Kabinet wil Formule 1 redden ondanks stikstofcrisis
Blik op het nieuws
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende Plaats reactie

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 218
Zo Sep 22, 2019 5:12 pm Reageer met quote

Kabinet wil Formule 1 redden ondanks stikstofcrisis

Het kabinet gaat er alles aan doen om de Formule 1-race volgend jaar op Zandvoort door te laten gaan, ondanks de problemen met stikstof. Dat verzekerde minister Bruno Bruins (Sport). Hij hoopt dat de wedstrijd geen gevaar loopt door de maatregelen die stikstof moeten beperken.

https://www.ad.nl/binnenland/kabinet-wil-formule-1-redden-ondanks-stikstofcrisis~a2c6f15a/

In het tv-programma WNL Op Zondag zegt Bruins dat er veel aan gelegen is om de race gewoon lekker door te laten gaan. "Daar kijkt toch heel Nederland naar uit", aldus de VVD-politicus. Op dit moment liggen veel bouwprojecten in Nederland stil of staan ze op een laag pitje, omdat de hoeveelheid stikstof op veel plekken te hoog is, wat schadelijk zou zijn voor mens en natuur. Deze moet eerst naar beneden worden gebracht voordat de werkzaamheden kunnen worden voortgezet.

Voor Zandvoort zou dit een groot probleem zijn. Er moeten namelijk een aantal dingen aan het circuit worden verbouwd voordat dat 'raceklaar' is. Ook wordt het station van de strandplaats uitgebreid. Daar komen 2 perrons bij en ook moeten er meer treinen richting die plek rijden.
https://sportnieuws.nl/formule-1/kabinet-probeert-f1-zandvoort-redden-stikstof/

En dat wil onze minister van Volksgezondheid! Mad

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3566
Zo Sep 22, 2019 5:28 pm Reageer met quote

Belachelijk gewoon.. Ik hoor blijkbaar niet bij heel Nederland, want ik kijk er helemaal niet naar uit. Wat een onzin. Ik kijk heus wel als Verstappen rijdt, maar dat mag van mij best ergens ver weg zijn. Het lijkt mij mbt de stikstofaanpak één van de makkelijkste besluiten om te nemen.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

annette49.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 690
Zo Sep 22, 2019 5:36 pm Reageer met quote

Ik ben ook niet heel Nederland en ik keur het af, want ze ondermijnen de geloofwaardigheid dat het slecht gaat met het milieu en mensen zullen minder bereid zijn om hun best te doen.

theDon

Superlid
Superlid
Antw.: 3455
Zo Sep 22, 2019 6:02 pm Reageer met quote

Ik kijk ook niet uit naar de formule 1 maar van mij mag het door gaan.
Zolang iedereen nog met vliegtuigen gaat, er nodeloos veel bomen gekapt worden, grote cruise schepen Nederland aan doen en zo is er nog veel meer, mag een dagje F1 niet door gaan?
Dan lees ik hier dat het wel mag maar dan ver weg, dat mag wel?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 6:13 pm Reageer met quote

theDon schreef:
Zolang iedereen nog met vliegtuigen gaat, er nodeloos veel bomen gekapt worden, grote cruise schepen Nederland aan doen en zo is er nog veel meer, mag een dagje F1 niet door gaan?

Ja als je zo praat kunnen er ook nog wel vluchten bij en cruiseschepen. Het gaat om het terugdringen, dan ga je niet uitbreiden met projecten die vanwege het stikstofbesluit niet meer kunnen. Het behelst meer dan die ene dag, er moet heel wat gebeuren voor het zover is en als er dan toch gebouwd moet worden kies ik liever voor huizen.
Een ander land heeft haar eigen verantwoordelijkheid, de situatie is niet overal gelijk, maar wij hebben te maken met een verplichting.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 6:20 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
theDon schreef:

Ja als je zo praat kunnen er ook nog wel vluchten bij en cruiseschepen. Het gaat om het terugdringen, dan ga je niet uitbreiden met projecten die vanwege het stikstofbesluit niet meer kunnen. Het behelst meer dan die ene dag, er moet heel wat gebeuren voor het zover is en als er dan toch gebouwd moet worden kies ik liever voor huizen.
Een ander land heeft haar eigen verantwoordelijkheid, de situatie is niet overal gelijk, maar wij hebben te maken met een verplichting.

Een race dagje verbieden voor de stilstof maar niet de vluchten, cruiseschepen verminderen en kappen met kappen?
Daar wordt niets aan gedaan!
Ik denk als er 2 vliegtuigen op die dag opstijgen, dat dit net zoveel stikstof geeft als een dagje racen maar dat mag wel?
Wel heet één verbieden en het ander door laten gaan?

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 6:27 pm Reageer met quote

Het is niet alleen dat dagje racen Don. Er moet gebouwd worden. Lees de links die Lucia plaatste. Het is iets dat Nederland helemaal niet nodig heeft, dus gewoon niet doen denk ik dan. En zoals je wellicht wel weet komt er binnenkort een rapport uit met voorstellen betreffende de stikstofuitstoot. Dus het is niet zo dat er verder niks gaat gebeuren. Op dit moment liggen er allerlei plannen al stil, waaronder woningbouw. Als ik dan moet kiezen weet ik het wel.

Pluk

Stamgast
Stamgast
Antw.: 167
Zo Sep 22, 2019 6:35 pm Reageer met quote

Ik kijk er wel naar uit, maar tot nu toe gingen we naar de Nürburgring of naar Spa,
dus daar hoeft dan misschien niets aan te veranderen.

Behalve dat het nog steeds een enorme aantrekkingskracht heeft op de Duitsers,
het prachtige brede strand en het circuit is er naar mijn mening in Zandvoort
al langere tijd weinig of niets te beleven en is het centrum al jaren aan een fikse opknapbeurt
toe. Wellicht wordt dit meegenomen als men toestemming krijgt om het circuit ook
voor de Formule I raceklaar te maken.
Er wordt overigens ook nu heel regelmatig voor allerlei races gebruik gemaakt van het
circuit Zandvoort. https://www.circuitzandvoort.nl/main-event-list/

Ik vroeg me af waarom niemand iets deed. Toen
realiseerde ik me dat ik zelf iemand ben

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 6:40 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Het is niet alleen dat dagje racen Don. Er moet gebouwd worden. Lees de links die Lucia plaatste. Het is iets dat Nederland helemaal niet nodig heeft, dus gewoon niet doen denk ik dan. En zoals je wellicht wel weet komt er binnenkort een rapport uit met voorstellen betreffende de stikstofuitstoot. Dus het is niet zo dat er verder niks gaat gebeuren. Op dit moment liggen er allerlei plannen al stil, waaronder woningbouw. Als ik dan moet kiezen weet ik het wel.

Ik had die links vanmorgen al gelezen.
Als ik dan lees van schiphol moet uitgebreid worden, er moeten snelwegen worden verbreed, en er moet gebouwd worden.
Schiphol moet inkrimpen wil met de uitstoot verminderen.
Wegen verbreden terwijl men bezig is om het autoverkeer aan banden te leggen.
Bij ons willen ze een rondweg aanleggen naast een woonwijk en die stikstof dan?
Voor die weg moeten er 4000!!! bomen gekapt worden terwijl er bewezen is dat die weg niet nodig is
Een project ontwikkelaar wil achter huize Doorn, 1000 bomen kappen om huizen te bouwen voor de welgestelden.
Kijk, als ik dit zo lees, dan zeg ik "waar is Nederland mee bezig?"
Ons elektriciteitsnet, kan de capaciteit niet meer aan maar alle moet electrisch, hoe dan?
De grote vervuiler de elec. auto wordt gepromoot terwijl er diesel auto's zijn die minder vervuilen dan de elec. auto afgezien nog van de kinderarbeid die re voor nodig is.
Nederland wil de wereld redden, ja hoor!!

WillemijnF

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 6:50 pm Reageer met quote

Ik probeer me te verplaatsen in boeren die vrezen voor hun veestapel of mensen die wachten op een woning. Het lijkt me moeilijk te verkopen dat zij offers moeten brengen, terwijl de minister er alles aan wil doen om de F1 naar Zandvoort te halen. Eerst maar eens met een degelijke aanpak komen voor het stikstofprobleem voor je iets nieuws aanhaalt, vind ik. Het gaat wel om onze gezondheid en die van de generaties na ons. Het probleem is jarenlang niet serieus genomen dus het lijkt me nu zinvol om eerst met een plan van aanpak te komen. Ik ben benieuwd wat het rapport Remkes gaat zeggen over Zandvoort.

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3919
Zo Sep 22, 2019 7:15 pm Reageer met quote

Persoonlijk vind ik autoracen een barbaars verschijnsel. Het maakt een oorverdovend lawaai (vroeger kwam ik vaak in de buurt van het circuit) midden in ons duingebied, de mooiste natuur van de wereld wat mij betreft, het stinkt, mensen stellen hun leven in de waagschaal voor geld en prestige. Hoeveel coureurs komen niet noodlottig aan hun einde of raken door hun waaghalzerij soms zwaar invalide?
En, je maakt de mensen, de liefhebbers, de bezoekers gek, dwz veel ervan. Na zo'n race willen deze niet zelden ook even coureurtje spelen, op de snelweg, of de B wegen zelfs. Vaak meegemaakt.
Alleen daarom al vind ik het raar om die sport in Nederland nog eens extra te gaan promoten.

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen

Laatst aangepast door NicolaasP op Zo Sep 22, 2019 7:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 7:17 pm Reageer met quote

WillemijnF schreef:
Ik probeer me te verplaatsen in boeren die vrezen voor hun veestapel of mensen die wachten op een woning. Het lijkt me moeilijk te verkopen dat zij offers moeten brengen, terwijl de minister er alles aan wil doen om de F1 naar Zandvoort te halen. Eerst maar eens met een degelijke aanpak komen voor het stikstofprobleem voor je iets nieuws aanhaalt, vind ik. Het gaat wel om onze gezondheid en die van de generaties na ons. Het probleem is jarenlang niet serieus genomen dus het lijkt me nu zinvol om eerst met een plan van aanpak te komen. Ik ben benieuwd wat het rapport Remkes gaat zeggen over Zandvoort.

De landbouw krijgt de schuld van teveel uitstoot, dat de boeren vrezen voor hun bedrijf, dat begrijp ik.
De cijfers geven wat anders aan maar maak dat de groene lobby maar wijs.
Dat mensen lang op een woning moeten wachten, moet men ook de oorzaak eens aanpakken.
Er stromen nog steeds veel mensen naar Nederland toe die ook onderdak moeten hebben.
Stop hier eens mee, je kan Nederland niet volplempen met beton en asfalt.
Zou dit de oorzaak zijn dat de boeren weg moeten om vervolgens hun weilanden vol te plempen met huizen?

theDon

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 7:20 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:
Persoonlijk vind ik autoracen een barbaars verschijnsel. Het maakt een oorverdovend lawaai (vroeger kwam ik vaak in de buurt van het circuit) midden in ons duingebied, de mooiste natuur van de wereld wat mij betreft, het stinkt, mensen stellen hun leven in de waagschaal voor geld en prestige. Hoeveel coureurs komen niet noodlottig aan hun einde of raken door hun waaghalzerij soms zwaar invalide?
En, je maakt de mensen, de liefhebbers, de bezoekers gek, dwz veel ervan. Na zo'n race willen deze niet zelden ook even coureurtje spelen, op de snelweg, of de B wegen zelfs. Vaak meegemaakt.
Alleen daarom al vind ik het raar om die sport in Nederland nog eens extra te gaan promoten.

Wat dacht je van vliegtuigen, als de piloot zijn tijd het is, neemt hij 200 mensen mee.
Jij rijd zeker nog in een dafje uit 1967 Nicolaas?
Alles gaat sneller tegenwoordig!

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 7:20 pm Reageer met quote

Willemijn heeft het over stikstofemissie, jij over koostofdioxide Don

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

NicolaasP

Superlid
Superlid
Zo Sep 22, 2019 7:23 pm Reageer met quote

theDon schreef:
NicolaasP schreef:

Wat dacht je van vliegtuigen, als de piloot zijn tijd het is, neemt hij 200 mensen mee.
Jij rijd zeker nog in een dafje uit 1967 Nicolaas?
Alles gaat sneller tegenwoordig!

Ik zou ook tegen vliegtuigraces voor de sport zijn, zeker wanneer daar ook zoveel mensenlevens en onnodige zware ongelukken mee gemoeid gaan en het allemaal alleen om (een raar soort) vermaak, prestige en geld te doen is.

Ik ben sowieso tegen onnodig (recreatief) vliegverkeer, dat mag van mij zeer sterk ingedamd gaan worden.

PS heb nooit een auto gehad, alleen fietsen

Leonard Cohen

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 7:51 pm Reageer met quote

© ANP

Luchtvervuiling is een sluipmoordenaar, zegt het Longfonds. Ieder jaar komen duizenden mensen om het leven door blootstelling aan fijnstof, stikstof en ozon. Het Longfonds eist dat het kabinet 'meer ambitie' toont en 'effectievere maatregelen' treft om de luchtkwaliteit substantieel te verbeteren.

"Industrie, verkeer, intensieve veeteelt en bijvoorbeeld houtkachels verzieken de lucht in heel Nederland. De overheid moet meer doen om ons hiertegen te beschermen", zegt directeur Michael Rutgers van het Longfonds. "Gezonde lucht is van levensbelang. Jaarlijks overleden minimaal 11.000 mensen vroegtijdig door fijnstof of stikstofdioxide. Dat kan en moet anders."

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig/longfonds-luchtvervuiling-kost-duizenden-levens-dat-moet-anders/ar-AAH3zgr

Als ik denk aan o.a. mijn kleinzoon en alle andere kinderen die blootgesteld worden aan luchtvervuiling, dan begrijp ik niet dat er mensen zijn die zeggen: maar die vliegtuigen dan en met andere drogredenen komen.

Het gaat niet alleen om ons, maar ook om onze kinderen en kleinkinderen en de generaties daarna.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7992
Zo Sep 22, 2019 7:56 pm Reageer met quote

NicolaasP schreef:

In mijn jeugd, fietste ik vaak naar Zandvoort als er formule 1 races waren. Een stukje door de duinen lopen en je had een prima uitzicht op een stukje circuit en kon je de race deels volgen.

De toegangswegen naar Zandvoort, of je nu over Bloemendaal ging of via Aerdenhout, waren en zijn nog steeds tweebaanswegen. Racen is daar vanwege de drukte gewoon onmogelijk. File rijden wel. Laughing

Daar had ik op de fiets dan geen last van. Mijn ouderlijke woning lag aan de doorgaande route van Amsterdam naar Zandvoort. Ook daar heb ik nog nooit gezien dat er als idioten gereden werd. Het was er gewoon te druk voor.

Dit in tegenstelling met de TT in Assen, waar motorrijders zich op de weg naar huis soms dachten dat ze motorcoureur waren.

Veertig rondjes rijden met pakweg 20 raceauto's op een circuit is ivm de stikstofproblematiek nog geen druppel op een gloeiende plaat.
Naar mijn mening wordt dat er met de haren bij gesleept als een, in mijn ogen, vals argument.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26727
Zo Sep 22, 2019 9:57 pm Reageer met quote

Benneke schreef:

...Veertig rondjes rijden met pakweg 20 raceauto's op een circuit is ivm de stikstofproblematiek nog geen druppel op een gloeiende plaat.
Naar mijn mening wordt dat er met de haren bij gesleept als een, in mijn ogen, vals argument.

Dat denk ik ook wel. Maar het wordt tegenwoordig ook wel een principekwestie. Je kan vandaag de dag nog geen dakkapel op een dak plaatsen of men sleept er het stikstofverhaal bij. Maar zolang men het vliegverkeer nog vrij laat en zelfs wil uitbreiden geloof ik ook niet dat we hiermee de wereld gaan redden. Je verliest er alleen maar draagvlak mee. Want men zal al snel gaan denken: waarom hij wel en ik niet...

Faber quisque fortunae suae

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 275
Zo Sep 22, 2019 10:02 pm Reageer met quote

Duitsland en België gaan soepeler om met de bescherming van natuur tegen stikstofvervuiling. „Als wij de Duitse methode zouden volgen, kan een meerderheid van de nu verlamde bouwprojecten gewoon doorgaan.”

Wordt niet eens tijd voor Europese regelgeving op dit punt !

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Sep 22, 2019 10:07 pm Reageer met quote

Tympaan, men zal hier zeker de wereld niet mee redden, maar men moet ergens beginnen in plaats van af te wachten wanneer het vliegverkeer etc. niet uitgebreid wordt.

Toen ik tegen iemand laatst zei dat ik gebruikte olie naar een verzamelpunt bracht, was het antwoord daarop: nou, ik gooi het on de ondergrondse container hoor. Toen ik begon over het milieu was de reactie: nou, vliegtuigen vliegen ook nog en auto's rijden ook nog.

Ik begrijp die redenaties niet. Ook hier geldt: verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats reactie