Nederland is het vieste jongetje van Europa.
Blik op het nieuws
Plaats reactie

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3389
Za Aug 17, 2019 6:11 pm Reageer met quote

Het wordt toch wel eens tijd dat men er écht iets aan gaat doen ipv alleen maar kletsen over onzinnige oplossingen.

Stikstofstrijder Vollenbroek: Nederland is het vieste jongetje van Europa
Dankzij Johan Vollenbroek (69) uit Nijmegen moet Nederland stikstofuitstoot drastisch aanpakken. Hij is de man die als eerste de strijd aanbond met de overheid, waardoor nu tal van woningbouw- en wegprojecten stil liggen. Hij schreef een ‘oorlogsverklaring’ in een brief aan premier Rutte. Een gesprek.

Lees verder; klikkie

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26623
Za Aug 17, 2019 6:28 pm Reageer met quote

Het zal altijd het eeuwige dilemma blijven. Willen we eeuwigdurende groei? Nòg meer mensen en dus nog weer woningen en nog meer verkeer? Of willen we krimp en dus meer natuur en een leefbaarder Nederland (wereld)?

Ik ben blij dat ik die keus niet hoef te maken...

Faber quisque fortunae suae

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3488
Za Aug 17, 2019 7:10 pm Reageer met quote

De grootste uitstoot van stikstof komt uit de intensieve veehouderij. Het zou al schelen als we stoppen met fokken voor de internationale markt. 80% van ons vee is voor de export. Als we daarnaast dan ook nog minder vlees gaan eten zal het verschil merkbaar zijn. Ik vind de man een held. hij heeft toch maar bereikt, met zijn milieugroep, dat bepaalde ontwikkelingen stil komen te liggen. De luis in de pels van de regering.
Feitelijk roept hij Rutte op om maatregelen af te dwingen, nu partijen dwarsliggen vanwege de belangen van hun achterban.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 227
Za Aug 17, 2019 11:18 pm Reageer met quote

ik vindt de man helemaal geen held, het inkomen van duizenden op het spel zetten is geen heldendaad.

Maar, met een goed pensioen is het makkelijk praten toch.

theDon

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 12:30 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
De grootste uitstoot van stikstof komt uit de intensieve veehouderij. Het zou al schelen als we stoppen met fokken voor de internationale markt. 80% van ons vee is voor de export. Als we daarnaast dan ook nog minder vlees gaan eten zal het verschil merkbaar zijn. Ik vind de man een held. hij heeft toch maar bereikt, met zijn milieugroep, dat bepaalde ontwikkelingen stil komen te liggen. De luis in de pels van de regering.
Feitelijk roept hij Rutte op om maatregelen af te dwingen, nu partijen dwarsliggen vanwege de belangen van hun achterban.

Zo zie ik het ook Wink

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 227
Zo Aug 18, 2019 12:42 am Reageer met quote

de generatie die het stikstofprobleem tot stand heeft gebracht, de 60 en 70 jarigen, zij die er goed op geleefd hebben komen nu met (oplossingen) waar zij zelf weinig hinder van ondervinden.
Oplossingen tussen haakjes want veel van de oplossingen zijn schijnoplossingen ( stikstof houdt zich niet aan grenzen, maw een intensieve veehouderij zal eveneel problemen veroorzaken als deze aan de andere kant vd grens staat) en veel zg oplossingen veroorzaken weer andere problemen die zij met hun simpele verstand niet konden overzien.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 1:52 am Reageer met quote

Ik ben heel benieuwd naar andere oplossingen, want behalve dat ik inderdaad weinig te klagen heb ( sorry daarvoor), hebben wij ons ook voortgeplant en ik gun onze kinderen en kleinkinderen een land waar er nog te genieten is van een gevarieerde natuur en een gezonde leefomgeving.
Ik ben benieuwd welke oplossingen jij daarvoor hebt.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 10:19 am Reageer met quote

Er is maar één echte oplossing: niet meer voortplanten. In ieder geval niet meer ongeremd en onbeperkt. Een kind kan begrijpen dat eeuwigdurende groei in een ruimte die niet meegroeit, niet mogelijk is en uiteindelijk tot rampen leidt.
Ik weet dat het nog steeds een taboe is en dat ik weer tegen zere schenen schop maar ik zie dat als de enige echte oplossing..
Al het andere is dweilen met de kraan open en leidt uiteindelijk tot niets...

