ben niet zo van het persoonsverheerlijken maar ik vind het enorme prestatie en mooi dat hij het gehaald heeft.

Het is toch niet zozeer persoonsverheerlijking, maar gewoon bewondering en respect voor deze man, dat vind toch wel een verschil.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:45 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:

Het is toch niet zozeer persoonsverheerlijking, maar gewoon bewondering en respect voor deze man, dat vind toch wel een verschil.

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt, Dagmar. Dergelijke mensen doen iets altruďstisch en daar zijn de media nu eenmaal onmisbaar bij. De bedoeling is immers om zoveel mogelijk geld in het fonds te doen belanden maar hebben, dunkt me ook een externe stimulans nodig om de prestatie te volbrengen. Je mag het mij aanrekenen maar ik weet zo goed als zeker dat mensen die zoiets doen zichzelf niet op een voetstuk willen zien met 'Held' erop. Moeten we dat dan wel doen of hun wens respecteren? Ik weet zo goed als zeker dat dit net zo goed voor deze Marten geldt als voor de veel te jong overleden Thijn destijds met zijn nagellakactie. Ik begrijp het maar al die superlatieven die over elkaar heen buitelen zijn aan mij niet zo besteed. Trouwens, deze zwemmer heeft al een gedenkteken n.a.v. zijn vorige poging. Nogmaals, laten we het erop houden dat ik het een geweldige prestatie vind waar ik grote bewondering voor op kan brengen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

dagmar57

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 12:56 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt, Dagmar. Je mag het mij aanrekenen maar ik weet zo goed als zeker dat mensen die zoiets doen zichzelf niet op een voetstuk willen zien met 'Held' erop.

Mensen doen dit soort dingen toch uit een intentie om goed te doen, doen dat toch nooit om een held te worden?

Ik bedoel, Marten Luther King of Gandhi deden het toch ook niet om een held te worden, maar daar heb ik ook bewondering en respect voor en dat noem je toch ook geen persoonsverheerlijking?

Waarom als het dan in het klein gebeurd is het ineens persoonverheerlijking?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Di Jun 25, 2019 1:06 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Keesvi schreef:
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt, Dagmar. Je mag het mij aanrekenen maar ik weet zo goed als zeker dat mensen die zoiets doen zichzelf niet op een voetstuk willen zien met 'Held' erop.

Mensen doen dit soort dingen toch uit een intentie om goed te doen, doen dat toch nooit om een held te worden?

Ik bedoel, Marten Luther King of Gandhi deden het toch ook niet om een held te worden, maar daar heb ik ook bewondering en respect voor en dat noem je toch ook geen persoonsverheerlijking?

Waarom als het dan in het klein gebeurd is het ineens persoonverheerlijking?

In mijn ogen is een held iemand die een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd ten behoeve van een ander. Ik vind van der Weijden ook een held, maar geen god. Ik verheerlijk hem niet maar heb diep respect voor zijn prestatie. Gewoon een kanjer is het.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 1:20 am Reageer met quote

Zoals ik er tegenaan kijk vind ik het wel voldoende. Ik heb kennelijk een andere perceptie van het begrip 'held'.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Di Jun 25, 2019 1:24 am Reageer met quote

Overigens heb ik vannacht Twitter gevolgd op de livestream van de NOS. Zieke figuren duiken dan op zeg met opmerkingen als: ik hoop dat ie verzuipt. Wat zijn dat voor mensen?

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 1:28 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Overigens heb ik vannacht Twitter gevolgd op de livestream van de NOS. Zieke figuren duiken dan op zeg met opmerkingen als: ik hoop dat ie verzuipt. Wat zijn dat voor mensen?

Dat zijn trieste, heel zielige mensen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Jun 25, 2019 2:26 am Reageer met quote

Dit artikel geeft goed weer hoe ik erover denk en erbij voel:

Een standbeeld voor Maarten: geen held, wel heldhaftig

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26295
Di Jun 25, 2019 10:35 am Reageer met quote

Hij heeft aandacht gegenereerd en geld opgehaald voor een goed doel. En dat is best een prestatie in deze wereld van onverschilligheid.
Wij hebben dat tochtje ooit eens lang geleden gemaakt met een wrakkig oud zeilbootje en weten dus wat een waanzinnig eind het is...

Faber quisque fortunae suae

Pagina 1 van 1

Plaats reactie