Steeds meer Nederlanders kampen met slaapproblemen
Gezondheid & zorg
Ga naar pagina 1, 2  Volgende Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12835
Di Aug 20, 2019 12:12 pm Reageer met quote

Slapeloosheid (te laat inslapen, te vroeg wakker etc.) komt heel veel voor. Voor geïnteresseerden is het aan te raden om de onderzoeksresultaten te bekijken maar heel veel mensen gebruiken melatonine, verreweg in de meeste gevallen verkeerd, waardoor de problemen zelfs kunnen verergeren. Voor melatoninegebruikers is het zeer aan te raden om de video te bekijken waar in het artikel naar verwezen wordt: Helpt een PILLETJE je BETER SLAPEN? | De waarheid over MELATONINE.

Quote:
Bijna een kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder had in 2018 slaapproblemen. Dat meldt het CBS op basis van cijfers uit de Gezondheidsenquête.

Van de mensen die slaapproblemen hebben, zegt 40 procent dat ze zó slecht slapen dat het hun dagelijks functioneren belemmert. Ze hebben last van bijvoorbeeld concentratieproblemen, vergeetachtigheid of een slecht humeur.

Lees verder: Steeds meer Nederlanders kampen met slaapproblemen

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

elvira

Superlid
Superlid
Antw.: 95460
Di Aug 20, 2019 12:32 pm Reageer met quote

Ik heb al jaren slaaprobleen en slaap vaak tegen de ochtend in. Maar dan is de dag haast om en loop je s'nachts te spoken. Ik heb van alles al geprobeerd om in slaap te komen. Ook de mellantonie... Deze heb inmiddels weggegooid. Af en toe gebruik ik tamazepam op recept van de dokter, deze helpen wel, maar wil er niet aan verslaafd worden.

Ook werd frambozen en bananen eten aangeraden hier op de site, maar ik denk dat het net als andere middelen persoonlijk is. Ook wordt aangeraden s'avonds laat niet meer op de computer bezig te zijn ( tja blijft daar eens van af als er niets oo de buis is maar ook daar slaap de ene wel en de andere niet van.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 12:51 pm Reageer met quote

elvira schreef:
Ik heb al jaren slaaprobleen en slaap vaak tegen de ochtend in. Maar dan is de dag haast om en loop je s'nachts te spoken. Ik heb van alles al geprobeerd om in slaap te komen. Ook de mellantonie... Deze heb inmiddels weggegooid. Af en toe gebruik ik tamazepam op recept van de dokter, deze helpen wel, maar wil er niet aan verslaafd worden.

Bedankt voor je reactie. Bij medicijnen moet je altijd de voor- en de nadelen tegen elkaar afwegen. Als temazepam helpt om beter in je dag- nachtritme te blijven dan is dat winst. Nadeel van benzodiazepines is dat ze door gewenning na enkele weken al minder goed werken, terwijl je wel last blijft houden van bijwerkingen en onthoudingsverschijnselen als je stopt. Waarschijnlijk heb je daarom het advies gekregen om de temazepam niet iedere dag te gebruiken.

Experimenteren met dingen die kunnen helpen kan natuurlijk geen kwaad. De een doet een kop koffie niets terwijl een ander er urenlang van wakker ligt. Beeldschermen, ook van de smartphone, geven veel licht waardoor de natuurlijke melatoninehuishouding in de war kan raken. ook daarvoor geldt dat de een er gevoeliger voor is dan de ander. Misschien toch eens een boek pakken van de stapel 'ongelezen'. Mag ook met een e-reader omdat die veel minder licht is dan voornoemde beeldschermen.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3488
Di Aug 20, 2019 1:03 pm Reageer met quote

Ik slaap mijn hele leven al weinig in verhouding tot andere mensen. Een jaar of twintig geleden werd het zodanig dat het mij ging belemmeren in mijn dagelijkse werk. Ik heb genoeg aan 4 á 5 uur slaap per nacht, maar meestal haal ik dat niet en geregeld slaap ik de hele nacht niet.
Voor mij werkt het om maximaal 2x per week 20 mg temazepam in te nemen. Vaker niet in verband met de mogelijke afhankelijkheid van het middel. De overige nachten slaap ik dan maar te weinig of helemaal niet. Op deze manier kan ik goed blijven functioneren. Ontspanningsoefeningen en het innemen van andere middelen hebben mij niet geholpen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Di Aug 20, 2019 1:04 pm Reageer met quote

De beste remedie tegen niet in kunnen slapen is proberen wakker te blijven
maar ipv de mantra 'ik mag niet in slaap vallen' (wat daarbij zou moeten helpen*) zou je misschien ook, veel leuker,
een luisterboek daarvoor kunnen gebruiken.
Zelf slaap ik vrijwel iedere nacht met erg veel 'tegenzin' in met een luisterboek in mijn oren. En zou je toch niet in kunnen slapen, nou dan lig je heerlijk te genieten van een goed verhaal.
In plaats van een luisterboek kun je ook podcasts natuurlijk gebruiken, bv van de VPRO marathon-interviews. Ook heerlijk om bij in te slapen dan wel heerlijk mee wakker te liggen

* Zal misschien allemaal onzin zijn, maar ik las dit eens en het leek me wel grappig hier aan te brengen

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 1:10 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
De beste remedie tegen niet in kunnen slapen is proberen wakker te blijven maar ipv de mantra 'ik mag niet in slaap vallen'

Daar zou weleens iets in kunnen zitten. Het is het 'denk niet aan een roze olifant' fenomeen.

Luisterboeken of podcasts lijken me zeker een goed idee. Je voorkomt er blootstelling aan beeldschermlicht mee en wat je beluistert heb je in eigen hand.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 1:13 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik slaap mijn hele leven al weinig in verhouding tot andere mensen. Een jaar of twintig geleden werd het zodanig dat het mij ging belemmeren in mijn dagelijkse werk. Ik heb genoeg aan 4 á 5 uur slaap per nacht, maar meestal haal ik dat niet en geregeld slaap ik de hele nacht niet.

Sommige mensen hebben aan een uur of 4, 5 slaap voldoende. Als ik niet kan slapen ga ik iets anders doen en krijg ik slaap dan duik ik er weer in. Zo niet, dan heb ik maar een nacht te weinig of helemaal niet geslapen. Voldoende lichaamsbeweging, hoeft niet net voor je naar bed gaat en dat is ook niet aan te raden, helpt mij wel.

elvira

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 1:54 pm Reageer met quote

Ook als men ouder wordt slaapt men vaak minder, maar men heeft toch wel slaap nodig. dat merk ik zelf wel omdat je dan de hele dag suffig blijft. En het weer speelt vaak een rol, want als het te warm wordt is dat niet prettig. Ook zegt men het moet donker in je slaapkamer zijn, maar waarom slaap ik dan als het s'morgens licht is dan wel? Nogmaals ik denk dat de richtlijnen voor de ene mens heel goed gelden en de andere weinig baat bij heeft. Ik probeer ze wel uit, zoals warme melk met honing, thee met appelazijn bijv zulke dingen kosten niet zoveel als dure middelen bij een drogist. Helaas slaapt men niet op commando in de nacht.
Een keer had ik lavendelspray op mijn kussen gespoten, heb die nacht heerlijk geslapen en de andere dag was het weer noppes.

Laatst aangepast door elvira op Di Aug 20, 2019 4:21 pm, in totaal 1 keer bewerkt

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3878
Di Aug 20, 2019 2:09 pm Reageer met quote

..." maar men heeft toch wel slaap nodig. dat merk ik zelf wel omdat je dan de hele dag suffig blijft."

Maar als je je suffig voelt Elvira, dus eigenlijk een soort van 'slaperig' is het dan niet mogelijk om bv 's middags dat beetje slaap wat je 's nachts tekort gekomen bent in te halen? Gewoon even plat te gaan, even wat te doezelen en mogelijk zelfs even in slaap te raken?

Even zo'n hazenslaapje kan een weldaad zijn

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Aug 20, 2019 2:37 pm Reageer met quote

In het verleden heb ik een periode gehad waarin ik slecht sliep. Aan mijn huisarts vroeg ik dan om een recept van 10 tabletten oxazepam. Daar deed ik ruim een jaar mee. En soms nog langer. Zodra ik merkte dat ik door slaapgebrek net meer goed functioneerde nam ik 1 tablet om een keer goed te slapen en verder maakte ik me er niet te druk om. In die periode 's nachts mijn stamboom uitgezocht Laughing

Aangezien ik niet 's morgens vroeg het bed uit hoef, maak ik me er niet druk om. Wel merk ik dat ik korter slaap, maar dan 's middags maar even op tuk.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 3:08 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
In het verleden heb ik een periode gehad waarin ik slecht sliep. Aan mijn huisarts vroeg ik dan om een recept van 10 tabletten oxazepam. Daar deed ik ruim een jaar mee. En soms nog langer.

Hier ook iets van die strekking. In de voorkomende zeldzame gevallen helpt het meestal wel iets en soms ook niet. Het zij zo.

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Di Aug 20, 2019 3:17 pm Reageer met quote

Mede veroorzaakt door mijn werk, heb ik de hebbelijkheid om op elk uur van de dag, als de omstandigheden het toelaten, een uur te kunnen slapen.
Niet korter niet langer, na een uur ben ik klaar wakker.

Vooral de laatste tijd, kan ik door mijn fysieke toestand, somtijds erg slecht slapen. Ik ga er dan uit en ga in de kamer een boek lezen en na een uurtje of twee kan ik dan wel weer slapen tot de ochtend. Ik pak wel elke dag om een uur of één of twee even een uurtje, dat is dan mijn schoonheidsslaapje.
En om de bijdehandjes voor te wezen, nee, ik weet het, dat schoonheidsslaapje heeft nooit echt geholpen.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

elvira

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 4:30 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
..." maar men heeft toch wel slaap nodig. dat merk ik zelf wel omdat je dan de hele dag suffig blijft."

Maar als je je suffig voelt Elvira, dus eigenlijk een soort van 'slaperig' is het dan niet mogelijk om bv 's middags dat beetje slaap wat je 's nachts tekort gekomen bent in te halen? Gewoon even plat te gaan, even wat te doezelen en mogelijk zelfs even in slaap te raken?

Even zo'n hazenslaapje kan een weldaad zijn

Natuurlijk slaap ik dan overdag ff Nico,maar ik weet dan dat ik snachts weer niet slaapt. En uiteraard ben je dan niet blij met dat vooruitzicht.De bioclock moet anders worden ingesteld.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3389
Di Aug 20, 2019 11:38 pm Reageer met quote

Dan mag ik mijn gelukkig prijzen dat als ik mijn bed zie, dat ik slaap.
Vaak ben ik wel vroeg wakker en ga dan weer denken wat ik allemaal moet doen op een dag en daar wordt ik al weer moe van zodat ik weer in slaap val. Laughing

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 21, 2019 12:11 am Reageer met quote

theDon schreef:
Vaak ben ik wel vroeg wakker en ga dan weer denken wat ik allemaal moet doen op een dag en daar wordt ik al weer moe van zodat ik weer in slaap val.

Voor jou dus geen melatonine of andere middelen. Je bent nogal actief met van alles en nog wat, veelal fysiek. Denk je dat dat de reden is dat je goed slaapt?

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3389
Wo Aug 21, 2019 12:23 am Reageer met quote

Keesvi schreef:
theDon schreef:
Vaak ben ik wel vroeg wakker en ga dan weer denken wat ik allemaal moet doen op een dag en daar wordt ik al weer moe van zodat ik weer in slaap val.

Voor jou dus geen melatonine of andere middelen. Je bent nogal actief met van alles en nog wat, veelal fysiek. Denk je dat dat de reden is dat je goed slaapt?

Ik denk het wel Kees.
De gehele dag druk met repareren van van alles om mensen te helpen, hond uitlaten, boodschappen doen, hobby's uitvoeren, enz.
In de avond met de pc bezig en vaak ook weer met mensen bezig om te helpen.
Om 22.30, schakel ik mijn pc uit, drink een biertje en ga weer de frisse lucht in mijn hond uit laten.
Daarna gewoon zitten met een lekker muziekje Goud van oud en om 12.30 uur slapen.
Ik ga er van uit dat rust roest, dus blijf ik bezig. Wink

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26624
Wo Aug 21, 2019 9:50 am Reageer met quote

theDon schreef:

...Ik ga er van uit dat rust roest, dus blijf ik bezig. Wink

Dat standpunt huldig ik ook. Altijd bezig want er is altijd wel wat te doen of te repareren. En er zijn voldoende hobby's en andere zaken om mee bezig te zijn. Als ik alles zou doen wat ik zou willen doen kwam ik aan twee mensenlevens nog tekort. Ten gevolge daarvan slaap dan ook uitstekend. Je moet natuurlijk wel het geluk hebben dat je gezondheid het toelaat. Maar persoonlijk zou ik pas doodgaan als ik de rest van mijn leven op een tweekamerflatje zou moeten doorbrengen.

Geen slaapmiddelen dus voor mij... Very Happy

Faber quisque fortunae suae

Howard65.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 115
Wo Aug 21, 2019 11:16 am Reageer met quote

Melatomine waar veel mensen naar grijpen bij slaapstoornissen schijnt een averechtse werking te hebben zo werd onlangs door slaapdeskundigen verteld in het programma Radar, het verstoort het slaapritme.
Gewoon accepteren of je wel of niet goed slaapt, of een wandeling voor het slapen werkt beter.
Het maakt daarbij uiteraard een groot verschil of je de volgende ochtend weer vroeg op moet om te werken.
Gaaaaaap. Sorry moet nog bijkomen.

Eenzamefietser7 5

Superlid
Superlid
Antw.: 17159
Vr Aug 23, 2019 4:32 pm Reageer met quote

de problematiek in een leven wordt steeds groter...

Keesvi

Superlid
Superlid
Vr Aug 23, 2019 6:59 pm Reageer met quote

Eenzamefietser75 schreef:
de problematiek in een leven wordt steeds groter...

Of maken we het groter dan het in wezen is?

Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Plaats reactie