euthanasie bij dementie niet langer mogelijk (?)
Blik op het nieuws
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende Plaats reactie

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5266
Do Aug 29, 2019 9:19 pm Reageer met quote

Als je dan ook nog 's de vasculaire vorm hebt, dan weet je bij tijden enorm goed wat er met je aan het gebeuren is. Ik vind het een heel heftige vorm voor de patiënt zelf en voor de naasten.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Keesvi

Superlid
Superlid
Antw.: 12809
Do Aug 29, 2019 10:00 pm Reageer met quote

Een m.i. lezenswaardige column van Karin Spaink vanuit ervaringsdeskundigheid. Ze maakt duidelijk wat er zo pijnlijk schort aan de gang van zaken rond euthanasie waarin zowel de betrokkene, de familie als de uitvoerende arts slachtoffer zijn van een mankerende wetgeving waarmee je natuurlijk niet alles afdekt. Gevolg is dat iedereen naar beste inzichten gaat invullen waardoor de uitvoerende arts niet alleen voor het hekje van de tuchtrechter staat maar in dit geval (ook) van de strafrechter, meestal tot afgrijzen van de familie en andere naasten. Soms is palliatieve sedatie een alternatief maar vaak ook niet. Schrijnend...

Quote:
COLUMN - Daar zit je dan. In de rechtszaal – niet als belangstellende, maar als gedaagde. De officier van justitie houdt zijn openingsbetoog, waarin hij de zaak tactvol uiteenzet en de strafeis bekend maakt. Je hebt naar eer en geweten gehandeld, betoogt de vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie, en hij laat een betekenisvolle stilte vallen. Dan meldt hij de formele beschuldiging tegen je: moord.

Die paradox – iemand die je zojuist nog hebt geroemd vanwege haar gewetensvolle afweging en haar keurige wijze van handelen, plompverloren van moord betichten – is de crux. Het is de parallelle paradox van wat de wet eist: dat volledig wilsbekwame mensen die, alles overziend, vaststellen dat ze euthanasie willen als ze later wilsonbekwaam zijn geworden, met hun kapotte wil hun oude besluit bekrachtigen.

Mijn moeder heeft nooit willen worden wie ze nu is. En ze is ongelukkig: ze huilt, ze dwaalt, ze mist, ze hunkert, en haast niets pleziert haar nog. Ze komt haar dagen moeizaam door. O ja, ze is bij vlagen blij, maar op de keper beschouwd is ze depressief, verdrietig, alleen en bij vaak wanhopig. Contact maken gaat haar steeds moeilijker af, en ze verliest elke week meer van zichzelf. Ze zinkt weg in de maas van haar leven.

Lees verder: Eer, geweten en moord

“Niemand wordt geboren met haat voor een persoon met een andere huidskleur, achtergrond of geloof." (Nelson Mandela)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Vr Aug 30, 2019 1:29 pm Reageer met quote

Bedankt Kees. Goed stuk.
Karin Spaink legt de vinger precies op de wonde:

Quote:
We zijn vergeten dat elk wilsbesluit niet alleen over ‘nu’ gaat, maar ook altijd over een ‘later ik’. We zijn vergeten dat juist een ziekte die je geest en wil wegvreet, moeilijk onder een wetsbepaling geduwd kan worden die vereist dat je wilsbekwaam herhaalt dat je inmiddels wilsonbekwaam bent geworden.

Aan deze absurditeit moet toch echt iets gedaan worden. Spaink beschrijft hoe immens zwaar het voor haar moeder als een onmachtig nagenoeg alleen nog fysiek resterend hoopje mens in de helse verdwazing van haar geest gevangen te zitten.
Dat heeft zij nooit gewild.

Spaink kan alleen nog hopen op een longontsteking die aan deze lugubere toestand een luguber eind kan maken.
Heet dit 'beschaving'?

Heb hier verder geen woorden voor op dit moment

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

YvanH

Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker
Antw.: 31
Vr Aug 30, 2019 9:25 pm Reageer met quote

Bedankt Kees voor de link. Inderdaad geen woorden voor! Spreek ook uit ervaring.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3456
Wo Sep 11, 2019 5:07 pm Reageer met quote

Met grote opluchting lees ik dat de betreffende arts is ontslagen van rechtsvervolging en dat is vastgesteld dat ze wel degelijk zorgvuldig heeft gehandeld.
Misschien dat er nu een werkbare richtlijn komt hoe te handelen in een dergelijke situatie.
Arts ontslagen van rechtsvervolging na omstreden levensbeëindiging

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2320
Wo Sep 11, 2019 5:31 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:

Misschien dat er nu een werkbare richtlijn komt hoe te handelen in een dergelijke situatie.

Uit deze rechtszaak is wel duidelijk geworden dat dat hard nodig is.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Sep 11, 2019 8:52 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Met grote opluchting [...]

Nou, echt super he.
Ik hoop van ganser harte dat niet in hoger beroep wordt gegaan.
Het OM mag wat mij betreft deze keer 'het verlies' gewoon nemen.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7972
Wo Sep 11, 2019 9:23 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
WillemijnF schreef:
Met grote opluchting [...]

Nou, echt super he.
Ik hoop van ganser harte dat niet in hoger beroep wordt gegaan.
Het OM mag wat mij betreft deze keer 'het verlies' gewoon nemen.

Er is ook wat voor te zeggen dat de Hoge Raad hierover een uitspraak doet. Een arrest van die raad is dan in dergelijke zaken bindend.

Beter is het natuurlijk dat er via de wetgeving duidelijkheid wordt verschaft, maar dat kan ook lang duren.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

annette49

Stamgast
Stamgast
Antw.: 681
Wo Sep 11, 2019 9:33 pm Reageer met quote

Ik hoop dat arts en familie nu rust krijgen.

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Wo Sep 11, 2019 10:17 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

Er is ook wat voor te zeggen dat de Hoge Raad hierover een uitspraak doet. Een arrest van die raad is dan in dergelijke zaken bindend.

Beter is het natuurlijk dat er via de wetgeving duidelijkheid wordt verschaft, maar dat kan ook lang duren.

Zo had ik het niet bekeken.

Toch blijf ik maar hopen dat deze uitspraak afdoende blijkt te zijn en voor voldoende helderheid kan zorgen.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Wo Sep 11, 2019 10:55 pm Reageer met quote

Gister verscheen dit artikel over euthanasie bij dementie in de Volkskrant

geen objectief vast te stellen ondraaglijk lijden bij dementie=geen euthanasie

Quote:
De strafzaak tegen de verpleeghuisarts in Nederland kan zeker als voorbeeld van juridisering worden aangemerkt, beaamt René Héman, voorzitter van artsenorganisatie KNMG. ‘Wij willen als artsen graag open zijn over ons handelen en over de fouten die we maken, en daar willen we ook van leren. Maar dat wordt lastig als openheid tot een strafzaak kan leiden.’

Héman sluit niet uit dat de harde lijn van Rinus Otte heeft bijgedragen aan de terughoudendheid van artsen om euthanasie te verlenen aan patiënten bij wie niet objectief kan worden vastgesteld dat zij ‘ondraaglijk lijden’. Oftewel: patiënten in een vergevorderde staat van dementie, met psychische aandoeningen en/of een ‘stapeling van ouderdomsaandoeningen’.

Ik vind dat er een legale optie zou moeten zijn om af te spreken met de huisarts bij ernstige dementie zoals die bv plotseling opgetreden kan zijn na een beroerte het leven te laten beëindigen. Ook als je helemaal niet de indruk wekt 'te lijden'. Dat 'je', dat is er helemaal niet meer, en daar gaat het om, tenminste daar zou het mij om gaan. Ik wil niet voortleven op het moment dat ik geen weet meer heb van de wereld, van mijzelf, van mijn verleden, mijn geliefden, ik wil niet voortleven wanneer ik alleen nog maar een hallucinerend lichaam zou zijn.
Maar daar valt dus niet aan te ontkomen wanneer iemand plots dement raakt. Het moet dan in het geniep, heel eenzaam -je mag in ieder geval niet geholpen worden door iemand- , met allerlei gepruts, het risico dat die noodgedwongen zelfdoding mislukt. Gaat dat allemaal niet dan zal het hallucinerend vegeterend lichaam -waar jij je eerder in bevond- net zo lang door moeten existeren tot de dokters het welletjes vinden. Waar tonnen geld mee gemoeid kunnen zijn, zinloos vermorst.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Do Sep 12, 2019 12:14 am Reageer met quote

De uitspraak van de rechter is m.i. op de verwijzing van eerdere op schrift stelling van de wens gebaseerd. Eerdere op schrift stelling voor het moment dat het niet meer uitgesproken kan worden. Goed beschreven.

Ik zie dat jij een stap verder wilt gaan Nicolaas.
Denk je dat dit goed te beschrijven is?
Ik betwijfel dat, maar wellicht zit ik hierin mis.
Ik denk dat voor de buitenwereld niet goed in te schatten is hoe je je zelf voelt na bijvoorbeeld een beroerte zoals je stelt. De oorzaak is dan anders en wellicht kan daar nog verbetering in optreden en wanneer weet een arts of de familie dan wat het juiste moment is?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Do Sep 12, 2019 1:51 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
De uitspraak van de rechter is m.i. op de verwijzing van eerdere op schrift stelling van de wens gebaseerd. Eerdere op schrift stelling voor het moment dat het niet meer uitgesproken kan worden. Goed beschreven.

Ik zie dat jij een stap verder wilt gaan Nicolaas.
Denk je dat dit goed te beschrijven is?
Ik betwijfel dat, maar wellicht zit ik hierin mis.
Ik denk dat voor de buitenwereld niet goed in te schatten is hoe je je zelf voelt na bijvoorbeeld een beroerte zoals je stelt. De oorzaak is dan anders en wellicht kan daar nog verbetering in optreden en wanneer weet een arts of de familie dan wat het juiste moment is?

In Nieuwsuur gisteravond werd er ook nog eens teruggekomen op deze kwestie Hizhi, en het lijkt erop dat 'die stap verder' ook gemaakt kan worden. Het is nu als ik Kohnstam goed begrijp decisief wanneer iemand een wilsverklaring heeft opgetekend waarin hij/zij kenbaar maakt het leven beëindigd te willen zien bij diepgaande dementie, ook wanneer daarbij geen 'lijden' tot uitdrukking komt.
Wanneer iemand niet voort wil leven in een toestand waarin hij zijn eigen spiegelbeeld niet meer herkent wordt kan dat gehonoreerd worden.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/11-09-2019/VPWON_1303249

vanaf ongeveer de 25ste minuut

Wat kan het voor zin hebben om in die toestand nog -soms jarenlang- te vegeteren? Waarom, voor wie? Vanuit welke ethiek?
Ja, een stap verder, ik zou zeker een stap verder nog willen gaan en zo'n kwestie net zo willen benaderen als orgaandonatie. Je bent donor tenzij je daar uitdrukkelijk van af wilt zien. Zo zou het ook geregeld moeten worden met diepgaande dementie: men wordt dan geëuthanaseerd tenzij men uitdrukkelijk verklaard heeft -bv bij de huisarts- ook in die toestand voort te willen 'leven'.

Leonard Cohen

annette49

Stamgast
Stamgast
Do Sep 12, 2019 2:21 pm Reageer met quote

Nicolaas schreef: Ja, een stap verder, ik zou zeker een stap verder nog willen gaan en zo'n kwestie net zo willen benaderen als orgaandonatie. Je bent donor tenzij je daar uitdrukkelijk van af wilt zien. Zo zou het ook geregeld moeten worden met diepgaande dementie: men wordt dan geëuthanaseerd tenzij men uitdrukkelijk verklaard heeft -bv bij de huisarts- ook in die toestand voort te willen 'leven'.

Dit vind ik wel een heeeel gevaarlijke ontwikkeling. Ik heb bv wel een oude orgaancodocil, ik weet niet eens of die nu geldig is, dus ik moet naar die site om dingen te regelen.
Dat stel ik en velen met mijm steeds uit of heb er geen erg in.
Zo zal dat ook gaan met zo'n euthanasieverklaring, anderen gaan dan beslissen. En hoe kort is dan de weg tussen euthanasie en gelijk maar dat lichaam leeg halen? Of wanneer iets nodig is men op zoek gaat naar een slachtoffer? Ik vind dit niks!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Sep 12, 2019 2:34 pm Reageer met quote

Nee, dat gaat mij ook veel te ver. Ik vind wel degelijk dat je zelf moet nadenken over je levenseinde en wat jij nog leefbaar vindt en wat niet. Je zou misschien kunnen vastleggen dat je, mocht je dementie hebben en in die toestand aangeeft niet te willen sterven of daar niet duidelijk in bent, dat de in heldere toestand geschreven euthanasieverklaring leidend moet zijn. Misschien zou je dat kunnen doen.
De beslissing daarover geheel bij een arts leggen is onwenselijk, immers de arts kan niet weten hoe jij aankijkt tegen euthanasie en wat jij aanvaardbaar vindt. Het minste wat je als patiënt kan doen is daar zelf proactief in zijn als het zo belangrijk voor je is.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

Gribou---Greet

Stamgast
Stamgast
Antw.: 325
Do Sep 12, 2019 2:34 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
in die toestand voort te willen 'leven'.
...... waar ligt de grens van die toestand die jij voor ogen hebt ? Die grens zal niet voor een ieder hetzelfde zijn en daarbij je weet van te voren niet hoe de dementie zich bij jou ontwikkeld , ook dat is per persoon die dit treft verschillend .

annette49

Stamgast
Stamgast
Do Sep 12, 2019 2:42 pm Reageer met quote

Euthanasie, donorregistratie allemaal uit de koker van D66, en het niet meer opereren van ouderen door GroenLinks. Ik ben erg argwanend.
Voor mijzelf is het zo dat ik niet eindeloos behandeld wil worden en er ook uit wil stappen als het MIJ uitkomt. Ik vind de trend van nu een beetje griezelig.

Oudere bij Groenlinks of D66 dokter

Dag mevrouw en dag meneer
Doet uw lichaam nog zo’n zeer
Zal ik u dan pillen geven?
Gelijk maar voor het hele leven
Alleen maar om de pijn te stillen
Genezen moet u niet meer willen
Hebben we geen geld meer voor
Maar maken het wel pijnloos hoor
En weest u verder maar niet bang
Het gaat snel, u leeft niet lang
Want al klinkt het nu wat zuur
U bent oud en dus te duur
We willen echt niet meer proberen
U een keer te opereren
Ik raad u aan om met uw klachten
Gewoon de dood maar af te wachten
Ik geef u duidelijk te verstaan
Met uw leven is’t gedaan
En dit blijft tussen U en mij
‘t Is beter voor de maatschappij
Ja, het scheelt zo echt miljoenen
Voor de zorg en op pensioenen
Voor U is ‘t een centje van een fluit
Neem pillen in en ga ‘t leven uit
Vergeet je oogjes niet dicht te doen
Rust snel in vrede met D66 en Links Groen.

Annette

WillemijnF

Superlid
Superlid
Do Sep 12, 2019 3:12 pm Reageer met quote

"Beste dokter", sprak laatst Annet
"mijn duim is zo dik opgezet".
De arts die had het snel gezien
en zei: "Mevrouw u moet misschien
de betere kranten eens gaan lezen.
Dan zal die duim vast snel genezen"..

Willemijn

annette49

Stamgast
Stamgast
Do Sep 12, 2019 3:57 pm Reageer met quote

Laughing Laughing Laughing
Dat is klasse Willemijn
gedichtjes lezen vind ik fijn!!
Ik zie nu jouw gedichtje staan
Je hebt het werkelijk knap gedaan