Rechts-extremistisch terrorisme in opkomst
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 12, 13, 14  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Zo Aug 18, 2019 9:50 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Een bundeling van vreemdelingenhaat, Jodenhaat, vrouwen(-emancipatie) haat, islamofobie en een haat jegens de lhbti gemeenschap is wat de martiale rechts-extremistische groeperingen in Europa en de VS, Australië, Nieuw-Zeeland kenmerkt.

Daar gaat het om. Het aantal staatshoofden en regeringen met een extreem-rechts beleid, vaak met dictatoriale trekken, is de afgelopen tijd toegenomen. Laten we eens beginnen met het ons 'bevriende' staatshoofd van de VS, Donald Trump. Die voldoet aan alle bovenstaande kwalificaties.
Quote:
Ik zie niet in wat dat met extreem-links te maken heeft

Ik ook niet. Daar gaat het hier ook niet over maar als iemand harde argumenten heeft waaruit blijkt dat rechts-extremistisch terrorisme wordt veroorzaakt door links dan zie ik dat wel. Tot nu toe heeft niemand hier daar een schijn van weten hard te maken. Integendeel, niets dan gratuite vage verdachtmakingen. Kennelijk als bliksemafleiders. Hetgeen de vraag oproept waarom?

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Zo Aug 18, 2019 10:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3881
Zo Aug 18, 2019 9:53 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Benneke schreef:

Don schreef:
"Als er geen links extremisten zouden zijn, hadden we ook geen rechts extremisten toch!"

Dat is natuurlijk een drogreden, die makkelijk klinkt en bij mij het vermoeden doet rijzen dat de opkomst van extreem rechts op deze wijze wordt goed gepraat.

Zo kan ik zeggen dat jij extreem links goed praat.
Extreem is nooit goed zowel van links niet als van rechts maar het is er nu eenmaal.

Een grote groep extreemrechtse jongeren is uit op een oorlog, in Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, de VS, Australië enz om reden dat ze de vrouw te geëmancipeerd vinden, geen homoseksualiteit toe willen laten in 'hun land', geen mensen met een niet-witte huidskleur in 'hun land' wensen, geen moslims in 'hun land' willen zien, maar een patriarchale exclusief-witte etnostaat verlangen waarin de blanke man de scepter zwaait.

Dat we in de westerse beschaving homoseksualiteit, multi-etniciteit, multireligiositeit en een gelijkwaardige positie van man en vrouw normaal, vanzelfsprekend vinden behoort tot de westerse waarden van links (eventueel vanaf extreem-links) tot rechts; het zijn waarden die wij over de gehele politieke linie in het westen omarmen. Je kunt dergelijke volkomen vanzelfsprekende humanitaire waarden toch moeilijk als een valide reden beschouwen voor extreem-rechtse testosteronbommen die al die aanslagen hebben begaan waarin in het artikel van Kees gewag van wordt gemaakt en voor extreem-rechts om burgeroorlogen, deportaties, verbod op homoseksualiteit, beperking van de rechten van de vrouw enz te propageren

Misschien nog eens goed het artikel van Julia Ebner van 9 augustus in de Volkskrant lezen:

Quote:
De blanke, westerse bevolking wordt sluipenderwijs vervangen door migranten, en de schuldigen zijn linkse politici die buitenlanders nodig hebben als stemvee, feministen die weigeren blanke baby’s op de wereld te zetten en Joodse intellectuelen die een ‘anti-blanke agenda’ voeren.

Ziehier ‘de grote vervangingstheorie’, een vrij recente complottheorie die zijn oorsprong vindt in Frankrijk en door de Identitaire Beweging – een pan-Europese extreem-rechtse organisatie – over het internet is verspreid, om uiteindelijk wit-nationalistische terroristen te inspireren tot dodelijk geweld.

verder op de grote vervangingstheorie

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3390
Zo Aug 18, 2019 11:23 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
janRutgers en de overlevenden die terug kwamen uit de kampen zijn niet bepaald gezellig opgevangen.
En opnieuw is er dreiging en angst in Europa. Men wil de Joden kennelijk geen plek geven, maar terugkeer naar eigen land mag ook niet.

Waar mogen ze dan wel?

Maar toen Rusland Hongarije binnen viel, stond Nederland wel klaar hoor. Dat dan weer wel.

Wat dacht je van de vele Joden die hier onder gedoken waren tijdens WOII?
Er waren ook goede Nederlanders!!

