Oostenrijkse conservatieven: verbod ext. rechtse Identitären
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12824
Di Aug 20, 2019 11:12 pm Reageer met quote

Misschien goed om eens onder ogen te zien dat er wel degelijk verschil bestaat tussen rechts en extreem-rechts. Niet links maar de nogal rechtse ÖVP eist een verbod op de extreem-rechtse Identitären. Een zwaluw maakt nog geen zomer maar dergelijke stellingnames zou ik graag veel meer willen zien.

Quote:
De centrum-rechtse ÖVP eist dat de extreemrechtse Identitären Bewegung verboden wordt verklaard. Voor de partij is dat zelfs een breekpunt bij komende coalitienonderhandelingen na de verkiezingen die eind september gehouden worden. De groepering kreeg in Nederland onder meer bekendheid doordat Thierry Baudet in verkiezingstijd een misleidende video van de Identitären gebruikte als racistisch propagandamiddel. De nep-beelden werden onder meer uitgezonden tijdens het veelbekeken debat met Mark Rutte bij Pauw.

In Oostenrijk raakte de IBÖ eerder dit jaar in opspraak omdat de leider geld ontving en mailde met de massamoordenaar die in Nieuw-Zeeland een aanslag pleegde op moskeeën waarbij 51 burgers om het leven kwamen. De ÖVP leidt in de peilingen en wil zich duidelijk distantiëren van haar voormalige coalitiepartner, de uiterst rechtse FPÖ. Een prominent lid van de FPÖ heeft verklaard niets voor een dergelijk verbod te voelen. Verwacht wordt dat de twee partijen opnieuw een regering zullen gaan vormen.

Lees verder: Oostenrijkse conservatieven eisen verbod extreemrechtse Identitären

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Advertentie

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Aug 20, 2019 11:33 pm Reageer met quote

De stellingname is niets mis mee maar hoeveel zal een verbod uithalen?
En is dat juridisch haalbaar?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Di Aug 20, 2019 11:41 pm Reageer met quote

In ieder geval zijn ze geen coalitie met ze aangegaan. Dat is positief!
Kan Nederland een voorbeeld aan nemen.

Keesvi

Superlid
Superlid
Di Aug 20, 2019 11:59 pm Reageer met quote

luciaT schreef:
De stellingname is niets mis mee maar hoeveel zal een verbod uithalen?
En is dat juridisch haalbaar?

Voorlopig vind ik stellingnames in de vorm van 'tot hier en niet verder' door gevestigde politieke partijen al zeer hoopvol. Wat er echt leeft onder het (iets anders dan wat populistische stromingen beweren) volk moet je natuurlijk niet de mond snoeren maar krachtig afkeuren van openlijke vrijages met moordpartijen op onschuldige burgers lijkt me niet meer dan normaal. Politieke stromingen die dergelijke moordpartijen stimuleren hebben wat mij betreft geen bestaansrecht. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een weldenkend mens dat met mij oneens is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Laatst aangepast door Keesvi op Wo Aug 21, 2019 6:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Wo Aug 21, 2019 5:48 pm Reageer met quote

Kees, ik heb zomaar het idee, dat jouw laatste zin, enige correctie behoeft.
Het woordje "geen", zou vervangen moeten worden door "een".
De zin leest zo niet lekker.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

Keesvi

Superlid
Superlid
Wo Aug 21, 2019 6:17 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Kees, ik heb zomaar het idee, dat jouw laatste zin, enige correctie behoeft.
Het woordje "geen", zou vervangen moeten worden door "een".
De zin leest zo niet lekker.

Uiteraard en inmiddels rechtgezet. Dank!

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5277
Wo Aug 21, 2019 10:04 pm Reageer met quote

Nou heb ik begrepen dat die Identitären ook een afdeling in Nederland hebben.
Opgericht door Paul Peters, alias Paul van Oosten, alias Peter van Poorten en zo zullen er w.s. nog wel wat aliassen te noemen zijn.

Ik vraag me af of Nederland ook nog zo ver zal kunnen komen om die afdeling te verbieden.
Demonstraties van die club zijn al wel eerder verboden, maar de club zelf niet zo ver mij bekend.

Ik ben heel benieuwd wat de stap in Oostenrijk voor gevolgen of vervolg in Nederland of Europa gaat krijgen.

Pagina 1 van 1

Plaats reactie