Minder Nederlanders willen van gas af
Het Grand Café
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Do Jul 18, 2019 1:58 pm Reageer met quote

nandes57 schreef:
wist je, ik weet het beroepsmatig in ieder geval wel, dat overheids en semi overheids maar ook legio particuliere gebouwen verwarmd worden met warmtepompen, soms in combinatie met zonepanelen maar vaak ook niet

Ter aanvulling op de vragen van Klaas: er wordt vaak geopperd dat die warmtepompen veel te veel herrie maken voor particuliere huizen. Daar valt toch wel iets aan te doen? Heb je ervaring met warmtepompen in gewone woonhuizen? Hoeft niet het installeren te zijn door jou.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

ron1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 686
Do Jul 18, 2019 2:50 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
Adamm schreef:
is schone kernenergie geen alternatief ???

Er bestaan verrijkingstechnieken voor verbruikte kernbrandstof maar er zal links- of rechtsom toch nieuw uranium gedolven moeten worden. Dat kost enorm veel (fossiele) energie. Dit buiten het afvalprobleem.

In Petten worden isotopen vervaardigd voor de medische industrie, daar hebben we toch afval, wordt dit dan wel geaccepteerd ??

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Do Jul 18, 2019 5:36 pm Reageer met quote

Adamm schreef:
Keesvi schreef:
Adamm schreef:
is schone kernenergie geen alternatief ???

Er bestaan verrijkingstechnieken voor verbruikte kernbrandstof maar er zal links- of rechtsom toch nieuw uranium gedolven moeten worden. Dat kost enorm veel (fossiele) energie. Dit buiten het afvalprobleem.

In Petten worden isotopen vervaardigd voor de medische industrie, daar hebben we toch afval, wordt dit dan wel geaccepteerd ??

Ik geloof niet dat ik hierboven aangeef iets al dan niet te accepteren. De discussie over klimaat en soorten min of meer duurzame energie is in volle gang en als je oordeelt moet je alle aspecten zoals afval, schaarste, kosten van het genereren, vervuiling etc. meenemen in je overwegingen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26631
Do Jul 18, 2019 7:31 pm Reageer met quote

Die geluidsisolatie kan nooit het grootste probleem zijn. Er bestaan diverse soorten geluidsisolatieplaten
En verder zijn er nog wel wat 'foefjes' door met rubber oplegblokken of dergelijke te werken.

Het echte probleem zullen nog wel even de kosten zijn. En de onbekendheid.

Faber quisque fortunae suae

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 228
Do Jul 18, 2019 10:03 pm Reageer met quote

ik denk dat wind, water en zonne energie bij lange na niet kunnen produceren van wat we nodig hebben en naar mijn mening is dan kernenergie een verantwoorde keuze.
fossiele energie is ook niet schoon en vergeet niet de gevolgen op de wereldpolitiek van olie.

Aan het geluid is zeker nog veel te doen om de eventuele overlast hiervan te beperken, in woonhuizen ken ik de situatie niet maar wel in een onlangs geplaatste school waar de techniek in een ruimte onder de trap werd geplaatst.
buiten deze ruimte in de hal viel mij het geluid heel erg mee terwij er geen extra geluidsisolerende maatregelen waren genomen.

Dat er meer weerstand tegen het afstappen van het gas is gekomen komt volgens mij vooral door de nogal hoge kosten, die kosten worden in hoofdzaak veroorzaakt door bijkomende kosten en niet zozeer door de warmtepomp zelf.
je ziet systemen voorbij komen van rond de 3000 euro maar de bijkomende kosten om een woning geschikt te maken zijn de vaak onoverkomelijke kosten.

denk hierbij aan de investering in fors grotere radiatoren of een overschakeling op vloerverwarming, de extra isolatie van de woning.

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 19, 2019 12:45 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
Dat er meer weerstand tegen het afstappen van het gas is gekomen komt volgens mij vooral door de nogal hoge kosten, die kosten worden in hoofdzaak veroorzaakt door bijkomende kosten en niet zozeer door de warmtepomp zelf.
je ziet systemen voorbij komen van rond de 3000 euro maar de bijkomende kosten om een woning geschikt te maken zijn de vaak onoverkomelijke kosten.

denk hierbij aan de investering in fors grotere radiatoren of een overschakeling op vloerverwarming, de extra isolatie van de woning.

Denk je dat die kosten gedekt worden door de regeling van 17.000 euro zoals in Amersfoort? Vloerverwarming in een bestaand bewoond huis aanbrengen lijkt me nogal een klus of valt dat mee?

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26631
Vr Jul 19, 2019 11:23 am Reageer met quote

Dat zal afhangen van het woningtype en je eigen wensen.
Vloerverwarming bij bestaande vloer

Faber quisque fortunae suae

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Jul 19, 2019 12:46 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Dat zal afhangen van het woningtype en je eigen wensen.
Vloerverwarming bij bestaande vloer

Dankjewel. Dat is nuttige informatie.

Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats reactie