Tenzij we een andere planeet kunnen koloniseren. Maar dat gaat nog wel even duren...

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 12:10 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Er is maar één echte oplossing: niet meer voortplanten. In ieder geval niet meer ongeremd en onbeperkt. Een kind kan begrijpen dat eeuwigdurende groei in een ruimte die niet meegroeit, niet mogelijk is en uiteindelijk tot rampen leidt.
Ik weet dat het nog steeds een taboe is en dat ik weer tegen zere schenen schop maar ik zie dat als de enige echte oplossing..
Al het andere is dweilen met de kraan open en leidt uiteindelijk tot niets...

Tenzij we een andere planeet kunnen koloniseren. Maar dat gaat nog wel even duren...

Je vergeet m.i. altijd een essentiële zin toe te voegen aan je zorg over de groeiende wereldbevolking, nl deze: We kunnen het klimaatprobleem niet meer aan als we groeien tot 10 miljard mensen, wanneer deze mensen een westerse levensstijl zullen aannemen. Het probleem ligt bij de westerse levensstijl, niet bij het aantal mensen.

Je kunt best een arme Afrikaan met een aantal kinderen aanwijzen als schuldige aan de grote CO₂ uitstoot maar onderzoeken laten keer op keer zien dat een gemiddelde Nederlander 9,9 ton aan CO₂ per jaar uitstoot, terwijl een gemiddelde Ethiopiër bijvoorbeeld op 0,1 ton CO₂ zit. Verder laten tal van onderzoeken zien dat de aarde in staat is tot een triljard mensen te voeden, maar dan gaat het natuurlijk niet over de manier van consumeren zoals wij in het westen doen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5277
Zo Aug 18, 2019 1:36 pm Reageer met quote

Quote:
de manier van consumeren zoals wij in het westen doen.

Dit lijkt mij exact de essentie waar het over moet gaan in deze.

Maar heel eerlijk gezegd heb ik er echt een hard hoofd in hoe dit nou eens goed aangepakt kan gaan worden.
Je krijgt mensen niet meer "terug" naar een heel ander gebruik, zolang dit als een terug stap zal worden ervaren.

Wellicht is het goed om daar eens mee te beginnen, waarom wordt dat zo ervaren.

Anderzijds denk ik zomaar dat we daar de tijd niet meer voor hebben om dat eens goed en rustig uit te zoeken. Want intussen maken we steeds meer kapot.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Zo Aug 18, 2019 1:46 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:

Maar heel eerlijk gezegd heb ik er echt een hard hoofd in hoe dit nou eens goed aangepakt kan gaan worden.
Je krijgt mensen niet meer "terug" naar een heel ander gebruik, zolang dit als een terug stap zal worden ervaren.

En zolang er populisten zijn zoals een wereldleider als Trump en hier in het klein Baudet die de kiezer verzekeren dat het ook nergens voor nodig is, dat het een bedenksel is van een bepaalde politieke stroming, dat ecologische aanpassingen ons alleen maar onnodig op kosten jagen, geld-weggooien is dat we veel beter ergens anders voor kunnen gebruiken.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5277
Zo Aug 18, 2019 1:51 pm Reageer met quote

Ook dat ja. in mijn optiek dus een heel juiste aanvulling Nicolaas.

Dus naast het ervaren als een stap terug, het blinde vertrouwen in de volksverlakkers, zoals ik die wens te noemen.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 1:59 pm Reageer met quote

Zeker, maar wel populisten die gekozen worden omdat een deel van het volk graag wil geloven in het verhaal dat zij vertellen. Zouden we ze als fantasten ontmaskeren dan zou hun invloed niet zo groot zijn. Het populisme is het gevolg van de onderbuikgevoelens dat bij mensen leeft, niet de oorzaak. Het zijn opportunisten voor wie elke verhaaltje goed is als het hen aan de macht helpt.
Het is dus zaak om mensen te overtuigen van de onmiskenbare feiten en de ernst daarvan. En waar mensen niet uit zichzelf veranderen zal het moeten worden afgedwongen, vrees ik. Dat is ook gelukt met het anti-rookbeleid, dus zou ook moeten kunnen lukken als het gaat om vleesconsumptie. Als de noodzaak maar voldoende wordt gevoeld.

Tympaan

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 2:41 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Je vergeet m.i. altijd een essentiële zin toe te voegen aan je zorg over de groeiende wereldbevolking, nl deze: We kunnen het klimaatprobleem niet meer aan als we groeien tot 10 miljard mensen, wanneer deze mensen een westerse levensstijl zullen aannemen. Het probleem ligt bij de westerse levensstijl, niet bij het aantal mensen.

Het ligt natuurlijk altijd aan het aantal mensen. Dat is gewoon een simpele optelsom. Over de westerse levensstijl kun je redetwisten. Maar als je er vanuit gaat dat de gemiddelde westerse burger ergens rond 'modaal' zit, heb ik niet de indruk dat men nu zo extreem buitensporig bezig is. Natuurlijk kun je weer naar de middeleeuwen teruggaan, maar ik vraag mij af of met het huidige aantal mensen dan een betere wereld gaat creëren. Wat wil je dan allemaal afschaffen en opheffen? Wil je je computer of welk apparaat ook waarmee je naar dit forum zit te typen kwijt, om maar een voorbeeldje te noemen.?
[quoteJ
Quote:
je kunt best een arme Afrikaan met een aantal kinderen aanwijzen als schuldige aan de grote CO₂ uitstoot maar onderzoeken laten keer op keer zien dat een gemiddelde Nederlander 9,9 ton aan CO₂ per jaar uitstoot, terwijl een gemiddelde Ethiopiër bijvoorbeeld op 0,1 ton CO₂ zit. Verder laten tal van onderzoeken zien dat de aarde in staat is tot een triljard mensen te voeden, maar dan gaat het natuurlijk niet over de manier van consumeren zoals wij in het westen doen.

Wil jij dan dat je kleinkinderen als een arme Ethiopiër moeten leven? Hoe je aan dat triljard kom weet ik niet maar ik vrees dat er dan weinig plezier meer aan het leven te beleven valt. Misschien in enorme hoge torenflats met piepkleine appartementjes, heel dicht op elkaar gebouwd. En met een soort astronautenvoer, kleine pilletjes waar precies inzit wat je nodig hebt om in leven te blijven, helemaal uitgebalanceerd zodat je ook niet meer naar het toilet hoeft...?

Laatst aangepast door Tympaan op Zo Aug 18, 2019 4:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Zo Aug 18, 2019 4:20 pm Reageer met quote

We kunnen natuurlijk ons geweten tot rust brengen met wijzen naar Trump en Baudet en China enz enz

Maar Europa zijn WIJ. WIJ zijn die vieze jongetjes en meisjes en niet alleen onze generatie want ook de jongeren zijn rupsjes nooit genoeg.

Ik vroeg al eerder, maar kreeg geen antwoord: wat zijn WIJ bereid op te geven.

Dagelijks krijgt onze gemeente zeurpieten over een boom die bv weg moet omdat die te veel licht wegneemt. Op mijn vraag waarom er bij een ander raam een zonneschermpje hong was het antwoord; die zon, zoveel last van Smile Ik verzin het niet hoor.

Maar wie zet zijn verwarming lager, wie heeft zo'n ding op de brievenbus om geen reclame ( afval) te ontvangen? Wie heeft zijn auto weggedaan? Wie heeft er zich een airco aangeschaft?

Verbeter de wereld en begin bij jezelf is het toch?

theDon

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 4:29 pm Reageer met quote

De weg gooi maatschappij van flikker maar weg!!
Vroeger rookte men nog en moest ik van mijn vader een busje gas halen om zijn aansteker te vullen.
Dat was er niet meer en de tabaksboer vertelde van geef je vader maar deze aansteker want als het gas op is, gooi je het tankje weg en doe je er een nieuwe in.
Toen ik thuis kwam en het mijn vader gaf zei hij en ik zal het nooit vergeten "als we dit gaan doen, gaat de wereld naar de klote".
De beste man zaliger heeft volkomen gelijk gehad!!
Te beroerd om wat schoon te spoelen en weer te gebruiken.
Apparaat kapot, weg ermee en nieuw kopen want repareren is niet meer te doen mede omdat er haast geen monteurs meer zijn.
Te broerd om de dynamo van de fiets tegen de band te zetten om stroom op te wekken voor je fiets verlichting.
Gewoon batterijen nemen en zijn ze leeg, nieuwe er in en de oude, ach ja in de kliko natuurlijk.
Een kartonnen pak melk open scheren zoals ze er net waren...nee, tegenwoordig te moeilijk, er moet een plastic dop op zitten.
Allemaal kleine dingen die enorm kunnen mee dragen in een beter klimaat maar we zijn te beroerd om er wat aan te doen!!!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Zo Aug 18, 2019 4:43 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
We kunnen natuurlijk ons geweten tot rust brengen met wijzen naar Trump en Baudet

De mensen die hun geweten sussen met het wijzen naar Trump en Baudet zijn juist de mensen die graag alle ecologische problemen waar we tot onze nek aan toe inzitten met zijn allen radicaal proberen te ontkennen, voor een hoax proberen uit te geven, voor 'waanzin', 'hysterie' enz...

Wanneer we enorm invloedrijke populisten als een Trump die vast blijft houden aan "de schone steenkool" en alles op het gebied van klimaat, milieu en ecologie aan zijn laars lapt niet zouden hebben en in plaats daarvan bv iemand als Al Gore als wereldleider zouden kennen, zouden er echt stappen gezet kunnen worden

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 18, 2019 5:07 pm Reageer met quote

Tja Jacob Cats zei het al:

Een ander heeft altijd de schuld
Geen mens en ziet zijn eigen bult.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Zo Aug 18, 2019 5:19 pm Reageer met quote

Al Gore, rijk geworden door oliedollars https://www.ftm.nl/artikelen/al-gore-van-politieke-verliezer-tot-zakelijke-winnaar?utm_medium=social&utm_campaign=sharebuttonnietleden&utm_source=twitter via @ftm_nl

theDon

Superlid
Superlid
Zo Aug 18, 2019 5:44 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
annette49 schreef:
We kunnen natuurlijk ons geweten tot rust brengen met wijzen naar Trump en Baudet

De mensen die hun geweten sussen met het wijzen naar Trump en Baudet zijn juist de mensen die graag alle ecologische problemen waar we tot onze nek aan toe inzitten met zijn allen radicaal proberen te ontkennen, voor een hoax proberen uit te geven, voor 'waanzin', 'hysterie' enz...

Wanneer we enorm invloedrijke populisten als een Trump die vast blijft houden aan "de schone steenkool" en alles op het gebied van klimaat, milieu en ecologie aan zijn laars lapt niet zouden hebben en in plaats daarvan bv iemand als Al Gore als wereldleider zouden kennen, zouden er echt stappen gezet kunnen worden

Maar Groen links werkt met veel bla...bla ook niet mee en toch trappen de mensen er in.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie