Motsegur en Katharen
Media, lezen & muziek
Plaats reactie

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Za Aug 17, 2019 9:38 pm Reageer met quote

In het boek dat ik lees is een passage waarin een wetenschapper vertelt dat een wetenschapper, alles uit boeken kan halen. En hij doelt op een vrouw die een hele geschiedenis over de Katharen had geschreven, maar zelf nog nooit in Frankrijk was geweest.

Je kunt wel de kennis hebben, maar toch niet “weten” niet “voelen.
Het ging hier om de geschiedenis rond de Montségur. De Katharen waren een doorn in het oog van de Katholieken en een mogelijke gebiedsuitbreiding voor de Franse koning

De Katharen leefden voornamelijk in de Lanquedoc en leefden sober, hielpen mensen, hadden niet een kerk met allerlei niet werkende Pausen of leiders. Gelijheid tussen man en vrouw enz enz. Ik had het misschien wel geworden, maar ze zijn uitgemoord.

Boven op de Pog van montsegur kregen ze bescherming van de Tempeliers. De soldaten stonden onderaan. Maandenlang belegerden ze het fort. Honger en dorst verzwakten de bewoners daarboven. Ten slotte stelden de Katholieken een ultimatum. Kom naar beneden. Kies dan, of je wordt Katholiek of je gaat op de brandstapel.

“s Nachts weten een aantal Katharen te ontsnappen, met touwen naar beneden langs de steile achterwand en zij namen iets mee. Een schat? Ik denk het niet, want ze leefden niet voor geld. Kennis? Boeken? We weten het niet.

De overigen kwamen zingend de berg af. Zongen het Onze Vader, volgens de overlevering en sprongen ZELF het vuur in.
Dit kun je lezen. Een geweldig bek hierover is van Bram Moerland, de val van Montsegur. Ik kan het iedereen aanraden.

Maar als je er bént, ja echt, dan voel je het verdriet, een sfeer van ook berusting. Wij kwamen er Henk en ik en kenden het boek niet, maar juist door die ervaring zijn we gaan zoeken.

Ik zal de foto’s plaatsen, misschien voelen jullie het ook een beetje. Het is niet angstaanjagend, het is…. Vul zelf maar in. En… je bent nooit alleen, let maar op de wolken 😊

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

pimpeter

Stamgast
Stamgast
Antw.: 213
Zo Aug 25, 2019 9:34 am Reageer met quote

Doet me denken aan "Massada"

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Pagina 1 van 1

Plaats reactie