Rechts-extremistisch terrorisme in opkomst
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14  Volgende Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3475
Wo Aug 21, 2019 8:33 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Keesvi schreef:
theDon schreef:
Ik saboteren???? nou wordt ie helemaal mooi!!!!

Ik zal proberen daar heel duidelijk over te zijn. Op de persoon spelen en niet on topic reageren in een serieuze discussie is saboteren. Daar hebben sommigen, waaronder jij, zich veelvuldig schuldig aan gemaakt. Dat geldt ook voor het over the top reageren op woordjes als poep en pies zonder verder op de materie die aan de orde is in te gaan. Lijkt me duidelijk. Je verontwaardiging, en niet alleen die van jou, is volkomen misplaatst. Nogmaals, als je niets beters weet reageer dan gewoon niet. Ik ga ook geen discussies verpesten omdat de inhoud of de discussianten me niet aanstaan. Ik vind het werkelijk te kinderachtig voor woorden wat hier voor de zoveelste keer weer eens tentoongespreid wordt aan stompzinnigs.

Oké, dus schelden, mens uit maken voor van alles en nog wat, vieze smerige woorden uiten, enz. dat is geen probleem.
Gelukkig ben ik opgevoed om iemand maar niet zo uit te maken als wat hier gebeurd en daar haak ik op in!
Dat mag dus ook niet, dan is het fatsoen hier ver beneden peil als dit allemaal maar gebezigd mag worden.
Als ik vroeger iemand voor nazi uit zou maken, kreeg ik een trap onder mijn kont en had ik een week straf maar hier mag dat dus allemaal?
Dit geeft dus goed aan hoe links in elkaar steekt!!
Maargoed, ik zal mij er niet meer mee bemoeien, jullie rotzooien maar wat aan verder!
Jammer dat het zo gaat hier op het forum.

Altijd bereid de hand in eigen boezem te steken ben ik eens gaan teruglezen. Ik kan tot geen andere conclusie komen dan dat het geklier toch echt begonnen is op het moment dat argumenten tekortschoten en dan zeg ik niet door rechts, maar gestart door Annette, ingekopt door Douwe ( verder niet meer gezien hier, noch ervoor, noch, erna), dan nog ene pimpeter die ik al helemaal nooit heb gezien, jij meent volkomen out of the blue Jan te verwijten het iq van een visstick te hebben( kennelijk met heel veel lol om de eigen opmerking), Tympaan die nog even een duit in het zakje doet naar aanleiding van het verweer van Jan op Douwes oneliner, dan YvanH die ook niet deelneemt, maar meent mij iets te moeten toevoegen, wat jij vervolgens ook weer met smileys beantwoordt. Moet ik nog even doorgaan?

Ik ben het met je eens dat het fatsoen hier ver te zoeken is en dat het erg jammer is dat het er hier op het forum zo aan toe gaat.
Maar dat ligt niet aan degenen die jij schaart onder links.
Natuurlijk kun je reacties verwachten, maar over het algemeen wordt er door de mensen die jij van alles beschuldigt soms scherp maar uiterst correct gediscussieerd. Als jij en je vrienden dat ook zouden kunnen met inachtneming van de normale fatsoensregels zou het nog wat kunnen worden hier.

En hier wilde ik het maar bij laten voor wat betreft de metadiscussie.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Wo Aug 21, 2019 8:59 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Ho, gooien met stront?
Als dat maar niet de aanleiding is voor nog meer gekrakeel.
Foei, foei Cool

Tja, straks weer stront aan de knikker, wedden..? Wink

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Howard65.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 115
Wo Aug 21, 2019 9:03 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
JanRutgers schreef:
Ho, gooien met stront?
Als dat maar niet de aanleiding is voor nog meer gekrakeel.
Foei, foei Cool

Tja, straks weer stront aan de knikker, wedden..? Wink

Allebei?
Dat wordt schrobben.

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Wo Aug 21, 2019 9:03 pm Reageer met quote

Stront voor dank, wat ik je brom. silent

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

JanRutgers.1

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 95
Wo Aug 21, 2019 9:20 pm Reageer met quote

Je wordt nooit door een eerlijke wagen overreden, het is altijd een strontkar.

Better steande stjerre, dan op de knibbels libben.

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12822
Wo Aug 21, 2019 9:22 pm Reageer met quote

Ik pik er even een dingetje uit:
theDon schreef:
Als ik vroeger iemand voor nazi uit zou maken

Daarmee beweer je dat een of meerdere forumleden anderen voor nazi uitmaken. Er staat mij niets van bij maar jij kunt me vast wel even helpen door aan te geven waar en door wie dat gedaan is.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

Howard65.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 115
Wo Aug 21, 2019 9:30 pm Reageer met quote

JanRutgers schreef:
Je wordt nooit door een eerlijke wagen overreden, het is altijd een strontkar.

Sneu voor je, maar zal voor jou toch ook weer niet een onoverkomelijk probleem zijn.

redone

Superlid
Superlid
Antw.: 4915
Wo Aug 21, 2019 9:49 pm Reageer met quote

Het is maar goed dat op dit forum alleen een toetsenbord gebruikt kan worden voor extreem gedrag, anders zag het er niet best uit!

Kijk eens op mijn weblog, ik zou het leuk vinden!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3871
Wo Aug 21, 2019 10:18 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Ik heb gisteren ook Jinek gezien met Beatrice de Graaf.
Wat mij vooral opviel is dat ze vertelde dat rechts extremisten vaak eenlingen zijn, dit in tegenstelling tot jihadisten die vaak onderdeel zijn van een groepering.
Eenlingen begeven zich op sites waar ze gelijkgestemden vinden, maar plegen aanslagen vaak alleen.
Eenlingen kunnen veel makkelijker onder de radar blijven, dus veel moeilijker op te sporen door veiligheidsdiensten, dat is erg verontrustend.

Beatrice de Graaf draagt veel stof tot overdenking aan, bv ook dat we eigenlijk nog niet eendrachtig een duidelijke definitie hanteren binnen Europa over wat we onder rechts-extremisme verstaan. Zij komt met een voorstel de definitie die een collega van haar, Nikkie Sterkenburg, kortelings formuleerde te gebruiken. Ik citeer:

"Mensen die op zoek zijn naar een etnische en culturele homogene staat en die daarbij bereid zijn etnische en/of culturele minderheden hun vrijheden te ontnemen, desnoods met geweld"

https://www.npostart.nl/jinek/20-08-2019/KN_1709770 ongeveer elfde minuut.

Dat 'desnoods' lijkt in het licht van de vele aanslagen van rechts-extremistische zijde en de jongeren die met die aanslagplegers weglopen, gemakkelijk vervangen te kunnen worden door: 'bij voorkeur'.

En dat is waar dit topic over gaat: rechts-extremistische moordpartijen.
Het gaat niet over poep gooien, muren bekladden, mensen die zich aan bomen vastbinden. Het gaat over de gevoelde plicht uit 'liefde voor volk en vaderland' burgers te doden, in moskeeën, de synagoog, daar waar het het meeste impact heeft, en dan: zo veel mogelijk slachtoffers daarbij te maken.
Na Breivik is Brenton Tarrant is op dit moment koploper en nu gaat het erom wie deze het eerst voorbij zal streven...Daarover schijnen jongeren het het liefst te hebben op hun social media hangplaatsen, dat levert de hoogste scores op bij deze 'gamificatie' (=het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext) van moord- en 'harass'-partijen (een nikab aftrekken levert ook -zij het uiteraard veel minder- punten op) die door deze neo-nazi jongeren verheerlijkt en geidealiseerd worden.

Quote:
De jonge Noor Philip Manshaus die zaterdag zwaarbewapend een moskee in Baerum nabij Oslo binnendrong en kon worden overmeesterd, liet zich door 'Saint Tarrant' inspireren. Dat geldt ook voor Patrick Crusius, de Amerikaan die op diezelfde dag in een winkelcentrum in El Paso (Texas) 22 'Mexicanen' doodschoot en in een manifest dezelfde extremistische taal uitte als Tarrant. Veiligheidsexperts noemen drie redenen waarom zijn aanslag 'een voorbeeld' is geworden voor andere blanke extremisten: de aanval gebeurde in een moskee, werd live uitgezonden op internet en telde een groot aantal slachtoffers.

https://www.ad.nl/buitenland/christchurch-als-voorbeeld-aanslag-dader-nageaapt~a9396d37/

Gewoon nog eens terug, naar wat hier eigenlijk het topic is. Dit dus.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 222
Do Aug 22, 2019 1:12 am Reageer met quote

Dit is wat het ministerie van binnenlandse zaken, m.n de AIVD erover zegt;

De AIVD doet onderzoek naar verschillende vormen van extremisme, zoals links- en rechts-extremisme.
Gewelddadig en niet-gewelddadig extremisme

De AIVD beschouwt extremisme als:

Het actief nastreven en/of ondersteunen van diepingrijpende veranderingen in de samenleving die een gevaar kunnen opleveren voor (het voortbestaan van) de democratische rechtsorde, eventueel met het hanteren van ondemocratische methodes die afbreuk kunnen doen aan het functioneren van de democratische rechtsorde.

De gebruikte ondemocratische methodes kunnen zowel gewelddadig als niet-gewelddadig zijn.

Voorbeelden van niet-gewelddadige ondemocratische middelen zijn systematisch haatzaaien, verspreiden van angst, verspreiden van desinformatie, demoniseren en intimideren. Voorbeelden van gewelddadige methodes zijn geweldplegingen, mishandelingen of ernstiger vormen van geweld.

Naar mijn bescheiden mening kun je toch stellen dat er politiek gezien in heel de wereld een flinke verschuiving naar rechts heeft plaatsgevonden,

de PVv het Forum, de Oostenrijkse ovp, Le Pen in Frankrijk, het vlaams belang, Trump enz enz.

die hele verschuiving brengt nmm ook met zich mee dat de beweging ter rechterzijde ook meebeweegt, dus het rechts extremistische ( terrorisme)
beweegt mee.

dan kan de rechterkant wel schermen met links links links, die hebben het allemaal gedaan, maar 1 ding is een feit, links heeft de afgelopen decennia amper meegeregeerd, en nationaal gezien wat is links??

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12822
Do Aug 22, 2019 1:53 am Reageer met quote

nandes57 schreef:
dan kan de rechterkant wel schermen met links links links, die hebben het allemaal gedaan, maar 1 ding is een feit, links heeft de afgelopen decennia amper meegeregeerd, en nationaal gezien wat is links??

Eens met de strekking van je betoog maar met een kanttekening. Het is niet de 'rechterkant' die hier gefrustreerd zit te doen over 'links' maar enkele forumleden -ik zal ze bewust niet de rechtse hoek in framen- die als door een wesp gestoken reageren als er kritisch gekeken wordt naar rechts-extremisme, in dit geval de dramatische toename van geweld uit die hoek. Klip en klaar veroordelen van rechts-extremistisch geweld is kennelijk te moeilijk.

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)

nandes57

Stamgast
Stamgast
Antw.: 222
Do Aug 22, 2019 2:29 am Reageer met quote

Weet je, ik kan het nog niet zo goed duiden, de door jou benoemde rechterkant is naar mijn mening helemaal niet zo rechts, een witgoedverkoper, een drogisterijmedewerkster en een timmerman, wat hebben die bij rechts te zoeken, geven ze zelf ook vaak genoeg aan door tegen onze rechtse regering aan te schoppen.

ik weet soms niet waarom, denk dat het vaak is om ergens tegen te zijn, de discussie om de discussie, maar ook, en dat is wat je overduidelijk ziet om iemand onderuit te halen,het gezegde "ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" kennen ze niet.

Ja rechts rukt op dus ook extreem rechts ook, het sluipt er gevaarlijk in, en met een verharding van standpunten redden we het niet, het is de overtuiging die het zal moeten doen.

Er is zoveel meer ( gelukkig maar) tussen extreem links en extreem rechts.

luciaT.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 766
Vr Aug 23, 2019 12:09 am Reageer met quote

Het taboe op racisme is twee generaties na de Holocaust rap aan het verdwijnen. Het zijn termen als ”boreaal ras”, ”omvolking” en het flirten van Thierry Baudet en Forum voor Democratie (FvD) met rechts-extremisme die prof. Joep Leerssen zorgen baren.

Hoogopgeleid

Anders dan de PVV zoekt FvD zijn aanhang vooral onder de hoogopgeleiden. De hoogleraar sluit niet uit dat er raakvlakken zijn tussen FvD en Erkenbrand. „Ik onderscheid twee hellende vlakken. Het ene gaat

Leerssen onderkent ook een hellend vlak in de uitingen van de politici. „Wilders en met name Baudet hebben geregeld gezellige avondjes doorgebracht met dubieuze figuren, mensen van buitengewoon onfrisse, racistische signatuur; en uitlatingen gedaan die ze later moesten goedpraten of wegwuiven. Daarmee bevinden ze zich óók op een hellend vlak. Binnen de grenzen van de democratische rechtsorde schuiven ze voortdurend precies zo ver op naar rechts als de publieke opinie het van hen accepteert. Ik maak me ernstig zorgen over het continue polariseren en haatzaaien door de stemmingmakers. Mensen wennen eraan, waardoor rechts-extremisme steeds gewoner wordt.”
https://www.rd.nl/vandaag/politiek/prof-leerssen-forum-voor-democratie-wortelt-in-racistische-ideologie-1.1586988

Vooral die laatste zin: Mensen wennen er aan, waardoor rechts-extremisme steeds gewoner wordt. Dat blijkt iedere keer als je met sommigen praat hierover of in een discussie.

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Vr Aug 23, 2019 11:46 am Reageer met quote

Lucia schreef: .Het taboe op racisme is twee generaties na de Holocaust rap aan het verdwijnen.

Goh, hoe zou dát nu komen. Pfff Shocked

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3871
Vr Aug 23, 2019 12:07 pm Reageer met quote

Het is zal wel dezelfde oorzaak hebben als in die vele eerdere perioden dat die geestelijke aandoening de kop opstak in Europa. Het is als met syfilis, een ziekte die zich soms een tijdlang niet manifesteert, maar nooit weg is.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Aug 23, 2019 12:51 pm Reageer met quote

Ook in het stuk dat Lucia plaatst wordt de rol van het internet uitgelegd. Waar mensen websites die oproepen tot geweld verbinden met websites die de ideologieën van extreemrechts verspreiden krijg je een funest samenspel
"Verbind en machinegeweer maar met de ideeën over omvolking, het boreale noorden, de westerse beschaving die beschermd moeten worden tegen de horden uit de barbaarse wereld. Waarop dat kan uitlopen kun je in de krant lezen", aldus professor Leerssen.

De link die ik plaats verwijst naar een artikel dat oproept tot meer aandacht voor extreemrechtse haattaal. Ook het NCTV schrijft in haar laatste rapport over het groeiende rechtsextremisme:

“Niet-gewelddadige activiteiten van rechts-extremisten kunnen echter eveneens ondermijnend zijn. Sterker, het door rechts-extremisten structureel zaaien van haat jegens minderheden, de rechtsstaat en de democratie kan (op termijn) ook op niet-gewelddadige wijze een bedreiging voor de nationale veiligheid vormen.”

De schrijver stelt dat haattaal jegens bepaalde groeperingen óók een gewelddaad is.

"Systematisch blijven benadrukken dat islamitische, joodse, en zwarte Nederlanders geen aanwinst zijn (ik druk me hier mild uit, maar ik wil de haat die dagelijks op internet wordt gespuid niet herhalen) — is niet alleen feitelijk onjuist, het is ook gewelddadig. Je ontneemt je medemens hiermee consequent hun menselijkheid: je maakt mensen tot een object van verachting, haat en woede (....) de extreemrechtse aanslagplegers, zowel in Europa als daarbuiten, lieten zich uitgebreid inspireren door dehumaniserende uitspraken en afbeeldingen. "

De reden dat rechtsextremisme met hun haattaal zo onder de radar zijn gebleven komt, volgens de auteur, doordat de AIVD en het NCTV vooral gericht zijn op de machtscentra (de regering, het parlement, rechters, ministeries, politie, et cetera) en de nationale veiligheid, m.a.w. op aanslagen die elke burger bedreigen. Rechtsextremisten richten zich met hun haat echter op speciale doelgroepen. Al je wit en cisgender bent heb je niet veel te vrezen.

Dat geldt voor de dominant witte beleidsmakers natuurlijk ook: het wordt gezien als een beperkt probleem met niet heel grote consequenties. Maar je zult maar net een Nederlander zijn op wie die haat zich als het oog van Sauron focust: dan sta je in Nederland snel alleen, wordt je verteld maar een dikkere huid te kweken. Het bestrijden van extreemrechts geweld, in daad én woord, zou onze eerste prioriteit moeten zijn. Bescherming tegen geweld is namelijk een burgerrecht van iedereen.

Veel te weinig aandacht voor extreemrechtse haattaal.

En in mijn ogen begint het dus al met de déhumanisering door het stelselmatig te hebben over dé moslims, dé vluchtelingen, dé buitenlanders. Déhumanisering maakt de weg naar haattaal vrij.
En hoewel gelukkig niet iedereen die haattaal verspreidt overgaat tot fysiek geweld, zal iedereen die een rechtsextremistisch terreurdaad pleegt ooit begonnen zijn met het uiten van haattaal.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Vr Aug 23, 2019 1:21 pm Reageer met quote

annette49 schreef:
Lucia schreef: .Het taboe op racisme is twee generaties na de Holocaust rap aan het verdwijnen.

Goh, hoe zou dát nu komen. Pfff Shocked

Vertel..

YvanH

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 31
Vr Aug 23, 2019 7:01 pm Reageer met quote

Hoeveel pagina’s wil je nog vullen Willemijn?

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3373
Vr Aug 23, 2019 7:04 pm Reageer met quote

YvanH schreef:
Hoeveel pagina’s wil je nog vullen Willemijn?

Zie haar onderschrift YvanY. Wink

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Vr Aug 23, 2019 7:17 pm Reageer met quote

Hoe het komt Willemijn? Vanwege halve of valse berichtgeving.?

Een verslaggeefster van Roemeense afkomst durft het wél te schrijven,

Als de @nos een terroristische aanslag omschrijft als ‘explosie die zich voordeed’, werken er op die redactie kennelijk mensen die het nieuws censureren en verbloemen ten gunste van Palestijnse terroristen. Ideologie boven informatie.
https://
twitter.com/nos/status/116
4872312929357824

NOS

@NOS

Meisje overlijdt na explosie op Westelijke Jordaanoever
https://
nos.nl/l/2298656

Nausicaa Marbe sloopt bizarre berichtgeving NOS over Palestijnse bomaanslag waarbij Israëlisch meisje omkomt https://tpo.nl/2019/08/23/nausicaa-marbe-sloopt-bizarre-berichtgeving-nos-over-palestijnse-bomaanslag-waarbij-israelisch-meisje-omkomt/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=sharing_standard via @TPOnl

En zo gaat het al jaren en daarom wordt mensen een rad voor ogen gedraaid en worden ze steeds meer anti Israel. Maar... eens zullen zelfs de meest verstokte haters zeggen: wir haben es nicht gewusst.

En nu ga ik lekker mijn koffer verder pakken. Tot over een poosje! Zouden jullie dan nog met dit topic verder gaan of zou er weer een nieuw topic zijn om te vertellen hoe slecht rechts is en hoe gewéldig links is, gewoon GEWELLLDIG.

Pagina 8 van 14 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 12, 13, 14  Volgende

Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk