Verzet tegen Holocaust Namenmonument
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2 Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2241
Di Mrt 12, 2019 3:55 pm Reageer met quote

luciaT. schreef:
De buurt had zeggenschap en komt nu met die 24 bomen aanzetten. Dat is de enige reden waar men mee kwam. Bomen die herplaatst kunnen worden nota bene. Men heeft mer respect voor bomen dan voor een gedenkplaats voor al die vermoorde landgenoten!
Typisch Nederland! Sad

Dat vind ik vrij kort door de bocht, het is geen kwestie of de gedenkplaats of de bomen.

Ik ken de plek en de situatie niet en ook niet om wat voor soort bomen het gaat, maar ik vind het helemaal geen gek argument tegen bomen kappen zijn voor een monument.

Het lijkt me ook geen gebrek aan respect voor de overledenen van de Holocaust, maar meer dat de plek waar het moet komen ook misschien op een plek kan komen waar de natuur er niet voor hoeft te wijken.

Verder las ik in verschillende kranten dat het verzet niet enkel de bomen betreft, maar ook dat het monument te groot is (wordt op sommige plekken 7 meter hoog) dat er vrees is voor enorme drukte op deze plek met de daarbij behorende (toeristen)drukte en verkeersonveiligheid die dit voor de wijk met zich mee brengt.
Ook is er al een alternatief aangedragen, maar hier wil de gemeente niets mee.
Quote:
Eerder kwamen Theuws en Schouten al met een alternatief ontwerp voor een monument op het verderop gelegen Mr. Visserplein, een betonnen verkeersgedrocht uit de jaren zestig dat nu dienst doet als ondergronds kinderspeelpark. Nieuw is dat ze nu ook andere influencers, zoals socioloog Abram de Swaan en kunstenaar Jeroen Henneman, bereid hebben gevonden hun protest te onderschrijven.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3063
Wo Mrt 13, 2019 12:21 am Reageer met quote

Die bomen zijn misschien net zo oud zoniet ouder dan die slachtoffers.
Dat zou toch mooi zijn om dan een monument te ontwerpen als samenspel met die bomen?
Er worden al zoveel bomen gekapt in Nederland, zelfs al meer als in jungle.
Toch zijn er mensen van "kap ze maar hoor" idioterie, bomen die oud zijn kappen en dan een herplant uitvoeren met bomen zo groot als een grasprietje.
Ik ben blij dat er vele mensen toch anders over denken over dat kappen.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Di Jul 09, 2019 4:11 pm Reageer met quote

De buurtbewoners in de Weesperstraat vinden het ontwerp van de Joodse architect Libeskind, een tot Amerikaan genaturaliseerde Pool, te groot. Ze vrezen voor onveilige situaties omdat het monument te veel plaats zou innemen en er daardoor te weinig ruimte is voor de verwachte grote aantallen bezoekers.

Volgens de rechtbank zijn alle bezwaren van de buurtbewoners ongegrond. Zo zijn er veel open plekken in het monument en worden er zichtbare en onzichtbare maatregelen genomen om de veiligheid te bewaken. Ook is er volgens de rechter voldoende nagedacht over parkeergelegenheid en verkeersveiligheid.

https://nos.nl/artikel/2292704-buurtbewoners-vinden-het-te-groot-maar-holocaust-monument-komt-er-toch.html

Eindelijk!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12659
Di Jul 09, 2019 5:37 pm Reageer met quote

Goed dat je erop terugkomt. Ik heb eens door zitten lezen op Holocaust Namenmonument NL voor de motivatie, de bedenkingen en de nuances van het hele verhaal rondom de totstandkoming van dit monument. Iedereen moet zijn eigen conclusies maar trekken.

Als omwonende, maar wie ben ik..., zou ik met die wetenschap geen bezwaar maken tegen dit monument. Het gaat om een groenstrook die deels groen blijft, een tot de bezetting van 40-45 Joodse buurt en netto komt er meer groen voor in de plaats dan dat er verdwijnt. Op die manier wordt er een stukje historie in stand gehouden, weliswaar met de focus op die zwarte periode. De keuze om alle slachtoffers van de Holocaust op die specifieke plek te herdenken is misschien wel arbitrair maar het geeft mij een gevoel van intimiteit om alle Nederlandse slachtoffers van de Holocaust op een centrale plek te noemen en tezamen te herdenken. Daarbij bedenkend dat vrijwel geen van ooit een fatsoenlijk graf heeft gekregen.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Lokale herdenkingen moeten natuurlijk gewoon doorgaan zolang daar behoefte aan is, al gaat het in een aantal gevallen om dezelfde slachtoffers.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3063
Di Jul 09, 2019 6:52 pm Reageer met quote

Dat zo'n monument er moet komen, moet geen twijfel over bestaan maar vind het absurd dat daar voor 24 bomen gekapt moeten worden!
Hier blijkt weer uit dat de natuur steeds maar weer aangepast moet worden terwijl voor het klimaat, bomen heel hard nodig zijn!

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 360
Di Jul 09, 2019 7:02 pm Reageer met quote

Ik ben alleen zo bang, als er tegen de wil van de bewoners dit monument wordt neergezet men het gaat bekladden of zo. Mensen zijn rare wezens.

Maar ja, het is wel een buurt waar veel Joden hebben gewoond en weggevoerd. Het zou de plek moeten kunnen zijn.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jul 09, 2019 7:10 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Dat zo'n monument er moet komen, moet geen twijfel over bestaan maar vind het absurd dat daar voor 24 bomen gekapt moeten worden!
Hier blijkt weer uit dat de natuur steeds maar weer aangepast moet worden terwijl voor het klimaat, bomen heel hard nodig zijn!

Op de locatie voor het monument worden 24 bomen gekapt en 8 volgroeide bomen teruggeplaatst. Per saldo verdwijnen er 16 bomen uit de groenstrook.

De ‘welstandscommissie’ zegt hierover: ‘met het handhaven van de enkele bomenrij (tussen fietspad en autoweg, red.) en het planten van 8 nieuwe bomen van enig formaat op de locatie wordt het landschappelijk karakter voldoende behouden’.

Om de bomenkap te compenseren worden er 55 nieuwe bomen geplant in de omgeving van de groenstrook aan de Weesperstraat.

In totaal worden er dus 63 (55 + Cool nieuwe bomen geplant. Rekening houdend met de kap van 24 bomen betekent dit dus dat er per saldo 39 bomen bijkomen. (De tegenstanders vertellen alleen dat er bomen worden gekapt, niet dat er 63 nieuwe bomen worden geplant.)

https://www.holocaustnamenmonument.nl/nl/holocaust-namenmonument/feiten-over-het-namenmonument/

Laatst aangepast door luciaT op Di Jul 09, 2019 7:18 pm, in totaal 1 keer bewerkt

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26292
Di Jul 09, 2019 7:13 pm Reageer met quote

Ik vraag mij enkel af waarom het altijd zo groot moet zijn. Het zal toch niet zo zijn dat hoe groter het monument is, hoe beter het gedenken gaat...

Ik ben verder ook geen belanghebbende maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen zo blij is met zo'n enorme muur in zijn buurt. En zal er bewaking zijn? Zo op de plaatjes te zien lijkt het nogal een 'doolhof' met nogal wat 'duistere" hoekjes...

Mar dat kan ook maar zo lijken...

Faber quisque fortunae suae

annette49

Stamgast
Stamgast
Di Jul 09, 2019 7:17 pm Reageer met quote

Tympaan, alle 102.000 namen van de gedeporteerde Joden, Sinti en Roma staan erop, en ja, dat gaat niet op een A viertje.

Juist in deze tijd lijkt me goed om te laten zien hoeveel levens verloren gingen, om niks.

Laatst aangepast door annette49 op Di Jul 09, 2019 7:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jul 09, 2019 7:19 pm Reageer met quote

De 102.000 namen van Joden, Sinti en Roma.

annette49

Stamgast
Stamgast
Di Jul 09, 2019 7:30 pm Reageer met quote

Lucia, je hebt gelijk, ik heb het veranderd.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jul 09, 2019 7:32 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Tympaan, alle 102.000 namen van de gedeporteerde Joden staan erop, en ja, dat gaat niet op een A viertje.

Juist in deze tijd lijkt me goed om te laten zien hoeveel levens verloren gingen, om niks.

Hangt er vanaf hoe groot je de tekst maakt. Very Happy

Maar zonder gekheid, de bedoeling van het monumenten is duidelijk. En dat is ook helemaal goed. Ik probeer mij enkel maar een alternatief voor te stellen wat de buurt als minder storend ervaar.

Maar zoals ik al zei, ik ben geen belanghebbende en ik ken de situatie niet. Maar in het algemeen is het beter als er een goed overleg met omwonenden aan vooraf gaat...

annette49

Stamgast
Stamgast
Di Jul 09, 2019 7:38 pm Reageer met quote

Overleg is er geweest, en het zijn er maar een paar die zo doen.

Ze zouden eigenlijk moeten begrijpen dat zij in die buurt wonen omdat anderen werden verjaagd en vermoord.
En zij die terug kwamen waren hun woning kwijt, met alle spulletjes en niemand die hielp.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jul 09, 2019 7:38 pm Reageer met quote

De opluchting bij Jacques Grishaver, voorzitter van het Nederlands Auschwitz Comité is groot.
Hij had het niet verwacht, zegt hij. Hij had het wel gehoopt. “Het is vreselijk dat het zo lang heeft moeten duren. Mijn generatie sterft uit. Elke dag krijgen we mailtjes van mensen die nog graag hun hand willen leggen op de namen van hun ouders, hun broers en zussen. Elke steen in de muur is een grafsteen.”

https://www.parool.nl/amsterdam/bouw-namenmonument-mag-beginnen~bd6cb4b3/

Voor velen is dit monument zó belangrijk, vooral voor ouderen. Geen vaste plek hebben om je geliefden te herdenken, geen naam.....

Aan het begin van dit topic ben ik realiseer ik me best af en toe cru geweest, maar dit monument mag je niemand ontzeggen. En dit is de juiste plek.

Het ging mij dan ook zeer aan het hart als het niet doorgegaan zou zijn.

Tympaan

Superlid
Superlid
Di Jul 09, 2019 7:50 pm Reageer met quote

Okay. Doorgaan, wat mij betreft...

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12659
Di Jul 09, 2019 9:02 pm Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Elke steen in de muur is een grafsteen.

Er zijn er meer maar dit is, naast mijn eerdere overwegingen, wel doorslaggevend. Nederland miste nog zo'n monument. Ik hecht zelf niet zo'n waarde aan tastbare herinneringen. Maar gezien het hele verhaal van de Holocaust zou ik als kind, maar ook als kleinkind en mogelijk als achterkleinkind en verder zo'n tastbare herinnering op prijs stellen. Ik meen ook wel aan te voelen wat de gedachtegang is bij culturen en religies waarin eeuwige grafrust voorgeschreven is, waarin dat tastbare belangrijk is. De steentjes op joodse graven, bijvoorbeeld. Ik heb daar dan wat vrijere opvattingen over maar vanuit die gedachte, uiteraard met de Holocaust als oorzaak, is het onverdraaglijk dat er niets tastbaars van een stoffelijk overschot overgebleven is. Ik zou zo'n gepersonaliseerd baksteentje vanuit die optiek ook wel heel fijn vinden, als een soort rustpunt, rouwverwerking, erkenning. Ik denk dat ik het wel begrijp en ik denk ook dat het goed is, zo'n monument. Ik hoop dat de omwonenden dat uiteindelijk ook vinden. Anders ruil ik wel met ze.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats reactie