Watersport soms een genot van rust en soms pure ergernis.
Maatschappij, werk & pensioen
Plaats reactie

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Di Aug 20, 2019 6:30 pm Reageer met quote

Watersport en dan bedoel ik dus, varen met bootjes, motor, zeil of roei op meren, vaarten, plassen en andere bevlot en bevaarbare waterwegen.

Zo, dan is maar duidelijk waarover ik het wil hebben.

Voor duizenden mensen een heerlijke vrije tijdsbesteding waar men de stress en opgefoktheid van het dagelijkse leven even kan vergeten.

Nee, het is niet alles botertje tot de boom, ga maar eens kijken bij de diverse sluizen, waar men door moet, vanwege de verbinding met de achterliggende wateren. In het hoogseizoen hebben de sluiswachters handenvol werk om de gemoederen te bedaren en e.e.a. in goede banen te leiden.

De echte watersporter zal het allemaal worst wezen, die is op het water op vakantie, ja ook als die vakantie maar een weekend duurt. Die watersporter mengt zich niet in de strijd om de volgorde van het binnenvaren van een sluis, die volgt gedwee de aanwijzingen van de sluiswachter, want die is heer en meester in zijn sluis. Ja en dan kan het voorkomen, dat een schutting even wat langer duurt, omdat een voordringer niet de aanwijzingen van de sluismeester wil volgen en de sluismeester dan domweg de schutting net zolang ophoudt, tot de onverlaat zich schikt. Dat leidt soms tot uiterst komische taferelen en als je dan in de juiste (vakantie) mood bent, dan kan je je kostelijk vermaken.

Er is in al de jaren, dat wij met onze Doerak de Nederlandse wateren onveilig maakten wel één ding, waar ik me mateloos aan kon ergeren en dat zijn de achterlijke mongolen (met excuus aan de mensen met het downsyndroom), die zich atijd en overal, surfend op de hekgolf van A naar B haasten en daarna van B naar A en daarna weer van A naar B. Kortom doelloos hen en weer jagen en alleen maar brandstof verbruiken, zodat aan het eind van de vaardag een slordige 75 liter moet worden getankt, om de voorraad weer aan te vullen.

Nu lees ik een artikel en daarin wordt gepleit voor het wijzigen van de vaarbewijzen en de exameneisen om een vaarbewijs te verkrijgen.

Men wil dan een speciaal vaarbewijs voor mensen, die met een snelheid van meer dan twintig of vijfentwintig kilometer tot wel honderd kilometer over het water willen scheuren, want varen mag je dat niet noemen. Die snelheid schijnt zelfs nu al te zijn toegestaan op de Maas bij Rotterdam. Er wordt gesteld, dat je dan veel meer kan zien. Nou dat waag ik te betwijfelen, je bent alleen maar bezig de boot onder controle te houden en te zorgen, dat je niet tegen een vrachtschip of klein vaartuig aan knettert.

Hoe kom je op het onzalige idee, om met een dergelijke snelheid je op het water te willen voortbewegen, dan is er toch ergens in de voorgaande levensjaren iets heel erg mis gegaan?

We kunnen dan ook wel beginnen aan een rijbewijs voor dronken droppies of voor gasten die zich met 250km/h door een woonwijk willen wringen.

Een absoluut dwaas plan, ontsproten aan het brein van een snelheidsmaniak, met egocentrische inslag en een verwrongen kijk op de werkelijkheid.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

christoffel

Superlid
Superlid
Antw.: 2909
Di Aug 20, 2019 7:00 pm Reageer met quote

Wij hebben ruim 20 jaar een boot gehad en er enorm veel plezier mee beleeft. Maar door gezondheids redenen en het onderhoud dat ons te zwaar werd hebben we hem moeten verkopen.
Wij denken er nog vaak met weemoet aan terug.

Aan het onmogenlijke, is niemand gehouden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

pimpeter

Stamgast
Stamgast
Antw.: 213
Wo Aug 21, 2019 1:23 pm Reageer met quote

Ach waarom niet, in het verkeer heb je ook verschillende roze papiertjes.

Voor vrachtauto of motor heb je ook andere papieren nodig, dan voor personen auto.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail

Pagina 1 van 1

Plaats reactie