CIDI naar Israël met 2 extreem rechtse Vlamingen
Blik op het nieuws
Plaats reactie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 694
Ma Jul 15, 2019 4:50 pm Reageer met quote

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) deed deze week stof opwaaien naar aanleiding van zijn met joodse gelden gesubsidieerde studiereis ‘Achter het nieuws in Israël’, die momenteel plaatsvindt. Enkele dagen geleden werd bekend dat zich onder de deelnemers twee extreemrechtse Vlaamse activisten bevinden. Het gaat om vader Wim en zoon Sam Van Rooy.
Vlaams Belang en Pegida

Sam Van Rooy is gemeenteraadslid in Antwerpen en lid van het Vlaams Parlement namens het rechts-nationalistische Vlaams Belang. Hij wordt beschouwd als kroonprins van Filip Dewinter. Eerder was hij fractiemedewerker van de PVV. De partij stelde hem op non-actief nadat hij stiekem enkele vrouwen in burqa had gefilmd en hen als ‘tuig’ kwalificeerde.
gefilmd en hen ‘tuig uit de islamitische zandbak’ noemde.
In een toelichting op het gewraakte filmpje schreef Sam Van Rooy: 'Opeens kwam dat tuig langslopen. Dus besloot ik ze maar gelijk te filmen. Of moet ik het maar normaal vinden dat mijn rust in Scheveningen wordt verpest door dat soort geïmporteerde achterlijkheid van de islamitische zandbak?'

https://rightsforum.org/nieuws/extreemrechtse-vlamingen-met-cidi-naar-israel-gesubsidieerd-met-joodse-gelden/

Ik had de neiging te schrijven: onbegrijpelijk. Maar toch maar niet.
Want, relevant in dit verband is dat het CIDI, anders dan weleens wordt gedacht, geen organisatie is die zich specifiek inzet voor het welzijn en de belangen van de joodse gemeenschap. Het is een van de meldpunten voor ervaringen met antisemitisme, en het publiceert een jaarlijkse ‘Monitor antisemitistische inidenten’, maar het stelt zich bovenal op als behartiger van de belangen van de staat Israël.

Mensen die opkomen voor Palestijnse rechten, zijn niet welkom in apartheids-regime Israël!

Laatst aangepast door luciaT op Di Jul 16, 2019 11:17 am, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Di Jul 16, 2019 12:56 am Reageer met quote

In vind het cidi geen prettige club. Het moet waarschuwen voor antisemitisme en op zich is er met deze doelstelling niks mis. Ik vond wel dat in het verleden Ronny Naftaniel wel eens erg snel de antisemitismevlag hees; waarschijnlijk te verklaren vanuit de wens het bestaansrecht van de organisatie aan de buitenwereld te tonen.
Wat me echt tegenstaat in het cidi is haar kritiekloze houding tegenover de staat Israël.
Gelukkig bestaat er ook nog de stichting "een ander joods geluid".

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jul 16, 2019 1:00 am Reageer met quote

virgo schreef:
In vind het cidi geen prettige club. Het moet waarschuwen voor antisemitisme en op zich is er met deze doelstelling niks mis. Ik vond wel dat in het verleden Ronny Naftaniel wel eens erg snel de antisemitismevlag hees; waarschijnlijk te verklaren vanuit de wens het bestaansrecht van de organisatie aan de buitenwereld te tonen.
Wat me echt tegenstaat in het cidi is haar kritiekloze houding tegenover de staat Israël.
Gelukkig bestaat er ook nog de stichting "een ander joods geluid".

Ben het volkomen met je eens, niet zo wonderlijk lijkt me.

Wat mij o.a. enorm stoort in het artikel is dat het CIDI wel antisemitisme aankaart maar islamofobie links laat liggen. Dat vind ik een kwalijke zaak.

Mensen die opkomen voor Palestijnse rechten, zijn niet welkom in apartheids-regime Israël!

Laatst aangepast door luciaT op Di Jul 16, 2019 11:17 am, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3662
Di Jul 16, 2019 8:59 am Reageer met quote

Quote:
Wat weten we over de CIDIreis2019 naar Israël?
Maror betaalde in de ronde 2018 € 49.970,- voor de journalistenreis.
Er zijn zes deelnemers, alles mannen. Niet allemaal journalisten. Twee zijn Belg. Vader Wim en zoon Sam van Rooy. Wim mogen jullie zelf googlen, en zoek dan vooral op 21 januari 2017, De Balie, een middag met Geerten Waling, Paul Cliteur, Frits Bolkestein en Bernadette de Wit. U weet wel, van de 2 procent moslims die in Nederland mogen blijven.

(...)(...)(...)

de in rechtse kringen bekende Sam van Rooy, de zoon van Wim, oud-medewerker van de PVV, tegenwoordig vooral bekend als parlementslid in Vlaanderen voor het Vlaams Belang. Mit die gantze megille: IJzerbedevaart etc.

(...)(...)(...)

- Zijn er misschien ook andere bestemmingen te bedenken voor dit Marorgeld?
- Wat zegt zo'n reisgezelschap over het CIDI zelf? Het CIDI werpt zich op als antisemitisme-waakhond, als de organisatie die de belangen van Joden zegt te behartigen in overleg met de gemeenten, de landelijke overheid en EU-instituties die zich bezig houden met antisemitisme. Klopt dat eigenlijk wel?
- Wat zegt dit over de leden van het reisgezelschap?

Bron: Ander joods Geluid

Quote:
...geen Beierse bierkelder uit de jaren dertig maar debatcentrum De Balie in Amsterdam waar de crème de la crème van rechts tot ultrarechts zich maandag verzamelde om het ‘probleem’ van de islam te bespreken. Frits Bolkestein van de VVD zat in de zaal, Paul Cliteur lijstduwer van het uiterst rechtse Forum voor Democratie in het panel evenals de extreemrechtse Vlaming Wim van Rooy. Thema van de bijeenkomst was ‘Waarom haten ze ons eigenlijk?’ en met ‘ze’ worden de moslims bedoeld maar de titel had net zo goed kunnen zijn ‘Waarom haten wij hen eigenlijk?’. De hand in eigen boezem was op deze avond echter geen optie.

De in het publiek aanwezige wetenschapper Jan Jaap de Ruiter vroeg op een gegeven moment aan Van Rooy wat hij voor oplossing heeft. Van wat zich tot zijn verbazing vervolgens voltrok hebben we deze impressie gemonteerd. Achtereenvolgens spreekt Van Rooy, dan volgt vanuit de zaal professioneel moslimhaatster Bernadette de Wit en tot slot Paul Cliteur. Tegenwerpingen waren er niet of nauwelijks. De discussie werd geleid door Geerten Waling, net als Cliteur ook van de Universiteit Leiden.
Kijk zelf, zodat je later niet zegt dat je het niet geweten hebt.

Het was een debat dat tot mijn verbijstering uitliep op de vraag of en zo ja hoe en hoeveel moslims “we” het land uit kunnen zetten.

Het debat: https://vimeo.com/200700709

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/onvervalste-moslimhaat-in-de-balie

Het CIDI zorgt er dus voor dat er voor het beschikbaar gestelde geld mensen uitgezocht worden die moslims niet kunnen luchten of zien om een 'journalisten'-reisje mee naar Israël te maken.
Hoeft men alvast niet bang te zijn voor kritiek op het apartheidsbeleid en de illegale nederzettingen-politiek die door de gehele wereld gelaakt worden. De uitkomst van zo'n reisje is van te voren verzekerde pro-(Likud-)Israël propaganda, en daar gaat het alleen maar om bij het CIDI.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Di Jul 16, 2019 11:16 am Reageer met quote

Dat stukje uit de Balie is huiveringwekkend.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3111
Di Jul 16, 2019 2:52 pm Reageer met quote

Het is wel meteen duidelijk nu waar het CIDI voor staat. Gewoon een enge club dus. Voor wie daaraan nog twijfelde..

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12665
Wo Jul 17, 2019 6:41 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
Dat stukje uit de Balie is huiveringwekkend.

Ik vind het discriminatie op grond van een rassenleer van het zuiverste water. Weer die indeling van christenen en joden in één adem enerzijds en de moslims anderzijds. Hou zorg je er voor dat het aantal moslims per Europees land niet boven de 2% komt? Misschien moeten die gasten zich eens verdiepen in 'Allah in Europa', VPRO serie en boek van Jan Leyers, allebei zeer de moeite waard:

Quote:
Tien jaar na 'De weg naar Mekka' verkent Jan Leyers de islam in Europa. Groeit er zoiets als een Europese versie van de islam? Is dat ook wat moslims zelf willen? En valt het alom heersende wantrouwen jegens de islam te overwinnen? Op zoek naar antwoorden trekt Jan Leyers van Sarajevo naar Brussel. Hij gaat met Bosnische moefti's op bedevaart, maakt een moslimkamp in de Hongaarse poesta mee, wordt wegwijs gemaakt in een Parijse banlieue en gaat in Londen met de voorzitter van een shariaraad op pad.

Jan Leyers luistert naar traditionele gelovigen en nieuwe bekeerlingen, naar liberalen en fundamentalisten, naar de stem van de kenner en de stem van de straat. Met de oren van een seculiere westerling die op zijn zeventiende rotsvast geloofde dat de toekomst van Europa er een zou zijn zonder religie en vandaag verbaasd aanziet hoe het opperwezen terrein herovert.

'Allah in Europa' is het relaas van een tocht door een wereld die zich niet in cijfers of statistieken laat vatten. Een meeslepend avontuur dat ontroert en ontreddert, onthutst en hoop inboezemt.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Pagina 1 van 1

Plaats reactie