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 12:00 am Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Misschien nog eens goed het de grote vervangingstheorie]artikel van Julia Ebner van 9 augustus in de Volkskrant lezen:

Quote:
De blanke, westerse bevolking wordt sluipenderwijs vervangen door migranten, en de schuldigen zijn linkse politici die buitenlanders nodig hebben als stemvee, feministen die weigeren blanke baby’s op de wereld te zetten en Joodse intellectuelen die een ‘anti-blanke agenda’ voeren.

Ziehier ‘de grote vervangingstheorie’, een vrij recente complottheorie die zijn oorsprong vindt in Frankrijk en door de Identitaire Beweging – een pan-Europese extreem-rechtse organisatie – over het internet is verspreid, om uiteindelijk wit-nationalistische terroristen te inspireren tot dodelijk geweld.

Voor alle duidelijkheid nog een stukje:
Quote:
Volgens Ebner hebben rechts-nationalistische politici als Björn Höcke (AFD) en Marion Maréchal-Le Pen (Front National) een flinke bijdrage geleverd aan de normalisering van de theorie door die op Twitter en in interviews als een feit te presenteren. In Nederland wordt dat geluid vooral vertolkt door Geert Wilders. ‘We worden vervangen door een cultuur van haat en geweld’, twitterde hij onlangs nog. Ook Thierry Baudet schurkt dicht aan tegen de vervangingstheorie door te waarschuwen dat de elite bezig is ‘de Nederlandse bevolking homeopathisch te verdunnen met alle volkeren van de wereld’.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3491
Ma Aug 19, 2019 7:41 am Reageer met quote

De invloed van de vervangings- of omvolkingstheorie is vrees ik groter dan we denken. Door de massale "bombardementen" op sociale media doet ook hier op het forum de gedachte opgeld dat " wij Nederlanders" ons moeten aanpassen en vanwege "die buitenlanders" scholen geen kerstboom meer mogen neerzetten, zwarte piet moet verdwijnen en we op feestjes halalvlees moeten eten.
Dat refereert wel degelijk aan een angst dat "ze" hier de dienst gaan uitmaken waarmee de voedingsbodem voor het extreemrechtse gedachtegoed is gelegd. Politici als Trump, Wilders en Baudet haken op deze gedachte in. Dat deze gedachte in toenemende mate leidt tot geweld en het doden van onschuldige burgers door lieden die menen de blanke wereld te moeten redden zou in mijn ogen iedereen in hoge mate moeten verontrusten. Hoeveel doden moeten er nog vallen voordat men inziet dat er sprake is van reëel gevaar en het niet meer achteloos opzijschuift en bagatelliseert met de zinloze en gratuite dooddoener dat " alle extremisme gevaarlijk is".

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26630
Ma Aug 19, 2019 10:28 am Reageer met quote

Jij mag het "gratuit" vinden maar ik blijf er glashard bij dat alle extremisme gevaarlijk is. Of waren de mensen in die twintowers, of bij al die andere aanslagen soms minder onschuldig..?
En waarom zouden "die Nederlanders" niet mogen opkomen voor hun eigen feestjes, hun eigen manier van eten en al die andere gewoonten en gebruiken..?
Nee, ik pleit zeker niet voor geweld en er moeten ook geen doden vallen. Maar een beetje gevoel voor eigenwaarde mag er ook wel bij de "slechte blanke man" best wel zijn..

Faber quisque fortunae suae

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Ma Aug 19, 2019 11:26 am Reageer met quote

WillemijnF schreef:
De invloed van de vervangings- of omvolkingstheorie is vrees ik groter dan we denken. Door de massale "bombardementen" op sociale media doet ook hier op het forum de gedachte opgeld dat " wij Nederlanders" ons moeten aanpassen en vanwege "die buitenlanders" scholen geen kerstboom meer mogen neerzetten, zwarte piet moet verdwijnen en we op feestjes halalvlees moeten eten.
Dat refereert wel degelijk aan een angst dat "ze" hier de dienst gaan uitmaken waarmee de voedingsbodem voor het extreemrechtse gedachtegoed is gelegd. Politici als Trump, Wilders en Baudet haken op deze gedachte in. Dat deze gedachte in toenemende mate leidt tot geweld en het doden van onschuldige burgers door lieden die menen de blanke wereld te moeten redden zou in mijn ogen iedereen in hoge mate moeten verontrusten. Hoeveel doden moeten er nog vallen voordat men inziet dat er sprake is van reëel gevaar en het niet meer achteloos opzijschuift en bagatelliseert met de zinloze en gratuite dooddoener dat " alle extremisme gevaarlijk is".

Het bagatelliseren zullen sommigen doen en blijven doen. Daar brengt een discussie vaak geen verandering in. Het gevaar van de 'omvolkingstheorie' wordt ontkent. Een gevaarlijke tendens in Nederland.

Vandaar dat het zo belangrijk is in ieder geval dit gevaar van rechts extremisme te ' blijven ' benoemen. Ook hier.

Mensen die opkomen voor Palestijnse rechten, zijn niet welkom in apartheids-regime Israël!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 12:42 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:
Jij mag het "gratuit" vinden maar ik blijf er glashard bij dat alle extremisme gevaarlijk is. Of waren de mensen in die twintowers, of bij al die andere aanslagen soms minder onschuldig..?
En waarom zouden "die Nederlanders" niet mogen opkomen voor hun eigen feestjes, hun eigen manier van eten en al die andere gewoonten en gebruiken..?
Nee, ik pleit zeker niet voor geweld en er moeten ook geen doden vallen. Maar een beetje gevoel voor eigenwaarde mag er ook wel bij de "slechte blanke man" best wel zijn..

Behalve dan dat er helemaal niks verandert aan feestjes, eigen manier van eten en al die andere gewoonten en gebruiken en al helemaal niet door de druk van "buitenlanders". De gedachte dat het wél zo is wordt echter doelmatig in de hersenen van bange Nederlanders geplant. Vervolgens "legitimeert" die angst het geweld zoals o.a. ook hier al werd gebruikt tegen onschuldige demonstranten tijdens de intochten van Sinterklaas. Ook dát is een teken aan de wand, want ook dit werd voorbereid op enge ultrarechtse websites en gevoed op sociale media als Facebook en niet in de laatste plaats door de door Youp zo treffende getypeerde "wakkere krant van bang Nederland". Jij bent tegen geweld, ik ook, maar die groepen zijn er heel erg vóór en ze zijn ook duidelijk in opkomst. Alle extremisme is gevaarlijk, natuurlijk, maar als er opeens één richting opvallend groeit en overgaat tot geweld en daarmee een steeds reëlere bedreiging vormt dan is het niet zo gek om dáár de focus op te leggen. Sec en zonder afleidende zaken.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 2:22 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Alle extremisme is gevaarlijk, natuurlijk, maar als er opeens één richting opvallend groeit en overgaat tot geweld en daarmee een steeds reëlere bedreiging vormt dan is het niet zo gek om dáár de focus op te leggen. Sec en zonder afleidende zaken.

Vanmorgen op de autoradio: in de VS mogelijk drie geplande aanslagen opgespoord/verijdeld. Er werd niet bij verteld uit welke hoek maar ik wed stuk voor stuk door rechts-extremisten. Ik probeer e.e.a. te verifiëren zodra ik de tijd kan vinden.

Bottom line is dat rechts-extremistisch geweld in de westerse wereld dramatisch toeneemt en dat er sterke aanwijzingen zijn dat en de toenemende vreemdelingenhaat en het legitimeren ervan door gevestigde regimes, de VS met Trump als grote roerganger, een sterk stimulerende factor is.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 2:57 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Behalve dan dat er helemaal niks verandert aan feestjes, eigen manier van eten en al die andere gewoonten en gebruiken en al helemaal niet door de druk van "buitenlanders". De gedachte dat het wél zo is wordt echter doelmatig in de hersenen van bange Nederlanders geplant. Vervolgens "legitimeert" die angst het geweld zoals o.a. ook hier al werd gebruikt tegen onschuldige demonstranten tijdens de intochten van Sinterklaas. Ook dát is een teken aan de wand, want ook dit werd voorbereid op enge ultrarechtse websites en gevoed op sociale media als Facebook en niet in de laatste plaats door de door Youp zo treffende getypeerde "wakkere krant van bang Nederland". Jij bent tegen geweld, ik ook, maar die groepen zijn er heel erg vóór en ze zijn ook duidelijk in opkomst. Alle extremisme is gevaarlijk, natuurlijk, maar als er opeens één richting opvallend groeit en overgaat tot geweld en daarmee een steeds reëlere bedreiging vormt dan is het niet zo gek om dáár de focus op te leggen. Sec en zonder afleidende zaken.

Dat is zoals jij er tegenaan kijkt en dat is uiteraard je goed recht. Ik zie het toch meer van de andere kant en ik vind dat "rechts extremisme, zeker in Nederland, zwaar overtrokken wordt. Daarbij vind ik dat die "onschuldige demonstranten" helemaal niet zo onschuldig zijn. Je gaat niet tussen en over de kinderen een rel schoppen. Als je zo nodig bezwaar moet hebben tegen zwarte piet dan ga je je nood maar klagen bij de politiek of bij de diverse praatprogramma's op de televisie.
Natuurlijk zijn er groepjes die het geweld niet schuwen en het liefst met moord en doodslag hun vermeende gelijk willen halen. Dat is de hele mensheid door al zo geweest en zal ook altijd wel zo blijven. Maar als ik dan naar de twee partijen kijk die jij als rechtsextremistisch omschrijft, dan valt dat gevaar nogal mee. De PVV kabbelt maar een beetje voort zonder echt iets te bereiken en het FvD is al uit elkaar gevallen voor ze goed en wel begonnen zijn...
Als het gevaar daar van moet komen....

Ik vrees veel meer het moslimextremisme. Niet zolang het een minderheid blijft. Maar wel als het de overhand zal krijgen. Want nogmaals, noem mij één islamitisch land waar een 'normale' democratie is en waar je je als ongelovige westerling net zoveel rechten heb als de inwoners van dat land....

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 3:32 pm Reageer met quote

Daarom hecht ik zo aan feiten in discussies als deze. Feit uit de VS:
Blanke nationalisten waren verantwoordelijk voor 78 procent van alle moorden in 2018 met een extremistisch motief, aldus het rapport – moslimfundamentalistisch geweld was in datzelfde jaar verantwoordelijk voor 2 procent van de doden.

Het meeste geweld door extremistische moslims vindt plaats in moslimlanden.
Voor de vrede en veiligheid in het westen vormt rechts-extremisme een veel grotere bedreiging, niet in de laatste plaats omdat keurige witte politici niet schromen het verwerpelijke gedachtegoed van extreemrechts op te nemen in hun boodschap. Zie het al eerder genoemde " homeopathische verdunning", het verlangen naar de boreale wereld etc. Dit is niets anders dan een elitaire, pseudowetenschapelijke uiting van de in rechtsextreme groepen heersende omvolkingstheorie.

Tympaan

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 3:54 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Blanke nationalisten waren verantwoordelijk voor 78 procent van alle moorden in 2018 met een extremistisch motief, aldus het rapport – moslimfundamentalistisch geweld was in datzelfde jaar verantwoordelijk voor 2 procent van de doden.

Is in die berekening ook het percentage blanke inwoners ten opzichte van het percentage moslims opgenomen...?
Wat het lijkt mij ook wel zo dat het percentage verkeersdoden onder blanke Amerikanen ook belangrijk hoger zal zijn dan het percentage moslims..
Quote:
Het meeste geweld door extremistische moslims vindt plaats in moslimlanden.
Voor de vrede en veiligheid in het westen vormt rechts-extremisme een veel grotere bedreiging, niet in de laatste plaats omdat keurige witte politici niet schromen het verwerpelijke gedachtegoed van extreemrechts op te nemen in hun boodschap. Zie het al eerder genoemde " homeopathische verdunning", het verlangen naar de boreale wereld etc. Dit is niets anders dan een elitaire, pseudowetenschapelijke uiting van de in rechtsextreme groepen heersende omvolkingstheorie.

Ook dat "omvolkingsverhaal" lijkt mij nogal overdreven. Het is meer een zorg of een land wel zoveel immigranten kan opnemen zonder dat het hele sociale stelsel in gevaar komt. Dat daar in Amerika letterlijk en figuurlijk wat meer ruimte voor is moge duidelijk zijn.

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Ma Aug 19, 2019 4:24 pm Reageer met quote

Amerika is per definitie het land, waar de omvolking is uitgevonden, met als goede tweede Australië.

In beide landen zijn de originele inwoners verdrongen en uitgemoord ter meerdere eer en glorie van het blanke ras.
Het is nog niet zo lang geleden, nog geen 80 jaar, dat van de Aboriginals de kinderen werden geroofd en elders ondergebracht, om de cultuur van het volk te vernietigen.

De indianen zijn ook steeds meer terug gedrongen in steeds kleinere reservaten, om vervolgens te worden uitgehongerd en uitgemoord.

Laten we dus niet beginnen over omvolking, want als dat al zo zou zijn, dan is het een koekje van eigen deeg.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 4:29 pm Reageer met quote

Tympaan schreef:

Ook dat "omvolkingsverhaal" lijkt mij nogal overdreven. Het is meer een zorg of een land wel zoveel immigranten kan opnemen zonder dat het hele sociale stelsel in gevaar komt. Dat daar in Amerika letterlijk en figuurlijk wat meer ruimte voor is moge duidelijk zijn.

Het omvolkingsverhaal is niet alleen overdreven, het is een klinkklare leugen. Maar FEIT is dat op grond van deze complottheorie rechtsextremistische terroristen aan het moorden slaan. Dat verzin ik niet, dat schrijven deze daders zélf. Deze complottheorie wordt verspreid via internet.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 4:33 pm Reageer met quote

[quote="Tympaan"]
WillemijnF schreef:

Is in die berekening ook het percentage blanke inwoners ten opzichte van het percentage moslims opgenomen...?
Wat het lijkt mij ook wel zo dat het percentage verkeersdoden onder blanke Amerikanen ook belangrijk hoger zal zijn dan het percentage moslims..[quote]

Je kunt ook vragen of in deze berekening het percentage "gekleurde" of "moslim"slachtoffers is meegenomen in verhouding tot het percentage blanke slachtoffers.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 5:06 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Je kunt ook vragen of in deze berekening het percentage "gekleurde" of "moslim"slachtoffers is meegenomen in verhouding tot het percentage blanke slachtoffers.

In dit geval lijkt het me reëel om naar de nominale dreiging te kijken. Als ik een terreuraanslag te vrezen heb zie ik liever dat in de eerste plaats de belangrijkste factoren geëlimineerd worden. Percentages van de hoek waaruit en naar wie zijn pas interessant bij analyses ter preventie.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 5:16 pm Reageer met quote

Keesvi schreef:
WillemijnF schreef:

In dit geval lijkt het me reëel om naar de nominale dreiging te kijken. Als ik een terreuraanslag te vrezen heb zie ik liever dat in de eerste plaats de belangrijkste factoren geëlimineerd worden. Percentages van de hoek waaruit en naar wie zijn pas interessant bij analyses ter preventie.

Tuurlijk, maar het moge duidelijk zijn dat ik reageerde op Tympaan die mogelijk de ernst van de extreemrechtse terroristische aanslagen wil ondergraven door te wijzen op het kleinere percentage moslims tegenover blanke amerikanen. M.a.w. dat 78 procent van de moorden een extreemrechts motief heeft tegenover 2% van de moorden met een moslimextremistisch motief zou niet komen door het toenemende extreemrechtse geweld maar doordat er nu eenmaal meer blank-christelijke Amerikanen dan moslims zijn. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat verhoudingsgewijs het geweld vanuit de verschillende groeperingen hetzelfde is.
Als je zo wilt redeneren moet je in je redenatie ook kijken naar de achtergrond van de slachtoffers, vind ik.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 5:49 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Daarmee wordt de suggestie gewekt dat verhoudingsgewijs het geweld vanuit de verschillende groeperingen hetzelfde is.
Als je zo wilt redeneren moet je in je redenatie ook kijken naar de achtergrond van de slachtoffers, vind ik.

Dat had ik wel begrepen en terecht dat je daar op wijst, maar het kan geen kwaad om te benadrukken dat het van meer realiteitszin getuigt om naar de mate van dreiging te kijken, die momenteel vooral vanuit de rechts-extremistische hoek komt en toeneemt, in plaats van de materie te verdoezelen met percentages waar niemand iets aan heeft.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Ma Aug 19, 2019 6:22 pm Reageer met quote

In een grote stad als Rotterdam zijn er nu meer allochtonen dan autochtonen. De oude buurten vooral zijn helemaal overgenomen. Hoe wil je dat dan noemen?

Autochtonen verdwenen naar buitenwijken of de doorpen erom heen dat inmiddels ook stadjes zijn geworden. Daarom scoort PVV en FvD hier goed. Mensen voelen zich bedrogen door de zg sociale linkse partijen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Ma Aug 19, 2019 6:26 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Laten we dus niet beginnen over omvolking, want als dat al zo zou zijn, dan is het een koekje van eigen deeg.

Hetgeen toch langzamerhand de vraag oproept wat nu precies de drijfveer is om zo vast te houden aan 'raszuiverheid' of misschien erger, blanke superioriteit. Zoveel goeds zie ik de laatste tijd niet voortkomen uit de meest fanatieke belijders van dat blanke geloof, mild uitgedrukt.

Pagina 2 van 14 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 12, 13, 14  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk