Ons schoonheidsideaal is een ethisch ideaal geworden
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2242
Di Jul 16, 2019 2:00 pm Reageer met quote

Quote:
“Als iedereen hetzelfde doet, dan worden schoonheidspraktijken steeds minder gezien als iets wat je doet voor het uiterlijk, of ter verfraaiing. Ze worden gekarakteriseerd als praktijken omwille van hygiëne en gezondheid. Lichaamshaar wordt bijvoorbeeld meer en meer gezien als vies en onrein. Want wat in feite onnatuurlijk is, een onthaard lichaam, kan alleen onder een dominant ideaal worden gezien als natuurlijk. Daarin verschilt het huidige ideaal van voorgaande idealen.”
“Als de huidige trend doorzet zal het leiden tot meer angst en onzekerheid rondom lichaamsbeeld.
“Je ziet het overal. Bijna alle jonge vrouwen hebben last van zulke angsten en veel oudere vrouwen ook, hoewel ze er minder over praten. Jongens en mannen lijden er steeds meer onder. Het is misschien niet zo’n extreem probleem als klimaatverandering of terrorisme, maar als je het hebt over wat mensen vaak bezighoudt, dan is dit een reëel probleem. Het idee dat we hier zo weinig mee doen, is bizar.”
Widdows denkt ook dat we elkaar moeten wijzen op ‘lookism’: discriminatie op basis van uiterlijk.

Ik ben het met haar eens, er wordt veel te veel nadruk en waarde gelegd op het fysieke lichaam.
Er is niets mis met bezig zijn met gezondheid en verfraaiing, maar het moet wel reëel blijven.

Iets najagen waarvan je van te voren weet dat het niet (alleen) bepalend is voor geluk, maakt je alleen maar ongelukkig.

Wat is het toch dat iedereen jong wil blijven en niet meer de schoonheid van ouder worden ziet, is een door het leven getekende oudere niet meer prachtig dan?
En waarom wil iedereen slank zijn? Denkt men nu echt dat als je slank bent je gelukkiger bent?

En waarom denkt men dat een "perfect" lichaam gelijk staat aan geluk?

Begrijp me goed, ik heb echt niets tegen verfraaiing of een mooi lichaam, maar wel tegen de illusie die daarachter steekt.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26295
Di Jul 16, 2019 7:48 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:

...En waarom denkt men dat een "perfect" lichaam gelijk staat aan geluk?...

Ik denk dat de belangrijkste reden is dat er gemakkelijker en meer deuren voor je opgaan als je er 'perfect' uitziet. Je maakt gemakkelijker vrienden, je hebt meer kans bij het solliciteren, krijgt sneller verkering en zo zijn er nog wel een paar redenen te bedenken...

De vraag is natuurlijk wat nu precies 'perfect' is...

Zelf denk ik dat schoonheid vooral in het oog der aanschouwer is. Wat de één als perfect beschouwt kan de ander eerder afstotelijk vinden...

Faber quisque fortunae suae

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3664
Di Jul 16, 2019 9:46 pm Reageer met quote

Quote:
Lichaamshaar wordt bijvoorbeeld meer en meer gezien als vies en onrein. Want wat in feite onnatuurlijk is, een onthaard lichaam, kan alleen onder een dominant ideaal worden gezien als natuurlijk. Daarin verschilt het huidige ideaal van voorgaande idealen.”
“Als de huidige trend doorzet (...)(...)(...)

Is dit echt wel een trend? Ik geloof niet dat lichaamsbeharing meer en meer als vies wordt gezien. Hebben we ooit in een film bij een vrouw okselhaar kunnen zien? Een groter taboe was al in de jaren 60 niet denkbaar. Tegenwoordig lijkt men daar juist een heel klein beetje van terug te komen; er zijn vrouwelijke bekendheden die zeer demonstratief het okselhaar gewoon laten groeien. Gelijk hebben ze. Ik zie zelf niet in dat zoiets een vrouw minder aantrekkelijk zou kunnen maken.

Zwaarlijvigheid komt meer dan ooit voor. Het is door bijna geen vrouw gewenst, maar het neemt alleen maar toe qua aantallen dacht ik. Zo heel erg verschrikkelijk vindt men het dan misschien toch ook niet

Rimpels kunnen prachtig zijn. Alles beter dan face-lifting en eruit komen te zien als een extraterrestrial
Maar het is waar dat sommige vrouwen daar overmatig door geobsedeerd worden. Heel triest, nergens voor nodig. Er zit natuurlijk wel een enorme industrie achter die die 'angst' voor rimpels en 'het niet behoren te hebben van rimpels' (de ethiek inderdaad die ervan gemaakt wordt) graag zo veel mogelijk aanwakkert.
Proberen je niet gek te laten maken.
Sophie Hilbrand als voorbeeld nemen (geweldige vrouw vind ik), en niet een Kim Kardashian die zo min mogelijk wil lachen omdat daar rimpelvorming door ontstaat (zo schijnt ze eens verklaard te hebben).

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3072
Wo Jul 17, 2019 12:17 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
.
Er is niets mis met bezig zijn met gezondheid en verfraaiing, maar het moet wel reëel blijven.
Begrijp me goed, ik heb echt niets tegen verfraaiing of een mooi lichaam, maar wel tegen de illusie die daarachter steekt.

Neem mij hoe ik ben, ook al ben je van mij geen fan.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 695
Wo Jul 17, 2019 12:27 am Reageer met quote

theDon schreef:
dagmar57 schreef:
.

Een spotplaatje wat ook nog fake-foto's zijn, posten op een serieus onderwerp begrijp ik niet goed.

Of je moet een vegetarisch dieet belachelijk willen maken of het uiterlijk van deze fake foto grappig vinden. Bah!

theDon

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 12:33 am Reageer met quote

LuciaTellez schreef:
theDon schreef:
dagmar57 schreef:
.

Een spotplaatje wat ook nog fake-foto's zijn, posten op een serieus onderwerp begrijp ik niet goed.

Of je moet een vegetarisch dieet belachelijk willen maken of het uiterlijk van deze fake foto grappig vinden. Bah!

Aaaaaaaaaaah, daar hebben we Lucia weer.
Leuk om je weer even kwaad te horen. Smile
Het is geen fake foto maar realiteit!
Je moet eens verder kijken als alleen maar bij Joop.nl.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 695
Wo Jul 17, 2019 12:40 am Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Quote:
“Als iedereen hetzelfde doet, dan worden schoonheidspraktijken steeds minder gezien als iets wat je doet voor het uiterlijk, of ter verfraaiing. Ze worden gekarakteriseerd als praktijken omwille van hygiëne en gezondheid. Lichaamshaar wordt bijvoorbeeld meer en meer gezien als vies en onrein. Want wat in feite onnatuurlijk is, een onthaard lichaam, kan alleen onder een dominant ideaal worden gezien als natuurlijk. Daarin verschilt het huidige ideaal van voorgaande idealen.”
“Als de huidige trend doorzet zal het leiden tot meer angst en onzekerheid rondom lichaamsbeeld.
“Je ziet het overal. Bijna alle jonge vrouwen hebben last van zulke angsten en veel oudere vrouwen ook, hoewel ze er minder over praten. Jongens en mannen lijden er steeds meer onder. Het is misschien niet zo’n extreem probleem als klimaatverandering of terrorisme, maar als je het hebt over wat mensen vaak bezighoudt, dan is dit een reëel probleem. Het idee dat we hier zo weinig mee doen, is bizar.”
Widdows denkt ook dat we elkaar moeten wijzen op ‘lookism’: discriminatie op basis van uiterlijk.

Ik ben het met haar eens, er wordt veel te veel nadruk en waarde gelegd op het fysieke lichaam.

Iets najagen waarvan je van te voren weet dat het niet (alleen) bepalend is voor geluk, maakt je alleen maar ongelukkig.

Wat is het toch dat iedereen jong wil blijven en niet meer de schoonheid van ouder worden ziet, is een door het leven getekende oudere niet meer prachtig dan?
En waarom wil iedereen slank zijn? Denkt men nu echt dat als je slank bent je gelukkiger bent?

En waarom denkt men dat een "perfect" lichaam gelijk staat aan geluk?

Er wordt veel druk gelegd via reclame etc. op jongeren, zowel vrouwen als mannen.

Natuurlijk als je ouder wordt verandert je lichaam en dat merk je gewoon en soms is dat niet leuk om te merken. Maar niet iets om bij stil te blijven staan vind ik.
En iedereen weet je te vertellen wat er an te doen is zonder dat je zelf om advies vraagt of er mee zit.
Voorbeeld: ik krijg ouderdomsvlekjes op mijn handen. Nou die horen erbij.
Maar een kennis zei: '' oh je hebt vlekken op je handen, dat hoeft tegenwoordig niet meer hoor, daar heb je een créme voor.'

Kom op zeg! Het zijn mijn handen en mijn vlekken! En ik vind het niet storend.

Tegenwoordig wordt die druk ook op jongens en mannen gelegd. Grijs haar moet bijgeverfd worden, kaal zijn is soms niet en soms juist wel goed. Lichaamsbeharing van de man wordt ook niet altijd gewaardeerd en er moet geharst worden.
En de fabrikanten worden steenrijk van alle middeltjes die ze ons aansmeren.

Het ergste is dat vooral jongelui zo onzeker gemaakt worden over hun uiterlijk en zichzelf niet meer kunnen accepteren en bevestigd krijgen dat ze goed zijn zoals ze zijn. Dat vind ik diep triest.

Mensen die opkomen voor Palestijnse rechten, zijn niet welkom in apartheids-regime Israël!

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12667
Wo Jul 17, 2019 2:40 am Reageer met quote

Tympaan schreef:
Ik denk dat de belangrijkste reden is dat er gemakkelijker en meer deuren voor je opgaan als je er 'perfect' uitziet. Je maakt gemakkelijker vrienden, je hebt meer kans bij het solliciteren, krijgt sneller verkering en zo zijn er nog wel een paar redenen te bedenken...

Dat ligt er aan. Het geldt misschien voor visitekaartjes van bedrijven, zoals receptionisten en sales medewerkers maar als er productie gedraaid moet worden dan telt dat toch echt een stuk minder, hoewel het voordeel van de twijfel bij gelijke geschiktheid zal uitgaan van een leuk smoeltje. Voor mij, maar dat ligt ook een beetje aan de aard van mijn werk, hoeft een modepop niet bij wie bepaalde puntjes bijgeschilderd zijn om ze extra te accentueren. Ik moet er niet aan denken...

De ideale schoonheid is geen statisch gegeven maar verschilt per cultuur en is aan mode onderhevig, zeg maar rustig modegrillen. Daarnaast verschillen smaken. En dan is er ook nog zoiets als aantrekkelijkheid, voor mijn gevoel iets anders dan schoonheid, die zeker niet alleen maar fysiek is. Interessant vind ik het gegeven dat, er is onderzoek naar gedaan en ik ervaar dat ook wel zo, dat perfect eigenlijk best wel saai is. Een ontsierend element, zoals een pukkel bij een mooie filmster, ik ben haar naam even kwijt, benadrukt de rest van het gelaat maar is evengoed toch een ontsierend element. Voor mezelf sprekend vind ik het voldoende maar in veel gevallen wel noodzakelijk, om er verzorgd uit te zien en dat vind ik van anderen ook. Ik maak mensen mee uit culturen waarbij een mooi uiterlijk van extreem belang is en die zien er dan vaak ook extreem uit. Met name in sommige streken van het Midden-Oosten kunnen vrouwen er wat van. Je zit eigenlijk tegen een bewegend schilderij aan te kijken. Toegegeven, die dames verzorgen zichzelf wel en dat kan niet van iedereen gezegd worden. Ik heb mijn ogen heus niet in mijn broekzak gedeponeerd maar de uitstraling van iemand, hoe subjectief en eigenlijk niet te definiëren want heel persoonlijk, doet mij veel meer dan schoonheid die voldoet aan een ideaal.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Jul 17, 2019 1:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Wo Jul 17, 2019 11:31 am Reageer met quote

Persoonlijk denken er opvallend genoeg vrijwel hetzelfde over. Maar dat neemt niet weg dat in z'n algemeenheid een uiterlijk mooi mens, en dat geldt voor vrouwen waarschijnlijk nog meer dan voor mannen, toch altijd wel een paar punten voor heeft. Het zal wellicht wat meer spelen bij winkelbedrijven, kantoorbanen en dienstenbedrijven, dan bij de typische productiebedrijven. Maar zelfs dan kan het nog meetellen.

Natuurlijk is persoonlijke verzorging belangrijk. Als iemand mooi is maar je ruikt hem of haar al als de deur opengaat, is de kans op een baan ook wel verkeken. Maar dat lijkt mij van een andere orde.

En uiteraard is het ook cultuurgebonden. En tijdgebonden. Rubens schilderde in zijn tijd de vrouwen ook beduidend anders dat dat men nu zou doen...

Ik denk dat vooral mensen die een of meerdere keren zijn afgewezen gaan denken dat ze niet mooi genoeg zijn en dat het bij hen tot een probleem kan gaan leiden...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Wo Jul 17, 2019 1:24 pm Reageer met quote

Er zijn onderzoeken genoeg geweest die aantonen dat je in het voordeel bent met een knap uiterlijk, zeker als vrouw. Je moet dat ook niet overdrijven, uiteindelijk komt het aan op je vaardigheden en je karakter, maar m.n. als het gaat om de eerste indruk is een aantrekkelijk uiterlijk echt wel een pré. Je ziet het ook aan hoe mensen die obese zijn bijvoorbeeld worden bekeken. Er ligt toch vaak een oordeel in van dom, lelijk etc. Zelfs bij kinderen zie je dat al, dikke kinderen zijn vaak minder populair dan knappe kinderen met mooie kleertjes. Triest maar waar.
Wat ik nogal zorgelijk vind is dat ik jonge meiden zie die al bezig zijn met cosmetische ingrepen als het opspuiten van hun lippen. Zeker als je weet dat deze ingreep steeds zal moeten worden herhaald en omdat de "lege" ruimte steeds verder wordt opgerekt krijg je uiteindelijk het effect van lippen die lijken op opgeblazen binnenbanden.
Ik denk dat de invloed van modevloggers en zo erg groot is voor die groep jonge vrouwen. Sommigen zijn daarin echt de weg kwijt. Als je niet meer op tijd op school of je werk kunt zijn omdat het uren duurt voor je uiterlijk beantwoordt aan jouw wensen, dan beïnvloedt het zó de normale gang van zaken, je normale leven, dat het problematisch wordt.
Er heerst bij vrouwen nog weleens het misverstand dat mannen dat allemaal willen, terwijl het de vrouwen zélf zijn die elkaar daarin gek maken. Tenminste dat is wat ik ervaar.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3664
Wo Jul 17, 2019 2:13 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Wat ik nogal zorgelijk vind is dat ik jonge meiden zie die al bezig zijn met cosmetische ingrepen als het opspuiten van hun lippen. Zeker als je weet dat deze ingreep steeds zal moeten worden herhaald en omdat de "lege" ruimte steeds verder wordt opgerekt krijg je uiteindelijk het effect van lippen die lijken op opgeblazen binnenbanden.
Ik denk dat de invloed van modevloggers en zo erg groot is voor die groep jonge vrouwen. Sommigen zijn daarin echt de weg kwijt. Als je niet meer op tijd op school of je werk kunt zijn omdat het uren duurt voor je uiterlijk beantwoordt aan jouw wensen, dan beïnvloedt het zó de normale gang van zaken, je normale leven, dat het problematisch wordt.
Er heerst bij vrouwen nog weleens het misverstand dat mannen dat allemaal willen, terwijl het de vrouwen zélf zijn die elkaar daarin gek maken. Tenminste dat is wat ik ervaar.

Ik verbaas me er vaak over dat jongens/mannen zouden kunnen vallen op een meisje met opgespoten lippen of op vrouwen die de meestal gewenste (overdreven) borstvergrotingen hebben laten uitvoeren. Of op meisjes/vrouwen die inderdaad uren en uren achter de spiegel zitten en voor de spiegel staan te draaien met 10 verschillende outfits voordat ze eindelijk klaar zijn de deur uit te kunnen

Ik denk dat je gelijk hebt Willemijn en dat vrouwen vooral elkaar/zichzelf wijsmaken dat die dingen zo belangrijk of uberhaupt aantrekkelijk zouden kunnen zijn

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

virgo

Stamgast
Stamgast
Antw.: 247
Wo Jul 17, 2019 6:49 pm Reageer met quote

Schoonheid kent meerdere lagen en heeft altijd met vorm te maken. De eerste laag, meestal ook de eerste aanblik (of bij muziek het eerste gehoor), betreft het uiterlijk van de vorm. Het daarbij horende schoonheidsideaal is cultureel bepaald en is meestal de grootste algemene deler van wat de meeste mensen mooi vinden. In het ene land en in de ene tijd moet bijvoorbeeld een vrouw kleine voetjes hebben, dan weer dikke billen of geen haar op d'r lijf.
In de tweede, diepere laag komen vorm en inhoud samen. Dan bepaalt de inhoud mede de vorm en kan een verweerde, oude kop mooier zijn dan de body van miss world. Dan blijkt dat schoonheid inderdaad van binnen zit.
Het schoonheidsideaal van de eerste laag is vaak oppervlakkig omdat het daarin bijna alleen om de vorm, om de buitenkant gaat. De tweede laag van schoonheid, waar binnen- en buitenkant samenkomen, is soms ook moeilijker te zien, of bij muziek en bij abstracte kunst moeilijker te ontdekken.
Het gezicht van een zogenaamde lelijkerd wordt mooi als diens glimlach iets laat zien van zijn wezen, zijn innerlijk. Een kubistisch portret van Picasso kan vreemd over komen, maar laat na herhaald en aandachtig kijken wellicht iets zien van de ziel van de afgebeelde mens. De muziek die op het eerste gehoor niet veel zegt, geeft zijn schoonheid soms pas prijs na herhaald luisteren. De vorm, de compositie lijkt in eerste instantie de schoonheid in de weg te staan, maar blijkbaar kon de inhoud zich niet anders laten verpakken dan in de gekozen minder alledaagse, makkelijk toegankelijke vorm van het deuntje en moet daarom als het ware bevochten worden.
De valkuil van tegenwoordig lijkt me erin gelegen dat schoonheid te vaak blijft steken bij vorm zonder al te veel inhoud en schoonheid bijna hetzelfde is als perfectie, iets wat in zijn uiterlijkheid ogenschijnlijk helemaal volkomen en af lijkt te zijn. Dan raken botox lippen in de gratie en schrijven de woonbladen voor dat op de symmetrisch ingerichte vensterbank geen drie maar slechts twee vazen mogen staan. Wie zich daarnaar voegt, lijkt het mooi voor mekaar te hebben, maar dat is, volgens mij, mooi niet waar.

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 1:26 pm Reageer met quote

Een artikel dat mooi binnen dit topic past. Een belangrijke reden dat vrouwen nauwelijks meer topless zonnen zou zijn omdat ze vinden dat ze geen perfect uiterlijk hebben. Schrijnend, eigenlijk.

Zo zit het keurslijf van het schoonheidsideaal strakker dan ooit. In een artikel van HP/De Tijd eerder deze maand zegt hoogleraar ­psychologie en ­onderzoeker van schoonheidsidealen Liesbeth Woertman erover: ‘Er zijn nu zulke strenge regels voor hoe je lichaam eruit moet zien, dat het begrijpelijk is dat veel vrouwen niet meer bloot durven te zijn.’

