Blokkeer Friezen en Klimaat blokkeerders
Blik op het nieuws
Plaats reactie

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 166
Wo Okt 09, 2019 2:43 pm Reageer met quote

Wat is het juridisch verschil tussen de toenmalige blokkeer Friezen en de huidige Klimaat blokkeerders in Amsterdam. Beiden sluiten ze een drukke verkeersweg af.

Worden de Klimaat blokkeerders nu ook vervolgd ???

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Advertentie

Tympaan

Superlid
Superlid
Antw.: 26585
Wo Okt 09, 2019 2:53 pm Reageer met quote

Goeie vraag...

Maar ik ben bang dat ik het antwoord al wel weet...

Faber quisque fortunae suae

luciaT

Stamgast
Stamgast
Antw.: 167
Wo Okt 09, 2019 2:57 pm Reageer met quote

Volgrns mij zit er geen verschil in. Antwoord op je laatste vraag: geen idee, nog niets over gehoord.

Benneke

Superlid
Superlid
Antw.: 7972
Wo Okt 09, 2019 3:01 pm Reageer met quote

Volgens de berichtgeving zijn deze klimaatblokkeerders aangehouden door de politie en met een proces-verbaal op zak weer weg gestuurd.

Wie vrolijk is, laadt de schijn op zich oppervlakkig te zijn. (Godfried Bomans)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5265
Wo Okt 09, 2019 3:12 pm Reageer met quote

Klimaatactivisten maken gebruik van hun recht tot demonstreren, terwijl de blokkeerfriezen anderen juist dat recht wilden ontnemen. Lijkt me een wezenlijk verschil.

Dus mij lijkt een proces-verbaal het enige juiste in het geval van de activisten.

luciaT

Stamgast
Stamgast
Wo Okt 09, 2019 3:14 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Klimaatactivisten maken gebruik van hun recht tot demonstreren, terwijl de blokkeerfriezen anderen juist dat recht wilden ontnemen. Lijkt me een wezenlijk verschil.

Dus mij lijkt een proces-verbaal het enige juiste in het geval van de activisten.

Jee je hebt gelijk! Zo had ik het nog niet bekeken.

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2320
Wo Okt 09, 2019 3:22 pm Reageer met quote

Hizhi.o schreef:
Klimaatactivisten maken gebruik van hun recht tot demonstreren

Maar ze demonstreerden waar dat niet mocht, dus lijkt me dat het demonstratierecht dan vervalt en je gewoon in overtreding bent?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Wo Okt 09, 2019 3:22 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:
Wat is het juridisch verschil tussen de toenmalige blokkeer Friezen en de huidige Klimaat blokkeerders in Amsterdam. Beiden sluiten ze een drukke verkeersweg af.

Worden de Klimaat blokkeerders nu ook vervolgd ???

Het gaat hier niet om een onverhoedse wild-west actie midden op een snelweg waar 130 km gereden wordt, opgezet om enkele mensen die een demonstratie wilde houden waartoe toestemming verleend was de mogelijkheid daartoe te benemen.

Iedereen die hinder ondervindt van de klimaatactivisten hoeft zich dat niet persoonlijk aan te trekken -al zal het best geweldige ergernis kunnen geven- en zal ook vrij eenvoudig een alternatieve route kunnen vinden om van A naar B te komen.
Gevaar bestaat er al helemaal niet bij deze acties waarop de politie voorbereid was en waardoor deze ook ervoor gezorgd heeft dat verkeer erbij geen gevaar liep

Sympathiseren met deze blokkades doe ik volstrekt niet overigens. Kan me niet voorstellen dat ze een gunstig effect zullen sorteren ten aanzien van de aanpak van de klimaatproblematiek. Integendeel

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

Hizhi.o

Superlid
Superlid
Antw.: 5265
Wo Okt 09, 2019 3:48 pm Reageer met quote

dagmar57 schreef:
Hizhi.o schreef:
Klimaatactivisten maken gebruik van hun recht tot demonstreren

Maar ze demonstreerden waar dat niet mocht, dus lijkt me dat het demonstratierecht dan vervalt en je gewoon in overtreding bent?

Vandaar proces verbaal.

Prlwytzkofsky

Stamgast
Stamgast
Antw.: 984
Wo Okt 09, 2019 4:23 pm Reageer met quote

Ron1.1 schreef:

Juridisch is er geen enkel verschil tussen beiden gebeurtenissen.

The history never repeats itself, but it often rhymes.

Mark Twain.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3455
Wo Okt 09, 2019 7:10 pm Reageer met quote

Prlwytzkofsky schreef:
Ron1.1 schreef:

Juridisch is er geen enkel verschil tussen beiden gebeurtenissen.

Dat geldt alleen voor het blokkeren van de weg. Tegen de blokkeerfriezen waren drie tenlasteleggingen, nl:

– verhinderen van een vergadering of betoging (artikel 143 Sr)
– versperren van de openbare weg (artikel 162 Sr)
– veroorzaken van gevaar op de openbare weg (artikel 5 WVW)

Daarnaast werd Jenny Douwes ook nog veroordeeld voor opruiing.

In mijn ogen kan de klimaatactivisten alleen het versperren van de openbare weg ten laste worden gelegd.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

barth.

Superlid
Superlid
Antw.: 1165
Vr Okt 11, 2019 2:36 pm Reageer met quote

Even een retorische vraag. Hoe gaan we nu, of in de toekomst, juridisch om met saboteurs van noodzakelijk klimaatbeleid?
Partijen die vanuit een korte termijn eigenbelang de belangen van toekomstige generaties (of de nu nog jongere generatie) ernstig willen beschadigen.

Of is het wachten erop dat de nu nog jongere generatie ouder gaat worden en aan de touwtjes gaat trekken, om dan met terugwerkende kracht daarover te oordelen?

Trend atmosf. CO2 (Mauna Loa)
25 jaar geleden: 358 ppm, 10 jaar geleden: 387 ppm, nu: 411 ppm.

WillemijnF

Superlid
Superlid
Antw.: 3455
Vr Okt 11, 2019 3:12 pm Reageer met quote

barth. schreef:
Even een retorische vraag. Hoe gaan we nu, of in de toekomst, juridisch om met saboteurs van noodzakelijk klimaatbeleid?
Partijen die vanuit een korte termijn eigenbelang de belangen van toekomstige generaties (of de nu nog jongere generatie) ernstig willen beschadigen.

Of is het wachten erop dat de nu nog jongere generatie ouder gaat worden en aan de touwtjes gaat trekken, om dan met terugwerkende kracht daarover te oordelen?

Goede vraag. Zelf denk ik dat alles valt of staat met goede communicatie aan de hand van onweerlegbare feiten. Ik merk toch dat het bij een groter publiek en ook bij de politiek begint door te dringen dat het echt één minuut voor twaalf is. Het is zinloos om je te richten op de notoire klimaatontkenners. Je moet je richten op de grote groep die het niet zo precies weet. Hoe groter de groep is die overtuigd is van de noodzaak van maatregelen ter bescherming van het milieu en het klimaat, hoe kleiner de invloed is van degenen die de klimaatmaatregelen saboteren.
Het stoort me uitermate dat bij populaire praatprogramma's, zoals Pauw, een Baudet zijn mening mag verkondigen, maar dat er dan niemand bijzit die met keiharde feiten en harde cijfers Baudet om de oren slaat. Het blijft bij beleefd ge-jamaar. Niet doen, gewoon hard erin gaan.
In mijn eigen omgeving gebruik ik vaak de illustraties en de cijfers die jij hier plaatst, barth. Ze helpen mij om anderen te informeren, dus wat mij betreft ga je door met het delen van jouw kennis en jouw boodschap. Ook op scholen zou het verhaal helder moeten worden verteld. En laten we ons niet laten afleiden door mensen ( Baudet cs) die menen dat je daarmee (linkse) politiek bedrijft voor de klas. Dat is nl niet zo. Je deelt de bevindingen van de wetenschap en dat lijkt met per definitie een primaire taak voor het onderwijs. Verplicht doceren dus.
En juridisch.. als een publieke figuur aantoonbaar foutieve informatie verspreidt, foute voorlichting geeft is er misschien sprake van bedrog. In theorie kan er dan strafrechtelijk worden vervolgd, volgens mij.

Met een Nederlander valt niet te discussiëren. Hij heeft tot het einde toe gelijk en daalt met deze zekerheid opgewekt het graf in.
Godfried Bomans 1913-1971

dagmar57

Superlid
Superlid
Antw.: 2320
Vr Okt 11, 2019 3:24 pm Reageer met quote

barth. schreef:

Quote:
In Nederland is het ontkennen van de Holocaust strafbaar. En terecht. De feiten zijn ontegenzeggelijk.
Ik durf te stellen dat we diezelfde lijn moeten doortrekken naar het ontkennen van klimaatverandering. De redenering is simpel. Op een enkele gepensioneerde en/of door olieconcerns gesubsidieerde wetenschapper na, zijn alle experts ervan overtuigd dat de aarde in ‘moordend’ tempo opwarmt door menselijk handelen.
Als het zeker is dat ‘wij’ zelf verantwoordelijk zijn voor grootste ramp voor de mensheid sinds de Holocaust – en dat is zeker –, kunnen we dan nog wel toestaan dat sommige media, enkele politici en dwarse burgers twijfel blijven zaaien? Elk bericht met een vage theorie zorgt er immers voor dat ‘volgers’ niet bijdragen aan vermindering van de uitstoot. Dat maakt publieke ontkenners schuldig. Hoog tijd dat het ontkennen van de vernietiging van alles wat leeft, strafbaar wordt.

https://www.duurzaan.nl/duurzaniker/klimaatontkenners-opsluiten/

Zou dat juridisch mogelijk zijn, het ontkennen van klimaatverandering/vernietiging strafbaar maken?

NicolaasP

Superlid
Superlid
Antw.: 3863
Vr Okt 11, 2019 3:35 pm Reageer met quote

barth. schreef:

In de ogen van velen ben jij een 'links-gekkie' of 'klimaat-gekkie' Barth, alleen al door de wetenschappelijke bevindingen op het vlak van opwarming van de aarde tgv menselijke invloeden serieus te nemen.
Het zou koren op de molen zijn van die velen wanneer de overheid zou opperen de ontkenning van de klimaatveranderingen door toedoen van de mens en het verbaal blokkeren, verbaal saboteren van dienovereenkomstige maatregelen juridisch te vervolgen, die (nog weer verder) polariserende kant moeten we wat mij betreft zeker niet op willen. Koren op de molen van die mensen die menen dat hen 'een ideologie' opgedrongen wordt, een foefje met hen uitgehaald wordt

Baudet (gister of eergister) : het is allemaal flauwekul

There is a crack in everything; that's how the light comes in.

Leonard Cohen
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage

luciaT

Stamgast
Stamgast
Zo Okt 13, 2019 12:49 pm Reageer met quote

Partij voor de Dieren wil uitleg van het kabinet over het feit dat klimaatactivisten die blokkades opwerpen keihard worden aangepakt door de politie, maar dat boeren die met hun trekkers het verkeer platleggen, over afzettingen heenrijden en overheidsgebouwen blokkeren dat blijkbaar wel mogen.

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/pvdd-eist-opheldering-over-harde-aanpak-klimaatacties-versus-boerenprotest

Met recht dat ze opheldering willen!

Ron1.1

Stamgast
Stamgast
Antw.: 166
Ma Okt 14, 2019 1:46 pm Reageer met quote

gewoon natspuiten helpt misschien

Pagina 1 van 1

Plaats reactie