Inmiddels geïndoctrineerd met die nauwe definitie van schoonheid, zijn we hyperbewust van hoe de ideale borst eruit zou moeten zien. De perfecte borst is, volgens de website van kliniek ‘Blooming Plastische Chirurgie’, rond, even groot als haar buurvrouw, heeft een ­‘hemelgerichte’ tepel en heeft 45 procent volume aan de bovenkant, tegen 55 procent aan de onderkant. Persoonlijk kan ik geen van deze hokjes aanvinken.

Lees verder: Topless zonnen op het strand: waar zijn de blote borsten gebleven?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 4:19 pm Reageer met quote

Laughing Laughing

Zouden er echt mannen zijn die met een passer en een meetlint naar hun eerste date gaan...? En dan op een calculatortje gaan uitrekenen of de volumes en verhoudingen wel kloppen...?

O ja, vergeet je gradenboog niet om de hoek van de tepels te bepalen...

De wereld waarin wij leven... Very Happy

Keesvi

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 4:22 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Laughing Laughing

Zouden er echt mannen zijn die met een passer en een meetlint naar hun eerste date gaan...? En dan op een calculatortje gaan uitrekenen of de volumes en verhoudingen wel kloppen...?

Dat bedoel ik. Het is inbeelding en een heel enge angst om niet als volmaakt te worden gezien. Als ik iets saai vind...

theDon

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 5:37 pm Reageer met quote

Ik ben in 1970 uit gegaan van liefde op het eerste gezicht. Laughing
Later zeiden mijn vrienden van "wat heb jij een lekker ding".
tsja, toen begon ik dat ook in te zien. Laughing
Nu inmiddels 45 jaar getrouwd met dat lekkere ding.
Via FB, ben ik een vriend van toen tegengekomen en is hij bij ons op visite gekomen.
Komt hij binnen en zei tegen mij "leuk je weer te zien en zegt hij tegen mijn vrouw "je bent ook niets veranderd"....... en ik dan? Confused
Ondanks dat, een heel leuke avond gehad en leuke herinneringen opgehaald. Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 5:44 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Laughing Laughing

Dat bedoel ik. Het is inbeelding en een heel enge angst om niet als volmaakt te worden gezien. Als ik iets saai vind...

Laten we het daar dan tenminste over eens zijn. Ik heb de afmetingen van mijn vrouw ook niet gecontroleerd. En ik ben bang dat ik mijn toetje wel kan vergeten als ik het ooit zou voorstellen..

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3112
Za Jul 20, 2019 5:48 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Keesvi schreef:
Tympaan schreef:
Laughing Laughing

Laten we het daar dan tenminste over eens zijn. Ik heb de afmetingen van mijn vrouw ook niet gecontroleerd. En ik ben bang dat ik mijn toetje wel kan vergeten als ik het ooit zou voorstellen..

Of ze pakt haar centimeter erbij om jou eens langs de meetlat van ideale maten te leggen. Maar niet aan beginnen toch? Very Happy

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Za Jul 20, 2019 6:00 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Of ze pakt haar centimeter erbij om jou eens langs de meetlat van ideale maten te leggen. Maar niet aan beginnen toch? Very Happy

Laughing Laughing

Na bijna een halve eeuw zal het wat minder belangrijk geworden zijn. Maar ik deel de toetjes niet uit dus zij krijgt het hare toch wel..
Very Happy

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2242
Zo Aug 11, 2019 3:59 pm Reageer met quote

Quote:
Er zit iets anders achter: uitstel van menopauze is uitstel van veroudering. Oud ben je als vrouw liever niet. Mooi, sterk, jong, begeerlijk wil je zijn. Is dit nu een manier om de patriarch te paaien of is het een manier om onafhankelijk te zijn? Is dit vrijheid of is dit jezelf ondergeschikt maken aan een schoonheidsideaal? Is dit het stockholmsyndroom van de westerse vrouw?

https://www.trouw.nl/opinie/het-stockholmsyndroom-van-de-westerse-vrouw~bfc42ddd/

De spijker op zijn kop wat mij betreft.

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie